Nec AUP 8300E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: Nec AUP 8300E

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nec AUP 8300E

God kveld!

Jeg har kommet over en Nec Quartz AUP-8300E platespiller som støver ned. Vil gjerne bruke den på min Onkyo forsterker. Jeg skal innrømme at jeg er helt grønn på området og trenger litt veiledning!

Stiften fungerer ikke så den må erstattes, hvor kan man handle slikt? Er en audiobutikk i byen så regner med at han har noe å selge! Og hva er prisen, hva burde man satse på for lydens skyld? Og sist men ikke minst, er det bedre å handle en ny(brukt) spiller eller er denne god nok?

Takk for alle svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må se hvilken fatning pickuppen på armen har, er det en helt vanlig, med 2 skruer synlige ovenfra er det ikke noe problem å skifte om du er rolig på hendene. Kanskje din stiften på din pickup kan trekkes ut, som du ser på disse Ortofon: Platespillertilbehør - Tilbehør | Hi-Fi Klubben , da er det veldig lett å skifte stift, og du trenger ingen justering etterpå.
    Dette system er genialt, man skifter bare selve forparten av pickuppen, og man kan da oppgradere til en bedre stift uten å måtte skifte hele pickuppen.

Må du skifte hele pickuppen må du få noen til å hjelpe deg, noen der har peiling på dette. En pickup skal ikke bare skiftes, men den må justeres inn etterpå og det er en veldig krevende prosess. Dette innebærer både sporingsvinkel, høyde over platen og stifttrykk bl.a.
    Man trenger en protractor til å justere inn etter, ellers kan resultatet blive dårlig lyd og ødelagte plater....

Kjender ikke din platespiller, men husk å tilslutte den PHONO inngangen på din forsterker, ikke Aux eller lignende da denne inngang ikke er ment for platespillere....har du et bilde av din platespiller, vll gjerne se den?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt utfyllende svar!
    Jeg har ingen egne bilder, men fant noen på ebay. url: Link til bildene

Jeg skal se mer på spilleren i morgen, har den ikke her akkurat nå! Men ut i fra hva jeg husker så er det nå en rød stift på den. Jeg vil tro den kan enkelt byttes ut slik som på nettsiden du linket til! Men kanskje du ser noe mer på bildene jeg linket til!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke benytte de stiftene jeg linket til om der ikke sitter en Ortofon pickup på spilleren jo.
    Sitter der en Audio Technica AT95 f.eks. på spilleren må du ha tak i stiften til en AT95 model jo...
    Viktigt å skille mellom stift og pickup....

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mottatt! Jeg drar innom butikken i dag å hører med han. Takk for hjelpen! Kan hende det kommer flere spm.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg innom den loka butikken her! Han hadde ingen stift som passet, men kunne skifte ut hele forparten inkludert stiften for 300kr. Han tar også en lydsjekk for meg så alt blir i orden. Så blir spennende å høre hvordan den låter til uken!

Han sa også at spilleren skulle være god den. Bedre en 1200-1300kr -spilleren på HIFI klubben. Men dette legger jeg meg ikke opp i

Men takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra. Jeg ville også hellere ha Nec`en fremfor den billigste plastic Denon...

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen. Da har spilleren vært inne på "service" og fått ny stift. Spiller kjempebra og lyden er veldig god. 300kr er ikke mye Veldig lavt volum på phono men det er jo til å leve med. Har justert på forsterkeren så er ikke veldig galt lenger.

Takk for tipset om stiften etc. (Nå er det Beatles - Let it be LP´n med The long and winding road som spilles.)

Et spm forresten. Hva anbefaler du å rengjøre platene med? Jeg kan ikke finne børsten fra tidligere.
    Tenkte å handle Hunt/EDA Record Cleaning Brush. 254Nkr

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har det samme problem med min NEC AUP 8300E, som jeg har kjøp i dag, for noen timer siden. Den mangler stiften og må sjekkes.
    Kan du gi meg navnet på butikken hvor du kjøpte stiften? Ev. hvilken type stift?
    På forhånd veldig takknemlig!
    Eucaliptus.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!
    Jeg måtte skifte forparten og stift. Han kunne ikke finne en stift som passet den gamle. Men det kosta 300kr uansett om det var en enkel stift med eller uten forpart.
    Jeg reiste innover til Hifi-guiden. HiFi-Guiden
    Jobben er gjort på 30 minutter sa han!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk aldrig brukt en rengjøringsbørste på mine plater, synes det er ikke er nødvendigt. Har bare brukt en liten børste til stiften.
    Om dine plater er svert skitne, vask de i litt lunkent vann med litt zalo, eller, smør på 2-3 lag med vanlig vannoppløselig trelim, la det stivne, og riv det av igjen.....det funker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har faktisk aldrig brukt en rengjøringsbørste på mine plater, synes det er ikke er nødvendigt. Har bare brukt en liten børste til stiften.
    Da har du det rent i huset...

Det skal ikke veldig mye støv på stiften til, før lyden blir hørbart dårligere. Inneholder støvet hardere partikler, sliter det også svært på både stift og plateriller.

Om dine plater er svert skitne, vask de i litt lunkent vann med litt zalo
    Med sterk vekt på lunken. Om platene er av den tynne sorten som var vanlig fra midt på 70-tallet og ut 80-tallet, skal det svært lite varme til før de bulker seg.

Og bulkete plater gir ujevn hastighet på stiften, og dermed falske toner...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nec Aup 8300e

Sitat Opprinnelig postet av åttitre
    Hei du!
    Jeg måtte skifte forparten og stift. Han kunne ikke finne en stift som passet den gamle. Men det kosta 300kr uansett om det var en enkel stift med eller uten forpart.
    Jeg reiste innover til Hifi-guiden. HiFi-Guiden
    Jobben er gjort på 30 minutter sa han!
    Takk skal du ha for svaret åttitre!
    Vel, problemet nå er at jeg bor i Hønefoss! Hehehehe!
    Jeg skal kontakte dem for å høre hva kan vi gjøre.
    Min platespiller er en NIKKO, med linear arm, kjøpt i 1985, dermed vil jeg ha en annen i reserve. Gjerne denne NEC AUP-8300E.
    Takk igjen!

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av åttitre
    Hallo igjen. Da har spilleren vært inne på "service" og fått ny stift. Spiller kjempebra og lyden er veldig god. 300kr er ikke mye Veldig lavt volum på phono men det er jo til å leve med. Har justert på forsterkeren så er ikke veldig galt lenger.

Takk for tipset om stiften etc. (Nå er det Beatles - Let it be LP´n med The long and winding road som spilles.)

Et spm forresten. Hva anbefaler du å rengjøre platene med? Jeg kan ikke finne børsten fra tidligere.
    Tenkte å handle Hunt/EDA Record Cleaning Brush. 254Nkr

Vinyl låter alltid lavere enn cd, men du kan jo kjøpe et eksternt riaa trinn med høyere gain (forsterkning) for å få høyere lyd (og bedre!). Jeg regner med at forsterkeren din har innebyd riaa og at det ikke er det som er problemet, eller at du ikke har valgt feil mellom mm/mc.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Palace: Takk for tipset, men hva mener du med mm/mc?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen riaa har valg imellom Moving Magnet pickup, eller Moving Coil pickup.
    En MM pickup har generelt output på fra 3,5-5 mv, en MC pickup fra 0,2-0,6 og trenger derfor kraftigere forsterkning.
    Normalt har en ekstern riaa 2 volt utgangsspending, samme som en cd spiller men avhengig av pickuppens utgangsspending vil lyden som regel oppfattes lavere enn en cd.
    Har du en MM pickup og har satt bryteren til MC får du ikke god lyd...
    Magnetic cartridge - Wikipedia, the free encyclopedia

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel. Dette var nytt for meg. Men lærerrikt Lyden er god men var bare veldig lav. Hvor er en slik bryter, om jeg skulle ha endret?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bak på din forsterker ved phono inngangen om der er en sånn bryter. Noen ganger er den også foran i form av "Phono MC" eller "Phono MM", men alt er sikkert korrekt, ellers hadde fått forvrengt lyd jo.
    Er det du der selger din spiller for 3000,- på finn? Optimistisk pris må jeg sige....jeg kjøpte en Micro Seiki BL51, der har en beregnet levetid på 80 år, for 900,-

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... er ikke meg som selger nei! Jeg beholder min. Jeg sjekket litt mer angående forsterkeren som er i Onkyoen min. Den er bare for MM og ikke MC. Så jeg må handle en RIAA forsterker. Så da fikk jeg hvertfall svar på hvorfor den lave lyden!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du misforstår. Du har en riaa, i din forsterker, til MM pickups. Da det er en MM pickup du har trenger du ikke en ekstern riaa (medmindre du vil oppnå bedre finere lyd med en dyrere riaa da. Bruker du ekstern riaa må du koble denne til en linje inngang, cd, aux el. lign., IKKE koble denne til Phono)
    Det er normalt med lavere lyd, som jeg sagde, om det er unormalt lavt må du da ha en pickup med høyere utgangsspenning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •