Stemmer dette? Cat5, for mye motstand? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man bør nok se helt bort fra innlegget til thogstad, ja. Vet ikke forskjell på motstand og impedans.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke velkjent at man ikke skal bruke den blå kabel? Bruk den hvite, spiller myyye bedre...
    Jeg bruker Clas Ohlsson "Solid Kåre" 2,5 kvadrat, og den er hvit og spiller fint. Bruker den også til å transportere kraft til min induktionsplate men her har jeg satt ferittkjerner på kablen, det gjør at sausen ikke trekker skinn når jeg bruker innstilling 2 på platen.....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Oppfatter det heller som at det skrives motstand når det er snakk om impedans.
    Hver av lederne vil ha en ohms motstand på 8,5ohm om de var 100m lange, og alle åtte lederne ville i parallell blitt litt i overkant av en ohm. Det er et stykke unna de hundre ohmene det var snakk om her, mens 100 ohm høres fornuftig ut som nominell impedans i den samme kabelen.
    Med all respekt for Lasse5214, er jeg slett ikke så sikker på at han hadde impedans i tankene, innledningsvis? ;-)
    Strengt tatt synes i alle fall jeg at vi skal / bør koke det ned til et faktum at bruk av en Cat5-kabel, neppe avstedkommer noen katastrofe.
    For egen del skal jeg være ærlig nok til å innrømme at om man virkelig begynner å utbrodere begrepet impedans i en kabel, så vil jeg nok relativt fort gå tom for argumenter.
    Men som sagt - jeg tror trådstarter er relativt overbevist om at han kan bruke sin Cat5-kabel, uten fare for at forsterkeren "tar fyr".....

Edit: Fjernet "e" i Cat5...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er det ikke velkjent at man ikke skal bruke den blå kabel? Bruk den hvite, spiller myyye bedre...
    Jeg bruker Clas Ohlsson "Solid Kåre" 2,5 kvadrat, og den er hvit og spiller fint. Bruker den også til å transportere kraft til min induktionsplate men her har jeg satt ferittkjerner på kablen, det gjør at sausen ikke trekker skinn når jeg bruker innstilling 2 på platen.....

I rest My Case! 8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men som sagt - jeg tror trådstarter er relativt overbevist om at han kan bruke sin Cat5-kabel, uten fare for at forsterkeren "tar fyr".....
    Er vel en grei konklusjon det
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Man bør nok se helt bort fra innlegget til thogstad, ja. Vet ikke forskjell på motstand og impedans.
    Hehe kan nok hende jeg blander begreper og uttrykk ja.
    Som jeg skrev tidligere er jeg langt fra noen ekspert på dette området. Mange år siden jeg hadde noe av dette på skolen... Husket hvordan man regner ut mtstand ved paralell kobling da. Syntes bare tråden var litt morsom. Cat 5 som høyttalerkabel??? Hvorfor ikke

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Med all respekt for Lasse5214, er jeg slett ikke så sikker på at han hadde impedans i tankene, innledningsvis? ;-)
    Strengt tatt synes i alle fall jeg at vi skal / bør koke det ned til et faktum at bruk av en Cat5-kabel, neppe avstedkommer noen katastrofe.
    For egen del skal jeg være ærlig nok til å innrømme at om man virkelig begynner å utbrodere begrepet impedans i en kabel, så vil jeg nok relativt fort gå tom for argumenter.

Edit: Fjernet "e" i Cat5...

Takk Scrooge

Jeg ville bare vite om det var trygt å bruke den kablen.
    Jeg tenke ikke så veldig mye på kapstan, impedanse osv hehe.

Lasse.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lasse5214
    Takk Scrooge

Jeg ville bare vite om det var trygt å bruke den kablen.
    Jeg tenke ikke så veldig mye på kapstan, impedanse osv hehe.

Lasse.
    På verdensbasis er det på 10000 av folk som bruker en slik kabel som høytaler kabel og har aldri hørt at det skal ha ført til problemer. Her snakkes det heller om forskjelleg grad av farging av lyden. Problemet for forsterkeren er nok heller at du kobler til en for liten motstand dvs en høytaler med f.eks 4 ohm på en utgang som er laget for 8-16 ohm. For stor motstand er ikke probelemet - tenk deg en høytaler terminal som ikke er koblet til - den har uendelig høy motstand.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skal bli noen forskjell fra forsterker via kabel til høytaler trengs det en ordentlig underdimensjonert kabel. Skal i det hele tatt svært mye til å klare å herpe med signalene som går den veien. Det interessante er hva som skjer andre veien, fra høytaler til forsterker! Stor motstand på utgang&kabel gir lav dempingsfaktor i lasten/høytaler.

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Og slike linker du vedlegger, mottaes selvsagt med takk!
    Den ligger allerede i printeren, for senere gjennomlesning. ;-).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •