Tips til hva som bør stå i et godt nabovarsel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til hva som bør stå i et godt nabovarsel?

Halloen og gratulerer med dagen alle sammen.

Onkel politi tok seg en tur hit i går. Så vil ha noen tips til hva som bør stå i et godt nabovarsel, slik at jeg slipper å ha onkel på døren ved senere anledninger. Og hvor lang tid i forveien bør det henges ut, varsles?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En uke i forveien, og bør vel inneholde tidspunkt du har planer om litt musikk. Om du skriver høfflig, formelt og ydmykt er det lettere å oppnå aksept for en festlighet i ny og ne. Du bør også be de det gjelder ta kontakt om tidspunkt dato passer spesielt dårlig.

PS: er nabovarsel er ingen vei utenom borettslagets regler eller lignende.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    En uke i forveien, og bør vel inneholde tidspunkt du har planer om litt musikk. Om du skriver høfflig, formelt og ydmykt er det lettere å oppnå aksept for en festlighet i ny og ne. Du bør også be de det gjelder ta kontakt om tidspunkt dato passer spesielt dårlig.

PS: er nabovarsel er ingen vei utenom borettslagets regler eller lignende.
    bor i hus, logiske tips ja.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betale for og få de jævla naboene ut av bygget en dag ;-D

Er forøvrig bare deilig og bo på bygda :-D

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er forøvrig bare deilig og bo på bygda :-D
    Ja, noen fordeler skal vi ha
    ...som mindre sjans for naboklager, ingen kø i trafikken, større og rimeligere boliger osv

On topic: I hvilken sammenheng var det "Onkel" kom da? Fest eller bare nyting av musikk eller film? Har du naboene tett innpå? Borettslag?

Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send ut nabovarsel i en humoristisk tone, samt legg ved ett par ørepropper.
    På slutten så inviterer du de til å komme over å ta noen pils sammen med dere.

Hvis du vil prøve en annen vri; kanskje denne funker:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart du får klager når jeg ser hvilke suber du har !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å selge naboene på finn?

"Billige og Brukte Naboer Selges til høyestbyende"

Har aldri fått klage av naboene, eller jo, bare når jeg skrudde av musikken... De ville ha arbeidsmusikk...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et greit eksempel på hvordan det skal gjøres.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Her er et greit eksempel på hvordan det skal gjøres.

Jeg lo og lo, denne må jeg bare kopiere og prøve meg på

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Ja, noen fordeler skal vi ha
    ...som mindre sjans for naboklager, ingen kø i trafikken, større og rimeligere boliger osv

On topic: I hvilken sammenheng var det "Onkel" kom da? Fest eller bare nyting av musikk eller film? Har du naboene tett innpå? Borettslag?
    Var fest. Naboene bor vel 100-200 m unna. Trodde folk tåler litt mer 16 mai, men så feil kan man ta. :roll:

mange bra svar..

Her er noen bilder fra festen. http://www.nedsig.no/tag/fest/

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, tenkte på akkurat det da jeg så youtube filmen i går... tenkte: hvor langt er det til hans naboer?...
    for det lydtrøkket av de bassene er lang over normalt folkevett :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Onkel politi tok seg en tur hit i går. Så vil ha noen tips til hva som bør stå i et godt nabovarsel, slik at jeg slipper å ha onkel på døren ved senere anledninger. Og hvor lang tid i forveien bør det henges ut, varsles?
    Det kommer egentlig an på naboene og hvor godt forhold du har til de.

Formelt sett betyr ikke et nabovarsel noe som helst. Man kan ikke henge opp et nabovarsel og tro at så lenge man har gitt beskjed, så kan ikke naboene klage. Ingen vil akseptere karaoke på full guffe klokke 4 om morgenen, uansett om du har hengt opp varsel eller ikke.

Anyway - et skikkelig nabovarsel bør inneholde klokkeslett for når festen begynner og når den skal slutte. Den bør også inneholde løfter om at dere skal skru ned lyden når klokka passerer et bestemt klokkeslett, f.eks. kl. 23. Du bør også forsikre naboene om at vinduer og evt. balkongdører også lukkes på dette klokkeslettet. Og viktigst av alt: Du må holde alt du lover i nabovarselet. Hvis du sier at gjestene skal gå hjem ved midnatt, så vil det ikke bli tatt særlig godt opp om forsterkeren fortsatt står på 11 og det fortsatt er hæla i taket når klokka passerer 2.

Siden du allerede har hatt politiet på døra, så tror jeg du bør vente godt og vel tre måneder før du prøver deg på en ny fest. I mellomtiden skader det ikke om du henger opp en lapp og innrømmer at det tok litt vel av på den forrige festen, og lover at neste fest (som altså er minst tre måneder unna) skal bli mye roligere.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er over 100 meter til nærmeste nabo er det vel bare og lukke vinduene når du spiller, så slipper du også å skrive nabovarsel.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med og vente 3mnd på neste fest? ... Og henge opp en "beklager" lapp er bare tull...
    Og at politiet allerede har vært der, så? Det værste som skjer om du tar en fest til er at de kommer tilbake og du må dempe igjen .... Og nei, de tar ikke anlegget ditt etter 2 feste ...
    Og om du har slike naboer som tåler så jævli lite, klager etter 1 fest, så hadde hvertfall jeg gitt de finger!!! ....

Men det kan jo hende at de har barn? Da kan det jo være greit og ta litt hensyn, hvertfall natt til 17.mai, når de vil opp tidlig for og komme seg ut og feire... Og det kan hende at alt du trenger og gjøre er og dempe subben litt?
    Da forsvinner buldringen i nabohuset ....

Uansett, det er mange sære naboer der ute og nabovarsel hjelper lite... Kan forstå at man kan henge de opp i et blokk og slikt, men når du bor i eget hus? Hvem i huleste bruker nabovarsel da...?!?!?!?...

Men bare pass på og vær rask og klage dersom naboene lager lyd!!! Syter de på deg så syter du på de!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Hva er vitsen med og vente 3mnd på neste fest? ... Og henge opp en "beklager" lapp er bare tull...
    Vel. Poenget er at mange tror at å henge opp et nabovarsel er å gi beskjed om at man skal ha en fest. Det er det ikke. Det er et spørsmål om man kan få lov til å ha en fest. Man ber naboene overse at man bråker mer enn det som normalt er akseptert i nabolaget.

Det er alltid lettere å få tjenester fra naboene dersom du er på godfot med dem, og når noen faktisk ringte etter politiet på den forrige festen, da er ikke utgangspunktet det beste. Hvis man ønsker å ha fester i fremtiden uten politibesøk, så mener jeg det er lurt å be om godt vær, og det å innrømme at det gikk litt over styr på den forrige festen, synes jeg er en god start. Det å vente en stund med å ha neste fest kan være lurt, så naboene får muligheten til å få forrige fest litt på avstand.

Når det er sagt, så tror jeg nok den festglade huseieren må være forberedt på å roe festnivået en smule. Den som ringte etter politi sist gang, vil nesten garantert ringe på nytt under neste fest, dersom lydnivået er det samme. Nabovarsel eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    haha, tenkte på akkurat det da jeg så youtube filmen i går... tenkte: hvor langt er det til hans naboer?...
    for det lydtrøkket av de bassene er lang over normalt folkevett :twisted:
    Gratulerer med dagen alle sammen..

Regner med at du spillte høytalerne full guffe sammen med alle subbene:
    Sub 1&2 : Cerwin Vega cva121 og hfa18sx.
    Sub 3&4 :2 stk Diy SVS pc-plus.

Hvor i Bergen er det du bor da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Syter de på deg så syter du på de!!!
    Her skriver naboen fra *******...

Hva vil du oppnå med å fremstå som den store drittsekken i nabolaget?

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Her skriver naboen fra *******...

Hva vil du oppnå med å fremstå som den store drittsekken i nabolaget?
    Jeg mener bare at alle må tåle litt i ny og ne.. Og da mener jeg ikke festing fra fredag til søndag, hver helg...hele året...

Jeg vil ikke kalle meg naboen fra helvette.. Joda, har hatt en høylytt fest og to, uten politi på døren, og jeg har heller aldri klaget på naboen som også har tatt seg en høylytt fest nå og da... Er ikke rart det er krig i verden om man ikke skal tåle at noen spiller musikk i nattetimene engang...

Om det er fest med høy musikk av og til så er det jo ingen grunn til og ringe politiet? ... Håper da ikke disse naboene det gjelder i denne tråden har høylytt fest selv...

At man ska ta hensyn til andre er helt greit, og alle burde repsektere det, men om din nabo er en som aldri fester eller tar seg en øl og hører på litt for høy musikk av og til med gode venner - betyr det da at du heller ikke kan gjøre det? ... Det er jo ikke og ta hensyn til andre eller respektere andre! ... Men alle må da respektere deg(han som ikke hører på musikk)... Og er det rett?

Og før man ringer politiet, er det ikke bare og ta seg en tur over og høre om de ikke kan dempe lydnivået litt? Det er jo tross alt naboen, og når lyden plager deg så jævli, så er det vell ikke lange gåturn? Det går nok også raskere enn om du skal vente til politiet kommer for og få lyden ned...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv en festglad student i tjueårene og kjenner til dette problemet.

Til vanlig bor jeg i by, i blokk, med naboer over, under og på begge sidene. Har gjerne et par fester/vors/nach i måneden. Og da er det ofte høy musikk til langt på natt.

Hører også på musikk og ser på film med bra lydnivå til vanlig.

Har dog til gode å få naboklager på 1,5 år. Har kun ved et par anledninger gitt ut nabovarsel, når jeg vet det blir mye folk og høy musikk(inn- og utflyttningsfester osv)

Kan dra en parallell til når jeg er hjemme.

Foreldrene mine har da en enebolig på landet i et byggefelt. Når jeg har anledning prøver jeg og få i stand en fest hjemme. Det er snakk om 2-3 ganger i året. Dette er et nabolag med voksen folk og noen småbarnsfamilier. Altså sjelden eller aldri fest/bråk da alle ungdommene har flyttet ut.

De få gangene jeg har fester hjemme, er det med lavere lydnivå enn i byen. Men vi sitter ofte ute på terrasen til midnatt og snakker og synger litt, for så å trekke inn.

Jeg hører aldri noe fra naboene under eller etter festen, men får som regel en telefon fra min mor om at naboen hadde hørt oss, og at dette ikke er noe hun vil ha.

Jeg synst mer synd på de naboene i byen som ikke sier noen enn de hjemme som må oppleve lyd på kveldstid 2-3 ganger i året. Og det sier meg et par ting. Folk i by, er og må være mer tolmodige ovenfor lyd. Mens folk på bygda som stortsett har det stille og rolig, freaker ut den ene gangen det faktisk er tegn til liv fra nabohuset. Det forteller meg også at mennesker tilpasser seg, men når det ført er blitt vant med noe, liker de ikke at ting ikke er som det pleier.

Og som f.eks naboene her hjemme, som ikke gir en lyd fra seg under festen, men klager til mine foreldre i etterkant. Hvorfor i allverden kan de ikke gi en lyd om at vi må dempe oss litt(det er snakk om en melding på telefonen eller å gå 20 meter over plenen), i stedenfor å ligge med åpne vinduer og forbanne seg over at jeg har fest. Og dette er snakk om folk jeg har kjent i over tjue år, og ofte er innom når jeg er hjemme.

Mennesker er noen rare skapninger :???:

Selv synest jeg at dette handler om å gi å ta. Jeg vil aldri finne på å klage på en nabo som har en fest i ny og ne. Jeg synest det er helt greit at både jeg og andre skal få ha det gøy uten å måtte få politiet på døren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •