Hører dere forskjell på...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hører dere forskjell på...

Ukompimert HD-Lyd og samme HD-lydspor downsamplet til 1,5 megabit (optisk)?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Sannsynligvis....Men
    Hva er interessant med det? :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være interessant for folk som har BD-spiller og en god gammel forsterker og lurer på om man får bedre lyd hvis man kjøper ny forsterker, eller om pengene er bedre plassert et annet sted i kjeden av komponenter.

Det er interessant hvis man bare har mulighet for analog HD-lyd ut av BD spiller men ikke unødig ønsker å trekke 6 eller 8 RCA kabler (som hos meg) over 10 meter fordi forsterker er forran i rommet og BD spiller er bak ved projektoren.

Det er også interessant for folk som laster ned BD filmer med 1,5 megabit bitstream på lyden.

For meg er det bare generelt interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig kan ikke dette sammenlignes, er natt og dag.
    Jeg hører i alle fall stor forskjell på optisk og 5.1 analog ut fra min Sony s550 til mitt Logitech Z5500. Så dere med skikkelig anlegg burde i allefall få masse ut av det.

Detaljrikdommen i lyden er enormt forskjellig.
    Kanskje enklere å flytte spilleren til forsterkeren også heller kjøpe en lang hdmi-kabel til prosjektor

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Lydmessig kan ikke dette sammenlignes, er natt og dag.
    Jeg hører i alle fall stor forskjell på optisk og 5.1 analog ut fra min Sony s550 til mitt Logitech Z5500. Så dere med skikkelig anlegg burde i allefall få masse ut av det.

Detaljrikdommen i lyden er enormt forskjellig.
    Kanskje enklere å flytte spilleren til forsterkeren også heller kjøpe en lang hdmi-kabel til prosjektor
    Jeg har tidligere testet for og imot uten og merket noen forskjell. Vel og merke jeg hører forskjell på DD lydsporet og HD lydsporet, men ikke HD lydsporet vs det samme HD lydsporet downsamplet. Men det er en stund siden og kanskje verd et nytt forsøk. Har en lang HDMI kabel liggende så skal prøve igjen!

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere testet for og imot uten og merket noen forskjell. Vel og merke jeg hører forskjell på DD lydsporet og HD lydsporet, men ikke HD lydsporet vs det samme HD lydsporet downsamplet. Men det er en stund siden og kanskje verd et nytt forsøk. Har en lang HDMI kabel liggende så skal prøve igjen!
    kansje på tide å skjekke hørselen? det er jo så vanvittig forskjell på et hd lydspor og et downsampla hd lydspor

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er hørselen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TageMathiassen
    kansje på tide å skjekke hørselen? det er jo så vanvittig forskjell på et hd lydspor og et downsampla hd lydspor

Hva menes med downsampla lydspor?

Dersom man kjører blurayspiller til ein stereoforsterker med analoge kabler eller med optisk til dac og so analogt til stereoforsterker,er det det samme som å downsample? Eller får man ikkje hd lyd ved å kjøre på stereoforsterker? Det er nød å vere hdmi 1.3 eller hdmi og reciever (gammel) som kan motta som mpcm???

Tenkte å koble ps3 til nad stereoforsterker i stua.Men usikker på hvordan få hd lyd eller om det i det helle tatt vil bli hd lyd

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel slik da at med Optisk så er det DTS ES 7.1 (1500kbps) / DTS 48/96 eller Dolby Digital Pluss det beste du får og ikke noen downmix av 5.1/7.1 fra HD formatene...

Om om det er det du spør om... JA det er forskjell fra gamle D.D og DTS til nye HD formatene hos Dolby og DTS :-D og det skal ikke dyre anlegget til for og høre det :-D

Med stereo forsterker så er det vel Dolby Digital 2.0 eller PCM eller vanlig Stereo som du får ut i høytalerne med både digital og analog overføring ?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo komprimering (dd 5.1/dts) (som skjedde under laging av de ulike lydspor)
    Hvordan og mengde lyd tapsfritt komprimert til et codec med tap vil gjøre forskjeller
    Blir som cd til mp3 på en måte der cd med lite og rolig lyd blir bedre mp3 enn en cd med masse lyd komprimert til mp3

man kan faktisk ha en dts med samme lydkvalitet som en dts hd ma i enkelte partier men selvsagt kan ikke dts måle seg med ukomprimerte format når det gjelder mye samtidig lyd som feks i en action film

Fordel med hd lyd mulighet er at man uansett har mulighet til bedre lyd der man får det lille ekstra ut av tapsfri lyd som i lydopplevelse kan gi store forskjeller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •