Hjelp til kabelplugger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kabelplugger

Hallo, har så godt som bestemt meg for å kjøpe dette anlegget:

Yamaha RX-V465 + Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 m/XTZ 99 W10.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Men så var det kabler og plugger da ... Har hørt at de 2,5mm tykke høyttalerkablene på biltema funker fint for meg (da jeg ikke er sånn veldig inni lyd og sånt..).

Men disse leveres jo ikke med plugger - så spørsmålet er hva slags plugger passer inn til de ulike delene i det anlegget (5 høyttalere, 1 sub) som jeg selv kan montere på kabelen? Er det såkalte bananplugger som gjelder over hele linja, som jeg kan sette i både høyttalere, suben og forsterkeren?

På forhånd mange takk for hjelp!

Hilsen Kjetil

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke bananplugger ja. Bare pass på at bananpluggene ikke er i sølv. Du trenger ikke bananplugger. Plugger er egentlig bare bra når du skal koble raskt. og ofte.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt greit å skru fast kabelendene i terminalene på forsterker og høyttaler. Dette sitter godt, og gir bedre kontakt enn bananplugger.

Ulempen er korrosjon (irr), som kan gi dårligere kontakt etterhvert. Men dette tar ganske lang tid, og motvirkes lett om du klipper av de avisolerte endene på kabelen og avisolerer en ny bit, sånn en gang i året (for å være på den veldig sikre siden).

Bare pass på at du får alle trådene i kabelen inn i terminalen, slik at ingen tråder fra pluss-polen kommer borti terminal eller kabel for minus-polen, eller omvendt.

Bananplugger er praktisk på mange måter, men det gir ikke bedre kontakt. Om du ikke bruker krympeslange, vil det oppstå korrosjon også ved bruk av bananplugg. Siden vekte av kabelen presser på pluggen og kan svekke metallet, kan pluggen sitte løsere med tiden. Bananplugger må derfor også byttes ut en gang i mellom.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det går helt greit å skru fast kabelendene i terminalene på forsterker og høyttaler. Dette sitter godt, og gir bedre kontakt enn bananplugger.

Ulempen er korrosjon (irr), som kan gi dårligere kontakt etterhvert. Men dette tar ganske lang tid, og motvirkes lett om du klipper av de avisolerte endene på kabelen og avisolerer en ny bit, sånn en gang i året (for å være på den veldig sikre siden).

Bare pass på at du får alle trådene i kabelen inn i terminalen, slik at ingen tråder fra pluss-polen kommer borti terminal eller kabel for minus-polen, eller omvendt.

Bananplugger er praktisk på mange måter, men det gir ikke bedre kontakt. Om du ikke bruker krympeslange, vil det oppstå korrosjon også ved bruk av bananplugg. Siden vekte av kabelen presser på pluggen og kan svekke metallet, kan pluggen sitte løsere med tiden. Bananplugger må derfor også byttes ut en gang i mellom.
    Mener du at selve pluggen blir slappere? (Tenker på koblingen fra pluggen til terminalen)

Eller mener du at du bare må stramme skruene i pluggene? altså der pluggen er festet med kabelen.

Bra innlegg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Mener du at selve pluggen blir slappere?
    Ja.

Det er ulike måter å lage bananplugger på, og ulike materialer. Materialer med god ledeevne er myke. Oftest brukes materialer med dårlig lederevne; på dyre plugger for å gjøre dem sterkere; på billigere plugger ofte bare for å gjøre produksjonen enklere og billigere.

De originale bananpluggene (som vel fortsatt er de vanligste) har en "tupp" av tynne, flate metallstriper, som klemmes sammen og skaper kontakt ved friksjon mot innsiden av kontakten. Disse metallstripene klemmes sammen etterhvert, så kontakten blir dårligere. Etterhvert -- spesielt om man forsøker å bende dem ut for å få større diameter = bedre kontakt -- kan de knekke.

Veldig billige plugger har ofte av en massiv metalltupp med en spalte på langs. Disse er ofte av svært dårlig metall, og det ender alltid med at den ene halvdele av tuppen brekker av...

En tredje type har en rørformet tupp, som er splittet langs den ene siden. Disse kan relativt lett utvides når de bir slappe, ved å stikke en rund gjenstand inn i røret. Hvor lenge disse holder, er helt avhengig av hvor solid metallet er.

Når det gjelder kabler som er skrudd fast til pluggen, gir slikt feste såpass fjæring at det som oftest sitter rimelig bra.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige og gode plugger så har du Nakamichi's. Grei kvalitet. Må bestilles fra utlandet. g-h kan sikkert svare på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Billige og gode plugger så har du Nakamichi's.
    Fås lettest fra eBay.

Helt greie plugger, men bestill flere enn du trenger: Noen mangler gjerne skruer, eller har dårlige gjenger slik at skruene ikke sitter.

Nakamichi-navnet er forøvrig bløff -- disse pluggene lages ikke av den kjente japanske produsenten, men av eller annen kineser som synes han trenger et kjent varemerke på pluggene sine...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •