Sonos vs Squeezebox.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos vs Squeezebox.

Er det noen store forskjeller på disse når man kobler dem til en ekstern dac uansett?

HAr selv 2x Squeezebox Duet (1 i stua, 1 på AV-rommet). Er relativt fornøyd, men kan virke som at den tråløse delen i SB er av mindre stabil kvalitet. Men funker da tildels .

Testet med rutere ifra D-link, netgear og nå Jensen. Jensen står igjen som Aksesspunkt/repeater ifra filserveren min på jobbkontoret som SB'ene er koblet til. ligger på ca 70-80% i signal. Alle filene som de har tilgang til er FLAC.

Serveren er ikke verdens råeste, dvs en eldre PC med diskplass . AMD X2 4200+ CPU, 2gb ram og Windows XP PRO.

Opplever til tider at ene SB'en rebooter seg også :S. Blir rødt lys, så tar det ca 30 sek så er den på plass igjen.. Testet med andre kanaler også..

Sonos virker jo bare som et fordyrende system, som gjør akkurat samme nytta...

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg squeezebox og er ganske fornøyd med det. Jeg har ikke prøvd Sonos selv men jeg har fått med meg at det setter opp et eget nettverk kun for Sonos. Ergo slipper du problemer som du har med det trådløse nettet på squeezebox. Men ja, utenom det så ser jeg ikke så mange grunner til å bruke sonos istedenfor sb når man har en egen dac. Utenom det at sonos er litt mer eye candy da
    Når det gjelser server så skal nok den du har holde i massevis, trenger ikke noe særlig power for verken sb eller sonos.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitter akkurat å spiller musikk på SONOS, jeg angrer ikke et minutt på at jeg kjøpte det. Skal ikke si at Squeezebox Duet er noe dårligere, men etter det jeg har skjønt så er det litt mer å sette opp i nettverket. Og den bruker det trådløse nettverket som også andre bruker med de begrensninger dette gir ved mye trafikk. SONOS har sitt eget og belaster ikke noe annet. Er fleksibelt system når det gjelder utvidelse også.

Så det jeg mener er at du må bestemme deg for hvor mye penger du vil legge i det.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her,angrer ikke på at jeg valgte Sonos.
    Som Valo nevner kan nok Sonos være litt mer "stabil".
    Men det ender jo opp hvor mye penger du vil legge i dette.
    Dem jeg kjenner som har SB er jo også fornøyde.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv Sonos med en gammel 1 Ghz PC som NAS med en Linksys trådløs ruter. Har ikke opplevd et eneste lite hakk fra NASen de årene jeg har brukt systemet og sangbytte går på sekundet. Bruker litt lenger tid når jeg kobler meg til amerikanske nettradiostasjoner, men det er ikke Sonos-nettverket sin feil.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fordelen med det "egne" nettet ja . Men syns liksom prisen var litt stiv i forhold. Uansett, lurer på hvordan disse 2 greier seg mot Bladelius Embla og Linn sine løsninger . Dem er jo vannvittig dyre, men har sikkert også en vannvittig dac!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med SB, men det har vært prøvelser med å få god hastighet/respons. Spesielt da jeg brukte en Netgear ReadyNAS Duo. De boksene til Netgear er veldig nøye på de andre boksene den skal snakke med. Altså router, wlan, switch og faktisk harddisker som står i den.
    Jeg måtte bytte WLAN til en Linksys fordi den jeg hadde ikke var støttet av Netgear.
    God ytelse fikk jeg ikke før jeg kjøpte ny server som jeg har spekket med hardware for jobben min. 2 stk 4 kjerners cpuer, 16GB RAM, 4 stk (proffe) 750GB harddisker i RAID 5. Serveren er i aktiv bruk så en del av ressursene her er opptatt.
    Kjører via LAN kabel nå, men selv nå tar det kanskje 2-5 sekunder å bytte album. Det skal sies at jeg bruker folder view 100% av tiden, og blar meg gjennom mappestrukturen og ikke via Artist eller Album osv. Altså er ikke databasen til Squeezecenter i bruk. Om det er raskere vet jeg ikke.

Kjenner ikke til Sonos, men har den de samme mulighetene som SB har? Altså plugins osv. Feks har jeg Inguz plugin som kjører romkorreksjonsfilteret mitt som jeg har laget i Audiolense. Det er også mange muligheter for å manipulere Squeezecenter og SB til sitt eget bruk.

Så alt i alt ville jeg gått for SB igjen, dog uten å vite stort om Sonos

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... å bla i mappestrukturen går som en drøm her, men mulig du har sykt mye mer musikk enn meg da .

Biblioteksstatistikk (FLAC)
    Totalt antall spor: 8 763
    Totalt antall album: 727
    Totalt antall artister: 360
    Totalt antall sjangere: 67
    Samlet avspillingstid: 674:54:28

Det som irriterer til tider er Duet fjernkontrollen som "altid" går over i "Vent litt" modus når den har liggi litt.. dette tar endel tid.

Vurderer følgende:
    Ipod touch (kan jo brukes som fjernkontroll). Styrer dog oftest med PC'en .
    Enten legge opp kabla nett til SB'en min, eller kjøpe et godt aksesspunkt for å utnytte Draft-N nettet mitt. Jeg syns faktisk Jensen sine Air:link 89300 fungerer veldig bra, dette er hovedsaklig en WLAN ruter, men kan gjøres om til det meste inni grensesnittet på den.

Vurderte også å gå for en ruter med dualband nett, da kunne jo SB'en fått et aksesspunkt med Dualband også, så kunne SB nettet gått på 5ghz nettet alene . Men det blir nok med tanken.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det må da være noe galt med nettverkene/serveropplegget deres?
    Har enda til gode å ha en dropout med Squeezebox Boom og Transporter. Albumbytte skjer umiddelbart (som i <1 sekund) med min kablede Transporter og tar kanskje 1-2 sekund på Boomen som er trådløs. Jeg har kun FLAC-filer og bruker mer eller mindre kun Folder-navigasjon. Jeg har bare ca 13000 filer, så det kan jo være det som gjør det.

Det kan jo hende Duet har andre problemer enn de tre jeg har hatt, men det virker merkelig at dere ikke har umiddelbar respons hele tiden? Mulig ting er annerledes om man har et dårlig trådløst nett med mange naboer, men her hos meg så oppfører ikke enhetene seg upålitelig med trådløst nett.

Men det virker også som Duet har flere nettverksproblemer basert på det jeg har lest.

Jeg har forøvrig et Linksys WRT610N aksesspunkt (dual-band og gigabit). Hvor alle enheter i huset kun bruker 2.4ghz båndet med 54 mbit/s. Jeg har ingen enheter som støtter 5ghz eller N.
    Transporteren står mot en managed 3Com gigabit switch (i rack selvfølgelig )

Forøvrig ikke en kommentar til denne debatten. Sonos fungerer sikkert strålende det også!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bla i strukturen går fint her og, men når man velger et album og trykker på play, så tar det ca 2-5 sek før det kommer musikk. Jeg spiller bare album i sin helhet, og ikke enkelte sanger her og der.
    Må sies at det er SB Classic jeg har, om det har noe å si.
    Tviler på det kan være noen nettverksproblemer her, om det da ikke er enkelte ting man må tilpasse spesielt for å få SB til å fungere optimalt.
    Er nettverksadmin hos alle mine kunder, og nettverket er for så vidt satt opp som et bedriftsnettverk med der server kjører domenekontroller, DNS, DHCP og Exchange server og jeg har delt opp switch, router og wlan-accesspunkt i separate deler og bruker gigabit nettverk gjennom det hele bortsett fra til wlan og til SB, som ikke støtter med enn 100mb.

Har aldri prøvd å kjøre Squeezecenter på en vanlig pc eller laptop, så det kan være man har en bedre ytelse i et nett der man ikke har store nettverksoppsett. Bare en laptop eller to og en router feks.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ser fordelen med det "egne" nettet ja . Men syns liksom prisen var litt stiv i forhold. Uansett, lurer på hvordan disse 2 greier seg mot Bladelius Embla og Linn sine løsninger . Dem er jo vannvittig dyre, men har sikkert også en vannvittig dac!
    Sonos "går" på både 110/230v så Ebay er jo en klart rimligere løsning en
    og kjøpe på "klubben"
    Når det gjelder dac lønner det seg vel å bruke en ekstern dac enten
    man bruker Sonos eller SB.
    Min erfaring er at det er mye å hente på en ekstern dac kontra den
    som sitter i Sonos/SB og evt Receiver man har i oppsettet.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står også mellom Sonos og squeezebox nå.
    Har lest en del om begge to systemene, og i utgangspunktet er de ganske jevne med tanke på funksjonalitet og støtte.
    Men det virker for meg som om Sonos er lettere å komme i gang med. Det trenger vel ingen programvare for å kunne fungere. Dermed kan man bruke en enklere (og billigere) NAS dersom man vil det. Sync mellom lyd i de forskjellige sonene skal også være perfekt i ett Sonos system, men mer bob-bob å få til med squeezebox.

Jeg liker kontrollen til Sonos bedre også, og søkefunksjonen er veldig god og lettvint i bruk... Virker som om duet kontrollen er litt treigere i bruk enn Sonos.

Men så er det prisen da... Jeg kommer på over 9000 kr for 2 soner og kontroller til Sonos. Kan jo kjøpe 2 squeezebox touch eller duet for nesten halve prisen...
    Sonos kan reduseres med 1500 dersom jeg kjøper en Ipod Touch og bruker som kontroll istedet for den originale. Det skal visstnok fungere nesten like bra med den også, men den vil ikke gå på Sonos egne nettverk og har dermed litt mer forsinkelse i betjeningen kontra originalen. Har jeg lest da.

Det er ett vanskelig valg dette, men hadde jeg hatt bedre råd ville jeg nok gått for Sonos med en gang. Det virker som ett godt system å bygge videre på når man først er kommet i gang.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Jeg står også mellom Sonos og squeezebox nå.
    Har lest en del om begge to systemene, og i utgangspunktet er de ganske jevne med tanke på funksjonalitet og støtte.
    Men det virker for meg som om Sonos er lettere å komme i gang med. Det trenger vel ingen programvare for å kunne fungere. Dermed kan man bruke en enklere (og billigere) NAS dersom man vil det.

Men så er det prisen da... Jeg kommer på over 9000 kr for 2 soner og kontroller til Sonos. Kan jo kjøpe 2 squeezebox touch eller duet for nesten halve prisen...
    Sonos kan reduseres med 1500 dersom jeg kjøper en Ipod Touch og bruker som kontroll istedet for den originale. Det skal visstnok fungere nesten like bra med den også, men den vil ikke gå på Sonos egne nettverk og har dermed litt mer forsinkelse i betjeningen kontra originalen. Har jeg lest da.
    Sonos er meget lett og sette opp,plug n play.
    Når det gjelder pris er det mulig og skaffe seg Sonos
    rimelig på Ebay.
    Jeg bruker både Sonos CR100 kontrollen og Iphone.
    Det eneste jeg merker er at det er litt forsinkeles på med Iphone er
    når lyden skal opp eller ned.
    Dette er på ingen måte et problem,kanskje mere små pirk fra min side.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også at dere som sliter med at SB er "tregt" har et eller annet problem et sted i kjeden. Jeg bruker selv Classic med Logitech Harmony/iPhone/iPod som controller. Dette har jeg koblet trådløst (ca. 80% signalstyrke) til en router som er i en annen etasje. Nettverket deler jeg med flere andre, så dette er det mye trafikk på.

Jeg har ingen forsinkelser noen sted, verken når jeg blar i mappestrukturer eller noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Jeg tror også at dere som sliter med at SB er "tregt" har et eller annet problem et sted i kjeden. Jeg bruker selv Classic med Logitech Harmony/iPhone/iPod som controller. Dette har jeg koblet trådløst (ca. 80% signalstyrke) til en router som er i en annen etasje. Nettverket deler jeg med flere andre, så dette er det mye traffikk på.

Jeg har ingen forsinkelser noen sted, verken når jeg blar i mappestrukturer eller noe annet.
    Jeg skal teste hos meg. Skal ha et dedikert nettverkskort i server og en krysset kabel mellom SB og server. Vil da eliminere alt som har med nettverk å gjøre og ikke ha noe som helst mellom server og SB. Har som sagt ikke prøvd SB i et "vanlig" nettverk slik som du nevner her.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hmm, det må da være noe galt med nettverkene/serveropplegget deres?
    Har enda til gode å ha en dropout med Squeezebox Boom og Transporter. Albumbytte skjer umiddelbart (som i <1 sekund) med min kablede Transporter og tar kanskje 1-2 sekund på Boomen som er trådløs. Jeg har kun FLAC-filer og bruker mer eller mindre kun Folder-navigasjon. Jeg har bare ca 13000 filer, så det kan jo være det som gjør det.

Det kan jo hende Duet har andre problemer enn de tre jeg har hatt, men det virker merkelig at dere ikke har umiddelbar respons hele tiden? Mulig ting er annerledes om man har et dårlig trådløst nett med mange naboer, men her hos meg så oppfører ikke enhetene seg upålitelig med trådløst nett.

Men det virker også som Duet har flere nettverksproblemer basert på det jeg har lest.

Jeg har forøvrig et Linksys WRT610N aksesspunkt (dual-band og gigabit). Hvor alle enheter i huset kun bruker 2.4ghz båndet med 54 mbit/s. Jeg har ingen enheter som støtter 5ghz eller N.
    Transporteren står mot en managed 3Com gigabit switch (i rack selvfølgelig )

Forøvrig ikke en kommentar til denne debatten. Sonos fungerer sikkert strålende det også!
    Hehe. ikke noe dritt her i gården nei . Vannvittig rigg og hifi du har .

Jeg har ikke noe problemer med responsen.. Men er nok muligens WLAN'et som kødder litt her... Har en SB i stua også.. den er problemfri...(har prøvd å byttet de om).

Men uansett, jeg er veldig fornøyd da. Vurderer å kable opp selv .

Synd jeg nesten aldri bruker Pioneer spilleren min mer, den er VELDIG god, men på SACD må den jo brukes .

Sonos er nok en "bedre" løsning tydeligvis, for dem som ikke gidder å knote, samt at man slipper å ha noe programvare installert på en dedikert PC/NAS.

SB Touch tror jeg må ha, litt kulere å ha i racket . Så får søstern og gubben få ene SB'en min (som nettopp har kjøpt nytt hus!!! ) .

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestillt meg en SB Touch + en Netgear ReadyNAS.
    Det får være greit nok til å begynne med. Det ble rett og slett for dyrt med Sonos for meg denne gangen. Kunne jo kjøpt fra Ebay, men syns det er stress det også. Og Sonos har heller ingen pakke som passer mitt behov pdd.
    Kan heller gå over til Sonos ved senere anledning dersom SB Touch ikke skulle innfri 100%

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    God ytelse fikk jeg ikke før jeg kjøpte ny server som jeg har spekket med hardware for jobben min. 2 stk 4 kjerners cpuer, 16GB RAM, 4 stk (proffe) 750GB harddisker i RAID 5.
    Vel, da er det jo ingenting å lure på lengre "lurer"
    Nå har jo ingen av de specs'ene du nevner der noe særlig å si for den grunnleggende nettverksytelsen heller! Men det er en annen diskusjon.

Å sette opp et velfungerende nettverk er en kunst få forunt. For de som kan det er det en lek, for de fleste andre er det en balansegang mellom "tilfredsstillende_hastighet" og "nei,_her_må_det_jo_være_noe_feil_et_sted".
    Å utnytte fullt potensial i nettverket er det nok kun de heldige og marsboer som nyter godt av. 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laudio
    Vel, da er det jo ingenting å lure på lengre "lurer"
    Nå har jo ingen av de specs'ene du nevner der noe særlig å si for den grunnleggende nettverksytelsen heller! Men det er en annen diskusjon.

Å sette opp et velfungerende nettverk er en kunst få forunt. For de som kan det er det en lek, for de fleste andre er det en balansegang mellom "tilfredsstillende_hastighet" og "nei,_her_må_det_jo_være_noe_feil_et_sted".
    Å utnytte fullt potensial i nettverket er det nok kun de heldige og marsboer som nyter godt av. 8-)
    Spec'en på server var egentlig bare for å si at det ikke skulle være noe problem med ytelsen på den
    Nettverket virker å være 100%. Kjørte en manuell defrag på diskene, og jammen kom hastigheten seg også hehe. Skjønner ikke helt det siden omtrent det eneste som blir lagt på diskene er musikk, og de skulle per definisjon legge seg i tur og orden. I allefall i mye mer orden enn på en laptop el. som er i daglig bruk.

Eriond:
    Sjekk denne linken når du får NAS'en din Compatibility List : NETGEAR ReadyNAS Community

Jeg har opplevd problemer med enkelte produkter som ikke stod på listen over støttede nettverkskomponenter. Om dette var en trådløs eller kablet boks husker jeg ikke.
    Visste faktisk ikke om at Readynas var så pirkete før jeg kjøpte, så det ble en god del stygge gloser før jeg fant denne oversikten

EDIT: Selv med komponenter i listen kan det være du vil kunne slite med hastighet. Spesielt med en Vistamaskin. Få tilgang til nettverksressurser fra en Vistamaskin eller for den saks skyld en Windows 7, kan by på problemer i noen tilfeller. Får håpe du slipper unna
    Hvis du da ikke skal bruke USB da? Da stiller man fort i en helt annen situasjon med langt mindre utfordringer.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på å skaffe meg en Squeezebox Boom eller en
    Squeezebox Radio på kjøkkenet.
    Bruker disse mitt trådløse nettverk,så det er bare plug'n play?
    Krever det noe program via en pc?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •