Akustikkmani på avforum!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkmani på avforum!

Registerer med uro at en mani på akustikktiltak har tatt av blant mange avforum medlemmer.

Vil bare bare minne at man ikke må glemme dyr elektronikk og skikkelige kabler opp i denne galskapen.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tak i en demo model av Dali helicon C200 MK1 senterhøyttaler i går for 7000,- på Hifi klubben i Sarpsborg! Herre min gud for en oppgradering fra Dali suite C0.8 :-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kommer ikke langt uten skikkelige komponenter. Den som tror at man kommer i mål med en Duet digitalt inn i en 15k surroundreceiver og et par mellomklassehøyttalere, gjerne med en dose romkorreksjon, fordi man har god akustikk er på villspor.

Man må ha både god akustikk og klassekomponenter for å få skikkelig god lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja takk, begge deler

Som Ole Brum ville sagt det:
    Ja takk, begge deler.

Det ene utelukker ikke det andre.
    Bra utstyr sammen med et rom som har bra akustikk er vel det beste

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Man kommer ikke langt uten skikkelige komponenter. Den som tror at man kommer i mål med en Duet digitalt inn i en 15k surroundreceiver og et par mellomklassehøyttalere, gjerne med en dose romkorreksjon, fordi man har god akustikk er på villspor.

Ja, det er gutten sin det! Dyrt må det være for en sann audiofil! Og gjerne med ekslusive kabinetter, da låter det bedre! Og så må det være diamant eller beryllium til diskanten i høyttalere.

Det faktum at Earl Geddes og Floyd Toole, som bruker en rimelig Pioneer surround receiver i sine anlegg og relativt moderat prisede elementer i høyttalerne, får tilbakemeldinger fra erfarne lyttere at det er det beste de noen gang har hørt betyr selvsagt ingenting for oss ekte hifi folk! Og det samme gjelder selvsagt Ethan Winer som bare har en Pioneer receiver, noen små Mackie stativhøyttalere og en SVS subwoofer. Og gudende må vite hvilke billige kabler han bruker. Besøkende til Ethan Winer som sier det er noe av det ypperste av hva de har hørt, er selvsagt riv ruskende gale og sikkert kjøpt og betalt for å si noe sånt. Man får da for svingene ikke high-end lyd uten krem komponenter!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør hør!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en fæl dip et eller annet sted, men aner ikke hvor

Kjør på !

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Har en fæl dip et eller annet sted, men aner ikke hvor

Kjør på !
    kjøleskapet ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    kjøleskapet ?
    Eller i den strengen mellom ørene ...
    Er selvfølgelig klar over at akustikk har veldig mye å si, men i en normalt møblert stue (slik som min) er det begrenset hva man får utført......

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Eller i den strengen mellom ørene ...
    Er selvfølgelig klar over at akustikk har veldig mye å si, men i en normalt møblert stue (slik som min) er det begrenset hva man får utført......
    Har et langt i fra optimalt, L-formet rom selv, målte og flyttet masse før jeg til slutt fant ut at jeg kunne høre på musikk istedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ofte lurt på hva de perfekte akkustiske forhold er? Er dette også noe som kan variere i type film/musikk man hører på?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja, det er gutten sin det! Dyrt må det være for en sann audiofil! Og gjerne med ekslusive kabinetter, da låter det bedre! Og så må det være diamant eller beryllium til diskanten i høyttalere.

Det faktum at Earl Geddes og Floyd Toole, som bruker en rimelig Pioneer surround receiver i sine anlegg og relativt moderat prisede elementer i høyttalerne, får tilbakemeldinger fra erfarne lyttere at det er det beste de noen gang har hørt betyr selvsagt ingenting for oss ekte hifi folk! Og det samme gjelder selvsagt Ethan Winer som bare har en Pioneer receiver, noen små Mackie stativhøyttalere og en SVS subwoofer. Og gudende må vite hvilke billige kabler han bruker. Besøkende til Ethan Winer som sier det er noe av det ypperste av hva de har hørt, er selvsagt riv ruskende gale og sikkert kjøpt og betalt for å si noe sånt. Man får da for svingene ikke high-end lyd uten krem komponenter!
    Tilgi meg men jeg skjønner ikke hvorfor dette er relevant. Det finnes sikkert tusenvis av audiofile som mener at en surroundreceiver ikke er as good as it gets, selv til prisen, og det finnes tusenvis av entusiaster som mener dette er mer enn godt nok og at forbedringspotensialet er nærmest ikke eksisterende.
    Det at to erfarne karer velger å gjøre det på denne måten med godt resultat betyr ikke at det ikke kan bli enda bedre om de hadde satt inn noe med enda høyere kvalitet i kjeden.
    Og en uttalelse fra besøkende om at "det er det beste de har hørt" vitner om at lyden sannsynligvis er meget god, men ingenting om at det er snakk om øverste hylle av hva som er mulig i et tilsvarende anlegg med enda bedre komponenter. Det har jo vært uerfarne folk hos meg også, og noen har sagt at det er det beste de har hørt. En slik uttalelse betyr imidlertid ingenting så lenge det er null problem for en med mer erfaring å høre en hel haug med ting som ikke fungerer optimalt.

Du kan jo komme og høre på mens jeg f.eks switcher raskt mellom DACen i Yamaha RX-V3900 og Transporter på musikk (ett trykk på kontrollen) så kan du jo få høre om den ene oppfattes som noe bedre eller ei.

Bra utstyr vil ikke si voldsomt dyrt, men høyttalerprodusentene lager ikke dyrere og "bedre" høyttalere kun i håp om at vi idiotiske forbrukere går på limpinnen hver gang. Jeg snakker ikke om "black art" og "snake oil"-kabler, men utstyr som er reellt bedre både målemessig og lydmessig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke for å underkjenne godt utstyr :-D Perfekt akustikk er vel for utopi å regne i et bolighus, eller hur ?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må huske på at dyr akustikk er mye bedre enn billig også da!
    Om man får meget bra akustikk ved hjelp av rimelige Rockwool produkter, er bra akustikk vha svinedyre "high-end" akustikk plater og andre remedier langt bedre!

Men dyr elektronikk er langt viktigere enn akustikken, for det er utstyret naboen sikler og blir misunnelig på. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett du pisker opp stemingen på dette området i andre tråder og

Har man et dedikert kinorom, og har noen spesifikke problemer man vil bli kvitt, så er det vel ikke noe galt i å bruke så mye penger man vil på akustikk?
    Selv kan jeg ikke kjøre akustikktiltak, men bruker Audiolense romkorreksjon via Inguz/Squeezebox.

Tror folk som opererer litt utenfor normen, feks innenfor DIY eller vintage utstyr gjerne ser nedlatende på de som bruker mye penger på flashy komponenter som er hypet opp. Om akustikktiltak er hypet opp vet jeg ikke, men hva så? Det er jo nettopp derfor det finnes forum for oss som bryr oss litt om lyd
    En skal ikke tilbringe så mange ukene her inne før man har skiftet mening opp til flere ganger om hva som fungerer bra og hva man har lyst til å gjøre neste gang lommeboken tillater det hehe.

Selv er jeg vel i både DIY og vintage segmentet og mener man kan få god lyd for en slikk og ingenting, men en forsterker til 40 lapper, en kilde til 15 og høyttalere til 50-100 000 vil helt sikkert i mange tilfeller spille mye bedre enn det aller meste på mellomklasseområdet. Også en Pioner reciever og Mackie stativhlyttalere (med SVS-sub på slep). Men sånn burde det jo være også.
    Spørsmåler er jo om man er på jakt etter den lyden, eller om man liker noe annet. Litt av følelsen av å høre god lyd ligger og i det at anlegget er presentabelt og ser bra ut. Leste i månedens Hifi Choice om akkurat det faktisk.
    For noen er vel anlegg til 150 000 fortsatt mellomklasse og ikke Highend

Selv er drømmen min DIY Open baffle høyttalere med aktiv deling gjennom dedikert PC og Audiolense. Det er flere "hyper" bak den drømmen. Både Open baffle, høy følsomhet med røreffekt og digital romkorreksjon. Ingen av de hypene (så vidt jeg vet) er drevet av hifiprodusenter som skal tjene penger, men gjennom folk på forumer som mener man får bedre lyd for pengene ved å kombinere en eller flere av disse elementene.

Akustikk og andre emner man liker å utbedre lyden med er og forblir områder som vil veksle på å være i en hype og være populær. Sånn er det vel bare?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke erte mer marsboer. Vi er vel ikke direkte uenige, men jeg synes sitatet du kommer med under blir trukket for langt.
    Den som tror at man kommer i mål med en Duet digitalt inn i en 15k surroundreceiver og et par mellomklassehøyttalere, gjerne med en dose romkorreksjon, fordi man har god akustikk er på villspor.

Både Floyd Toole og Earl Geddes bruker som sagt Pioneer surround receivere. Lyttere som har vært på besøk og skrevet tilbakemelding er ofte ikke hvem som helst. Det er ofte folk som har opptrent lyttetrening eller har svært lang fartsbakgrunn med hifi og har hørt ekstremt mye bra. Ja det finnes nok bedre elektronikk enn Pioneer receiveren, men og si at man ikke kan få meget godlyd fra slike komponenter er å gå litt langt. Forskjellen mellom en Pioneer receiver og en Bryston kan ikke sammenlignes med den forskjellen et high-end rom vil gi. En god frekvensgang, impulsrespons og ETC betyr uendelig mye mer. Og i slike rom spiller selv helt moderat priset utstyr spille utrolig bra og banker som regel dyre oppsett i dårlig rom. Men selvsagt vil enda bedre utstyr låte enda bedre i et godt rom.

Earl Geddes har forøvrig ikke et rom som er spesielt behandlet akustisk, men benytter seg av høyttaler prinsipper som virker til å ha mange fordeler. Høyttalerne hans måler helt eksepsjonelt bra på flere områder. Prisen på høyttalerne lokker derimot ikke high-end folket.

Så skal man huske på at det også finnes elektronikk som låter high-end, men til lav pris. Det er ikke slikt at bare blir bedre jo dyrere det er alltid. Det finnes mye dyrt som er direkte dårlig. Spesielt om man beveger seg over i proff verden, så finnes ekstremt gode produkter som ikke koster mye. Den er ikke automatikk i at en CD spiller til 40k er bedre enn en proff DAC til 10k. Det er alltid unntak til pris og ytelse.

At virkelig gode høyttalere med litt membran arealet koster en del er derimot ingen tvil om. Samtidig er det nok mye lurium ute og går også med høyttalere. Kostbare elementer kombinert med lokkende markedsføring. Det låter ikke nødvendigvis bedre enn en høyttaler med relativt billige men gode elementer. Det er f.eks ingenting som tyder på at diskant og beryllium sammenlignet mye annet er bedre egnet til diskant, men det høres sabla bra ut i reklamen.

Spørsmålet er hva er viktigst av dyrt utstyr og god akustikk. Dersom man har eget lytterom og står rimelig fritt til å gjøre hva man vil, skal man da velge å legge 80k i elektronikk og kabler eller kanskje heller fordele halvparten til elektronikk og akustikktiltak?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Hmm,
    -Eg er glad i god lyd(...og musikk)
    -Har duet
    -Og receiver som hadde veil pris rundt 15k
    -Og gode høgtalarar

Dette synes eg gir veldig god lyd! må vel slutte med det då? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Spørsmålet er hva er viktigst av dyrt utstyr og god akustikk. Dersom man har eget lytterom og står rimelig fritt til å gjøre hva man vil, skal man da velge å legge 80k i elektronikk og kabler eller kanskje heller fordele halvparten til elektronikk og akustikktiltak?
    Jeg vil si at elektronikk og høyttalere er mye mer viktig enn akustikktiltak. Har man mulighet å kunne plassere høyttalere relativt fritt i rommet, så kommer man langt.
    Men har man et hjemmekinorom så vil jeg si at det nesten krever litt oppmerksomhet rundt akustikk. Til stereo kan man jo stort sett greie seg uten sub og det som følger med.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Hmm,
    -Eg er glad i god lyd(...og musikk)
    -Har duet
    -Og receiver som hadde veil pris rundt 15k
    -Og gode høgtalarar

Dette synes eg gir veldig god lyd! må vel slutte med det då? :P
    Ja, det må du tvert. Kan rett og slett ikke stemme
    Hele anlegget mitt koster ca 15000,-, kjøpt brukt. Sånn kan det gå når man tror man har bra lyd

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •