Akustikkmani på avforum! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du ikke sliter med ekko på innsiden.......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hvis du ikke sliter med ekko på innsiden.......
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Rojoh,

Jeg antar at du baserer dette utsagnet på den ene gangen du hørte på mine Orion+ i et høyst uegnet rom (ikke mitt eget) og, som jeg har gjort deg oppmerksom på tidligere, med diskantene i den ene høyttaleren ved en glipp koblet i feil fase. Det du hørte var ikke representativt for Orion's ytelse. Ikke i nærheten engang!

Hva med å vente med å komme med bastante og etter min mening villfarne og misvisende påstander før du har fått høre hva de egentlig kan prestere? Du er velkommen innom, vet du.
    Så lenge du ikke har salgsinteresser antar jeg at du viser en viss overbærenhet over vedkommedes noe lunkne interesse? Capishe!

Jeg har stort sett bare kommentert Orion i diskusjoner hvor også "Orso"/Bjørn har deltatt - dderfor tenker jeg at en second opinion burde bestå av oss tre...

Siden sist denne tråd ble belemret med undertegnedes skriblerier, har undertegnede meldt seg ut av hfs, og har følgelig minimal interesse av å fremstå som sannhetsvitne for noe som helst - Orion inkludert!

Jeg har 3-ukers ferie f.o.m. i dag, så jeg er fleksibel siden denne ferien er satt av til prosaiske saker som terrassebygging og husutbedringssaker. Jeg tar gjerne turen over for en uhøytidlig seanse - dog gjerne med Orso/Bjørn i følge. (PM her på AV-forum siden jeg er borte-vekk fra sytingens mekka; hfs).

Mulig jeg høres litt sur ut, men dette hadde faktisk vært litt morsomt!:-D Vi snakker ikke om død eller liv her - jeg har en skrøplig utenbordsmotor å bekymres over - alt annet er for småtteri og liten tue å regne...

Blir du med Orso? En tur til Coolbiz for å lytte til Orion?

Mvh. Johan

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en glakilde. Det liver opp i rommet uansett
    Ja, gladkilder liver opp. Mine er hhv 2 og 5 år nå...

Det har jeg hørt at det bare er Norost som kan. Stemmer ikke dette likevel......
    Njaaa... vet ikke, det eneste jeg vet med sikkerhet når det gjelder Nordost er at kablene låter konsekvent flere dB høyere enn andre kabler. Forskjellen er så tydelig at det synes på possisjonen på forsterkerens volumhjul (det står mer mot høyre med Nordostkabler enn med andre kabler) eller på displayet om forsterkeren har slikt (displayet viser en verdi som indikerer høyere voluminnstilling enn med andre kabler).

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Njaaa... vet ikke, det eneste jeg vet med sikkerhet når det gjelder Nordost er at kablene låter konsekvent flere dB høyere enn andre kabler. Forskjellen er så tydelig at det synes på possisjonen på forsterkerens volumhjul (det står mer mot høyre med Nordostkabler enn med andre kabler) eller på displayet om forsterkeren har slikt (displayet viser en verdi som indikerer høyere voluminnstilling enn med andre kabler).
    Forklaringa på det er innlysende. Grunnet monofilamentene går signalene med over 70% av lysets hastighet og ikke 50% som i vanlige signalkabler. Selvfølgelig fører det til det høyere lyd. Drawbacket er at all lyden spilles av litt for fort
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Man kommer ikke langt uten skikkelige komponenter. Den som tror at man kommer i mål med en Duet digitalt inn i /duverden
    For hvem tror vel at dette ikke farer galt avsted, nei takke seg til ordentlig spartansk oppbygde [s]argumenter[/s] utsagn.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg er fortsatt nisse, om enn kanskje skapnisse, men synes Nordosts forklaringer er festlige.
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg er fortsatt nisse, om enn kanskje skapnisse, men synes Nordosts forklaringer er festlige.
    Jo, det er vel muligens noen av forklaringene som er litt merkelige.
    Men, synes fortsatt de lager noen gode kabler

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvordan trener man opp lyttetreningen?
    Trener opp lytteevnen mener du vel eller harslerer du litt med hvordan jeg ordla meg. :-D
    Harman Int. (gud innenfor hifi forresten ) har et lytteprogram som de bruker til opptrening av lyttere. Det viser seg å funke. Fordelen med trente lyttere er at de trenger langt færre forsøk på å svare. Slikt tjener man penger på. Står litt om opplegger i linken under. Da har vært snakk om at programmet skal gjøres tilgjengelig for allmennheten og da er jeg klar.
    Audio Musings by Sean Olive: Harman's "How to Listen" - A New Computer-based Listener Training Program
    Harman's "How to Listen" - A new computer-based listener training program | Computer Audiophile

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Så lenge du ikke har salgsinteresser antar jeg at du viser en viss overbærenhet over vedkommedes noe lunkne interesse? Capishe!

Jeg har stort sett bare kommentert Orion i diskusjoner hvor også "Orso"/Bjørn har deltatt - dderfor tenker jeg at en second opinion burde bestå av oss tre...

Siden sist denne tråd ble belemret med undertegnedes skriblerier, har undertegnede meldt seg ut av hfs, og har følgelig minimal interesse av å fremstå som sannhetsvitne for noe som helst - Orion inkludert!
    Er det lov å spørre hvorfor du har meldt deg ut av hfs?
    Jeg har 3-ukers ferie f.o.m. i dag, så jeg er fleksibel siden denne ferien er satt av til prosaiske saker som terrassebygging og husutbedringssaker. Jeg tar gjerne turen over for en uhøytidlig seanse - dog gjerne med Orso/Bjørn i følge. (PM her på AV-forum siden jeg er borte-vekk fra sytingens mekka; hfs).

Mulig jeg høres litt sur ut, men dette hadde faktisk vært litt morsomt!:-D Vi snakker ikke om død eller liv her - jeg har en skrøplig utenbordsmotor å bekymres over - alt annet er for småtteri og liten tue å regne...

Mvh. Johan
    Det hadde vært veldig artig, men det er et godt stykke fra meg. Jeg har skrevet til Coolbiz at jeg kunne tenke meg å stikke innom dersom jeg er på de kanter.

Orion virker interessant. Men er skeptisk med tanke på at de skal spille på lag med refleksjonene. Det gir enkelt og greit kamfiltereffekt. At det fungerer bra når veggene er såpass langt unna at førsterefleksjonen ikke ankommer innen 20/30ms tror jeg på, men de færreste har slike rom. Jeg foretrekkker pr. dags dato å lytte til anlegg hvor de tidlige refleksjonene er dempet. Verker MBL eller Beolab 5 har endret synet mitt på dette.

Jeg får en litt følelse at Orion er laget for folk som ikke har mulighet til å gjøre akutiltak. At det fungerer bra, men at det alikevel blir et kompromiss sammenlignet med et rom med akustikk behandling. Og bassfeller trenger man uansett hvilke høyttalere og prinsipp man har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "trene opp lytteevnen" "treningsprogram"
    Oh Loord!! Eg trodde eg hadde lest det meste, men dette med treningsprogram var nytt.. For en spennende hobby. Og ikke minst rar og særegen. Eg og vil trene opp lytteevnen min, så eg vet om eg må oppgradere anlegget mitt snart.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er det lov å spørre hvorfor du har meldt deg ut av hfs?
    Er ikke HFS bare en gjeng med folk som tror at man får finere lyd ved å sette magiske klosser under høyttalerkablene da?

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har jeg ingen kommersielle interesser her. Ei heller har jeg et skrøpelig ego som må pleies. Jeg hadde bare et lønnlig håp om at du, som det sannhetssøkende menneske du er, ville sette pris på å bli gjort oppmerksom på at du trakk dine konklusjoner på sviktende grunnlag.

Det er meg forsåvidt revnende likegyldig hvorvidt din interesse er lunken eller ei. Dette handler om noen slags prestisjekamp, men om å i beste mening utveksle råd og erfaringer blant venner, gjør det ikke det da? Slik ser ihvertfall jeg på det. Jeg regner med at du ikke er uenig i at det er av begrenset nytteverdi å bedømme en høyttaler ut fra ytelsen i feilkoblet tilstand, og i et rom med uheldige tidligrefleksjoner og restenergi-fenomener. Trekker man generelle konklusjoner om f.eks. slørethet i aktive filtre ut fra lytteinntrykk under slike forhold, er man ganske enkelt på ville veier. Capiche?

Vel, enten du vil eller ei, fremstår du i denne tråden som sannhetsvitne på at aktive filtre, enten de nå er analoge eller digitale, slører til lyden.

Tilbudet står ved lag, dersom dere har lyst å komme. Selv drar jeg på ferie om litt, og blir utenbys 3-4 uker. Så det må evt. bli senere.

Lykke til med påhengsen!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    For hvem tror vel at dette ikke farer galt avsted, nei takke seg til ordentlig spartansk oppbygde [s]argumenter[/s] utsagn.
    Skal jeg tolke dette som at du er uenig og at du synes det var en dårlig underbygget påstand?

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg får en litt følelse at Orion er laget for folk som ikke har mulighet til å gjøre akutiltak. At det fungerer bra, men at det alikevel blir et kompromiss sammenlignet med et rom med akustikk behandling. Og bassfeller trenger man uansett hvilke høyttalere og prinsipp man har.
    Selv har jeg mulighet til å gjøre akutiltak, men har slett ingen interesse av å ha mer av denslags i stua enn helt nødvendig.

Kompromiss? Jeg ser det motsatt: Akutiltak er et kompromiss man må ty til når høyttalerne ikke har homogen energirespons.

Bassfellene kan jeg være enig med deg i, i de fleste normale, norske boliger. Men det hjelper litt med en høyttaler som ikke er rundtstrålende i bassen. Hos meg har jeg likevell fremdeles noe smårusk i bassen som akutiltak sikkert kan hjelpe på, og kunne tenkt meg innspill fra dere aku-eksperter dersom dere stikker innom.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg mulighet til å gjøre akutiltak, men har slett ingen interesse av å ha mer av denslags i stua enn helt nødvendig.

Kompromiss? Jeg ser det motsatt: Akutiltak er et kompromiss man må ty til når høyttalerne ikke har homogen energirespons.
    Spørsmålet man da kan stille er om en høyttaler med homogen energirespons vil låte best med eller uten akutiltak. Jeg tror på sistnevnte. Eventuelt diffusorer på sideveggene hvis avstanden tillater det.
    Bassfellene kan jeg være enig med deg i, i de fleste normale, norske boliger. Men det hjelper litt med en høyttaler som ikke er rundtstrålende i bassen. Hos meg har jeg likevell fremdeles noe smårusk i bassen som akutiltak sikkert kan hjelpe på, og kunne tenkt meg innspill fra dere aku-eksperter dersom dere stikker innom.
    Synes også det hjelper med dipoler i bassen. Virker til å trigge romnoder i mindre grad.

Ellers enig at man ikke bør dømme en høyttaler etter en lytt og spesielt under forhold som ikke var gode. Jeg tolket Rojoh dithen at han hadde eid Orion høyttalere, men hvis tilbakemeldingene kun baseres for denne nevnte seansen så virker det i tynneste laget.

Og så venter jeg fremdeles på tilbakemeldinger fra Emerald Physics Rojoh.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg flytta nordover igjen for 3 år siden så fikk jeg ett lite rom i kjelleren til mine foreldre for å ha anlegget mitt på. Forskjellen med og uten akustiske tiltak var som natt og dag.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Da jeg flytta nordover igjen for 3 år siden så fikk jeg ett lite rom i kjelleren til mine foreldre for å ha anlegget mitt på. Forskjellen med og uten akustiske tiltak var som natt og dag.
    Du er sikker på at det ikke er luftkvaliteten altså?
    Jeg tenker at det er renere luft jo lenger nord man kommer. Altså møter lyden mindre motstand der den farer igjennom rommet på vei mot dine ører. Det er mindre forurensing i luften og renere lyd treffer ørene dine.

Det var dagens tetteste påstand fra min side, og de som tror jeg mener dette seriøst: ta en bolle!!!! he he.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •