Akustikkmani på avforum! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min erfaring er i hvertfall at det er bedre med mid-range elektronikk i et rom med god akustikk, enn dyr elektronikk i et rom med dårlig akustikk. Men det er når man kombinerer begge det virkelig tar av.

Når det gjelder mitt lille stikk i siden når det gjelder en typisk surroundreceiver oppkobling med digital inn og bruk av den innebyggede DACen inn i et par midrange høyttalere, så må dere forstå at dette ikke utelukker at lyden kan være kjempebra med en slik løsning, men det er uansett vesentlig mer å hente lydmessig.

Jeg tror mange går i den fella at man selv synes det låter bra hjemme og dermed konkluderer med at dette er bra, når det egentlig bare dreier seg om manglende erfaring med systemer som låter enda bedre. Selv har jeg i hvertfall gått i denne fella omtrent hver eneste gang jeg har gjort større endringer, nemlig å tro at det spiller bra, når det senere viser seg at det spilte møkk. Det spiller fremdeles langt fra optimalt, men nå er jeg såpass erfaren at jeg klarer å innse dette uten å lure meg selv i særlig grad.

Det finnes utrolig mange veier til rom, men godt utstyr OG god akustikk er en essensiell del uansett veivalg.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Hva spiller du på nå da?

Jeg kan forøvrig anbefale øll om det ikke spiller godt nok.

Om du fremdeles ikke er fornøyd, ta en øll til.
    Godt øl hjelper!

Spiller på:

Yamaha cd.sp. (skal skiftes ut i troen på at det er mer å hente)
    -> Dynamic Precision 502 aktivt delefilter
    -> (over 100HZ) E.A.R. 861 effektitinn-> Tannoy sandringham
    -> (under 100 Hz) Parasound NC-275-> Precision Devices 15" Basselementer

-Johan

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Jeg tror mange går i den fella at man selv synes det låter bra hjemme og dermed konkluderer med at dette er bra, når det egentlig bare dreier seg om manglende erfaring med systemer som låter enda bedre. Selv har jeg i hvertfall gått i denne fella omtrent hver eneste gang jeg har gjort større endringer, nemlig å tro at det spiller bra, når det senere viser seg at det spilte møkk. Det spiller fremdeles langt fra optimalt, men nå er jeg såpass erfaren at jeg klarer å innse dette uten å lure meg selv i særlig grad.
    Hehe, det er helt sant.

Det er omtrent 3,5 (eller 4,5?) år siden jeg kjøpte mitt første anlegg. Jeg er 30 nå, så kan ikke si jeg har lang erfaring, men etter hvert har en jo hørt en del anlegg, både privat og på demo hos forhandler. Ofte befinner man seg i et prisleie der man ikke ønsker å få ny inputs fordi man aldri har råd til å kjøpe det man blir imponert og fristet av.
    Jeg må si at mange hifi-forhandlere ikke tar akustikk på alvor i det hele tatt i sine lokaler. For vanlige dødelige privatpersoner så limiterer det seg jo ofte om en ikke har egne rom for stereo eller kinobruk.

Har på disse 3,5 årene aldri hatt en stue med fire vegger. En sidevegg er borte, og man vil aldri kunne få optimalt resultat. Rommet er ganske stort så det er en god meter til de veggene som er der fra høyttalerne.

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva spiller du på nå da?

Jeg kan forøvrig anbefale øll om det ikke spiller godt nok.

Om du fremdeles ikke er fornøyd, ta en øll til.
    På norrønt (og norsk (bokmål, nynorsk og riksmål), heter det øl '

Selv foretrekker jeg stout (og andre overgjærede øltyper).

OT: Betydningen av akustikk kan ikke overdrives

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy skal være gode greier, og den parasounden står høyt på listen over amper jeg bør prøve.

Er vel bare Mcintosh MC-275 som rangerer høyere på listen over hva som er oppnåelig for menneskepenger.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steiner
    På norrønt (og norsk (bokmål, nynorsk og riksmål), heter det øl '

Selv foretrekker jeg stout (og andre overgjærede øltyper).

OT: Betydningen av akustikk kan ikke overdrives
    Må jo skriva så østlendingana forstår da og.

Men skål te deg og Steiner.

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skål!

Det etymologiske opphavet er noe uklart men det enkle er ofte det beste (skål;bolle e.l.).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy skal være gode greier, og den parasounden står høyt på listen over amper jeg bør prøve.

Er vel bare Mcintosh MC-275 som rangerer høyere på listen over hva som er oppnåelig for menneskepenger.

Parasounden er ikke verdig å drive noe somhelst over 200Hz (Bare tuller, den er ok, men ikke mer heller) Mc-275 er noe annet! Her er det en LabGruppen IP-450 (vifteløs) i søkelyset for å drive bassene - hvem er det som tror at man trenger uhorvelig mange watt for å drive bassen frem?)

-Johan

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Power-response er stikkordet: Dipoler ala Orion gir jevn powerresponse. Høyttalere ala Tannoy/Geddes faller av, men jevnt, Dog er power-responsen fra diopler opprettholdt av refleksjon - jeg foretrekker den tørrere og mer dynamiske responsen fra kontrollerte monopoler - det har med at jeg setter rytmikk fremfor klang og virtuelle lydbilder. Preference is king! Orion er dog god, ingen tvil - men ikke bedre enn hva den faktisk er. Earl Geddes anklager Linkwitz for å lage ting for komplekst med aktive filtre o.l.: Jeg er enig med Geddes: Aktive filtre er slørete, og jeg synes løsningen lider litt derunder. Jeg har selv aktive filtre, og har svelger mygg i stort antall - poenget er å styre unna kamelsvelging. Dipolobassen fra Orion er konge. Over 200Hz parkeres løsningen lett av av andre løsninger imho.

-Johan
    For å ha nevnt det: det gikk en nokså stor tråd på hfs vedrørende høyttaleres spredning. Tråden mistet vel sitt fotfeste i det øyeblikk jeg påpekte at dipolguru Stig Erik Tangen foretrakk å kjøre demping av dipolens bakoverstråling i sitt LEDE-rom. Plutselig bortfallt noen av argumentene for dipolprisippet - eller i det minste mistet en talsmann for dipolens "perspektiv-egenskaper".

for meg er det bare nok et eksempel på at man bør være kritisk samtidig som man er åpen for nye idêer i jakten på ens personlige godlyd. Bjellesauer er det mer enn nok av.8-)

-Johan

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du nevner med aktive filtre Rojoh. Har jeg plass til anlegg nr. 2 og råd i fremtiden, så skal kjøpe meg Gedlee høyttalere.
    Selv med mye demping på frontvegg, vil jeg si dipoler har noe for seg. De spiller med en renhet og definisjon som er fantastisk. Og de er nabovennlige siden de ikke setter rommet i bevegelse på samme måte som en rundstrålende. Derimot kan de være litt tamme og er nok ikke første valget for headbangerne.

marsboer:
    Jeg har selv en Yamaha surround receiver, rimeligere enn din. Og DACen i den er ikke god. Låter innelukket. Hadde et 5.1 lydkort til under 800 kr som var klart bedre. Så er ikke uenig med deg. Aner ikke hvordan DACene i Pioneer sine receivere er og vet heller ikke om Toole og Geddes bruker den interne eller eksterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grensesnittet?

Hvor er grensesnittet mellom de forskjellige betegnelsene?

Om vi grov inndeler opp dette i noen grupper som f.eks.:

Elektronikk
    Høytalere
    Kabler
    Akustikk

Så fin fordeler etter denne fordelingen:

Elektronikk: Alle forsterkere, signalkilder og switchebokser.

Høytalere: Type, størrelse, pris, kvalitet og kvantitet høytalere.

Kabler: Alle eksterne kabler utenfor kabinettene til komponenter som går inn under elektronikk og høytalere. Dvs at bi-wiring kabler inngår under kabler så lenge de er mellom eksterne høytalerkontakter.

Akustikk: Plassering av høytalere og plassering av lyttere hører med under akustikk. Tiltak ved hjelp av matrialer som absorberer eller diffuserer. Dette kan være fra så enkelt som å flytte på møbler i en stue til spesial bygde bassfeller og akustikk plater i en hjemmekino.

Ser lenger oppe i tråden at noen mener at plassering av høytalere hører inn under gruppen høytalere, men dette er jo helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hehe, det er helt sant.

Det er omtrent 3,5 (eller 4,5?) år siden jeg kjøpte mitt første anlegg. Jeg er 30 nå, så kan ikke si jeg har lang erfaring, men etter hvert har en jo hørt en del anlegg, både privat og på demo hos forhandler. Ofte befinner man seg i et prisleie der man ikke ønsker å få ny inputs fordi man aldri har råd til å kjøpe det man blir imponert og fristet av.
    Jeg må si at mange hifi-forhandlere ikke tar akustikk på alvor i det hele tatt i sine lokaler. For vanlige dødelige privatpersoner så limiterer det seg jo ofte om en ikke har egne rom for stereo eller kinobruk.

Har på disse 3,5 årene aldri hatt en stue med fire vegger. En sidevegg er borte, og man vil aldri kunne få optimalt resultat. Rommet er ganske stort så det er en god meter til de veggene som er der fra høyttalerne.
    Er det ikke kaldt om vinteren uten en sidevegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Er det ikke kaldt om vinteren uten en sidevegg?
    Hehe, det går en halvvegg (ca 1 meter høy) mellom stue og spisestue.

Det er vel meg du refererer til at plassering av høyttalere? Har for øvrig ikke laget noen grupper for noe som helst, men plassering av høyttalere er jo noe som ikke koster noe, og en hver som har et par høyttallere bør jo prøve å plassere de der det gir best lyd?
    Vil ikke kalle det for et tiltak en gang, selv om det nok kanskje er det, og passer under din akustikk gruppe.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    ..
    Orion er dog god, ingen tvil - men ikke bedre enn hva den faktisk er. Earl Geddes anklager Linkwitz for å lage ting for komplekst med aktive filtre o.l.: Jeg er enig med Geddes: Aktive filtre er slørete, og jeg synes løsningen lider litt derunder. Jeg har selv aktive filtre, og har svelger mygg i stort antall - poenget er å styre unna kamelsvelging. Dipolobassen fra Orion er konge. Over 200Hz parkeres løsningen lett av av andre løsninger imho.
    Rojoh,

Jeg antar at du baserer dette utsagnet på den ene gangen du hørte på mine Orion+ i et høyst uegnet rom (ikke mitt eget) og, som jeg har gjort deg oppmerksom på tidligere, med diskantene i den ene høyttaleren ved en glipp koblet i feil fase. Det du hørte var ikke representativt for Orion's ytelse. Ikke i nærheten engang!

Hva med å vente med å komme med bastante og etter min mening villfarne og misvisende påstander før du har fått høre hva de egentlig kan prestere? Du er velkommen innom, vet du.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det liv i tråden igjen.

Jeg undres over Earl Geddes sine uttalelse om at aktive filtre er slørete. Dette er jo det motsatte av hva man hører fra veldig mange. Teksten under er typisk hva mange skriver:

The passive filtering is the second problem our "Answer" speaker does not face. Of course it is possible to design complex filters that can bring correct response curves and minimize the interactions between the drivers. The problem is a significant downside regarding the transient response, the dynamics and the phase linearity.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg oppfatter Orion+ som mindre "slørete", og med bedre transient- og dynamikkgjengivelse enn det aller meste annet jeg har hørt, so there you go.

Skulle vært artig å hørt greiene til Gedde en gang. Når jeg leser hva han skriver på ymse nettfora får jeg inntrykk av han har et aldri så lite messias-kompleks, men konstruksjonene får jo stort sett veldig god omtale.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Min erfaring er i hvertfall at det er bedre med mid-range elektronikk i et rom med god akustikk, enn dyr elektronikk i et rom med dårlig akustikk. Men det er når man kombinerer begge det virkelig tar av.
    +1. Så enkelt, så kjedelig, men så sant.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er ofte folk som har opptrent lyttetrening...
    Hvordan trener man opp lyttetreningen?

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Spørs hva du mener med trist forsterker
    Vet du ikke hva det vil si når noen er trist eller lei seg? I musikksammenheng blir det fort melankolsk musikk av slikt. Dersom man får en litt for trist forsterker kan man velge noen skikkelige gladkabler, gjerne noen fargerike noen som også farger lyden. De dyreste kablene kompenserer også for akustikkavvik.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en glakilde. Det liver opp i rommet uansett

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De dyreste kablene kompenserer også for akustikkavvik.
    Det har jeg hørt at det bare er Norost som kan. Stemmer ikke dette likevel......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback