Akustikkmani på avforum! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lurer på om jeg har misforstått aku-stikk. Jeg har inverstert mange dyre kroner i å få ørene mine stukket hos en akupunktør...:neutral:

-ear-acupuncture-jpg

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Har et langt i fra optimalt, L-formet rom selv, målte og flyttet masse før jeg til slutt fant ut at jeg kunne høre på musikk istedet.
    Der kjenner jeg meg veldig godt igjen!

I tillegg messer jeg ikke rundt på diverse hifi-forum at min løsning er den eneste rette og at de andre som ikke følger den er lettlurte fjols.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Jeg vil si at elektronikk og høyttalere er mye mer viktig enn akustikktiltak. Har man mulighet å kunne plassere høyttalere relativt fritt i rommet, så kommer man langt.
    Men har man et hjemmekinorom så vil jeg si at det nesten krever litt oppmerksomhet rundt akustikk. Til stereo kan man jo stort sett greie seg uten sub og det som følger med.
    Dette er helt riv ruskende galt, og du bør vite litt mer om ting før du uttaler deg såpass bastant. Det er ekstremt lite sjanse for å få vanlige store high-end høyttalere til å spille opp mot sitt optimale i en vanlig dagligstue uten akustikk tiltak eller romkorreksjon. Dermed kan du spenne for hvilken eletronikk du bare vil, den gjør INGENTING med problemene rommet skaper.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    I tillegg messer jeg ikke rundt på diverse hifi-forum at min løsning er den eneste rette og at de andre som ikke følger den er lettlurte fjols.
    Ja hvorfor i hele tatt si sin mening? Hvorfor diskutere i det hele tatt? Eller hvorfor delta på forumet? Sannelig en rettskaffen mann du! 8) (Ta det som en spøk).

Hehe. Den var fin Kokken. Du har forstått det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Dette er helt riv ruskende galt, og du bør vite litt mer om ting før du uttaler deg såpass bastant. Det er ekstremt lite sjanse for å få vanlige store high-end høyttalere til å spille opp mot sitt optimale i en vanlig dagligstue uten akustikk tiltak eller romkorreksjon. Dermed kan du spenne for hvilken eletronikk du bare vil, den gjør INGENTING med problemene rommet skaper.
    Tror vi egentlig ikke er så uenige. Det jeg glemte å si der, var at en bør ha et anlegg opp til en viss standard før man begynner å tenke akustikk. Spesielt i stereo.
    Altså kan akustikk være veldig viktig i et hvert anlegg anlegg, men i anlegg som ikke er brukt nok tid på, så har man gjerne nok med å får en parring mellom elektronikk og høyttalere som er bra.
    Selv har jeg store akustikkproblemer hos meg. Nekter ikke for det, men kan ikke gjøre noe med det desverre. Annet enn å drive med digital romkorreksjon da.

Du har helt rett i at jeg ikke har kunnskap nok om akustikk, men det er jo relativt få som har kommet så langt i sin prosess at de begynner med akustikk. Man må være spesielt drevet for å komme dit. Da feks i dedikerte kino eller lytterom.

Jeg var da heller ikke så bastant i min kommentar der? Kanskje jeg bare hadde glemt å skrive i hvilket prisleie jeg tenkte..
    Min policy er å aldri være bastant innen Hifi, da jeg sjelden kan nok til å ha ryggen 100% fri hehe, men jeg mener at man må ha en viss standard på anlegget før en skal begynne å ommøblere stuen og terge på seg samboer eller kona fordi man vil ha bedre lyd.
    Jeg har skrevet noen innlegg i denne tråden og skrev veldig klart at om man har et spesifikt problem i akustikken, så bruk gjerne alle de ressurser man vil på akustikk. Spørsmålet er bare når man når den grensen da man vil gå på de potensielt negative følgende ved å begynne med akustikk i stuer eller flerbruksrom?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustiske tiltak betyr da ingen ting. Det viktige er å ha noe tøft oppå høytaleren.

Se på denne skallen feks. Kjøpt på Roskilde i 94`og modnet i et akvarium med piraya i 12år og 37 dager.

Vedlegg 65113

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Registerer med uro at en mani på akustikktiltak har tatt av blant mange avforum medlemmer.

Vil bare bare minne at man ikke må glemme dyr elektronikk og skikkelige kabler opp i denne galskapen.
    Hehe...kjedet du deg nå orso

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Akustiske tiltak betyr da ingen ting. Det viktige er å ha noe tøft oppå høytaleren.

Se på denne skallen feks. Kjøpt på Roskilde i 94`og modnet i et akvarium med piraya i 12år og 37 dager.
    Jada. Skalkeskjul for å vise fram akustikkplatene dine. Hvor er nærbildene av elektronikken, lysene rør i skumringen, høyttalerkabler dyppet i linolje, kabelbukker og 100% rhodium bananplugger? Nei, nå går det nedover og hjem med hifi folket.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada. Skalkeskjul for å vise fram akustikkplatene dine. Hvor er nærbildene av elektronikken, lysene rør i skumringen, høyttalerkabler dyppet i linolje, kabelbukker og 100% rhodium bananplugger? Nei, nå går det nedover og hjem med hifi folket.
    Nesten litt flaut at jeg har ht-kabel fra Mekk, og bananplugger i ekte stål fra Clas Olson til 44 kroner for ti stk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Synes forresten akustikk tas opp på en helt fantastisk måte her http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1434691
    Ligger litt utenfor mitt felt, men det er virkelig god lesing

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registerer med uro at en mani på akustikktiltak har tatt av blant mange avforum medlemmer.

Vil bare bare minne at man ikke må glemme dyr elektronikk og skikkelige kabler opp i denne galskapen.
    Aner en viss ironi her, kan man ikke bare konkludere med at ingenting er tilfeldig innen Hi-Fi?? Det er skjelden svart/hvit, og man kan heller ikke kategorisk konkludere med man KAN få bedre lyd med billigere komponenter hvis man dersom at.... Det er mer intressant å se det fra den andre siden, man KAN et få bedre resultat med dyre komponenter. Tja, hvis det hadde vært slik at jeg kunne gå i butikken og kjøpe akustiske tiltak som låter som feks Cerwin Vega eller B&W eller hvilken som helst annen personlig preferanse så ja, men så enkelt fungerer det ikke. Men det er helt klart at man kan få billigere produkter til å låte veldig bra med tiltak, men du må ha kunnskap og mulighet til å utføre disse tiltakene. Nå har ikke jeg så god greie på akustisktiltak, men jeg har fått inntrykk av det trenger ikke å være så dyr.

Artig at du skulle nevne "skikkelige kabler", akkuratt som disse skulle påvirke resultatet av elektronikken og av disse akustiske tiltakene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke tror at god akustikk gir bedre lyd fra ALLE anlegg uansett antall kanaler og pris, har ikke prøvd det, og ikke forstått det.
    Lytterommet er den linken i kjeden som påfører signalet størst feil og skaper de verste problemene hos de aller fleste.

Men du får ikke Kavli til å smake som russisk kaviar selv om du spiser den på en fin restaurant heller :-D

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk er vanskelig under 200Hz. Over det er det andre ting som teller. Av samme grunn kjører man Tannoy og klasse A rør. Det finnes ikke den akustikkplate eller gulvteppe som kan korrigere for å en dårlig diskant, en ullen og trist forsterker eller en middelmådig signalkilde.

-Johan

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Akustikk er vanskelig under 200Hz. Over det er det andre ting som teller. Av samme grunn kjører man Tannoy og klasse A rør. Det finnes ikke den akustikkplate eller gulvteppe som kan korrigere for å en dårlig diskant, en ullen og trist forsterker eller en middelmådig signalkilde.

-Johan
    -1
    Noen ganger blir man bare paff og tenker at man bør finne seg et annet forum å delta i. Dette er så langt unna virkeligheten man kan komme.

Det finnes ikke den rørforsterker eller feilkonstruert høyttaler som kan forvrenge signalet i perfekt motsats til rommet og gi god lyd.

Når hele studioverden har gått over til aktive høyttalere/headset uten noen eksterne forsterkere, i perfekte akustiske rom for å skape den lyden de ønsker, hvorfor tror du da det eksisterer andre regler i din stue?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    -1
    Noen ganger blir man bare paff og tenker at man bør finne seg et annet forum å delta i. Dette er så langt unna virkeligheten man kan komme.

Det finnes ikke den rørforsterker eller feilkonstruert høyttaler som kan forvrenge signalet i perfekt motsats til rommet og gi god lyd.

Når hele studioverden har gått over til aktive høyttalere/headset uten noen eksterne forsterkere, i perfekte akustiske rom for å skape den lyden de ønsker, hvorfor tror du da det eksisterer andre regler i din stue?
    Vet ikke om det er meg eller et par øl som snakker nå, men jeg forstår det slik at han mener at Tannoy og klasse A rør var for å forhindre at man får slike symptomer som han nevner med ullen diskant osv.
    Er det ikke ment sånn da?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Vet ikke om det er meg eller et par øl som snakker nå, men jeg forstår det slik at han mener at Tannoy og klasse A rør var for å forhindre at man får slike symptomer som han nevner med ullen diskant osv.
    Er det ikke ment sånn da?
    Ja øll er godt, og det beste tweaket man kan gjøre for bedre lyd. Da hjelper det ikke at ht-kablene er marinert i rapsolje, slikt blir en bare sulten av.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    -1

Mulig jeg spissformulerte meg litt; men jeg har da prøvd litt av hvert etterhvert. Jeg kjører sågar aktiv deling med samme filtre som plateselskapet 2L bruker i sitt monitorsystem, om det teller i sammenhengen... Jeg har droppet effekttrinn som Doxa, Arcam, Rotel, Naim, Thule og Aragon til fordel for min E.A.R. klasse A røreffekt. Jeg har også droppet høyttalere som Martin Logan CLS og Linkwitz Orion i jakten på lydgleden. Likeså Klipsch RB-75 og RF-3. Triangle ble også vurdert som for lette. Jeg solgte også DEQX PDC-2,6P (som brukes i Gaia-systemet)... Hva mener du jeg skal satse på da?

-Johan

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-Johan
    Sier du at akustikk ikke betyr noe over 200Hz?
    En forvrengt diskant løses ikke med akustikktiltak nei. Spørs hva du mener med trist forsterker, men energiresponsen i rommet har enormt mye å si for musikkgleden. I et rom med kontroll på refleksjonene med en kombinasjon av absorpsjon og diffusjon (og ikke minst jevn frekvensgang), så tror jeg mange vil få en annen opplevelse av en del elektronikk.

Litt av liste du har der Johan. Mye spennende du har prøvd. Skulle gjerne hørt dine erfaringer med Linkwitz Orion.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg spissformulerte meg litt; men jeg har da prøvd litt av hvert etterhvert. Jeg kjører sågar aktiv deling med samme filtre som plateselskapet 2L bruker i sitt monitorsystem, om det teller i sammenhengen... Jeg har droppet effekttrinn som Doxa, Arcam, Rotel, Naim, Thule og Aragon til fordel for min E.A.R. klasse A røreffekt. Jeg har også droppet høyttalere som Martin Logan CLS og Linkwitz Orion i jakten på lydgleden. Likeså Klipsch RB-75 og RF-3. Triangle ble også vurdert som for lette. Jeg solgte også DEQX PDC-2,6P (som brukes i Gaia-systemet)... Hva mener du jeg skal satse på da?

-Johan

Hva spiller du på nå da?

Jeg kan forøvrig anbefale øll om det ikke spiller godt nok.

Om du fremdeles ikke er fornøyd, ta en øll til.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du at akustikk ikke betyr noe over 200Hz?
    En forvrengt diskant løses ikke med akustikktiltak nei. Spørs hva du mener med trist forsterker, men energiresponsen i rommet har enormt mye å si for musikkgleden. I et rom med kontroll på refleksjonene med en kombinasjon av absorpsjon og diffusjon (og ikke minst jevn frekvensgang), så tror jeg mange vil få en annen opplevelse av en del elektronikk.

Litt av liste du har der Johan. Mye spennende du har prøvd. Skulle gjerne hørt dine erfaringer med Linkwitz Orion.
    Power-response er stikkordet: Dipoler ala Orion gir jevn powerresponse. Høyttalere ala Tannoy/Geddes faller av, men jevnt, Dog er power-responsen fra diopler opprettholdt av refleksjon - jeg foretrekker den tørrere og mer dynamiske responsen fra kontrollerte monopoler - det har med at jeg setter rytmikk fremfor klang og virtuelle lydbilder. Preference is king! Orion er dog god, ingen tvil - men ikke bedre enn hva den faktisk er. Earl Geddes anklager Linkwitz for å lage ting for komplekst med aktive filtre o.l.: Jeg er enig med Geddes: Aktive filtre er slørete, og jeg synes løsningen lider litt derunder. Jeg har selv aktive filtre, og har svelger mygg i stort antall - poenget er å styre unna kamelsvelging. Dipolobassen fra Orion er konge. Over 200Hz parkeres løsningen lett av av andre løsninger imho.

-Johan

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •