Mitt lille head-fi prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt lille head-fi prosjekt

Hei, jeg skrev dette først i en eksisterende tråd men det er vel kanskje like godt å lage en egen da jeg sikkert kommer til å ha flere spørsmål etterhvert ops:

Jeg skal nå starte mitt eget lille head-fi prosjekt og har akkurat anskaffet meg et sett AKG K701, fra før av har jeg et Grado SR225i. Da jeg ikke har peiling hvilken headamp jeg skal gå til anskaffelse av har jeg midlertidig lånt en av en venn. Dette er en såkalt "billig china-amp" Xiang Sheng 708B men den har fått ok skussmål rundtom på diverse forum.

Problemet er at jeg har all min musikk digitalt, alt er i flac som jeg henter via en Squeezebox classic. For å få lyd fra denne til amp'en må jeg da bruke analoge kabler og altså squeezeboxens egen DAC.

Jeg ville da altså prøve å koble digitalt fra squeezebox til receiver og analogt derfra til headamp, dette for å bruke dac'en i receiveren som er bedre enn den som sitter i squeezeboxen.
    Jeg har nå testet med alle tenkelige utganger fra receiver til headamp men får rett og slett ikke lyd. Hvis jeg kobler analogt fra SB til receiver får jeg lyd men da er det jo SB sin dac som er i bruk og hele poenget er borte.

Jeg vet jeg trenger en egen DAC og dette ligger høyest på innkjøpslisten sammen med headamp men her vet jeg heller ikke her hvilken jeg skal gå for.

Grunnen til at jeg prøver å koble inn receiver i kjeden er rett og slett for å eksperimentere med dac i SB vs. Receiver.
    Dette gjør jeg fordi når jeg kom hjem med nytt headsett og lånt amp, koblet dette opp, så var jeg rett og slett ikke spesielt fornøyd med lyden.

For det første, jeg merker at lyden er myyye bedre enn headsett-utgangen til receiver. Dette merkes spesielt på dynamikken, det låter mindre anstrengt, det er mer "luft" og det låter bra til og med på ganske lavt volum.
    MEN, det er et "støygulv" her som jeg syns er altfor høyt. Mellom sanger er det helt tyst, men med en gang en sang spilles så er det mer bakgrunnstøy enn jeg liker.
    Dette er ikke like tydelig med Grado'ene men det kan kanskje være fordi disse er mye mer lettdrevne?

Jeg syns rett og slett det var for mye mikkmakk å prøve å koble inn rceiver i kjeden, så nå kjører jeg direkte fra SB til headamp men jeg er fortsatt plaget av "bakgrunnstøyen" eller "susingen" om jeg skal kalle det det.

Det kan jo være mange faktorer her, mangel på skikkelig dac, for dårlige kabler (selv om jeg tviler litt på dette da jeg har prøvd både noen ganske dyre Monster + Nordostkabler)headsettet trenger kanksje en hundre timer eller noe slikt før det låter skikkelig, så kan det også rett og slett være at headsettet ikke passer noe særlig bra sammen med denne amp'en.

Hvis noen har noen meninger eller tips, gjerne også noen anbefalinger til både headamp og dac til AKG 701 så er jeg lutter øre.
    Jeg setter pris på alle inspill.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget enkel løsning hadde jo vært en Beresford Caiman DAC
    med både dac og hodetelefonforsterker i ett men jeg vet ikke om forsterkeren i denne er noe god?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Grunnen til at jeg prøver å koble inn receiver i kjeden er rett og slett for å eksperimentere med dac i SB vs. Receiver.
    Dette gjør jeg fordi når jeg kom hjem med nytt headsett og lånt amp, koblet dette opp, så var jeg rett og slett ikke spesielt fornøyd med lyden.

For det første, jeg merker at lyden er myyye bedre enn headsett-utgangen til receiver. Dette merkes spesielt på dynamikken, det låter mindre anstrengt, det er mer "luft" og det låter bra til og med på ganske lavt volum.
    MEN, det er et "støygulv" her som jeg syns er altfor høyt. Mellom sanger er det helt tyst, men med en gang en sang spilles så er det mer bakgrunnstøy enn jeg liker.
    Dette er ikke like tydelig med Grado'ene men det kan kanskje være fordi disse er mye mer lettdrevne?

Jeg syns rett og slett det var for mye mikkmakk å prøve å koble inn rceiver i kjeden, så nå kjører jeg direkte fra SB til headamp men jeg er fortsatt plaget av "bakgrunnstøyen" eller "susingen" om jeg skal kalle det det.

Mornings!

Jepp, susingen kan jeg skrive under på. Det skyldes antagelig bare kvaliteten på XSen. Det er jo ikke akkurat top-knotch kvalitet.

Men hvis bakgrunnstøyen er VELDIG fremtredende nå, skulle jeg nesten tro det er noe galt med den igjen. Det var jo derfor den ble levert til rep sist. :-?
    Altså en variable bakgrunnstøy som fulgte signal (ikke linært), og som var borte mellom låtene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Mornings!

Jepp, susingen kan jeg skrive under på. Det skyldes antagelig bare kvaliteten på XSen. Det er jo ikke akkurat toppnotch kvalitet.

Men hvis bakgrunnstøyen er VELDIG fremtredende nå, skulle jeg nesten tro det er noe galt med den igjen. Det var jo derfor den ble levert til rep sist. :-?
    Altså en variable bakgrunnstøy som fulgte signal (ikke linært), og som var borte mellom låtene.
    Aha.:idea: Da misforstod jeg deg når du forklarte meg dette sist, men men.
    Nei, støyen er ikke VELDIG framtredende men når man sitter i en slik setting så blir jo man ekstra kritisk og bevisst på ting (blir jo faktisk nesten som man prøver å finne feil:-? ). Pluss AKG er jo veldig analytisk og detaljert jeg hører det som sagt MYE tydeligere med dette enn med Gradoene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg leser og leser...side opp og side ned. Men jeg blir liksom ikke noe klokere, dukker bare opp flere spørsmål. Det jeg egentlig leter etter er spesifikke omtaler der noen har funnet gode matcher/comboer til K701. Men det virker jo nesten umulig å finne
    Det beste hadde jo selvfølgelig vært å kunne gått rundt og testet men det er jo nesten ingen som selger headamps i butikk i Norge (nærmere bestemt Bergen).
    Dermed blir det jo nettet som blir løsningen, men da må man jo nesten "treffe" når man først kjøper.

Av amper som jeg syns virker interressante så er det jo f.eks. Little Dot MKIII, DarkVoice 335SE kanskje Matrix? Matrix mini-i 24/192 AD1955 balanced DAC headphone AMP - eBay (item 280429622882 end time May-25-10 07:53:12 PDT)
    Så er det jo HLLY som virker som de bare lager kopier? Som f.eks. denne som ligner VELDIG på Little Dot HLLY MK III 3 Vacuum Tube Headphone Amplifier Pre Amp - eBay (item 150379260948 end time May-07-10 20:04:52 PDT) dette virker jo litt suspekt? Men hva vet jeg, kanskje er de gode?

Hvis noen har noen flere forslag så feel free til å dele

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burson Audio HA-160 er en kanonmatch med AKG K-701/702

Kan virkelig anbefales. Jeg bruker denne sammen med 702

Headamp 160

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Burson Audio HA-160 er en kanonmatch med AKG K-701/702

Kan virkelig anbefales. Jeg bruker denne sammen med 702

Headamp 160
    Hehe, ser virkelig ut som om dette er noe annet enn billig kina-mikk.!

F.eks. ser potmeter ut til å være av en helt annen kvalitet:
    Mitt lille head-fi prosjekt-potmeter-gif

:-D

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du en noen pris på denne forresten.?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    €499 Euro ink frakt

Sales

Med dagens eurokurs blir det ca slik:

3.950 + moms = 4 937,5 + gebyr til posten.

Så rett over 5k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har parret AKGene mine med corda cantate.2 fra Meier Audio, og det låter veldig detaljert og luftig.
    Sjekk linken: Meier Audio

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja
    Denne HA 160 har jeg faktisk sett litt på inne på din profil Mteinum.
    Jeg ser også at du bruker Benchmarken Dac'en på dette. Denne klarer jeg ikke helt å like (sikkert litt pga. designet) men jeg regner uansett med at dette er en knallcombo.

Men HA 160'en liker jeg veldig godt, kanskje det blir en slik

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meier'en er jo også interressant. Men den har innebygget dac med kun usb inngang. Dette passer ikke min bruk da jeg bruker Squeezebox.
    Da vil jeg heller ha en ekstern dac som tar imot litt flere kilder.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hehe, ser virkelig ut som om dette er noe annet enn billig kina-mikk.!

F.eks. ser potmeter ut til å være av en helt annen kvalitet

:-D
    Det var da voldsomt som du skulle fokusere på disse potmetrene Pegpisk

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men HA 160'en liker jeg veldig godt, kanskje det blir en slik
    Ampen er rå-pen Tykk alu plater i alle retninger. Vi hadde en shootout med denne vs. ampen i Benchmark'en - og det var ingen tvil hvem som gikk av med seieren der.. Stålkontroll på både AKG K-702 og Sennheiser HD-650.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen erfaringer med JohnBlue Hydra?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Audio-gd FUN. Kanskje den er et bra valg for deg og?
    Audio-gd FUN

FUN en vidreutvikling av Compass og Zero som var "kjent" for god lyd (i forhold til pris). FUN kan tilpasses lydbilde man liker og man kan selv velge moduler for DIR, DAC, forsterkning og output.
    Jeg har sammenlignet FUN med Beresford Caiman DAC og Meier Corda Cantate.
    FUN synes jeg er bedre enn Caiman på alle punkter. Mot Cantate er det jevnt løp men Cantate har lavere egenstøy enn FUN. Skulle også bare mangle da Cantate koster nesten 50% mer.

Omtale på head-fi.org:Review of the Audio-GD FUN

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen erfaringer med JohnBlue Hydra?
    Jeg har fått låne en av moiz som jeg har på kontoret sammen med AKG K-501. det er vel en tusenlapp i diff mellom denne og HA-160, og til 701/702 så ville jeg absolutt gått for HA-160.

Hydraen er ikke like rå og brutal når vi snakker om å ha stålkontroll på klokkene nedover i frekvens. Går det derimot mer i tradjazz, miles davies, med mer - la oss si typisk rødvinmusikk - så er dette også en meget bra forsterker. Tror AKG 601 er mer lettdreven, og skal høre med broderen om jeg kan låne hans for å teste på Hydra. Til 701/2 ville jeg valgt Burson.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg har fått låne en av moiz som jeg har på kontoret sammen med AKG K-501. det er vel en tusenlapp i diff mellom denne og HA-160, og til 701/702 så ville jeg absolutt gått for HA-160.

Hydraen er ikke like rå og brutal når vi snakker om å ha stålkontroll på klokkene nedover i frekvens. Går det derimot mer i tradjazz, miles davies, med mer - la oss si typisk rødvinmusikk - så er dette også en meget bra forsterker. Tror AKG 601 er mer lettdreven, og skal høre med broderen om jeg kan låne hans for å teste på Hydra. Til 701/2 ville jeg valgt Burson.
    Hehehe, jeg hører endel på "rødvinsmusikk" men jeg liker å kunne guffe på med noe med litt mer liv i også så jeg tror nok jeg kommer til å gå for Burson HA160.

Jeg må bare takke for inspillene dine her Mteinum, jeg setter virkelig pris på det. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk også tenkt til å prøve denne komboen.
    Finnes det noen norske importører av Burson?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste