DAC og Lydkort???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC og Lydkort???

Har en bærbar pc med standard lydkort. Har også dm683 og nad c375bee. Ønsker å koble pc(spotify) til forsterkeren og lurer på om eg skal legge vekt på å invistere i en DAC eller et nytt lydkort til pc'en(usb lydkort) for å få god kvalitet på lyden. Eller er det et must å invistere i begge deler????

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lydkort er jo egentlig en DAC.
    Det man kaller en DAC er vel et høykvalitets lydkort. Selv bruker jeg en Cambridge DacMagic, det er igrunnen bare et USB lydkort.
    Poenget er man trekker lydkortet ut av PCen, fordi et innebygget lydkort er veldig utsatt for å gi støy i lyden. Det er dårlige forhold for analoge signaler inne i en PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du mener det er bortkasta penger å kjøpe begge deler?? da går jeg for damagic'en tror jeg.......
    Hva synes du om damagic'en din, fornøyd???

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt bortkastet med begge deler.
    Brukte først internt lydkort. Ikke bra nok.
    Brukte så en Silverstone boks (halve prisen av DacMagic) før, men den har litt sus. Antar det har sammenheng med at det ikke er egen strømforsyning, den tar strøm fra USB kontakten.
    DacMagic er absolutt stille når jeg ikke spiller musikk. Ja, nå er jeg 100% fornøyd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ikke noe poeng for meg å skaffe meg dac. Jeg har Creative X-fi Titanium, Fatality edition
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åjo.. det kan helt klart være en fordel.
    Sist jeg byge pc kjøpte jeg med et Onkyo SE-200 PCI lydkort.
    Jeg ble veldig fornøyd med lyden (hadde et creative soundblaster LIVE! Generasjon 1 "surround" (quadrofonic) lydkort før.

Men jeg testet det aldri mot den interne lydbrikken på hovekortet..... helt til nå nylig.

Jeg har tatt ut onkyokortet for å feilsøke "ymse" stabilitetsproblemer (heldigvis ser kortet uskyldig ut), og fydde kød hvilken nedtur det var å ta ibruk det interne lydkortet!

Bassen ble vesentlig ukontrollert enn før, stereobildet forsvant helt (så jeg måtte flytte om på høyttalere for at det ikke skulle høres ut som mono), snål, "frampå bøttemellomtone" og mindre oppløst diskant. HELT KLART en godt merkbar kvalitetsforskjell.

Jeg er rimelig sikker på at en overgang til (også en) billig DAC vil gi deg et ganske stort lydløft i forhold til hva du har.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvilket budsjett du sitter på, men kommer med et par innspill. Jeg har selv en Cambridge DAC som fungerer utmerket. Du går neppe feil med den om du skal streame fra nettet.

Men hvis du sitter på et noenlunde godt budsjett så vil et godt lydkort gi flere bruksområder i tilegg til god kvalitet på musikk avspilling. I tilegg til DAC'en har jeg et Motu UltraLite MK3 (rundt 5000,-) som funger utmerket til avspilling av musikk opp mot stereoanlegget (der finnes nok andre alternativer som også er billigere). I tilegg har jeg muligheter til å gjøre gode opptak til musikk film etc.

Som en annen nevnte, Dac minner mye om et lydkort. Forskjellen er at et godt lydkort utvider bruksområdet.

Har ikke testet Creative sine løsninger da de ikke holder til innspilling av musikk.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creative's løsninger holder seriøst ikke til noe som helst lenger. De klæbba med stor K når de lanserte LIVE serien, og siden har det bare utviklet seg.

Det beste som har kommet ut av creatives audigry brikke er sonar lydkortene, da disse disse visstnok har gode drivere. Men jeg hadde heller valgt noe annet.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder nok at du skaffer deg f.eks en USB DAC. De aller største entusiastene skaffer seg både lydkort og DAC. F.eks Lynx AES16e og med AES/EBU tilkobling til en ekstern DAC. Tanken med et proff lydkort i tillegg er å minimere jitter og klokke enhetene mot hverandre.

Disse HRT USB DACene skal låte særdeles bra og koster ikke så mye. De finnes i tre ulike varianter hvor den billigste (Streamer 2) koster 1590 kr:
    ..:: AUDIOFREAKS ::..
    Komplett.no - HRT Music Streamer II

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp denne:

den fungerer aldeles glimrende!

Får den på ebay til rundt 200,- lappen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra som kom frem

Sikkert meget dumt spm, men jeg har ikke fått noe svar på det enda:
    - Hvis jeg sender et 5.1 signal via optisk og til dac, videre til reciver. Da vil jeg få skikkelig 5.1 lyd sant? Det er ikke bare stereo?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dacmagic og flere får du nok bare stereo ut. Andre vet kanskje om det finnes 5.1 dac-er

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    - Hvis jeg sender et 5.1 signal via optisk og til dac, videre til reciver.
    Hvorfor skal du gå via en DAC?
    Du sender signalet til en optisk inngang på receiver, og så vil receiver gjøre det om til analogt 5.1. Dvs det er receiveren som er DAC i denne sammenheng.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Hvorfor skal du gå via en DAC?
    Du sender signalet til en optisk inngang på receiver, og så vil receiver gjøre det om til analogt 5.1. Dvs det er receiveren som er DAC i denne sammenheng.
    Bare lurte. Hvis dacen skal gi bedre lyd så kanskje den kunne gjøre det på film også. :-D Har allerede optisk fra lydkortet til reciveren. Opplever bare at musikken er så latterlig dårlig. Ikke noe dynamikk etc. Hvis jeg brenner ut en cd med samme filer, og spiller de av via min denon blu-ray spiller så er det så mye bedre lyd. Samme gjelder squeezeboxen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ostemannen: Bruker du analoge innganger på receiveren fra squeezebox og bluray? I så fall så kan det høres ut som om receiverens DAC ikke er noe å spare på. Da kan det være lurt med nytt lydkort/dac.

Når det gjelder 5.1 DAC så har jeg til gode å se det. Lydkort med 6 analoge utganger eller fler finnes det en del av.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Ostemannen: Bruker du analoge innganger på receiveren fra squeezebox og bluray? I så fall så kan det høres ut som om receiverens DAC ikke er noe å spare på. Da kan det være lurt med nytt lydkort/dac.

Når det gjelder 5.1 DAC så har jeg til gode å se det. Lydkort med 6 analoge utganger eller fler finnes det en del av.

Jeg har Creative x-fi Titanium Fatal1ty Lydkort i Pcen(Stasjoner). Optisk mellom pc og denon2808 reciver. Blu-rayspilleren denon bd2500 har hdmi til reciver.

Var ikke meningen å hi-jacke tråden.

Så dac er hovedsaklig til musikk altså. Tanken ved spørsmålet lengre oppe var om hvis jeg skal se en film fra pcen og sender med optisk til dacen. Altså et 5.1 signal. Om da dacen ville forbedre dette signalet som den sendte til reciveren. Noen som vet om dacen i Denon2808 er noe å samle på?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Låner tråden litt cattelatte

Eg har harman/kardon hd970 cd spiller.Denne har innebygd dac,som eg kan koble pcen til.Har også creative xfi lydkort til pcen.Er det da vitts i å invistere i cambridge dac???

Dette fant eg om dacen i hd970:

Sampling Frequency 32kHz to 96 kHz
    D/A Conversion Multi Level Delta Sigma
    Oversampling 24 Bits/384 kHz Asynchronous Sample Rate Convertor
    Burr-Brown digital-to-analogue converters

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost

Eg har harman/kardon hd970 cd spiller.Denne har innebygd dac,som eg kan koble pcen til.Har også creative xfi lydkort til pcen.Er det da vitts i å invistere i cambridge dac???
    Nei:-D

Dersom du er fornøyd med lydsignturen i din H/K og ikke har behov for DAC til flere kilder er det vel ikke noen grunn å investere i enda en.

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Nei:-D

Dersom du er fornøyd med lydsignturen i din H/K og ikke har behov for DAC til flere kilder er det vel ikke noen grunn å investere i enda en.

Mvh
    Peter

Takk for svar!

Er vel pc og riks tv eg kunne tenkt meg dac på.Men blir nok mest pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det holder nok at du skaffer deg f.eks en USB DAC. De aller største entusiastene skaffer seg både lydkort og DAC. F.eks Lynx AES16e og med AES/EBU tilkobling til en ekstern DAC. Tanken med et proff lydkort i tillegg er å minimere jitter og klokke enhetene mot hverandre.

Disse HRT USB DACene skal låte særdeles bra og koster ikke så mye. De finnes i tre ulike varianter hvor den billigste (Streamer 2) koster 1590 kr:
    ..:: AUDIOFREAKS ::..
    Komplett.no - HRT Music Streamer II
    Har den boksen du linker til. Låter helt fantastisk bra. En DAC er jo selve hjernen som "oversetter" fra digitalt til analogt.

På lik linje med andre hjerner er DAC'er mer eller mindre kapable til å levere en god eller dårlig oversettelse. En rimelig DAC, evt et internt lydkort er like god til å oversette analog lyd som Thorbjørn Jagland er til å prate Engelsk.
    En god DAC derimot kan nærme seg uttalelser man skulle tro kom fra en pompøs engelskmann selv.
    Ikke at det i og for seg er bra, men HRT DAC'en leverer i alle fall det språket/jobben den skal

Spesielt om du har en del FLAC og annen ukomprimert musikk, kommer du helt sikkert til å ta deg selv i å bruke CD-spilleren mindre og mindre, mens PC/HRT vil bli brukt mer og mer.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •