DAC og Lydkort??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer Bios sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av caffelatte
    Har en bærbar pc med standard lydkort. Har også dm683 og nad c375bee. Ønsker å koble pc(spotify) til forsterkeren og lurer på om eg skal legge vekt på å invistere i en DAC eller et nytt lydkort til pc'en(usb lydkort) for å få god kvalitet på lyden. Eller er det et must å invistere i begge deler????
    Vanskelig å egentlig sette ord på hvor mye bedre lyd du får av å invistere i ett digitalt lydkort. Du bare MÅ gjøre det
    Selv har jeg kjøpt ett "billig" ett. Å jeg tenkte når jeg satt å bestillte.. "kommer jeg til å høre forskjell tro??". Å gjett om jeg gjor

Så kan anbefale HRT 2 på de sterkeste vertfall les nyeste utgave av bladet "hjemmekino", du kan stole på alt som står der

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har fått sammenlignet disse HRT modellene opp mot andre kandidater? Vurderer å teste Music Streamer Pro, men det er veldig tynt med erfaringer og tester så langt...
    http://www.highresolutiontechnologie...reamer_pro.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sagt det før, men gjentar gjerne:

En fordel med DAC fremfor USB-lydkort, er at de aller fleste DAC'er lar deg bruke optisk kabel fra datamaskinen. Dette eliminerer alle potensielle støyproblemer, siden kabelen danner et galvanisk skille mellom datamaskin og lydanlegg.

Har man en receiver eller forsterker med optisk inngang, har denne en DAC som garantert er bedre enn det interne lydkortet i en bærbar PC. Om det er bedre enn en ekstern DAC i rimelig prisklasse, blir mye en smakssak.

USB-lydkort gir også mulighet til å gjøre digitale opptak fra analoge kilder.

USB-DAC'er gir ikke denne muligheten. USB er oftest også begrenset til 16bit og 48kHz (= "CD-kvalitet"), mens S/PDIF (koaks eller optisk) som regel gir mulighet til 24bit og 96kHz eller høyere -- altså ikke begrenser lydkvaliteten ved høyoppløste lydfiler (som man kan kjøpe/laste ned fra flere kilder).

Både DAC'er og USB-lydkort er som regel begrenset til stereo. Det finnes noen typer som kan håndtere flerkanals-lyd, men dette er ikke vanlig.

Newcomer Tiltman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Note;

DAC = Digital to Audio Converter. Finnes i et utall forskellige brikker. De fleste lages av Burr Brown, Analog devices og Wolfson. Et lydkort er i prinsippet en DAC. Det sitter en DAC i omtrent samtlige CD/DVD spillere (platene er digitale) samt mange forsterkere.

Personlig bruker jeg en PC uten lydkort tilkoblet en USB->SPDIF boks og lar egnet redskap gjøre ting analogt.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiltman
    Note;

DAC = Digital to Audio Converter.

DAC = Digital to Analog Converter:-D

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lydkort er i prinsippet en DAC.
    En DAC (Digital to Analog Converter) og en ADC (Analog to Digital Converter).

Det sitter en DAC i omtrent samtlige CD/DVD spillere (platene er digitale) samt mange forsterkere.
    Ikke i så mange stereoforsterkere ennå. Eneste til under 10.000 jeg vet om, er XTZ. Ellers har harman/kardon, Hegel, Lyngdorf, Cyrus og Naim forsterkere med innebygd DAC -- kanskje også flere i høyere prisklasser.

I tillegg kommer en del DACer som kan brukes som forforsterkere; enkelte også med en analog inngang i tillegg til de digitale.

Noen CD-spillere har ekstra innganger, slik at den innebygde DACen også kan brukes av andre kilder. Cambridge, h/k og Quad er navn jeg kommer på i farten.

Og så finnes det aktive høyttalere med DAC/digitale innganger som standard (AVI) eller ekstrautstyr.

Newcomer Tiltman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    DAC = Digital to Analog Converter:-D

Mvh
    Peter
    Ouch! :-)

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på hrt 2 og hrt 2+ bortsett fra at + utgaven er dobbelt så dyr?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmeste jeg har funnet er: "The Streamer + raises the performance bar even further; for those whom have the systems that can reveal the differerences, the Streamer II+ is the one to choose." Men er usikker på om anlegget og ikke minst mine ører tilhører den kategorien
    Men ut fra spesifikasjonene ser de ut til å være dønn like

Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg vurderer Streamer II eller Streamer II+ selv.
    Disse to produktene er blitt sammenlignet her:
    http://www.highresolutiontechnologie...s_issue_72.pdf

Jeg heller egentlig litt mot Streamer II+, siden jeg vil gjøre pc til min primær-signalkilde.
    Jeg har sendt en mail til NHT-hifi og spurt om de sender til Norge. De skal ha $349 for den, det blir fort en del billigere enn Soundgarden sine 3495.
    Link: HRT Music Steamer II+ | Electronics | USB Interface | Premium Audio Equipment

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    De skal ha $349 for den, det blir fort en del billigere enn Soundgarden sine 3495.
    Er du sikker på det?

Husk at du skal betale frakt (som raskt kan komme på en tusenlapp med et privat budfirma), norsk moms (25%) av pris + frakt, og fortollingsgebyr til fraktselskapet (også dyrt hos enkelte private aktører).

I tillegg går du glipp av norsk 5-års reklamasjonsrett, og må betale frakt hvis det blir aktuelt med garanti-reparasjon.

Uansett:

En DAC med bare USB-inngang er og blir en begrensning. Det er ikke mulig å koble til annet enn PC, og uten mulighet til optisk kabel risikerer man alltid støyproblemer ved sammenkobling av PC og lydanlegg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen mot støy må være å kjøpe de nye furutech usb-kablene som fort koster langt mer enn streameren

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker man dårlige/billige lydkort kan det være en ide å bruke optisk for å få et galvanisk skille. På lydkort av litt høyere kvalitet skal ikke støy være noe problem. PCI/USB/FW lydkort benyttes med stort hell innen kringkastning, i studioer og på hifi anlegg med ambisjoner. Det trenger ikke være så dyrt om man ikke har behov for noe spesiell funksjonalitet.

På en laptop hadde jeg kjøpt et godt USB (eller helst firewire om mulig) lydkort. HRT virker lovende, og har den funksjonaliteten man trenger for 2-kanals analog audio ut. Ellers så finnes det mange gode studiolydkort, men da betaler man kanskje også litt for utvidet I/O funksjonalitet, software etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig bruker jeg en PC uten lydkort tilkoblet en USB->SPDIF boks og lar egnet redskap gjøre ting analogt.
    Hvilken boks da?

Jeg har selv fått tips om hiFace men ikke kommet så langt at jeg har fått testet denne enda. Så foreløpig sendes lydsignal via SPDIF gjennom Juli@-kortet mitt, men jeg har lyst til å teste hiFacen. Jeg kan jo forøvrig nevne at hos meg låter SPDIF bedre enn en ren optisk transport til DAC'en. Dersom noen har erfaring med hiFace, hadde det vært av interesse med en tilbakemelding på hvilke erfaringer som er gjort. Jeg vurderer nemlig seriøst innkjøp av denne nå i disse dager.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Er du sikker på det?

Husk at du skal betale frakt (som raskt kan komme på en tusenlapp med et privat budfirma), norsk moms (25%) av pris + frakt, og fortollingsgebyr til fraktselskapet (også dyrt hos enkelte private aktører).

I tillegg går du glipp av norsk 5-års reklamasjonsrett, og må betale frakt hvis det blir aktuelt med garanti-reparasjon.

Uansett:

En DAC med bare USB-inngang er og blir en begrensning. Det er ikke mulig å koble til annet enn PC, og uten mulighet til optisk kabel risikerer man alltid støyproblemer ved sammenkobling av PC og lydanlegg.
    Dollarkursen er jo over 6,2 nå, så det kan være du har rett i det!
    Det blir i så tilfelle kun 3-400 kroner å spare, som du igjen kan forsvare med den norske reklamasjonsretten.

USB-inngang i seg selv er ikke en selvsagt begrensning nei, så lett kan man ikke si det. Hva mener du egentlig med støyproblemer? Kan du utdype dette litt mer? Jeg er enig med HåkonN her.
    Når det gjelder jitter, så blir data hentet i pakker fra pcen til music streamer sin buffer, herfra klokker streameren samplene direkte, slik at problemet med jitter er tilnærmet eliminert. Størrelsen på pakkene som blir hentet fra pcen blir dynamisk justert for å unngå over- eller underflow.
    Informasjonen har jeg fått fra siste utgave av Fidelity (nr. 5), her er det en omtale av Music Streamer. Skribenten for Fidelity, Stein Arne Nistad, valgte å selge sine gamle signalkilder og gå for Music Streamer Pro til sitt hovedanlegg!

Music Streamer benytter også en spesiell protokoll over usb, det er kun denne protokollen signalet føres på. Strøm føres via seperate ledere i USB-kontakten, og er isolert fra signalveien.
    Music Streamer Pro opererer med et signal / støy-forhold på 114dB, det er det ikke mange som kan matche.

Bankruptstudent: Skribenten fra Fidelity brukte usb-kabelen som fulgte med printeren og er rasende fornøyd med det til sitt high-end anlegg

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    ... Strøm føres via seperate ledere i USB-kontakten, og er isolert fra signalveien.
    Det er vel ikke der problemet ligger.

Med optisk får man galvanisk skille, ingen mulighet for jordsløyfe eller spikes pga forskjellig jordpotensiale.
    Det andre er kvaliteten på strømmen. Har selv en DAC som får strøm via USB kabel, den ga en del susing som kunne høres når musikken er av. Byttet så til en Cambridge som har egen strømforsyning, bruker fremdeles USB men nå er det 100% stille når det skal.
    En PC klarer ikke å gi ren strøm som analoge kretser er avhengig av. De digitale kretsene er rene radiosendere, de lager veldig mye støy.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Så det er ikke noe poeng for meg å skaffe meg dac. Jeg har Creative X-fi Titanium, Fatality edition
    Lydkort fra creative er basert på PC-høytalere som er ekstremt lettdrevne. En DACmagic er basert på å kobles til ett skikkelig stereoanlegg uten å forvrenge lyden. Veit ikke helt hvordan dette fungerer i praksis men om du kobler ett skikkelig hifi-headset til ett creative lydkort vil du finne ut at volumet stopper på noe sånt som 20-30 desibel. Ingen lyd i det hele tatt, mens PC-høytalere og PC-headset vil kunne spille nesten ubehagelig høyt

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88
    Lydkort fra creative er basert på PC-høytalere som er ekstremt lettdrevne. En DACmagic er basert på å kobles til ett skikkelig stereoanlegg uten å forvrenge lyden. Veit ikke helt hvordan dette fungerer i praksis men om du kobler ett skikkelig hifi-headset til ett creative lydkort vil du finne ut at volumet stopper på noe sånt som 20-30 desibel. Ingen lyd i det hele tatt, mens PC-høytalere og PC-headset vil kunne spille nesten ubehagelig høyt

Det er ikke alle Creative eksperter jeg forstår?
    Ikke fungerer kortet på måten som beskrevet av Gabs88 heller ?

Har hatt creative x-fi elite pro i 5 år .
    i/o har sepparat volum til headset
    (eller så er alle hifi headset jeg har hatt i prisklasse 1500,- til 2500,- kr bare dritt siden de fint spiller øra av meg med utrolig flott lyd med bra DAC + mye db)

innledning
    Sound Blaster X-Fi Elite Pro - Enhanced with X-RAM, I/O External Drive and Remote Control

spesifikasjoner
    Sound Blaster X-Fi Elite Pro - Enhanced with X-RAM, I/O External Drive and Remote Control

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det er vel ikke der problemet ligger.

Med optisk får man galvanisk skille, ingen mulighet for jordsløyfe eller spikes pga forskjellig jordpotensiale.
    Det andre er kvaliteten på strømmen. Har selv en DAC som får strøm via USB kabel, den ga en del susing som kunne høres når musikken er av. Byttet så til en Cambridge som har egen strømforsyning, bruker fremdeles USB men nå er det 100% stille når det skal.
    En PC klarer ikke å gi ren strøm som analoge kretser er avhengig av. De digitale kretsene er rene radiosendere, de lager veldig mye støy.
    Jeg forstår, men når signal / støyforhold er over 100 dB signal ved 1 dB støy, vil i de aller fleste tilfeller forsterkeren generere to og tre ganger mer støy / brum enn Music Streamer. Jeg har lest mange omtaler av music streamer nå etterhvert, usb-tilkoblingen har ikke blitt lagt vekt på som en svakhet, siden music streamer har funnet en god måte å filtrere signalet på.
    Jeg vet ikke hvilken dac du hadde fra før, men det er godt mulig denne hadde en svakhet på dette området, men det betyr ikke at alle usb-dacer nødvendigvis er dødfødte for det

Men i tillegg, for å kunne få full utnyttelse av en slik løsning, må man feks benytte en ASIO-driver. Denne driveren sender output fra lydfilene direkte til utgangen, i stedet for å gå via windows sin volum-normalisering og mixere. I følge Fidelity var dette en natt og dag forskjell på lydkvalitet.
    Album Player og Foobar2000 er to musikkavspillingsprogram som har støtte for dette, Winamp kan også få denne støtten vha. en plugin.

Newcomer korp_mo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å kjøpe DAC og har sett litt på Streamer II. Men denne kan jeg vel ikke bruke viss jeg spiller musikk fra min iphone?

Noen anbefalinger på DAC'er som jeg kan bruke både fra iphone og pc (spotify)...?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •