Hjelp til oppsett av 2.0 stereoanlegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer bad__ip sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av 2.0 stereoanlegg.

Hei på dere folkens,

til daglig er jeg data-nerd, men nå har tiden kommet for at jeg også skal bli litt HiFi nerd ettersom jeg absolutt ikke er fornøyd med høyttalerene mine da jeg ser på film og spiller musikk.

Har bestemt meg gor å gå for ett 2.0 stereoanlegg i prisklassen 5 000,-. Dette skal kobles opp til PC, så regner med at det jeg trenger er:

• D/A-konverter
      Forsterker
      Ett par digge høyttalere

Rommet som anlegget skal stå i er ca. 5x7 meter. Har forelsket meg i Cerwin-Vega, men er åpen for alle forslag.

Generelt sett skal det brukes til musikk, men også en film innimellom. Så da lurer jeg på om jeg skal gå for Cerwin-Vega XLS-6 + forsterker og DAC, eller om jeg burde gå for Cerwin-Vega XLS-28 da jeg først setter igang. Kan eventuelt bruke XLS-6 som PC-høyttalere på rommet også, siden de er litt mindre og lettere å flytte på.

Prisen på pakka burde ikke overstige 5 000,-
    men vis dere anbefaler det, så er jeg villig til å gå for XLS-28'ish pris. Men da vil jeg vite at dette systemet kommer til å ROCK MY WORLD.

Musikksjanger = ALT, unntatt Opera

Håper dette var en godkjent AV-post av en PC-nerd :P

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, XLS-28 koster 4500,- og da er det ikke mye til overs til å kjøpe forsterker og DAC. Jeg foreslår at du kjøper et par stativhøyttalere og en forsterker, og heller kjører midlertidig fra lydutgangen på PCen din til forsterkeren, og venter med DACen til senere.

Med ditt budsjett er bruktmarkedet et strålende sted å begynne, men husk at store høyttalere krever stor forsterker for å få god lyd, og dette koster desto mer. Var jeg deg ville jeg sett etter en stativhøyttaler fra klipsch, type RB-51 eller 61, og så lagt resten av pengene i en decent forsterker.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel si at En stativhøyttaler trenger mer effekt for å spille høyt. store høyttalere er ofte mer lettdrevne. en liten stativHT er ikke å anbefale i et budsjett på 5000,- da blir forsterkeren for veik..

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg da at jeg nettopp har vært så heldig at jeg har fått tak i en "så godt som ny" NAD C372 til 3500 kroner.

Men er fortsatt usikker på hva jeg skal velge av høyttalere. Men nå har jeg ganske mye å velge mellom siden jeg har en ganske syk forsterker

Hva vil folk her anbefale til 2000 kroner? Er CV XLS-6 ett godt valg? Vet den krever mye, men nå har jeg jo forsterkeren til å trekke de.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God forsterker!

Hvis du er villig til å legge inn litt ekstra så er kanskje dette et godt valg. Burde være mulig å finne dem brukt også.

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Jeg er ikke så veldig glad i CV selv, men du kan jo ta med deg forsterkeren din på klubben og høre på dem der.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg faktisk kommer til å spytte i litt ekstra å gå for CV XLS-28, de burde kjøre festmusikken igang sammen med C372. Eller hva? :P

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt. Har hørt en C372 på tolv-tommere fra CV og selv om jeg ikke akkurat kan kalle det hi-fi, så spiller det høyt og barskt. Men tipset mitt vil alltid være å try before you buy, hvis du kan få testa forsterkeren på høyttalerne først er det selvsagt det beste.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, skal huske på den.

Men nå må du vite at jeg ikke er ute etter High end lyd for klar og fin musikk. Skal ha ett anlegg med høy PARTY-FAKTOR! Og vis det blir lite trøkk i XLS-28,så kjøper jeg nok en 15" Sub ved siden av. Men det får komme senere.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I din prisklasse ville jeg også gått for Dynavoice M65. Har de selv, er meget fornøyd med de. Jeg bruker en Cambridge 640A forsterker. Gjør nok susen med litt mer kraft. Selv om de "bare" har 2 x 6'5" sparker de skikkelig i fra. 4 bassrefleksporter bak. Jeg har tettet igjen 3 av 4. Synes det ble for mye hvis jeg har noen flere åpne. Legger du på en sub har du mer enn nok.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere noen brukte Dali'er med 2x8 eller 2x10". Det sparker festelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •