Quistens stereo oppsettet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 237
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Quistens stereo oppsettet.

Er kommet til et punkt da jeg nå ikke er helt fornyød med lyden lenger. (Som vanlig i denne hobbyen ?)

Problemet er at jeg savner en del musikakalitet fra anlegget. Det høres for mye ut som noen monitorer på en reklamestand. Vokaler mangler litt kropp og fylde, basslinjer later til å bare ha en tone. Når volumpotten går opp så blir det litt grøtete, vanskelig å hente ut de enkelte instrumentene. Ellers lider oppsettet av litt for skarp øvre mellomtone / diskant. (slitsomt i lengden)

Det jeg derimot er fornøyd med er det sinnsyke lydtrykket, punchet og morrofaktoren spesielt ved film, dette er bare helt ekstremt. At det er litt skarpt føler jeg passer til film, det gir en bra snert ved visse scener. Partyfaktoren og trampetakten ivaretas også ganske lett.

Hva kan jeg gjøre ? Er det mer å hente utav Klipschene iform av ny forsterker / dac ? Eller kan en annen høyttalere uten horn, men fortsatt med snert og driv være noe å sjekke ut ? Komplett nytt anlegg ?

Musikk det går mye av er vel for det meste elektronisk relatert, men er også innom Bo Kaspers Orkester og annet poptaffel/jazzinspirert.

Budsjettet er alt fra 5 til 15-20k. Men av tidligere erfaringer så er det ikke alltid så mye dyrere du skal handle for at det skal bli bra, men derimot riktig match.

Rommet er ca 14 kvm, ok akustikk, avstand til vegg bak høyttaler er 15-20cm
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en egen stereo pre med prosessorinngang? Kan hende det gir deg det løftet i lyden du savner.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Er kommet til et punkt da jeg nå ikke er helt fornyød med lyden lenger. (Som vanlig i denne hobbyen ?)

Problemet er at jeg savner en del musikakalitet fra anlegget. Det høres for mye ut som noen monitorer på en reklamestand. Vokaler mangler litt kropp og fylde, basslinjer later til å bare ha en tone. Når volumpotten går opp så blir det litt grøtete, vanskelig å hente ut de enkelte instrumentene. Ellers lider oppsettet av litt for skarp øvre mellomtone / diskant. (slitsomt i lengden)

Det jeg derimot er fornøyd med er det sinnsyke lydtrykket, punchet og morrofaktoren spesielt ved film, dette er bare helt ekstremt. At det er litt skarpt føler jeg passer til film, det gir en bra snert ved visse scener. Partyfaktoren og trampetakten ivaretas også ganske lett.

Hva kan jeg gjøre ? Er det mer å hente utav Klipschene iform av ny forsterker / dac ? Eller kan en annen høyttalere uten horn, men fortsatt med snert og driv være noe å sjekke ut ? Komplett nytt anlegg ?

Musikk det går mye av er vel for det meste elektronisk relatert, men er også innom Bo Kaspers Orkester og annet poptaffel/jazzinspirert.

Budsjettet er alt fra 5 til 15-20k. Men av tidligere erfaringer så er det ikke alltid så mye dyrere du skal handle for at det skal bli bra, men derimot riktig match.

Rommet er ca 14 kvm, ok akustikk, avstand til vegg bak høyttaler er 15-20cm
    Hva med å bytte forsterker? Til en rørforsterker feks...
    Hva med en Music Angel? Hører rykter om at de passer bra til Klipsch..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehem....

Grøtete lyd, høyttalere tett mot veggen?

Har du forsøkt alternativ plassering? Mye billigere enn å kjøpe nytt utstyr, og mye større sjanse for forbedret lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ehem....

Grøtete lyd, høyttalere tett mot veggen?

Har du forsøkt alternativ plassering? Mye billigere enn å kjøpe nytt utstyr, og mye større sjanse for forbedret lyd.
    Er såpass intresert at det brukes et par dager og målebånd når nytt utstyr skal plasseres

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brenn av 2-300,- på følgende:

Get Better Sound

Så kan du heller la tusenlappene fly når du har testet ut mange av tipsene som finnes i den boka.

--

edit: 359.08 NOK for hardcover utgaven ink frakt. (det er ikke moms på bøker)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har siden sist fått tatt en prat med folka på Resonans i stavanger.

Han jeg prata med anbefalte Rotel fremfor Marantz i deres sortiment til Klipschene mine grunnet det gav mer punch og driv til rytmisk musikk.
    Ble også tipset om RF-62 for å få litt mer fylde i mellomtonen. Ellers kunne jeg sjekket ut W serien til Klipsch, evt noe audiovector som de skulle få inn snart.

Fortsatt i tvil om jeg skal jobbe mer med Klipschene mine eller prøve noe annet. Driver å selger ut litt ting for å få litt kapital i reserve i tilfelle impulshandel

Merker som er aktuelle for meg : System Audio, Audiovector, Dynaudio, Vienna Acoustics, Hegel, Naim, Rotel, Abrahamsen, EC, Vincent, Primare..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg en rask tur innom Abrahamsen, V2.0 og V6.0 på mine Klipscher.
    Det spilte faktisk dårligere enn min HK980 koblet direkte i PS3. Merkelig greier.
    PS3 slo også inn på systemet å laget suselyd i diskanten. Av/på knapp på baksiden, uleselig display og dårlig fjernkontroll dro heller ikke opp helhetsinntrykket. Pris/ytelsesforhold var derfor ikke forsvarlig og varene ble returnert.

Da hadde jeg hvertfall fått prøvd noe som matchmessig skulle være bra til Klipsch, men for min del ble det ikke riktig. Vokaler var fortsatt litt for nasale å unatyrlige i lyden og diskanten følte jeg ikke nevneverdig ble så mye roligere som alle snakket om. Da vare det bare å ta for seg høyttalerne, disse måtte ut å noe annet inn.

Etter et par lytterunder fant jeg noe som jeg håper faller i smak. Så nå e er et par System Audio Mantra 60 i bestilling å ankommer neste uke Jeg håper med dette å få litt mer musikalitet utav oppsettet. Vokaler og instrumenter håper jeg får en mer naturlig lyd, samtidig som oppsettet har en stram og hurtig bass og forhåpentligvis god dynamikk.

Snuser også litt på Hegel elektronikk eller evt finne en dac som kan passe for meg.

Newcomer XITEC sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer til å bli kjemepefornøyd med System Audio høyttalerne. Har hørt disse og synes de låter kjempefint.
    Vil gjerne anbefale Vincent forsterker, bruker denne selv mot Monitor Audio høyttaler.
    Er på jakt etter passende CD spiller til Vincent, noen som har erfaring med rørbasert mot ikke rør på CD spiller mot en Hybrid forsterker som Vincent.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det musikkglede i heimen igjen !

Mantra 60 står å trimmer forran meg her nå. Kan vel si at jeg nå er et steg nærmere mitt lydnirvana.

Dette merker jeg er høyttalere jeg må vokse litt med. Mine tidligere høyttalere samt mine hodetelefoner er begge komponenter som fremelsker en svulstig bass. Nå sitter jeg på en mer korrekt, stram og detaljert bass som jeg må lære meg og kjenne. Men liker det jeg hører.

Sammenlignet med de gamle Klipschene spiller det et lite hakk mer tilbakelent, diskanten bare er der, mellomtonen er ekstremt korrekt og bassen/mellom bass veldig tight og detaljert. Jeg sliter med litt kvass vokal, saksofon og s lyder i mellontonen enda, men dette velger jeg å sjylde på forsterkeren og kilden min, evt manglende innspilling ?

Ellers håper jeg Mantraene åpner seg litt mer opp, at de slipper i bassen å spiller litt mer fyldig her å at lyden kommer litt mer ut av høyttalerne etter innspilling. Ser fram til å komme til dette stadiet Ellers virke det som de har en tendens til å få fram mye detaljer samtidig som de klarer å sjule over den dårlige kilden min, noe jeg synes er en bra egenskap.

Trampefaktoren er hvertfall fult på sin plass her nå ! Har noen uker med innspilling og kos fremfor meg

Det må også testet litt opp mot filmlyd, mulig en sub må inn her for å dekke hele lydbildet.

Snuser også på DAC eller evt ny forsterker med integrert DAC (Hegel H70/H100) for å komme enda et hakk nærmere lydnirvana.

Håper også min nabo er fornøyd nå med litt mindre bulder og brak fra disse slanke og flotte høyttalerne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har mantraene fått noen timer på nakken å nærmer seg vel litt innspilt.

Jeg føler den kvasse toppen har roet seg litt, å bassen har sluppet. Det er bass og trykk i bøtter og spann på litt tung musikk og film. Men samtidig klarer det å beholde detaljer i bassen på en helt annen måtte enn mine forrige høyttalere.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du er fornøgd:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var en igang igjen da...

SA Mantra 60 solgt, og Klipsch RF-62 II driver og spilles inn.

Savnet etter engasjement, dynamikk og spilleglede ble for stort. Filmbiten manglet også den lille x faktoren Mantra ikke kunne gi meg. Ei heller var jeg villig til å legge i de pengene til f.eks Hegel / primare elektronikk og diverse for å yte Mantraene rettferdighet. De ville blitt mye mye bedre, men ikke etter de preferansene som jeg søker etter, å det ville ha blitt mye penger ut i intent føler jeg.

Prøver meg nå igjen med Klipsch i mk2 versjon. De gir ekstremt "bang for the buck". Til film er det bare helt sinnsykt, sub trenger jeg heller ikke da de går så dypt og er rimelig svulstig tunet. Lydbildet på dem er også veldig bredt og gir en utrolig engasjerende live følelse. Musikken røsker og river i deg, fanger oppmerksomheten din på en helt spesiel måte med all dynamikken de presenterer. Merker mk2 versjonen har en snillere topp, å noe mer åpen og bedre mellomtone. Men det gjenstår et par måneder før det virkelig kommer til og sitte. Jeg mister noe iforholdt til Mantra, men tar også igjen noe. Den største forskjellen når jeg sammenliknet de før Mantra ble pakket bort var et mye større og spenstigere lydbilde, som om jeg satt inni musikken, Mantra derimot spilte mer "der borte", men slik er det jo med litt mer hifi korrekte og tilbakelente høyttalere. Jeg savnet rett og slett gøy faktoren og den er nå tilbake. Samtidig er også Klipschene lettdreven og jeg står litt friere til å prøve ut litt forskjellig elektronikk i budsjettklassen, evt rør.

Jeg har nå byttet litt høyttalere på min vei å ser at det er her den største forskjellen ligger på lyden. Å mine preferanser virker til å helle litt mot mer frampå, dynamisk og engasjerende spillestil. Det passer også mye til musikken jeg spiller som ofte har mye rytme i seg. Fremover nå tror jeg at jeg kommer til å holde meg til stativ ht om jeg skal bytta. Bor i 4. etg blokkleilighet, lei av opp og ned de trappene nå, ei heller har jeg den største lagringsplassen heller til å omrokere på svære beist. For det er vel bare å starte stoppeklokka til noe annet av høyttalere havner inn her for utprøving, hehe. Men slik er jo denne hobbyen.

Ellers skal alt annet også byttes ut. Ser etter forsterker i klassen 6-10k, Marantz, Yamaha, Rør osv osv, noe som spiller med litt varme som matcher Klipsch. Snuser også på dac, ser cambridge har kommet ut med nye ting, men tror jeg har en knapp på hegel da det virker som de ligger i en helt annen klasse iforholdt til mye annet der ute. Lest de fokuserer mye på jitter osv. Ellers tenker jeg litt på hvordan jeg trådløst skal gjennomføre avspilling. Er blitt ganske gla i spotify å liker godt å sitte med laptopen i fanget å høre musikk mens jeg surfer rundt på mye annet. Per nå bruker jeg Audio pro sitt trådløse opplegg, genialt, men ikke optimalt hva lydkvalitet angår. Platespiller er også noe jeg ser etter da jeg har en viss vinylfetisj fra tidligere dager som vinyl DJ. Formatet er jo bare utrolig sexy å følelsen av å snurre plate er bare utrolig deilig, for ikke å snakke om den myke og varme lyden.

Jakten går videre...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt solgt, now what !?

Klipsch RF-62 II ble for store til rommet. Bassport bak, ene høyttaleren i hjørnet sammen med Klipsch sin svulstige bass ble litt for mye av det gode. Fikk heller ikke brukt de som jeg ville av nabohensyn. Ei heller hadde jeg plass til å trekke de såpass ut fra bakvegg at bassen ble tightere. De var også litt impulskjøp da jeg egentlig var på jakt etter RB-61/81 II for å prøve høyttalere med bassport forran.

Stativer er bestilt og jeg har litt brainstorm med følgende :

Dynaudio xeo 3 (ørliten demo, meget pen lyd, minimalistisk oppsett)
    Klipsch RB-61 II (for å prøve framovervendt bassport)
    Hegel H70 (hatt på hjemlån, imponerende sak til fin pris)
    Diverse rimelige rørforsterkere (om det forstettes med Klipsch)
    Diverse DAC`er
    KEF R100
    B&W CM1
    Dynaudio X12/X16
    osv...

Budsjett blir vel rundt 10-15 lapper for rent stereo oppsett. Fokuset blir musikalsk lyd, men gjerne med litt spurt og pulver til moderne lyd og en film i ny og ne.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt solgt, now what !?

Klipsch RF-62 II ble for store til rommet. Bassport bak, ene høyttaleren i hjørnet sammen med Klipsch sin svulstige bass ble litt for mye av det gode. Fikk heller ikke brukt de som jeg ville av nabohensyn. Ei heller hadde jeg plass til å trekke de såpass ut fra bakvegg at bassen ble tightere. De var også litt impulskjøp da jeg egentlig var på jakt etter RB-61/81 II for å prøve høyttalere med bassport forran.

Diverse DAC`er
    KEF R100
    B&W CM1
    Dynaudio X12/X16
    osv...

Budsjett blir vel rundt 10-15 lapper for rent stereo oppsett. Fokuset blir musikalsk lyd, men gjerne med litt spurt og pulver til moderne lyd og en film i ny og ne.
    Testet du noen gang å tette igjen bassportene? Det fungerer av og til godt i en slik setting som du beskriver. Litt sent å komme med nå kanskje, men greit å være klar over.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt solgt, now what !?

Diverse DAC`er
    KEF R100
    B&W CM1
    Dynaudio X12/X16
    osv...

På tide å roe ned byttinga litt:NAD VISO 1 iPod aktiv høyttaler | Hi-Fi Klubben eller gå over til head-fi? for en periode hvertfall.
    Jeg byttet ustanselig helt til jeg kjøpte B&W CM1, nå for tiden går det mye i head-fi og Bose portable dockinghøyttaler, behageligt og enkelt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ ganilsen :

Nei det ble ikke til at jeg gjorde dette. Var vel også litt lei de svære og dominerende kassene i den lille stua mi, så da ble det som det ble, ut med de.

@ forfiesta :

Tror ikke det blir noe ipod boombox på meg nei. Byttinga er jo halve morroa med denne hobbyen også da Head-fi har jeg vært innom , byttedilla der også gitt. Det at jeg vurderer Dynaudio Xeo 3 og en del andre aktive høyttalere er litt med tanken på at det skal være "enkelt og greit". Eller jeg får bruke budsjettet litt mer fornuftig å ha mer dimensjonert forsterker iforholdt til høyttalere noe jeg har vært dårlig på før. Hvordan havnet du til slutt på CM1 forresten ? Er det en høyttaler du blir værenede med en stund ? Pros and cons !?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha bytta fra den ene gulvhøyttaleren til den andre uten mulighet til optimal plassering og uten å få den lyden jeg på en måte hadde betalt for, så fikk jeg en demo på CM1 og fikk hakeslipp, de spillte mye bedre en det jeg hadde forventa.
    Jeg likte ikke stativhøyttalere før, har endra mening der ja
    Lyden i CM1 er meget behagelig, man blir ikke lyttetrett.
    Har ingen planer om å bytte enda.
    Skal sies at jeg og har DM685 på soverommet men det er CM som er favoritten.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bytter i hytt og gevær.

Vurdert studiomonitorer i kombinasjon med et helt balangsert system?

Emotiva Professional, LLC
    +
    Balangsert pre/DAC og kansje en XTZ subwoofer.

Annet alternativ er store stativhøyttalere + Balangsert pre/DAC og effektforsterkere.

En annen ting jeg tror er passende til ditt bruk er noe som gir deg mulighet til å justere lyden ordentlig. MiniDSP eller Amtimode 2.0. Begge alternativ er billige og fungerer utmerket i et 2.0 system(nyere firmware skal utvide den til 2.2). Da får du justert targetcurve som du vil og er mindre avhengig av matching av utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Truls :

Aktive studiomonitorer sammen med dac/pre løsning har jeg sett litt på i det siste. Er nysgjerrig på fordelen man har med aktive høyttalere da de ofte har skreddersydde forsterkere til elementene å gir mye golyd for pengene. Men vil en studiomonitor fungere i en liten stue ?

Ang store stativhøyttalere på effektforsterkere osv er dette uaktuelt, det blir alt for mye utstyr noe jeg ikke har plass til. Liker det nok litt minimalistisk og enkelt.

Anti-mode 2.0 boxen så interessant ut, noe å tenke på.

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •