Quistens stereo oppsettet. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 237
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har brukt den senere tiden og funnet frem til et par nye høyttalerkandidater.

B&W CM1, Elac BS253 eller XTZ 99.26 II

CM1 har jeg mistanke om at kan bli litt for snille i lengden. Elac føler jeg er litt motsatt, litt mer frempå og energisk spillestil, xtz har jeg hatt før, kan versjon 2 være til det bedre ? Og plasserer disse seg midt imellom og blir en god allrounder / bang for the buck ?

Noen synspunkter på hvorfor den ene har fordeler fremfor de andre ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode er det ganske forskjellige saker du ser på. 99.26 har nok desidert mest power.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    I mitt hode er det ganske forskjellige saker du ser på. 99.26 har nok desidert mest power.
    At alle disse har forskjellige egenskaper er det ingen tvil om nei. Men kanskje XTZ hever seg litt over med å være litt større, ha gode elementer og være mye for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gøy å ha litt hifi på lager å kunne bytte litt. Pakket med meg mine JBL 530 ifra boden å rigget opp i dama sin kåk / min fremtidige kåk ? Rart med hifi og hvor mye rommet har og si, for her fungerte de mye bedre enn hjemme i min kåk. Ble en lang og morsom kveld med mye spilleglede. Ørene hadde savnet disse merket jeg.

Detaljer ? tja, det er vel noe der. Holografi ? For det meste flatt. Spilleglede ? javist ! Dynamikk, smekk og driv ? ja, i bøtter og spann men anstendig presentert og ikke Klipsch takeoff. Rosinen i pølsa må være mellomtonen, stemmer har jeg nesten ikke hørt bedre av noen av høyttalerne jeg har hatt.

De blir stående her til jeg får lyst til å prøve noe annet. Har et mål om å roe byttinga å slå meg til ro med noe (det tror jeg dragen også er klar for)

men....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Alltid gøy å ha litt hifi på lager å kunne bytte litt. Pakket med meg mine JBL 530 ifra boden å rigget opp i dama sin kåk / min fremtidige kåk ? Rart med hifi og hvor mye rommet har og si, for her fungerte de mye bedre enn hjemme i min kåk. Ble en lang og morsom kveld med mye spilleglede. Ørene hadde savnet disse merket jeg.

Detaljer ? tja, det er vel noe der. Holografi ? For det meste flatt. Spilleglede ? javist ! Dynamikk, smekk og driv ? ja, i bøtter og spann men anstendig presentert og ikke Klipsch takeoff. Rosinen i pølsa må være mellomtonen, stemmer har jeg nesten ikke hørt bedre av noen av høyttalerne jeg har hatt.

De blir stående her til jeg får lyst til å prøve noe annet. Har et mål om å roe byttinga å slå meg til ro med noe (det tror jeg dragen også er klar for)

men....
    Haha, dragen setter fyr på kassene snart vil jeg tro Blitt mye bytting på deg i det siste, men er nok bare sånn det må være av og til.

På tiden du har byttet 3-4 par har jeg endelig klart å bestemme meg for et par høytalere, så nå er PMC Twenty 23 på vei i posten. Veldig spent, gleder meg til å sitte ned med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har i det minste vært en lærerik reise sålankt.

Muligens 2 sett høyttalere med hver sine egenskaper er veien å gå for meg i lengden, så kan jeg bytte etter dagsformen.

Dragen har igrunnen gitt meg opp. Sålenge det ikke blir for vulgære bokser så er det greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i det siste slått litt ifra meg B&W CM1, Elac BS253 og XTZ 99.26 som evt nye høyttalere. Tror alle disse ville blitt greie/bra, men kanskje litt kjedelige i lengden.

Ønsker nok noe litt mer spillevillig / engasjerende for tiden.

Tittet litt på Triangle color floorstand da jeg har forstått at triangel skal ha en litt frisk lydsignatur på sine høyttalere. Kanskje dette må prøves.

Ellers er jeg nå blitt så fornøyd med JBL 530 at det ikke er spesielt mye å utsette på disse lenger. Skulle jeg ønsket noe så var det ørlite mer detaljer, og litt mer av alt / større lydbilde. Kanskje man skulle klatret litt i JBL stigen å handlet noe større, det frister ! Er ihvertfall sjeleglad for at jeg tok sjangsen på å teste JBL som et dynamisk alternativ til Klipsch. Så bra er det at Klipsch reference, ja de synes jeg ikke spesielt godt om lenger desverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det vært rimelig rolig her den siste tiden. Har en god tone med JBL 530 per nå og det har blitt mye musikk. Men det er jo alltid noe å klage på, spesielt i billigklassen. Mangler litt ekstra skyv i bassen. Det er litt grøtete og det merkes at de stresser når de presses på volumet (noe portstøy). Men slikt er forventet, størrelsen tross alt. Jeg føler også at hornet tar litt vel over og vokaler og instrumenter ligge litt lengre fremme i lydbilet enn den øvre mellombassen som ikke kommer tydelig nok frem. Regner med en større modell i serien vil ha litt bedre balanser her.

Utenom dette er JBL 530 faktisk en av de bedre høyttalerene jeg har eid. Til prisen er det veldig mye musikkglede.

En annen ting er dette med bassport. JBL 530 har bassport bak, og bakveggen er en uisolert vegg som jeg føler fungerer som en ekstra forsterker for bassen, rumler til lydbildet litt. (uttalige plasseringer er såklart utprøvd)

Jeg skal nå teste bassport forran, et sett med Klipsch RB-61 II er på vei. Ikke spess superfan av Klipsch lenger, men tenkte de var greie å ha som backupbrølere.

Det vil jo såklart også bli en lydmessig shootout mellom disse to da jeg synes de virker rimelig likt spekket. Der tror jeg Klipsch gir litt ekstra på det jeg føler bassen mangler,litt mer volum og trøkk, men jeg tror JBL stikker av med en bedre tonal opplevelse og naturlig klang.

(Det er jo såklart også et alternativ å montere dempeplater på veggen bak høyttalerne, men vil helst prøve å unngå for mye slikt.)

Ellers ligger en Audioquest Dragonfly og venter på et sett AKG K551 som jeg håper skal bli et ok mini head-fi. Dragen er ikke alltid like begeistret for kablene på den nåværende head-fi`en som henger og slenger.

Ellers blir det litt lesing om andre som er mer på byttekjørte enn meg for tiden, og litt skumlesing og sikling på ting i 10-20k klassen kan forekomme.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det snart en dynamikk krig her i heimen.

RB-61 II må bare tynes en måned og 2 først, hallo BASS !

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan allerede se ut til at RB-61 II trekker det lengste strået. Litt mer frempå og energisk presentasjon en JBL 530, som forventet. Litt hevet kul på den øvre mellombassen som jeg faktisk liker nå. Virker til at ørene har vent seg til litt hornlyd den senere tiden, for det kan gå, noe skrik er det men det er mye innspilling igjen, og volumnivået må også ta litt skjylden her. Bassen er en del tightere med framovervent bassport og er nok det jeg må gå for i dette rommet. En annen fordel er at de er så lettdrevne, de stresser ikke slik JBL 530 gjør når volumet presses. Godt med overskudd og kontroll med andre ord.

Da jeg er litt i begge hifi leire så er jeg litt keen på å gjerne ha 2 par høyttalere. Et dynamisk og morsomt med Klipsch RB-61 II (les: rølp) og et mer hifi korrekt. Tror kanskje det kan være en løsning å kunne bytte litt etter humøret.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en NuForce DDA-100 på vei igjen. Rett og slett et lite savn etter både denne og Rega Brio R. Begge produkter som har imponert meg og som har en fin eierglede og mye sjarm da de er litt utradisjonelle (små og søte).

Primare I22 føler jeg ikke forsvarer prisen sin, den virker noe slørete og uryddig i bunnen. Der vet jeg Nuforce har en dønn svart bakgrunn og er veldig analytisk og ryddig. Om det blir for ryddig på mine Klipsch RB-61 II gjenstår og se, evt er det andre ting i kikkerten.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du og lurer frem og tilbake. Klipsch vinner uansett, men likevel er det noe som låter litt mer balsam for ørene som egentlig er det en ute etter. Blir likevel kjedelig uansett hva man prøver. Tror jeg velger å teste Tannoy eller PMC nå. Klipschene går ut døra i morgen. Blir nok ett savn, men gøy å prøve noe annet. får se hvor lenge det går før kopper elementene og horn står å gliser i fronten igjen. Så var det å matche med Primare og Marantz som jeg har, meget bra på Klipsch. Ser du har Primare. Hva med pre/pro marantz/primare, eller er det det du prøver å unngå. Liker forresten tråden din godt

(skrive i en fei på iPad så sikkert ikke topp flyt i kommentaren min, men shit au! Hehe)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt frem og tilbake ja for å holde spenninge og interessen oppe, alltid noe annet som fenger etter en stund. Hjelper jo ikke å lese om andre som bytter heller !

Ang. byttet nå så var det hovedsaklig for å teste fremoverrettet bassport, noe som viste seg å være en såpass stor suksess at jeg velger å la JBL 530 gå. 530 var forbasket gode, og har spilt MYE musikk på dem.

Klipsch er noen rasedyr som jeg både misliker og liker. For meg passer de veldig godt til elektronisk musikk og jazz. Velger å ha et par slike i stallen grunnet disse egenskapene og at jeg ikke finner noe annet der ute som er såpass lettdrevent til prisen. De er ikke perfekte og en jakter som du sier @americanford på noe som er litt mer hifi korrekt og naturtro, men det er ikke alltid like lett. Ting har lett for å bli litt kjedelige i lengden. I verste fall blir alternativet å ha 2 høyttalerepar i stallen som jeg skrev tidligere.

Ang forsterker så funker jo Primaren ganske knall den. Men jeg føler den koster mer enn den smaker / gir igjen for pengene. Ellers er jeg alltid litt på søken etter ting som er billige, og som låter bedre enn dyrere ting. Jeg er litt mer troende på å finne en god match enn å bare handle noe dyrt og innbille seg at nå låter det bra. Dyrer, og ofte større konstruksjoner krever også sin plass / rom, noe jeg ikke kan gi det. Ser også mange her inne som har ekstremt dyre ting trødd inn i inneklemte hjørner og trange stuer, snakk om bortkasta penger spørr du meg.

Blir å omrokkere litt her nå så får vi se hvor veien går videre.

Fortsatt god musikkhelg

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så enig, så enig. Men nå skal jeg kose meg med sein middag, og J. Cash. Livet er herlig som audiofil Takk det samme!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det ingen Nuforce DDA-100 grunnet leveranseproblemer (tydeligvis populær) Valgte å avbestille istedenfor å vente. Litt angst for kun digitale innganger å kanskje litt lite power ? Senere en gang kanskje ? Primare I22 består, den er fin.

Morsomt og greit nok med Klipsch RB-61 II i hus, men måtte jo såklart utfordre dem med en annen bassete kandidat. Etter å ha hatt Def Tech SM65 i hus ble det impulskjøp på lillebroren SM55. Pristillegget opp til storebror føler jeg ikke er verdt det, disse leverer varene like bra.

Oppmot Klipsch ble hele lydbildet mye ryddigere, mer separerte instrumenter, og mye strammere og tyngre bass, som går laaaaaaaaangt ned. Bass fra ******* ? check ! Totalt en litt mer tilbakelent og mer behagelig lytteopplevelse og det til rema-1000 pris, morsomt. Fikk meg også til å høre litt på rock på disse, noe jeg ikke orket med Klipsch, fint.

Klipsch pakket bort og litt mer ryddig lydbildet og innkjøring av Def Tech SM55.

Hadde ellers en kort lytt til System Audio Mantra 50 idag på lydhagen bare for å høre dem. Fint og rytmisk, kanskje en anelse slank bunn i det rommet de sto i. Igrunn en fin fin kandidat siden jeg har primare forsterker.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt disse JBL'ene dine, men basert på bildet så var de tøffe :-)

Ift RB blir det litt dyrere, men:
    Har du vurdert Heresy? Brukt kan det bli overkommelig pris, ingen bassport bak, langt mer behagelig lydbilde og spiller tøft!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Har ikke hørt disse JBL'ene dine, men basert på bildet så var de tøffe :-)

Ift RB blir det litt dyrere, men:
    Har du vurdert Heresy? Brukt kan det bli overkommelig pris, ingen bassport bak, langt mer behagelig lydbilde og spiller tøft!
    JBL 530 er en av mine topp 3 høyttaler, absolutt en gledespreder !! Den store hornmunningen tror jeg er litt av deres fordel da det ikke låter like nasalt som en del Klipsch jeg har hatt. Om det blir noe Hersey får vi se, egentlig ikke noe jeg har vurdert noe særlig grunnet design, men lydmessig er det mulig og gjøre komprimisser om det låter gull.

Er veldig i begge leire, liker dynamikk, punch og spilleglede, samtidig som jeg liker en behersket, ekte og natulig fremtoning. Fint å bytte litt innimellom.

Edit : Eller finnes det den perfekte høyttaler ???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Def Tech SM55 komt godt igang med "julingen". Tror rett og slett de seiler opp som min nr 1 når det gjelder overall egenskaper av alt jeg har hatt innom.

Litt hyggelig lesing :
    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com

Klipsch RB-61 II som jeg også har i stallen har fått prøvd seg, men de har betydelig mer støy og uryddighet i lydbildet, så de taper.

Ellers er jeg litt småkeen på Amphion Argon3.

Hi-Fi profilen oppdatert.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du liker rolig/definert/stort lydbilde og samtid litt smekk og trenger forovervendt port må jeg anbefale at du tar en lytt til KRK serien, har selv rpg6, men du kan gå ned eller opp. Bare et tips til en som åpenbart liker å teste nye løsninger. Koster deg jo ingenting utenom en tur(retur) til posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje så overraska over at DefTec dukka opp igjen. Som du seier, nada portstøy, åpen og behagelig lyd, herlig bass og lettplassert som få. På tross av litt spesiell form/konstruksjon, syns eg dei ser veldig bra ut og.

Eg helde nok ein knapp på klipsch til film/konsert og meir ekstrem musikk. Men for kos/finlytting til musikk har eg ikkje høyrt noko meir imponerande på stativ.

Med den fantastiske bassen, får det meg til å bli veldig nysgjerrig på dei semiaktive golvståande.

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •