Quistens stereo oppsettet. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 237
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp, har fortsatt samme høyttalerne... hvem hadde vel trodd det ??

Hegel H70 var en snartur innom, men tapte mot Regaen. Det bekrefter bare kvaliteten på Regaen for kronene.

Lytter smilende videre og kommer snart med lytteinntrykk når jeg får litt tid til å skrive !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitive Technology StudioMonitor 65

Da var det på tide å få ned litt tanker om disse meget gode stativhøyttalerne. Har i de siste dagene matet dem med det meste jeg har av testmatriale og de består meget godt på ALT hva jeg mater dem med. Det er rett og slett imponerende ytelser i disse til prisen.

For å summere det sammen vil jeg si dette er litt System Audio møter Klipsch, en dose gode hifi egenskaper + en usynlig subwoofer.

De låter veldig raske og rytmiske, og har en lett framoverlent øvre mellomtone slik som SA har. På samme tid virker de også litt dynamiske og punchy slik som Klipsch, og kaster det i tryne på deg, men med en på samme tid veldig tilbakelent og myk presentasjon. Det låter veldig engasjerende og morsomt, men også hifi på samme tid. Raske trommesett, tighte basslinjer og vokaler står seg godt ut av lydbildet og det hele e veldig engasjerende og høre på. Jeg personlig liker slike egenskaper da jeg lytter til veldig mye rytmisk musikk. Dette at øvre mellomtonen er litt framoverlent og engasjerende står seg også godt fram når det er vokaler og dialog på film. Det låter veldig klart og tydelig, litt Klipsch måten at det ikke blir forstyrret av andre ting i lydbildet. Du kan også skru opp volumpotten og det virker ikke til at de svetter en gang. Det øker ikke på samme måte slik som Klipsch gjør, at det bare smøres på rett i fleisen, her merker du at høyttalerne suger til seg mer strøm og volumet føles ikke som det økes, men det blir bare mer av alt. Det ser jeg på som gode egenskaper i en høyttaler, at den også klarer å holde ting igjen litt. Disse høyttalerne har en spesiell egenskap på å låte framoverlente og engasjerende, men på samme tid tilbakelent og beherskede. Det er veldig behagelig å lytte til dem over lengre tid uten å bli stresset. Bassen er et kapittel for seg selv. Jeg har testet en del type "biltstereo" musikk med lyd ned i 20Hz området, og disse leverer virkelig. Såklart det mangler en del energi som du vil få mer av ved en sub i oppsettet, men jeg har aldri hørt en høyttaler levere så lankt ned før, spesielt ikke en stativhøyttaler. Ved litt feite og bassfulle låter høres dette ut som gulvstående høyttalere, eller som det er en subwoofer i rommet. Det låter blytungt og siden det ikke er noen bassport låter det hele ekstremt behersket og fritt for portstøy. De gangene det låter litt svulstig velger jeg å legge det på innspillingen hovedsaklig. Høyttalerne klarer også å separere bassen, en låt er tight, en annen er svulstig. Film i 2.0 på disse er bare heftig ! Diskanten later til å bare være med der i lydbildet, noenganger gjør den ikke noe utav seg, andre ganger er den litt rett i trynet og engasjerende. Jeg føler ikke diskanten som spesielt skarp, ei heller låter den så veldig luftig kanskje, men det hele låter bare veldig riktig.

Av forsterkere rakk jeg å teste 2 stk på disse. Min nåværende Raga Brio R, også var det en Hegel H70 på besøk. Hegelen ble for meg litt for slank og lys og tendenser til skarp. Regaen høres feitere ut og virker som den har bedre kontroll over elementene, og låter i det hele litt rundere og behageligere i lengden. Jeg vil tro disse høyttaleren har godt av en forsterker som låter litt svulstig og med litt strøm, for da å få høyttalerne til å låte litt større enn de allerede er.

Når det kommer til byggekvalitet er dette typisk vinylkledd kjing ping vare. Men det heler virker veldig forseggjort og jeg kan lett få folk til å tro at disse koster 10-15 lapper uten problem. Pen utførelse, avrunede hjørner og frontbaffel i høyglans som pynter opp utseende veldig. De er også veldig dype, og virker litt ruvende og solide av seg.

Jeg har ikke mye å trekke disse høyttalerne for men såklart noe er det jo. Bassen kan avogtil virke litt svultig, jeg hovedsaklig vektlegger dette på innspillingene da det er mye forskjell på bassen fra låt til låt, men blir det mye så kan det kanskje bli litt for mye av det gode. Kanskje det også er forsterkeren min som er for feit ? De mangler også litt på den naturlige klangen av stemmer og instrumenter. Det mangler også litt luft rundt de enkelte instrumentene. Stereoperspektiv, dybde og detaljer i lydbildet mangler de også litt på.

Oppsummert så er dette en klar ternigkast 6 for meg. De leverer klar diskant, rytmisk og nøyaktig mellomtone og bass som ikke gir seg eller kødder seg til. Topp byggekvalitet. De låter også veldig hifi. De makter ikke å gi det ekstreme stereo, dybde og detaljbildet som andre, såklart dyrere høyttalere gjør. Men igjen så makter de å engasjere å gi et ekstremt komplett lydbilde (bass inkludert) for lite penger. Jeg er spent på hva evt presse vil skrive om disse, men kan ikke se annet enn at de vil score bra. De er for meg også et steg forran XTZ 99.25/26 som står veldig sterkt i budsjettklassen. Har du en liten stuedel, eller et lite rom, tror jeg du skal slite lenge med å finne en mer komplett stativhøyttalere (bass) for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Meget bra omtale av Def. Technology StudioMonitor 65. Hvordan tror du disse vil fungere i et lite rom på 12kvm plassert veldig nært bakvegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Hei!
    Meget bra omtale av Def. Technology StudioMonitor 65. Hvordan tror du disse vil fungere i et lite rom på 12kvm plassert veldig nært bakvegg?
    Tror det vil fungere veldig bra. Har mine på 14m2. Ang bakvegg har nok det lite å si da det er en lukket konstruksjon, og den passive bassen slår oppover. Lydmessig vil de minne om mantraene dine, men ha en feitere bunn. (jeg selv synes mantra låt litt for slank) Men hvilken som er best er jo opp til en selv, for mantra er en forbasket god høyttaler.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres uten tvil som Def Tech har en vinner i de der..

Eneste "minuset" jeg kan lese utfra specs er at de er relativt dype(38cm) og ikke finnes i hvitt(fruens ønske)...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det tid til litt DAC testing idag.

Abrahamsen A-DAC II mot Aune X1 DAC.

Her vant Abrahamsen i mine ører. Abrahamsen hadde mer ro, litt mer tilbakelent, mer nøyaktig, presis presentasjon av lyden. Virket også mer behagelig å lytte med Abrahamsen DAC`n. Aune opplevdes som litt for frampå, det føltes som det var noe uro i lydbildet og enkelte intrumenter opplevdes ikke så presise.

Får virkelig håpe Aune X1 leverer på mine AKG Q701 som er på vei. Kjørt den litt ifra laptop i det siste og virker som det bor noe i den og den oppleves bedre der enn som stand alone dac i stereoanlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så satt man nesten ene og alene og lyttet til det nye head-fi oppsettet med AKG Q701 og Aune X1 DAC og myser bort på stereo`n som ikke leverer i nærheten av dette.

Kjenner også et savn til Dynaudio, makan til detaljnivå. Mulig det blir et oppsett nr 2 i dragen sin kåk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NuForce DDA-100 !

Etter en rolig periode den siste tiden så ble det et impulskjøp på en slik. Og du verden for en boks ! Virker som jeg for tiden har rimelig flaks med impulskjøpene mine og det er GØY ! Så er det jo artig og prøve litt nye og anderledes produkter også.

Skal jeg beskrive forsterkeren så blir det litt i samme gate som første gang man koble en kvalitetsdac til en PC, det blir litt "aha, slik var det ja" . Den presenterer en helt tyst bakgrunn, meget god og fremhevet mellomtone og utrolig klare detaljer. Det er slik at jeg foretrekker denne fremfor, til nå, nåværende oppsett med Rega Brio R og Abrahamsen A-Dac II. Den overgår det oppsettet rimelig godt. Jeg synes også den er bedre en Hegel H70 og Primare I22 som jeg har hatt på hjemlån. Og det til prisen/størrelsen og vekten er rett og slett imponerende.

Har til nå brukt den på Def Tech SM65 og Klipsch RB-81 II. Klipsch står mest oppkoblet og jeg har aldri før hørt så mye detaljer av Klispch før. Her klarer denne forsterkeren å trylle frem mellomtone på Klipsch og instrumentene klarer på et vis og separeres slik som på mye dyrere høyttalere/utstyr. Bassen eg også dønn presis og overraskende detaljert. Minuset er at Klipsch ikke liker digitale forsterkere !? og det kan på enkelte låter bli litt lyst i toppen når volumpotten går opp, men det er heller ikke ekstremt bare så det er sakt (levelig og engasjerende i det minste)

Jeg er derfor på jakt etter tips på (helst) stativhøyttalere som spiller bra detaljert, 3D og som er litt lettdrevne !?

Må rett og slett få testet litt mer detaljerte høyttalere på denne forsterkeren for å se hva som bor i den. Men er jo bare å ta den i brystlomma å komme seg rundt å lytte

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    NuForce DDA-100 !

Etter en rolig periode den siste tiden så ble det et impulskjøp på en slik. Og du verden for en boks ! Virker som jeg for tiden har rimelig flaks med impulskjøpene mine og det er GØY ! Så er det jo artig og prøve litt nye og anderledes produkter også.

Skal jeg beskrive forsterkeren så blir det litt i samme gate som første gang man koble en kvalitetsdac til en PC, det blir litt "aha, slik var det ja" . Den presenterer en helt tyst bakgrunn, meget god og fremhevet mellomtone og utrolig klare detaljer. Det er slik at jeg foretrekker denne fremfor, til nå, nåværende oppsett med Rega Brio R og Abrahamsen A-Dac II. Den overgår det oppsettet rimelig godt. Jeg synes også den er bedre en Hegel H70 og Primare I22 som jeg har hatt på hjemlån. Og det til prisen/størrelsen og vekten er rett og slett imponerende.

Har til nå brukt den på Def Tech SM65 og Klipsch RB-81 II. Klipsch står mest oppkoblet og jeg har aldri før hørt så mye detaljer av Klispch før. Her klarer denne forsterkeren å trylle frem mellomtone på Klipsch og instrumentene klarer på et vis og separeres slik som på mye dyrere høyttalere/utstyr. Bassen eg også dønn presis og overraskende detaljert. Minuset er at Klipsch ikke liker digitale forsterkere !? og det kan på enkelte låter bli litt lyst i toppen når volumpotten går opp, men det er heller ikke ekstremt bare så det er sakt (levelig og engasjerende i det minste)

Jeg er derfor på jakt etter tips på (helst) stativhøyttalere som spiller bra detaljert, 3D og som er litt lettdrevne !?

Må rett og slett få testet litt mer detaljerte høyttalere på denne forsterkeren for å se hva som bor i den. Men er jo bare å ta den i brystlomma å komme seg rundt å lytte
    Da må jeg bare anbefale deg Kef LS50, som en veldig bra stativhøyttaler. Har faktisk aldri hørt makan til godlyd i samme prisklasse! De selges på Oslo HiFi Center.

Link: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Kef LS50

Edit: mine Focus er ikke i nærheten av LS50 på omtrent alt(dårlig beskrevet).
    Mvh.
    Mathias

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Da må jeg bare anbefale deg Kef LS50, som en veldig bra stativhøyttaler. Har faktisk aldri hørt makan til godlyd i samme prisklasse! De selges på Oslo HiFi Center.

Link: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Kef LS50

Edit: mine Focus er ikke i nærheten av LS50 på omtrent alt(dårlig beskrevet).
    Mvh.
    Mathias
    Takker for tipset !

Dette er faktisk en høyttaler jeg har vært litt nysgjerrig på i det siste. Til prisen finner jeg lite annet der ute med såpass nytenkende teknologi og gode omtaler. Interessant at den også i dine ører låter bedre en Dynaudio, et merke jeg liker veldig godt. Er det da gjerne slik at du kommer til å bytte til disse nå ? Eneste minuset jeg ser er at den ikke er spesielt følsom. Må nok innom å plage de lokale hifipusherne igjen gitt.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset !

Dette er faktisk en høyttaler jeg har vært litt nysgjerrig på i det siste. Til prisen finner jeg lite annet der ute med såpass nytenkende teknologi og gode omtaler. Interessant at den også i dine ører låter bedre en Dynaudio, et merke jeg liker veldig godt. Er det da gjerne slik at du kommer til å bytte til disse nå ? Eneste minuset jeg ser er at den ikke er spesielt følsom. Må nok innom å plage de lokale hifipusherne igjen gitt.
    Bare hyggelig

Det er faktis utrolig mye snacks som er puttet inni den. Planen min var å gå fra Dynaudio til Kef, men så har pappa fått en så seriøs kino at det bare er tull å høre på musikk på rommet mitt når jeg får servert mye bedre lyd i kinoen, så har faktisk begynnt å nedgradere.

LS50 er ikke så veldig tungdreven, mye lettere last enn Focus 110, det er helt sikkert!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med litt alternativer her nå. (listen under)

SA Mantra 30, fin pris nå (evt et par Ranger master på brukten)
    Elac BS 253 (evt FS 257)
    KEF LS50
    Dynaudio X12/16 Focus160
    Annet ?

Forslag og tanker ? Hadde håpet at høyttalerne kan drives av min NuForce DDA-100. Men er ikke låst til denne.

Fikk en lytt av Elac FS257 og falt nok litt for den luftige diskanten dems og kunne godt tenke meg å prøve noe fra den kanten.

Har tilgode litt penger hoss soundgarden så ting fra SA og Dynaudio blir litt rimeligere enn andre ting, men er inget must.

Heller mot stativhøyttalere eller smerke gulvmodeller, litt med tanker på å kunne plassere dem tett på bakvegg og muligens anlegget, eller deler av det blir flyttet til dragen sin kåk i et nr 2 oppsett.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, snakkte med en selger hos Soundgarden og han mente SA Mantra 30 var for slank i bassen.
    Men de er veldig pene hvertfall

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Tja, snakkte med en selger hos Soundgarden og han mente SA Mantra 30 var for slank i bassen.
    Men de er veldig pene hvertfall
    Det er de nok helt klart. Savnet litt "feit" lyd når jeg hadde Mantra 60 i hus. Men de drar igjen på rytme og spilleglede, og ekstremt plasseringsvennlige. Regner nok med at disse nesten uansett må suppleres med sub. Men kanskje jeg har det bedre med andre alternativer da jeg liker litt feit mellomtone og bunn ?

Ikke lett å få i pose og sekk gitt !

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd B&W DM685?
    Har nettopp gitt mine DM685 til mine foreldre, spiller veldig bra med en NAD c320 på 50 watt.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de nok helt klart. Savnet litt "feit" lyd når jeg hadde Mantra 60 i hus. Men de drar igjen på rytme og spilleglede, og ekstremt plasseringsvennlige. Regner nok med at disse nesten uansett må suppleres med sub. Men kanskje jeg har det bedre med andre alternativer da jeg liker litt feit mellomtone og bunn ?

Ikke lett å få i pose og sekk gitt !
    Skal du ha feit mellomtone bør du prøve Burmester sine produkter!

Selger forøvrig min 991 hvis den skulle være av interesse .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Har du prøvd B&W DM685?
    Har nettopp gitt mine DM685 til mine foreldre, spiller veldig bra med en NAD c320 på 50 watt.
    Har ikke hatt noe fra B&W enda. Føler det generelt blir litt for tilbakelent etter min smak det lille jeg har hørt av B&W.

DM685 blir nok litt for "Billige" i utsende osv, skulle det blitt noe ifra den kanten så heller jeg mer mot CM1 og oppover.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Skal du ha feit mellomtone bør du prøve Burmester sine produkter!

Selger forøvrig min 991 hvis den skulle være av interesse .
    Min erfaring er at høyttalerbytte er det som farger det endelige resultatet mest etter hvilken klang og egenskaper jeg vil ha av oppsettet mitt. Så er per nå ikke på forsterkerjakt.

Prøver også å holde dette på et rimelig budsjett da det er litt morsommere å få mye godlyd for lite penger enn å bare handle dyre ting å tro at det automatisk blir bra. Bytter også så hyppig at litt rimeligere ting er lettere solgt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio Focus 110A fra Soundgarden er meget god valuta for pengene nå. Ellers vil jeg tro System Audio blir kjipe greier sammenlignet med Klipsch som innspilt er overraskende gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Dynaudio Focus 110A fra Soundgarden er meget god valuta for pengene nå. Ellers vil jeg tro System Audio blir kjipe greier sammenlignet med Klipsch som innspilt er overraskende gode.
    Har eiet Dynaudio Focus 110A på Hegel HD20 for litt siden. Meget bra kombo, men i lengden savnet jeg litt mer smekk og driv. Men har aldri hatt mer naturlig klang og dybdeperspektiv i lyden enn med dette oppsettet.

Planen blir nok å beholde Klipsch for de gangene jeg savner litt smekk og driv, og jeg har enda tilgode å utforsket rør på dem. Liker dem, men på samme tid ikke. Men har til nå ikke hørt dem spille bedre, og det på klasse D, go figure !

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •