Quistens stereo oppsettet. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 237
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt reciever spørsmål da jeg har null erfaring med dette fra før av.

Er det mulig å kunne kjøre musikk i stereo å høyttalere satt som large, å når en går over til film kan frontene bli satt til deling på 60-80Hz og sub tar resten ?

Har avogtil ønsket meg å kunne hente ut LFE signalet når jeg har sett film, samt belaste frontene litt mindre ved de mest ekstreme scenene. Fungerer dette også i stereo ? Eller vil forsterkeren sende ut et fullt surroundsignal og det bli kun liv i det av høyttalere som er tilkoblet ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Rega Brio R på plass. Mistenker jeg nå har satt sammen en budsjettkiller til musikk og filmlyd i stereo. Det låter overraskende bra til prisen. Kommer tilbake med lytteinntrykk.

MEn først skal Yamaha RX-V473 returneres, ikke vids å ha slikt ræl i heimen. Regner med jeg jekker med meg en Apple TV å kobler dette opp for å prøve Airplay på den via anlegget.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Litt reciever spørsmål da jeg har null erfaring med dette fra før av.

Er det mulig å kunne kjøre musikk i stereo å høyttalere satt som large, å når en går over til film kan frontene bli satt til deling på 60-80Hz og sub tar resten ?

Har avogtil ønsket meg å kunne hente ut LFE signalet når jeg har sett film, samt belaste frontene litt mindre ved de mest ekstreme scenene. Fungerer dette også i stereo ? Eller vil forsterkeren sende ut et fullt surroundsignal og det bli kun liv i det av høyttalere som er tilkoblet ?
    Nå kjenner ikke jeg alle merker, men Denon har en fin løsning der du har forskjellig modus for stereo og multikanal. Om man tar med Pure Direct kan du i prinsippet har 3 modus. Da kan man velge fronter som large med PD(med denne funksjonen kan man ikke velge så "large" inn = "large" ut, og RK fungerer ikke), så kan man bruke stereo modus til front large med sub, evt som small med annen deling enn film. Og multikanal kan bruke en siste innstilling.

Yamaha har mulighet for 2 modus, men her må man inn i menyene såvidt jeg vet. Litt tungvint, men det er mulig jeg ikke har funnet rette knappen også.

Konklusjonen er uansett at det er mulig, og i de fleste tilfeller fornuftig.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har du fått den og testa?
    Ser at Dynabel har fått den, og er nysgjerrig.
    Har nå fått testet denne litt mer. Har desverre ikke så mye å sammenligne med og mot, da hele oppsettet nå er nytt. Synd var det også at Hegel HD20 gikk ut døra så jeg fikk ikke testet de oppmot hverandre.

Men jeg føler den er vel verdt pengene og den gjør det en DAC skal. Den roer lydbildet og maler en svart og stille bakgrunn. Mellomtonen kommer mer fram og ting låter mer naturlig. Den har litt lite lydnivå ut (gain?) føler jeg. Den føles også litt moderat, smører ikke ut den mest ekstreme bassen, eller kanskje den bare får alt til å låte mer riktig ? Jeg har en mistanke om at den kanskje heller mot det litt mer tilbakelente og smålig varme lydmessig, men ikke så veldig mye. Kan også være andre komponenter i oppsettet mitt som bidrar til dette.

Alt i alt er jeg greit fornøyd. Det er et bra kjøp for pengene. Nærmeste konkurrent blir vel Hegel HD2, men den mangler coax og optisk noe Abrahamsen har, og det gjør den jo litt mer allsidig og gir således kanskje litt mer for pengene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig komplett, nytt oppsett på plass.

Har idag brukt mesteparten av dagen på å teste hvilke kvaliteter det nye annlegget besitter.

Inntrykkene jeg sitter igjen med er at dette er noe som nærmer seg veledig den type lyd jeg vil ha. Og det gir i mine ører veldig mye lyd for pengene. Jeg velger å legge mye av skylden på Rega Brio R for dette, gud bedre for en lekker og smekker sak. Kan jo ikke si jeg ble mindre fristet til å handle DAC`n i samme serien !!

Dac`n fra Abrahamsen oppleves som passe nøytral, kanskje tendenser til varm, den gjør det den skal og rydder opp i lydbildet. Klipschene er jo typiske rasedyr og innehar en svulstig bass og litt nasal lyd av hornet. Jeg føler Regaen klarer å temme bassen noe ekstremt på Klipschene, gjerne DAC`n også hjelper på her. Men iforhold til tidlgiere erfaringer med Klipsch har de somregel bare pøst på med en type bass, mens nå er det mer variasjon i låtene. Det hjelper også mye at jeg nå har bassport forran. Rommet spiller ikke med lenger, Klipsch sin tivolibass er borte, det er rent og direkte i fleisen uten forringelser. Det er stramt samtidig som det også kan være blytungt. Det hele låter litt tilbakelent og smålig varmt, her er det ikke mye skriking og skarp diskant. De gangene det blir skarpt, ja da spiller en på raveparty lydnivå å kan ikke forvente annet. Det innehar ikke på lankt nær den samme naturtro detaljgjengivelsen som mitt forrige oppsett hadde, men der hvor det oppsettet hadde klare begrensninger på bass og lydtrykk, drar Klipsch på denne elektronikken elegant ifra og spiller komplett uanstrengt, og det med usle 50W. Dette at bassen knelte på forrige oppsett irriterte meg, det ga seg tidlig, endel portstøy og klarte ikke å henge med på film og moderne musikk når volumet steg. For tilbakelent lyd er jeg heller ikke fan av i lengden og trenger et oppsett som kan være livlig og levere når jeg ser film og ønsker å dra på litt. Jeg sitter nå med et oppsett som er mer frampå, jeg flyttet meg fra midt i salen til fremste rekke. Noe mindre detaljer og vagere lydbildet er det jo såklart, men det er mer livlig og morsomt slik jeg liker det. Og nesten det viktigste av alt, det har ikke begrensninger hva lydtrykk anngår å spiller mer en høyt nok og det totalt uanstrengt.

Oppsumert så er jeg litt på riktig vei til min ønskelyd. Skal jeg trekke for noe eller sette fingeren på den svakeste brikken i oppsettet så tror jeg det tilfaller Klipsch RB-81 II. De har mye igjen på innspilling vet jeg, men selv da tror jeg de kan virke noe grøtete på detaljer. De klarer ikke helt å separere instrumentene og har litt smalt med stereoperspektiv og dybde, men til prisen sier det seg selv de har sine klare begrensninger. Jeg mistenker også at Abrahamsen dac`n heller mot det litt tilbakelente og småvarme, samme med Regaen og tror dette blir litt for mye av det gode. Jeg savner litt krisphet og litt tydeligere og detaljert lydbilde. Kanskje noe drar seg opp når RB-81 II begynner å bli innspilt ? Eller om Rega DAC kommer på plass ?

Av fremtidige planer snuser jeg veldig på den Rega DAC`n da dette rett og slett var nydelig elektronikk. Jeg tror synergien med komponenter av samme produsent alltid er til det bedre. Jeg funderer litt på om Klipschene klarer helt å holde følge med elektronikken, men overall klarer jeg heller ikke å finne en annen høyttaler med samme bestykning, volum og basstrykk til prisen. Jeg er også veldig nysgjerrig på å prøve ut JBL studio 530. Dette på grunn av at det er en hornkonstruksjon og således sikkert er litt frampå og livlig slik Klipsch er. De vil også kunne passe til stativene da de er ca like høye. Regner med litt mindre basstrykk av disse men kanskje litt krispere og mer detaljer i toppen. Har såvidt hørt disse men det virket lovende og håper den lokale hifi pusheren vil låne meg disse en helg. Ellers er andre ting som System Audio XP30, Dynaudio X12, B&W CM1 osv ting som kan være interessant å prøve ut på Regaen, for jeg tror denne blir stående en liten stund.

Ellers mens jeg ventet på at Regaen skulle komme i posten ble det impulskjøp på en Yamaha RX-V473 AV reciever. Mest på grunn av at jeg ville se hvordan Airplay fungerte, og litt for å høre hvordan dette låter da jeg aldri har eiet en AV reciever før. Den var veldig funksjonell såklart, men lydkvaliteten for kronene falt desverre totalt igjennom. Kommer til å prøve meg på Apple TV for å kunne strømme via Airplay for å se hvordan dette fungerer oppmot SB touch`n som ofte detter ut. Skulle ikke Apple TV heller være noe så får det bli en eller annen Airplay høyttaler i vinduskarmen til taffel musikk og radio om jeg plent må strømme ifra mobilen.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget interessant tråd å følge!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    meget interessant tråd å følge!
    Kjekt å høre at noen detter innom å leser den lille "hifi bloggen min".

Alltid kjekt med litt råd og tips samt debatering rundt komponenter. Så er det også kjekt å dele sine brukererfaringer til andre.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig kombo du har fått deg! Jeg var veeeldig nysgjerrig på den Rega forsterkeren (og dacen) en stund... Har hørt mye godt om den, og det du sier forsterker jo det bare!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre at noen detter innom å leser den lille "hifi bloggen min".

Alltid kjekt med litt råd og tips samt debatering rundt komponenter. Så er det også kjekt å dele sine brukererfaringer til andre.
    Helt klart. Gikk til mindre høyttalere selv, hadde noen qln 603 jeg betalte 1500 for og som gjorde nytten sin bra. Vurderte B&W cm1 selv, men endte med B&W cm8 som jeg er veldig fornøyd med, men trenger få inn en effektforsterker.

Tenkte plukke opp noen vintage B&W DM110 idag, kan bli spennende

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Apple TV på plass. Genial liten bosk det der. Men den blir ikke så fin når alt av kabler som er tilkoblet nesten ser større ut en selve boksen.

Airplay via Apple TV fungerer utvilsomt mye mer stabilt enn SB Touch.

Men så er det store spørsmålet, hva er beste lydmessig av Apple TV og SB touch ? SB touch kobler seg vel rett opp mot spotify sitt nett og streamer direkte derifra. Mens Airplay streamer ifra iPhonen, er det da noe tap her siden det går igjennom mobilen først ? Opplever også lyden ut fra Apple TV som noe lavere enn den fra SB. Noen som har erfaringer på hva som er best av disse ?

Har ellers en eller annen form for during (transistor ?) ifra mest sannsynlig forsterkeren. Høres som lav summing når det ikke er lyd. Mistenker at oppkoblingen min på veggen ikke er jordet å muligens her problemet ligger. Høysensitive Klipsch tilkoblet hjelper jo heller ikke på problemet.

Var en tur innom soundgarden idag å hørte raskt på JBL 580. De havnet for meg veldig i samme gate som Klipsch lydmessig, så jeg orket ikke låne med meg 530 å teste en gang da det blir for likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å lede meg selv inn i et placebomareritt ble SB touch aldri koblet opp igjen etter at Apple TV kom inn i oppsettet. Jeg orket rett og slett ikke å bli tullete av å prøve å sammenligne lydkvaliteten på dem. Det hele låter mer en bra nok å er dønn stabilt. Godt å endelig ha funnet en strømmingsløsning som fungerer.

Et problem utav verden men sitter igjen med et stort MEN. Det er noe som ikke leverer helt her nå. Lyden er litt for tilbakelent og innesluttet. Ja jeg er etter 3. runde med Klipsch i heimen fult klar over lang innspillingstid på disse. Men av tidligere erfaringer har de ikke hørtes så innesluttede ut ved de første timene heller mener jeg. Jeg velger å anta at enten er det høyttalerne som ikke er detaljerte nok, eller så leverer ikke dac`n her.

Hva tror dere synderen er ?

Edit :
    Testet Abrahamsen dac`n imot PS3 sin dac. 1/2 med volum med PS3 og vinduene er iferd med å blåses ut. Virker også som mye mer punch og dynamikk. Kjører jeg samme lyd (film som ble testet i dette tilfellet) ut ifra PS3 og via Abrahamsen dac`n må jeg opp på 3/4 volum å enda er det ikke like høyt. Lydbildet virker også noe mer innelukket og daffere. Hadde samme problem når jeg hadde en Abrahamsen V6 på hjemlån også, veldig lav lyd ut ifra den og virket daff. Absolutt ikke noe jeg er fornøyd med dette her nå.

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et forslag, ser du har luktet på jbl, hva med å teste ls40?
    En detaljrik høyttaler men masse driv og dynamikk, brukte selv disse som bakhøyttaler den tiden jeg hadde kino, testet de litt som fronter på film og musikk... Imponerende småtasser!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stianuno
    Jeg har et forslag, ser du har luktet på jbl, hva med å teste ls40?
    En detaljrik høyttaler men masse driv og dynamikk, brukte selv disse som bakhøyttaler den tiden jeg hadde kino, testet de litt som fronter på film og musikk... Imponerende småtasser!
    Har hatt disse i tankene opptil flere ganger. Ser de fra tid til annen er på tilbud for 6000,- så om jeg ser de til det kan det vær jeg slår til. Men jeg mistenker disse vil kreve mye plass rundt seg for å låte optimalt, å det har jeg desverre ikke. Ser også fra tester at bassen kan være litt grumsete.

Ellers må jeg si Dynaudio har gjort et såpass ekstremt inntrykk på meg at det kan gjerne bli det igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var et par Definitive Technology StudioMonitor 65 bestilt. Spennende konkstruksjon for så lite penger igrunnen. Om det virker er en annen sak.

Tror rett og slett Klipsch blir litt i groveste laget, nedgraderingen ble nok litt for bratt hva detaljer og 3 dimensjonalitet anngår.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "så er det påan igjen"
    Sitat: J Eggum

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var et par Definitive Technology StudioMonitor 65 bestilt. Spennende konkstruksjon for så lite penger igrunnen. Om det virker er en annen sak.

Tror rett og slett Klipsch blir litt i groveste laget, nedgraderingen ble nok litt for bratt hva detaljer og 3 dimensjonalitet anngår.
    Spennende valg, gleder meg til å høre lytteintrykk av disse!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Klipsch pakket bort for aller siste gang. Dette har de ikke sjangs imot.

Hakeslippet inntas og Definitive Technology StudioMonitor 65 er på plass.

Kan si såpass at her bør XTZ skaren føle seg MEGET truet. Aldri sett og hørt en bedre høyttaler for så lite penger.

Her skal det spilles inn, og vurderer å slenge på Hegel H70 (eller noe annet) for litt mer power og renere lyd før evt noe lytteinntrykk kommer (føler ikke resterende i oppsettet leverer optimalt)

Stikkord er til nå musikalsk, stort lydbilde og bass som en gulvstående. Gud bedre.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Skal snart ha noe nytt, og Def Tech er allerede i kikkerten.

Du kommer vel med en utfyllende rapport etterhvert?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Spennende. Skal snart ha noe nytt, og Def Tech er allerede i kikkerten.

Du kommer vel med en utfyllende rapport etterhvert?
    Kommer tilbake med rapport ja. Men det er bare å spørre på PM om det skulle være noen spørsmål.

Men absolutt et merke jeg ville vurdert om jeg var på jakt etter noe nytt.

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •