Quistens stereo oppsettet. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 237
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Romkorreksjonen i SPL-TALL Ultra-serien er vel like nøyaktig som Audyssey MultEQ XT 32 (i subbens frekvensspekter). Altså ganske så bra (og langt bedre en Aydyssey MultEQ XT som er i min receiver). I EQ-Max-modellene er den enklere, men fremdeles brukendes, spesielt om man ikke har andre gode EQ-muligheter i receiver/pre.
    Det er mulig du vet mer enn meg her, men jeg mener å ha lest at Audyssey har over 100 korreksjonsfilter på hver subkanal på de beste systemene. SPL har vel 5 eller 7? Om SPL har en parametrisk EQ kan den rette opp en del selv med færre bånd, men har den derimot grafisk EQ er jeg redd Audyssey vil gi et bedre målemessig resultat med sin bruk av FIR-filter.

Dette er et område jeg ikke har veldig mye kunskap, så har du noe tileggsinfo så kom gjerne med det.

Geir Arne

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har 7-bånds parametrisk EQ, som sender ut 12 'feietoner' (sweep tones) og korrigerer deretter.

Audyssey og Velodyne bruker ulik teknologi ja, men SPL-en har merkbart bedre korreksjon enn MultEQ XT. Jeg har ingen voldsom innsikt selv, men har lest at de fleste mener at korreksjonen i SPL Ultra skal være tilsvarende den i MultEQ XT32, som er det nyeste og beste man får i receivere. Jeg hadde en side med tabell og sammenligninger tidligere, men finner ikke den igjen, kun Audyssey sin under. Og med en receiver/prosessor med xt 32, skal man ikke behøve å kjøre RK i sub. MultEQ XT eller dårligere anbefales RK i sub først, så receiver/prosessor.

Hvilken pre/prosessor bruker trådstarter, og med hvilke muligheter for eq-justeringer? Det kan jo være godt mulig at muligheten for auto-eq i sub kan være svært fordelaktig ift mulighet/interesse for manuell korreksjon.

Quistens stereo oppsettet.-audyssey-png

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Den har 7-bånds parametrisk EQ, som sender ut 12 'feietoner' (sweep tones) og korrigerer deretter.

Audyssey og Velodyne bruker ulik teknologi ja, men SPL-en har merkbart bedre korreksjon enn MultEQ XT. Jeg har ingen voldsom innsikt selv, men har lest at de fleste mener at korreksjonen i SPL Ultra skal være tilsvarende den i MultEQ XT32, som er det nyeste og beste man får i receivere. Jeg hadde en side med tabell og sammenligninger tidligere, men finner ikke den igjen, kun Audyssey sin under. Og med en receiver/prosessor med xt 32, skal man ikke behøve å kjøre RK i sub. MultEQ XT eller dårligere anbefales RK i sub først, så receiver/prosessor.

Hvilken pre/prosessor bruker trådstarter, og med hvilke muligheter for eq-justeringer? Det kan jo være godt mulig at muligheten for auto-eq i sub kan være svært fordelaktig ift mulighet/interesse for manuell korreksjon.

Quistens stereo oppsettet.-audyssey-png
    Med parametrisk eq er det mye jevnere løp.

Trådstarter har vel ikke noen form for korreksjon i utgangspunktet, så alt vil vel være en fordel. Men selv om SUB250 ikke har eq kan dette løses med en antimode eller lignende.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for sub innspill. Er veldig usikker på om jeg vil ta steget med sub. Er litt redd det blir en ekstra kost som for meg ikke vil gi meg det jeg vil ha. Somregel i 2.1 oppsett føler jeg ofte jeg hører lett hvor suben står. For meg blir det også mer utstyr i heimen noe jeg er litt alergisk mot da jeg liker det minimalistisk. Focus 110A klarer seg godt på egenhåndt såsant jeg ikke tester de mest ekstreme låtene / filmscenene og presser volumet.

Det oppsettet mangler er litt mer bass en sjelden gang iblandt, og en avspiller. Squeezebox er vurdert. Men sub og squeezebox drar opp budsjettet en del. Jeg sitter da å vurdere dette oppsettet mot f.eks Xeo 5 prismessig.

Skal få låne me meg hjem Xeo 3 og se hva dette gir for pengene kontra det oppsettet jeg har nå. Hvor mye detaljer mister jeg, kan jeg evt leve med det ?

Grunnen til jeg vurderer xeo er at jeg desverre er blitt litt borstkjemt med Audio pro W100 trådløs lyd. Det er utrolig deilig å kunne sitte med pc i fanget og streame lyden over til anlegget. Det har jeg ikke mulighet til nå og det irriteret meg. Eller jo, jeg har mulighet til det da jeg enda har den, men på Focusene blir det en del mer groms i lyden iforholdt til HD20 såklart. Skal bli interessant å teste dette oppmot Xeo sin DAC.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester litt Audi Pro W100 direkte på Focus 110A ikveld.

Kan trykt si dette er problemet jeg har hatt i det siste med svuuuuulstig bass. Fytti rakker så mye denne smører på. Øker trykket og engesmenetet i lyden en del, men bassen smører den på alt for mye gitt !

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du prøve filterfunksjonen på dine Dynaudioer. Du finner en knapp som gjør at du kan velge å kutte bassen fra 110Aene på 60 eller 80Hz. Prøv 80 Hz på Focusene, og still frekvens på sub litt under (ca. 70Hz) og juster gain/nivå på sub litt opp og ned. (Skru ned til ullenheten/mudderet avtar).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Da må du prøve filterfunksjonen på dine Dynaudioer. Du finner en knapp som gjør at du kan velge å kutte bassen fra 110Aene på 60 eller 80Hz. Prøv 80 Hz på Focusene, og still frekvens på sub litt under (ca. 70Hz) og juster gain/nivå på sub litt opp og ned. (Skru ned til ullenheten/mudderet avtar).
    Hadde jeg bare hatt en sub :P

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jeg er utdatert. Trodde Audio Pro W100 var en sub, jeg.ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakeslipp 1 :

Tok meg en runde igjennom Yello sine album igår. Det var rett og slett en lydopplevelse av de sjeldene. Mye detaljer, store lydbilder, orignalt og spennende. Anlegget fikk virkelig vist hva det er istand til.

Hakeslipp 2 :

Har idag kjørt en stativ test.

XTZ 80 floorstand - Vs - Dynaudio Stand 3

Finish og looks er upåklagelig på stand 3, men lyden... lyden... gud bedre. Trodde ikke det jeg hørte. At et par stativer skal utgjøre en så stor forskjell. Taperen blir Stand 3. De er laget i metall, og ved å knoke litt på dem så er det som en slår på et triangel. De "spiller" med og farger lydbildet en god del. XTZ stativene iforholdt gir en helt utrolig ro i lydbildet, musikken slipper fri fra høyttalerne på en helt annen måte, det høres mye mer stille og riktig ut.

Tester litt videre men ser ut som XTZ stativene står, og muligens også fylles med sand. Litt trist da det match messig var penest med Stand 3 stativene.

Edit : Stand 3 fylt med sand, roet seg mye, men føler fortsatt det er noe forskjell ute å går mellom stativene, får bare ikke helt falt til ro med noen av dem virke det som.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet vurderes nå solgt grunnet litt stess funksjonalitet.

-Høyttalere og DAC må fysisk slås på på baksiden av komponentene.
    -SB Touch iPhone appen henger en del.
    -Plager meg å ikke ha trådløs lydoverføring fra datamaskin med tanke på youtube klipp og annen lyd fra data.
    -Har en musikksmak som dreier mye mot elektronisk musikk, House, Dubstep etc. Der faller mye av lyden igjennom på dette anlegget grunnet dårlige innspillinger, og det at jeg ene og alene kun spiller spotify så føler jeg rett og slett det blir litt pris overkill iforholdt til bruken på dette oppsettet.
    -Focus 110A er for kraftige for seg selv, en del blåselyd ifra bassport når de presses på volum.

Vurderer å gjøre som fordfiesta sa, få et docking anlegg å fokusere litt på head-fi igjen. Da blir det isåfall Dynaudio Xeo 3 som blir mitt "docking anlegg" , plug and play !!

Ellers blir det noe annet

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Oppsettet vurderes nå solgt grunnet litt stess funksjonalitet.

-Høyttalere og DAC må fysisk slås på på baksiden av komponentene.
    -SB Touch iPhone appen henger en del.
    -Plager meg å ikke ha trådløs lydoverføring fra datamaskin med tanke på youtube klipp og annen lyd fra data.
    -Har en musikksmak som dreier mye mot elektronisk musikk, House, Dubstep etc. Der faller mye av lyden igjennom på dette anlegget grunnet dårlige innspillinger, og det at jeg ene og alene kun spiller spotify så føler jeg rett og slett det blir litt pris overkill iforholdt til bruken på dette oppsettet.
    -Focus 110A er for kraftige for seg selv, en del blåselyd ifra bassport når de presses på volum.

Vurderer å gjøre som fordfiesta sa, få et docking anlegg å fokusere litt på head-fi igjen. Da blir det isåfall Dynaudio Xeo 3 som blir mitt "docking anlegg" , plug and play !!

Ellers blir det noe annet
    Prøv først med en annen dac som ikke er så avslørende/nøytral, samt en sub(XTZ W10.16 f.eks.).

Edit: Electrocompaniet PD1 vil spille bedre på middelmådige innspillinger. Den har også mulighet for trådløs overføring fra PC/Mac til DAC'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Prøv først med en annen dac som ikke er så avslørende/nøytral, samt en sub(XTZ W10.16 f.eks.).

Edit: Electrocompaniet PD1 vil spille bedre på middelmådige innspillinger. Den har også mulighet for trådløs overføring fra PC/Mac til DAC'en.
    Dette vil desverre ikke gi meg så mye mer funksjonalitet på oppsettet som jeg ønsker. Sub var sterkt vurdert en stund men føler det hadde blitt mye jobb med å integrere den skikkelig. Det blir også et komponent mer i oppsettet, mer penger osv. Det ville for meg ikke gitt meg så mye. Da ville jeg nok hatt det mer morro med Klipsch på passende elektronikk.

Erfaringene jeg sitter igjen med er at den ekstra kostnaden med steinbra Dac, nøytrale høyttalere osv gir et bra oppsett, men ikke milevis bedre iforholdt til et mer modrat oppsett, smak, behag og lydmål såklart.

Om jeg tipper litt vilt her så hadde jeg nok blitt grisefornøyd med noe Klipsch i den gamle serie, eller noe av det dyrere JBL PÅ McTosh elektronikk. Føler jeg ligger litt i den leiren der med mye dynamikk og in your face punch. Musikken blir så vanvittig mye mer levende av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra mini high-end, til low budget ?

Gammelt oppsett med Hegel HD20 og Dynaudio Focus 110A er avtalt solgt.

Følgende nytt er bestilt :
    Abrahamsen A-DAC II
    Klipsch RB-81 II
    B-Tech 40cm stativer
    Av forsterker vurderes Yamaha AS-500 eller 700, noe fra Marantz eller hva enn jeg kommer over (Rør ?)

Jess, det blir Klipsch igjen. Sliter rett og slett med å finne en annen høyttaler som gir like mye morro og lyd for pengene der ute. Det gamle oppsettet forsvarte rett og slett ikke prisen sin (i mine øre). Ja, det spilte magisk fint, men ikke høyt nok, å ikke morro nok. Det kostet mer enn det smakte, jeg tok meg selv i å for det meste bruke det til radiolytting sånn i bakgrunnen i slutten, å det er det for godt til. Jeg trenger fart og morro, noe som engasjerer i stuen, så får jeg heller ta igjen detaljene på et head-fi oppsett om nødvendig.

Det mest spennende med det nye oppsettet er at dette er første gang jeg prøver høyttaler med framovervendt bassport. Ønsket er at jeg skal få punch og bass, men samtidig en fast bass, og ikke brummlebass som jeg har slitt litt med før. Tiden vil vise. Klipsch med høy følsomhet gir meg også god mulighet til å prøve meg på rør om jeg går dit.

Veien går videre...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eide et par RB35 og Audience 52 samtidig. syns sistnevnte var bedre i bassen faktisk. klipschene ga mer men var grov og udefinert.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eide et par RB35 og Audience 52 samtidig. syns sistnevnte var bedre i bassen faktisk. klipschene ga mer men var grov og udefinert.
    Kan si meg godt enig i dette. Men det er jo høyttalere som er i litt forskjellige prisklasser, og ikke minst er de som natt og dag. Begge har styrker og svakheter.

For meg ble kanskje Dynaudio litt for nøytral og "kjedelig" i lengden. Det ble til at jeg lyttet etter "feil" istedenfor å ha det morro med musikk og film.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var siste brikke i det nye oppsettet på plass. Tok en sjangs og bestilte meg en Rega Brio R forsterker. Lest gode tester av den hvor de også kjørte den på Klipsch Hersey III, så da får vi jo håpe de matcher Klispch ellers også.

Smekker liten forsterke er det hvertfall og vistnok med en god phono inngang som kan være praktisk å ha om jeg kjøper meg en rimelig platesnurre. Dac`en deres i samme serie fristet jo også litt, men vi får prøve med det vi har først.

Ellers har jeg denne gang bestilt alt på nett, å ikke latt meg villlede av de lokale hifi pusherne. Rett og slett satset litt på magefølelsen, så får vi se hvordan det låter til slutt.

Imens koser jeg meg med min form for iphone dock, nemlig et nyinnkjøpt sett med Klipsch Image One hodetelefoner som for det meste har blitt brukt rett ifra iphonen min mens jeg har daffet rundt å gjort mitt. Litt umpulskjøp og ren nysgjerrighet, men de drar igjen litt av Klipsch sin lysignatur, ikke er de kliniske heller så da er det bare å kose seg med musikk istedenfor å lete etter feil.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A-dac Ii

Har du fått den og testa?
    Ser at Dynabel har fått den, og er nysgjerrig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har du fått den og testa?
    Ser at Dynabel har fått den, og er nysgjerrig.
    Hei !

Var dynabel jeg bestilte den ifra, ok intropris på den nå. Dette er vel en av de få rimelige dac`ene der ute som har coax og optisk i tilleg til USB, praktisk.

Da jeg enda venter på min Rega Brio R er den kun blitt testet såvidt på et impulskøp av en Yamaha RX-V473 Reciever. Opp mot recieveren sin dac så løfter den jo såklart lydkvaliteten. Men på uinnspilte Klipsch, og den reciveren som i mine ører låter rompe så er det ikke mye lytteerfaringer å komme med enda. Så får komme tilbake me litt bedre lytteintrykk når det er skikkelig testa dette her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pønsker litt frem og tilbake for best mulig streaming til anlegget. Er kanskje ikke helt fornøyd da jeg nå fjernstyrer SB tocuh med min iPhone. Touchen har det med å lagge litt å dette ut avogtil, selv med ethernet kabel.

Av ren nygjerrighet så ble en Yamaha RX-V473 kjøpt inn. Litt for å se hva en får i disse knappeoverfylte skrangleboksene nå til dags, og for å sjekke ut Airplay. Så fikk jeg jo også fyrt opp litt lyd i Klipschene da Rega Brio R enda ikke er ankommet (på vei)

Airplay fungerer passe knirkefritt. Ørlite lagg er det jo såklart, men praktisk å kunne strømme rett ut ifra mobilen. Synes også spotify appen er litt mer sømløs og flyter litt bedre en SB tocuh appen. Det hele virker også mer stabilt.

Lyden derimot er ikke mye å skrive hjem om enda. Uinnspilte Klipsch, AV reciever, streaming... blæh.

Om AV recieveren levers tilbake eller blir beholdt er uvist. Har smått fundert på surround, evt et lite surroundanlegg i dama sin kåk. Vi får se.

Ander aktuelle alternativer er Appel tv og BRIK bluetooth stage. Sistnevnte har digital ut, men regner med appel tv også har det i minijack utgangen ?

Tror overall det mest praktiske vil være noe med Airplay støtte da du velger hvor du vil sende lyden direkte ifra appen. Har en bluetooth løsning i dama sin kåk å der må jeg hele tiden inn i innstillinger til bluetooth å aktivere mottakeren hver gang, slitsomt i lengden. Av data har jeg for tiden en Acer, men funderer på å gå over til epler der også.

Noen innspill og tips å komme med ? Kan Appel TV være tingen for meg ? Evt en mye bedre AV reciever for å få alt i en og samme boks med litt "bedre" lydkvalitet !? Isåfall hvilken AV reciever anbefales å sjekke ut ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både AppleTV eller en bedre receiver med AirPlay kan begge deler være veien å gå. Her må man bare prøve litt selv da det er mange meninger om temaet.

En AppleTV eller AirPort Express burde være en fornuftig løsning uansett slik at du kan velge receiver uten AirPlay støtte.

Geir Arne

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •