Quistens stereo oppsettet. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 237
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom du likte RF-62II, kvifor ikkje prøva med RB-61II/RB-81II? Eg har ikkje voldsomt samanlikningsgrunnlag, men min erfaring er at dei er ganske så plasseringsvennlege. Det er ikkje mange cm fram eller bak frå vegg for å få lyden slik du vil ha den... Dei skalvel ikkje vera vanskeleg å finna rimeleg, rodt matca, forsterkar til på bbrukten heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Dersom du likte RF-62II, kvifor ikkje prøva med RB-61II/RB-81II? Eg har ikkje voldsomt samanlikningsgrunnlag, men min erfaring er at dei er ganske så plasseringsvennlege. Det er ikkje mange cm fram eller bak frå vegg for å få lyden slik du vil ha den... Dei skalvel ikkje vera vanskeleg å finna rimeleg, rodt matca, forsterkar til på bbrukten heller...
    Klipsch har både sine styrker og svakheter. Men har litt sansen for den framoverlente, dynamiske og punchy lyden Klipsch presenterer for lite penger. Skal ikke se bortifra at jeg kommer til å prøve et sett med RB-61 II. Kanskje ikke i denne omgang, men senere ? Evt om det dukker opp noe på brukten. Vi får se. Men Klipsch har hvertfall gjort et positivt inntrykk på meg og passer bra til mye av musikken jeg spiller.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta turen ned til Resonans og lytte litt til Tannoy. Kanskje det er "din lyd"?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    @ Truls :

Aktive studiomonitorer sammen med dac/pre løsning har jeg sett litt på i det siste. Er nysgjerrig på fordelen man har med aktive høyttalere da de ofte har skreddersydde forsterkere til elementene å gir mye golyd for pengene. Men vil en studiomonitor fungere i en liten stue ?

Ang store stativhøyttalere på effektforsterkere osv er dette uaktuelt, det blir alt for mye utstyr noe jeg ikke har plass til. Liker det nok litt minimalistisk og enkelt.

Anti-mode 2.0 boxen så interessant ut, noe å tenke på.
    Hvis du vil teste konseptet studiomonitorer så anbefaler jeg deg å stikke innom nærmeste 4sound eller evenstad, kjøp noen som er billige, test dem og returner. Da hovedsaklig for å høre hvordan de oppfører seg i rommet kontra hifi høyttaloere. Monitorer har oftest mer spredning som er egnet for små rom, men det kan by på problemer om du har mange reflekerende overflater i rommet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Monitorer har oftest mer spredning som er egnet for små rom, men det kan by på problemer om du har mange reflekerende overflater i rommet.
    Kan du utdype dette?

Nå er ikke jeg noen racer på studiomonitorer, men jeg føler de ofte har kontrollert spredning nettopp for å unngå refleksjoner da utseende ikke nødvendigvis har så mye å si.

Geir Arne

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studiomonitorers spredning er avhengig av hvilke elementer man bruker. Spredningsmessig er f.eks. Dynaudios monitorer like vanlige høyttalere. Genelec bruker waveguide, og har mer "kontrollert" spredning.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Studiomonitorers spredning er avhengig av hvilke elementer man bruker. Spredningsmessig er f.eks. Dynaudios monitorer like som vanlige høyttalere. Genelec bruker waveguide, og har mer "kontrollert" spredning.
    Jeg er ikke helt enig der. Mange av de nye studiomodellene til Dynaudio har waveguide, noe de også har introdusert i deres nye Focus serie til hjemmebruk. Men jeg tok poenget ditt.

Jeg er helt enig i at alt avhenger av hva man bruker, og ikke minst hvordan man implementerer det. Men pro utstyr føler jeg oftere har mer fornuftig fokus lydmessig fordi design ikke er avgjørende. Litt "form follows function".

Geir Arne

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager min mangelfulle uttalelse.

Skulle ha utdypet at mesteparten av monitorer er laget for å fungere nærfelt, da har de et annet spredningsmønster.

Jeg har inntrykk at de fleste monitorer i det billigste segment er laget for nærfelt.

Beklager hvis jeg tar feil.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    beklager min mangelfulle uttalelse.

Skulle ha utdypet at mesteparten av monitorer er laget for å fungere nærfelt, da har de et annet spredningsmønster.

Jeg har inntrykk at de fleste monitorer i det billigste segment er laget for nærfelt.

Beklager hvis jeg tar feil.
    Jeg tror jeg skjønner. Det er mulig monitorer beregnet for nærfelt har et annet spredningsmønster enn mid- og farfield. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner helt hvorfor. Det som derimot er essensielt er vel god integrasjon mellom elementene på kort lytteavstand.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt oppsett

Da ble det tid til en tur innom soundgarden idag.

Dynaudio Focus 110A og Hegel HD20 rigges opp !

*spent*

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det tid til en tur innom soundgarden idag.

Dynaudio Focus 110A og Hegel HD20 rigges opp !

*spent*
    Det tror jeg kan være et godt valg. Dog noe over budsjett.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Dog noe over budsjett.
    @ ganilsen : Hva er budsjett ?? Vel, det ble kanskje bittelitt over men hoppet i det av ren nysgjerrighet.

Litt lytteintrykk :
    Med dette oppsettet er lyden blitt ekstremt nøytral og detaljert. Lydbildet føles veldig flatt. Det er liksom ikke noe som stikker seg mer ut og dominerer enn noe annet. Jeg liker lyden, den er behagelig, veldig ekte og detaljert. Vokalstemmer på musikk, dialog på film, pianoer og ekte instrumenter høres utrolig bra ut. Bass.... ja akuratt, bass utav et 5" element !! Det er imponerende mye bass og volum på disse små boksene. Såklart de har sine begrensninger, men jeg opplever at de pøser ut fyldigere lyd enn Mantra 60 jeg hadde i hus. Jeg føler også at HD20 rensker opp mye groms. Lydbildet er liksom helt tomt for forstyrrende elementer. Focus 110A har også et praktisk Eq filter bak, noe som kom greit med når jeg skulle plassere dem. De har også high-pass filter for evt integering med subwoofer, noe jeg ble tipset om i butikken. Dette er vel en liten smak av high end, men merker lyden krever litt tilvending. Jeg lytter videre....

På en annen side savner jeg kanskje litt dynamikken og smekken til Klipsch. Morrofaktoren som passer så bra til film og noe av den litt tryngre musikken jeg spiller. Er jeg ikke klar for den finere å mer nøytrale lyden ? Er jeg rett og slett blitt en Klipschmann ?....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lyttet litt mer de siste dagene. Til nå er jeg veldig fornøyd. Dette er en lyd og et oppsett jeg virkelig liker. De gir for meg det lille ekstra som SA mantra 60 manglet, nemlig en anelese feitere bass/mellombass der hvor mantra føltes for tynn. Jeg tror også matchen med nøytrale dynaudio og kanskje litt livlige hegel er en god match, hvertfall for meg. Det hele er nå veldig ekte og naturtro, og det jeg irriterer meg over nå er dårlige innspillinger !! En annen ting jeg har lakt merke til er romfølelsen de gir. Dette merkes godt ved film.

Skal jeg sette fingeren på noe lydmessig så er det bassen. Frister litt å prøve å integrere en sub for å ta litt over der hvor focus blir litt kortpustet avogtil. Ble tipset av selger om en rimelig dyr sub til 11k med innebygget DSP eller hva det heter, men føler kanskje det blir litt overkill å legge så mye i en sub. Noen som har forslag til en musikalske og punchy sub ? Helst så liten og diskret som mulig !? Har fra før erfaring med XTZ 10", den var forsåvidt tight nok når portene var plugget.

En annen ting med oppsettet som er litt kronglete er av og på bryter på baksiden på hvert komponent, mangel på RCA innganger og jeg bør sette opp en squeezebox eller lignende så jeg slipper å flytte laptoppen bort til anlegget når jeg skal kjøre spotify. Evt om det finnes noe som kan streame pc lyd over til min ps3 ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lyttet litt mer de siste dagene. Til nå er jeg veldig fornøyd. Dette er en lyd og et oppsett jeg virkelig liker. De gir for meg det lille ekstra som SA mantra 60 manglet, nemlig en anelese feitere bass/mellombass der hvor mantra føltes for tynn. Jeg tror også matchen med nøytrale dynaudio og kanskje litt livlige hegel er en god match, hvertfall for meg. Det hele er nå veldig ekte og naturtro, og det jeg irriterer meg over nå er dårlige innspillinger !! En annen ting jeg har lakt merke til er romfølelsen de gir. Dette merkes godt ved film.

Skal jeg sette fingeren på noe lydmessig så er det bassen. Frister litt å prøve å integrere en sub for å ta litt over der hvor focus blir litt kortpustet avogtil. Ble tipset av selger om en rimelig dyr sub til 11k med innebygget DSP eller hva det heter, men føler kanskje det blir litt overkill å legge så mye i en sub. Noen som har forslag til en musikalske og punchy sub ? Helst så liten og diskret som mulig !? Har fra før erfaring med XTZ 10", den var forsåvidt tight nok når portene var plugget.

En annen ting med oppsettet som er litt kronglete er av og på bryter på baksiden på hvert komponent, mangel på RCA innganger og jeg bør sette opp en squeezebox eller lignende så jeg slipper å flytte laptoppen bort til anlegget når jeg skal kjøre spotify. Evt om det finnes noe som kan streame pc lyd over til min ps3 ?
    Jeg tror nok en Velodyne SPL1000Ultra(antar det er denne du er anbefalt) vil være en god løsning. Evt en microvee.

Dynaudio har vel også egnede suber?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok en slik jeg ble anbefalt ja. Men det drar opp budsjettet noe voldsomt.

Hadde håpet å finne en lukket sub rundt 4-5k som kunne fungert.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok en slik jeg ble anbefalt ja. Men det drar opp budsjettet noe voldsomt.

Hadde håpet å finne en lukket sub rundt 4-5k som kunne fungert.
    Det er dumt å ikke gi høyttalerne den suben de fortjener.

Men en personlig favoritt i prisklassen er B&W ASW610 til rett over 5k.

Personlig hadde jeg nok kjøpt en Dynaudio SUB250.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio sub 250 hadde vel blitt den beste matchen designmessig og klangmessig. Men føler den virker litt spinkel når en ser på specs ? (lav vekt)

Ser svs også har en lukket sub, men generelt leser jeg at svs ikke er det beste som musikksub, men den vil gjerne gi mye på filmbiten.

Får ta meg en runde innom de lokale hifi pusherne å se litt hva som finnes.

Er det anbefalt å ha måleinstument for å integrere en sub best mulig ?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere måter flette sammen sub og satelitter. BEste verktøy er vel en lydtrykksmåler ala radio shack.

Noen subber har jo også inn- og utganger for å flette samme høyttalere og sub ved en gitt delefrekvens.

Den var fin å se på den Dyanaudioen, men litt spinkel til prisen? Litt designvare-preg.

Jeg har ikke hørt den selv, du får vel demo hos soundgarden? Vil jo si mer enn ingenting.

Evt. om du får sammenligne med f.eks nevnte SPL 1000 Ultra. Tror forøvrig at både MicroVee og SPL-800 Ultra begge vil yte bedre enn 250-en. Antageligvis også EQ-Max 10, men den er muligens litt stor.

EDIT:

The response of the Velodyned system (the red line) was exceptionally flat between 25 to 120Hz delivering the deepest and most even bass I have ever heard in my room despite quite wide band where both the main speakers and the subwoofer overlapped in their settings. For comparison the blue line represents the system powered by the Dynaudio Sub-250 - this is an excellent response too, however, you can easily see a modest waviness resulting from room modes’ presence.
    Slikt vil jo selvsagt variere fra rom til rom, men Veloen har iallefall svært god romkorreksjon.

Test 1 av SPL-800 Ultra
    Test 2 av SPL-800-Ultra

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon kan være en fordel med Velodyne, men jeg tror ikke det er kritisk da RK i de billigere Velo-modellene ikker er spesielt god. Da vil en Antimode sannsynligvis gjøre en bedre jobb.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for kvaliteten til SUB250. Dynaudio vet hva det gjør. Jeg ville i allefall testet en slik.

Radioshack som Galnes er inne på er et billig og enkelt verktøy, men du kommer ikke utenom mic, lydkort og software om du skal gjøre det skikkelig. "Skikkelig" er jo alltid er definisjonspørsmål.

Geir Arne

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Romkorreksjon kan være en fordel med Velodyne, men jeg tror ikke det er kritisk da RK i de billigere Velo-modellene ikker er spesielt god. Da vil en Antimode sannsynligvis gjøre en bedre jobb.

Romkorreksjonen i SPL-TALL Ultra-serien er vel like nøyaktig som Audyssey MultEQ XT 32 (i subbens frekvensspekter). Altså ganske så bra (og langt bedre en Aydyssey MultEQ XT som er i min receiver). I EQ-Max-modellene er den enklere, men fremdeles brukendes, spesielt om man ikke har andre gode EQ-muligheter i receiver/pre.

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •