Hvor Mye Kan Vi Stole På At Hifi Pressen Er Nøytral ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor Mye Kan Vi Stole På At Hifi Pressen Er Nøytral ??

Hvordan vet vi at hifi og hjemmekino bladene vi leser er rimelig objektive i sine tester og uttalelser ??
    De samme bladene er jo avhengige av annonseinntekter fra de samme produsenter og importører som de skal skrive vurderinger av , er ikke dette ganske betenkelig ?
    Og hva gjør det for mangfoldet at bladene ikke er interesert i å teste produkter som ikke kommer fra de store velkjente leverandørene ( med få unntak så vidt jeg kan se de samme som kjøper annonseplass ) ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Hvordan vet vi at hifi og hjemmekino bladene vi leser er rimelig objektive i sine tester og uttalelser ??
    Det vet vi ikke, og det er de ikke.

De samme bladene er jo avhengige av annonseinntekter fra de samme produsenter og importører som de skal skrive vurderinger av , er ikke dette ganske betenkelig ?
    Jo.

Og hva gjør det for mangfoldet at bladene ikke er interesert i å teste produkter som ikke kommer fra de store velkjente leverandørene ( med få unntak så vidt jeg kan se de samme som kjøper annonseplass ) ?
    Det gjør ikke noe i forhold til mangfoldet, markedet vil florere med produkter så lenge hørsels-, rom- og elektronikk-kombinasjonene er nærmest uendelig mange.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det vet vi ikke, og det er de ikke.
    + 1
    Nøytral presse er vel for utopi å regne :-D Det som skrives vil alltid farges av forfatteren.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette temaet har ofte vært gjenstand for mang en diskusjon! Det blir testet langt flere produkter av pressen enn hva som kommer på trykk. Det er ikke alle produkter som er like aktuelle å skrive om, både for at produktet ikke yter bra og at produktet ikke er noe interessant for målgruppen til bladet.

Jeg må berømme Hjemmekino i sist nummer der Gorm "slaktet" toppmodellen til JVC HD-990 da den ikke presterte opp mot hva den burde gjøre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    + 1
    Nøytral presse er vel for utopi å regne :-D Det som skrives vil alltid farges av forfatteren.
    Det er jo sånn jeg ser det , men de utgir seg jo virkelig for å være nøytrale , og testene deres følges slavisk av veldig mange ( ikke nødvendigvis overrepresentert av folk her fra forumet men :-D ) noe som gjør det hele ganske åpent for litt smøring spør du meg , regner med en god test i et av de store bladene gjør bra utslag på salgstallene til feks en flatskjerm eller et kamera ( særlig siden testen også publiseres i dagspressen som i allefall skal være objektiv )

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg starte med å si at jeg er kjøpt og betalt som alle andre i norges hifi-presse

Nei, dette er diskusjoner jeg normalt ikke blander meg inn i, selv om det kun er på freelands-basis at jeg har skrevet litt for Hjemmekino. Produkter som vi tester kommer vi ofte med forslag til selv, selv om vi kan bli forespurt å teste et og annet produkt av redaksjonen. Det jeg dog kan si er at vi knapt vet hvem som jobber med annonser i bladene vi skriver for (i allefall undertegnede), så jeg kan love at hvem som annonserer ikke har noe som helst med hva vi tester og skriver om.

Hvorfor ikke akkurat det ene eller det andre produktet blir testet kan jeg desverre ikke svare på, men det er også begrenset hvor mye spalteplass hvert nummer har.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Greit tema, men vær vennlig å ikke la dette utvikle seg til den sedvanlige "korrupsjonsanklage-tråden" som dukker opp til støtt og stadighet...

Jeg vil si at det er veldig vanskelig å bedømme om en test er "farget" eller ikke, så det beste en som forbruker kan gjøre er etter mitt syn å lese en kombinasjon av tester og erfaringer. I så måte kan det ofte svare seg å la nye produkter som dukker opp "synke" litt før en løper og kjøper (men hvem klarer vel å holde seg!), testpersonell kan nok bli i overkant ivrige til vittige innovasjoner de også, som i det noe lenger løp viser seg å ikke være like spenstig...

Tenker f.eks. på LED-TVer. I første omgang ble jo disse lovpriset til himmels, og jeg må jo selv også innrømme at jeg ble veldig imponert når jeg målte perfekt fargerom osv. Etter litt tid ble jeg imidlertid i stadig større grad klar over de svakhetene denne teknologien faktisk representerte. Lekkert design, men bildemessig falt det for meg litt gjennom når jeg skulle se på en film kveldstid... Ble til at jeg kjøpte meg en Pioneer plasma igjen, og har levd "happily ever after... "... Dette er for øvrig kun et eksempel, jeg er jo ingen skribent i tradisjonelt format selv, men skriver jo mye erfaringer, og vet hvordan det er å bli begeistret uten at det nødvendigvis betyr at en er "farget". Poenget er bare at en kan "farges" av så mangt, alt fra overivrighet, "snakkis" fra andre (les: hype), "korrekthet" (les: "alle mener jo det motsatte av det du opplever, ergo der det du opplever feil), press fra annonseavdelingen (og her mener jeg at det stort sett blir spekulasjoner når en antar dette) osv osv...

De beste "testene" mener jeg en i all hovedsak leser når private brukere en faktisk vet har hatt fingrene i litt utstyr leverer sine kommentarer, men jeg synes samtidig at de profesjonelle testene også har sin plass, så absolutt, men i en kjøpssituasjon mener jeg disse inngår som en del og ikke bør danne det hele og fulle grunnlag.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Da kan jeg starte med å si at jeg er kjøpt og betalt som alle andre i norges hifi-presse

Nei, dette er diskusjoner jeg normalt ikke blander meg inn i, selv om det kun er på freelands-basis at jeg har skrevet litt for Hjemmekino. Produkter som vi tester kommer vi ofte med forslag til selv, selv om vi kan bli forespurt å teste et og annet produkt av redaksjonen. Det jeg dog kan si er at vi knapt vet hvem som jobber med annonser i bladene vi skriver for (i allefall undertegnede), så jeg kan love at hvem som annonserer ikke har noe som helst med hva vi tester og skriver om.

Hvorfor ikke akkurat det ene eller det andre produktet blir testet kan jeg desverre ikke svare på, men det er også begrenset hvor mye spalteplass hvert nummer har.
    takk for svar fra innsiden
    regner jo med at de fleste testene er rimelig fornuftige , et magasin vil jo faktisk miste all troverdighet ved å lovprise noe som er helt klart elendig ,men feks på en sammenligningstest av x,z og y vil jo den som marginalt kommer best ut av testen være den som kan bruke "best i test " klistremerket og "nest best i test merket" er jo ikke så veldig ettertraktet nå nummet en koster det samme 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror man skal slå seg til ro med at de fleste i hifipressen har omtrent like mange hangups som folk flest, og således er det nok temmelig umulig å være nøytral. Man blir også kjent med folk, hvordan kan man legge slikt 100% til side når man skal skjønnsvurdere ting? En annen viktig faktor er jo at hifiprodukter ikke akkurat vurderers så veldig faglig, men heller på en slags "dette apellerer til meg" eller "dette apellerer mindre til meg"-basis. Så lenge man ikke jobber med konstanter og faste størrelser man kan sammenlikne produktene etter, og så lenge det er såpass stort fokus på "dom" når hifiprodukter skal testes så skal det godt gjøres at man i praksis blir helt nøytral.

Men annonsekronene er det nok ikke mange skribenter som styres av. Redaktør/ansvarlig utgiver er nok de representantene fra redaksjonen som i praksis sitter nærmest akkurat den pengesekken.

Forøvrig, som Kenti også er inne på, er han kjøpt og betalt

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6moons har publisert sin policy i forbindelse med hva og hvordan ting blir testet.

6moons.com - How to get reviewed

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt ømtåelig blir dette med annonsør-tilfredsstillelse når det skal gis terningkast eller andre former for tallkarakterer. Dette vil jo da for markedet framstå som en endelig konklusjon på hva som er 'best', 'nestbest' og så videre. Dette har sjelden noe med virkeligheten å gjøre etter min mening. Ære være Fidelity og andre mediaaktører som tør styre unna denslags.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mteinum: Hadde det bare vært slik, overalt.....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode og nøytrale tester er vanskelig å få så lenge bladene lever av reklameinntekter og må ofte gi litt runde og myke beskrivelser for i hele tatt få produkter til testbenken. Flere som har jobbet i hiblad som har fått klar beskjed fra øverste sjef at innholdet i teksten måtte redigeres i snillere ordlag eller beskjed før selve testen at man "måtte være snille".
    Noe tanker om dette her:
    Audio Magazines

Det kan sannelig diskuteres om tester i det hele tatt har noe poeng for oss forbrukere. I tillegg så er det som Snickers-is er inne på at testene ofte ikke sier noe mer enn hva som passet i et spesifikt anlegg og rom eller til testerens preferanser.

Det kreves uansett ganske store ressureser dersom produkter skal testes grundig og det sansynligvis umulig å tilfredstille alle. Men det hadde definitvt vært positivt med mer dyptgående tester under mer "korrekte forhold".

Synes disse nettsidene er interessante og representerer noe av det bedre:
    Home Theater, HDTV, Receivers, Loudspeakers — Reviews and News from Audioholics

http://theaudiocritic.com/plog/index...ryId=1&&page=1

Audio Musings by Sean Olive

LTS
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt som å ta alle under samme kam da.. Hvordan kan en person si at det er perfekt lyd og det er ikke.. Det kommer jo ann på øyet som ser om en dame på 140kg er fin eller ikke

Testene er jo for å gi en "pekepinne" på en måte for de som kanskje ikke kan så mye OM f.eks lyd&bilde? Hjelpe dem å få mer ut av pengene sine?

For de her på AVforum som kjøper utstyr for godt over 50k+ tester de mye rart, snakker med mange, går på messer ++.. De leser ikke et blad der de testet en HT til 100k som fikk toppresultat og kjøper denne.. Slik som jeg kanskje kunne gjort om jeg leste om en høyttaler til 3k som skulle spile som den kostet 30k..

Det betyr ikke at jeg hadde blitt like fornøyd som han-der-journalisten..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... preget av merke, leverandør og ikke mist andre tester - ja.

Ganske betegnede var vel i så henseende testen som NRK/FBI kjørte der alle TV var maskert - såkalt "blindtest". En Phillips som har fått meget gode kritikker mange steder falt plutselig helt i gjennom. Noen av testerne prøvde vel å ro seg i land ved å skylde på at noen billedforbedringskretser var slått av, men vet ikke helt om jeg vil tro på det....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må vel anta at de er så nøytrale som det går an å være.

Hvis et produkt for toppkarakter i Hjemmekino, så har jeg aldri sett det dømt nedenom og hjem i Lyd og Bilde. Personlig sitter jeg i alle fall med inntrykk av at ting blir vurdert uavhengig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns de fleste tester tar seg godt ut, men det har vært snakk om noe i norges eldste AV tidsskrift, at sponsorer har fått bedre kritikk enn det dem var verdig. Men jeg tror nå at de fleste tester med hjertet. Fidelity er klart de beste i sine tekster syns jeg, men jeg setter også endel spørsmålstegn på hva slags utgave av gitte høyttalere/forsterekere o.l. de har testet, siden noe av det testede ustyret dems ikke kan gjennkjennes ved egen demo.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ... preget av merke, leverandør og ikke mist andre tester - ja.

Ganske betegnede var vel i så henseende testen som NRK/FBI kjørte der alle TV var maskert - såkalt "blindtest". En Phillips som har fått meget gode kritikker mange steder falt plutselig helt i gjennom. Noen av testerne prøvde vel å ro seg i land ved å skylde på at noen billedforbedringskretser var slått av, men vet ikke helt om jeg vil tro på det....
    Man burde heller brukt unnskyldningen om at "billedforbedringskretsene" var slått PÅ som en unnskyldning for dårlig bilde. Da kanskje det hadde blitt litt troverdig sett fra en bildeentusiasts ståsted.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er ikke tester utført av andre noen konklusjon i seg selv. Det jeg virkelig finner verdifullt er at produktene ofte sammenlignes med andre tilsvarende produkter i samme anlegg. Ergo kan man i det minste trekke en beslutning angående relativ ytelse, noe jeg synes sier mye mer enn 4 sider prosa om produktets ytelser der og da.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Man burde heller brukt unnskyldningen om at "billedforbedringskretsene" var slått PÅ som en unnskyldning for dårlig bilde. Da kanskje det hadde blitt litt troverdig sett fra en bildeentusiasts ståsted.
    Nå skal det vel sies at funksjonen det her var snakk om var særdeles viktig for bildedynamikken. Dersom jeg ikke husker feil så var det ddenne funksjonen som styrte dynamisk styring av LED baklyset, noe som vil utgjøre enorme forskjeller i kontrastnivået. Jeg synes derfor ikke at dette på noen som helst måte var en dårlig unskyldning.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •