Hvor Mye Kan Vi Stole På At Hifi Pressen Er Nøytral ?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ønsker ikke å tråkke noen på tærne, men det som skader troverdigheten til skribentene i disse bladene for meg personlig, er kabeltester. Heldigvis virker det som om de fleste bladene har gradvis fokusert mindre på kabelegenskaper de siste årene, da det nærmest har blitt et tabubelagt tema.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du leser tydeligvis ikke fidelity...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Du leser tydeligvis ikke fidelity...
    Fidelity er eksponert for et mye større publikum enn norske blader, så de har tilsvarende flere troende å ta av. Hvis folkemengden blir stor nok, kan man selge hva som helst.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kan ikke et blad drive på en oppriktig og troverdig måte ovenfor leserne, kan de gjerne legge inn årene for min del. Noen må før eller siden bryte ut av denne onde sirkelen.
    Vadseth har sagt det enda tydeligere enn hva jeg beskrev. Han har regel rett innrømt at han må ta hensyn til aktørene og at han ikke kan skrive i klartekst. Med andre ord styrer aktørene til en viss grad hva som kommer på trykk. Det er ikke bra. Da er det like greit å boikotte hele greien. Støtter man opp under noe sånt, fortsetter denne sirkelen.
    Ok, jeg gikk bare ut i fra at at du feiloppfattet dette. Hvis det du skriver er fakta er jeg enig med deg. Jeg har ikke lest dette du beskriver.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok noen som er kjøpt og betalt i denne bransjen, men det beste er å prøve selv for da finner man ut hvordan det hele låter og funker. Man kan bruke testene som en referanse, men sjekk selv om fakta stemmer så er jo lyd en smaksak og alle liker ikke det samme der heller.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når det gjelder utstyr som ikke er å få tak i her på berget har i alle fall Hjemmekino tidligere tatt det standpunkt at det skal noe ekstraordinært til for at vi skal gidde å skrive om noe som er av interesse for så utrolig få. SVS var et unntak. Emotiva er et unntak, men her er det vært så mye frem og tilbake om det skulle komme norsk importør.
    "Ikke å få tak i "er vel et rimelig utdatert begrep , de som er såpass interesert at de kjøper et blad om emnet er nok også såpass oppegående etter min mening at de finner ut hvordan man handler på nett også :-D

Har hjemmekino testet emotiva ??? det hadde jeg ikke fått med meg , når var dette ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    "Ikke å få tak i "er vel et rimelig utdatert begrep , de som er såpass interesert at de kjøper et blad om emnet er nok også såpass oppegående etter min mening at de finner ut hvordan man handler på nett også :-D
    Som nevnt tidligere i tråden:
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men tenk over markedssituasjonen og det andre jeg skrev. Hvis norske magasiner skal overleve må de ha annonsører. Det er ikke så lett å få en utenlandsk produsent til å reklamere i en blekke de aldri har hørt om - i et land de knapt har hørt om og hvor det dessuten ikke finnes noen distribusjonskanal.

Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Har hjemmekino testet emotiva ??? det hadde jeg ikke fått med meg , når var dette ?
    Nope, mye surr med Norsk importør eller ikke. Jeg skriver ikke lengre, så hva som skjer nå aner jeg ikke.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de ikke er villige til å skrive om merker som ikke annonserer er vel det bekreftelsen på det jeg spør om i utgangspunktet .
    At de har betalende annonsører lokalt, bør i en objektiv presse ikke forhindre det å skrive om andre produkter i samme bransje selv om det fra disse ikke kommer inn penger , da er jo hele poenget med et "entusiast/interesse blad " borte etter min mening , det betyr jo da at annonsørene i praksis "krever" en boikott av andre merker og vi får kun halve sannheten

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet tidligere i tråden? For Hjemmekinos del testet vi da masse utstyr fra leverandører som ikke annonserte. Men det er nødt til å være en balansegang mellom de som ikke annonserer og de som gjør det, ellers faller grunnlaget for å gi ut et blad bort. Retoriken du benytter er håpløs, siden det ikke er mulig å drive et blad med det grunnlaget du beskriver. Halve sannheten? Pokker heller, si en tusendel av sannheten - det finnes ekstremt mange merker som ikke er presentert i Norge.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det faktum at en som tradisjonelt blad forholder seg til et norsk importapparat, som det jo her er snakk om, synes jeg uansett ikke er noe en kan kritisere... Det faktum at markedet som sådan blir mer globalt er imidlertid både en utfordring og ikke minst veldig spennende. Det gir på den ene siden et hav av alternativer for den virkelig innvidde, men samtidig muligens på sikt også et redusert utvalg for den mer "normale" handler da det tradisjonelle forhandlerapparatet innen Hi-Fi mister markedsandeler som følge av utenlandshandel. Hvor mange tradisjonelle Hi-Fi-kunder tror dere ville gått hen og handlet en Music Angel rørforsterker på Ebay for eksempel, som jo går sin farsott her inne? Og hva om en helt vanlig fyr hadde kjøpt seg en slik på Ebay etter anbefaling fra en skribent og fått feil på den? Det kunne veldig lett blitt slik at vedkommende hadde følt en ble lurt opp i stry.

...dette er vanskelige vurderinger, og denne tråden synes jeg for øvrig begynner å bli interessant...

Når det er sagt er det jo helt klart av interesse at dyktige skribenter faktisk skal teste produkter som kanskje ikke er tilgjengelig i det fulle fra norske importører. En løsning i så måte ville vært noe i retning av den akto skisserer, altså at folk rett og slett betaler litt for å lese en slik test, gjerne på "test-til-test"-basis, for en regner vel ikke med at folk skal jobbe gratis for en? En slik løsning er faktisk ikke helt ueffen, men hvordan dette skal fungere i praksis er jo en helt annen sak... Vi kunne jo kjørt et testopplegg her inne der vi legger ut en test der betalingen går uavkortet til testeren, men det spørs om det faller i god fisk hos mange når det kommer til stykket.... Jeg tror vi har blitt litt godt vant og kanskje glemmer litt at innhold er kostbart å produsere til tider....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På internasjonale fora går det rykter om en liten sensasjon idag:

Bladet What Hi-Fi? har i lengre tid nærmest ført en kampanje mot produsenten AVI og deres aktive høyttalere ADM9.1 (m/DAC og forforsterker innebygd) -- i den grad at AVI har nektet å sende dem et testeksemplar.

AVI (som generelt betrakter hi-fi-pressen som en samling inkompetente duster) averterer naturligvis heller ikke i bladet.

Nå viser det seg at WHF har kjøpt et sett ADM, og matchet dem i en gruppetest, bl.a. mot et mye dyrere Adam-par som visstnok har høy status både blant audiofile og profesjonelle lydfolk.

Og AVI'ene kommer ut som testvinner...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke om dette har noen sannhet i seg, men det overrasker meg ikke lydmessig. Samtidig overrasker det meg stort hvis hi-fi magasinet greier å legge kritikken fra AVI til side og gi dem en god test. Det hadde jeg aldri forventet da jeg er smertelig enig at internasjonal hi-fi presse har alt for tette bånd til de store leverandørene og gir aldri noe annet enn positive bemerkninger bundet sammen av pølsevev til deres høyttalere. (dette er noe satt på spissen! :P)

9.1 har forøvrig ganske høy status allerede blant mange studiofolk som har begrensede budsjett, de gir sinnsvakt mye for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    9.1 har forøvrig ganske høy status allerede blant mange studiofolk som har begrensede budsjett, de gir sinnsvakt mye for pengene.
    Enig.

Det hører jo med i denne historien at AVI vel alltid har fått gode omtaler av utstyret sitt, at de dokumenterer ofte ganske sterke påstander både med tekniske argumenter og med måleresultater (noe som gjør WHFs, nærmere bestemt Andrew Everards, skittkasting litt vanskelig å forsvare), og at de dessuten selger alt de greier å produsere og tidvis har hatt ventelister, og neppe taper noe, hverken på å la være å annonsere eller på å la være å sende ut testeksemplarer.

En vesentlig del av kjøperne skal være musikere; bl.a. er det visstnok en kjent musiker (husker i farten ikke hvem) som har et ADM-sett i hvert av sine mange rom...

Uansett: Et solskinnseksempel på at hverken økonomiske bindinger eller personlig uvennskap behøver å slå ut i partiske anmeldelser.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt flott hvis uenighet mellom produsenter og tidsskrifter ikke slår ut på tester av produktene, det viser en hvis grad av profesjonalitet ihvertfall.

Men jeg mener fortsatt at de store hi-fi magasinene stort sett produserer uinteressante, glorifiserende tester uten fokus på objektive parametere som forvrengning, dynamikk, frekvensgang, spredning osv. Da mener jeg ikke å gjengi produsentens specs, men å vitenskapelig etterprøve dette med egne målinger.

Når de har gjennomtestet en høyttaler helt objektivt bør den lyttes til blindt mot en referansehøyttaler av et lyttepanel som ikke aner noe om prisen eller merke på høyttalerne. Det kan godt opplyses om de er gulvstående eller stativhøyttaler.
    Det hadde for meg vært uendelig mye mer spennende enn å lese en eller annen subjektiv mening fra en tester, som blir redigert av en redaktør som finansieres av høyttalerprodusenten.:razz:

Norsk hi-fi presse tror jeg ikke har samme troverdighetsproblemer som internasjonale blader/nettsteder, men de har også problemer med at testene er for subjektive og at man stort sett kun gir karakter fra 4 - 6 på alt som testes.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Solstad har en test av kabler i siste Hjemmekino. Trist. Ikke spesielt interessant å lese opp Solstad sine innbilninger. Mener at Hjemmekino tidligere har skrevet at kabler ikke var viktig i bl.a. en DIY artikkel om kabler. Med andre ord kjører ikke bladet en konsekvent linje. Var det behov for litt reklame fra denne kabelprodusenten?

Blindtester og nivå mathing av kabler og elektronikk burde være en selvfølge i et seriøst hifi blad. Det er lett å la seg lure av ulikt nivå på f.eks kilder. Her er forskjellen ofte såpass liten, at man knapt hører forskjell når det nivå matches. Sannheten kan svi noen ganger.

Forøvrig er det skuffende at Solstad ikke tydelig sier hvordan HRT USB dingsene er mot sin egen Classé og andre dyre kilder. De får uhemmet skryt, men det sies knapt noe hvordan de er head mot head mot konkrete kilder. Slikt er selvsagt ikke tilfeldig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Enig.

Det hører jo med i denne historien at AVI vel alltid har fått gode omtaler av utstyret sitt, at de dokumenterer ofte ganske sterke påstander både med tekniske argumenter og med måleresultater (noe som gjør WHFs, nærmere bestemt Andrew Everards, skittkasting litt vanskelig å forsvare), og at de dessuten selger alt de greier å produsere og tidvis har hatt ventelister, og neppe taper noe, hverken på å la være å annonsere eller på å la være å sende ut testeksemplarer.

En vesentlig del av kjøperne skal være musikere; bl.a. er det visstnok en kjent musiker (husker i farten ikke hvem) som har et ADM-sett i hvert av sine mange rom...

Uansett: Et solskinnseksempel på at hverken økonomiske bindinger eller personlig uvennskap behøver å slå ut i partiske anmeldelser.
    Hva kjendiser velger å bruke tror jeg ikke man skal vektlegge så mye....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Solstad har en test av kabler i siste Hjemmekino. Trist. Ikke spesielt interessant å lese opp Solstad sine innbilninger. Mener at Hjemmekino tidligere har skrevet at kabler ikke var viktig i bl.a. en DIY artikkel om kabler. Med andre ord kjører ikke bladet en konsekvent linje. Var det behov for litt reklame fra denne kabelprodusenten?

Blindtester og nivå mathing av kabler og elektronikk burde være en selvfølge i et seriøst hifi blad. Det er lett å la seg lure av ulikt nivå på f.eks kilder. Her er forskjellen ofte såpass liten, at man knapt hører forskjell når det nivå matches. Sannheten kan svi noen ganger.

Forøvrig er det skuffende at Solstad ikke tydelig sier hvordan HRT USB dingsene er mot sin egen Classé og andre dyre kilder. De får uhemmet skryt, men det sies knapt noe hvordan de er head mot head mot konkrete kilder. Slikt er selvsagt ikke tilfeldig.
    Som kjent er det også delte meninger også her inne om effekten av kabler på lydbildet - det er det sikkert hos Hjemmekino og. Synes det er fint Solstad tester kabler og kommer til at det er forskjell slik jeg selv har erfart - tross alt snakker vi om meget moderat prisede kabler. Var det ikke uavhengige jornalister vi ville ha ? Går man til Fidelity er det opplest og vedtatt at kabler spiller en STOR rolle.

Men - la nå dette ikke bli en ny krangletråd om kabler. Det har vi hat mange nok av 8-) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Selv holder jeg Se og Hør under skarpt oppsyn for å få med meg det hotteste på hi-fi fronten:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er ikke snakk om en tilfeldig "kjendis" her, men om en respektert musiker. Poenget var at disse høyttalerne er populære blant musikere og lydfolk, men er blitt møtt med skepsis (for å si det pent) blant hi-fi-skribenter.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    På internasjonale fora går det rykter om en liten sensasjon idag:

Bladet What Hi-Fi? har i lengre tid nærmest ført en kampanje mot produsenten AVI og deres aktive høyttalere ADM9.1 (m/DAC og forforsterker innebygd) -- i den grad at AVI har nektet å sende dem et testeksemplar.

AVI (som generelt betrakter hi-fi-pressen som en samling inkompetente duster) averterer naturligvis heller ikke i bladet.

Nå viser det seg at WHF har kjøpt et sett ADM, og matchet dem i en gruppetest, bl.a. mot et mye dyrere Adam-par som visstnok har høy status både blant audiofile og profesjonelle lydfolk.

Og AVI'ene kommer ut som testvinner...
    Dette vitner jo om integritet i et enkelttilfelle i allefall om det stemmer :-D

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •