Hvor Mye Kan Vi Stole På At Hifi Pressen Er Nøytral ?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med annonsekroner er ikke så opplagt. En representant for en stor annonsør har sagt noe sånn som at, "hvis vi oppdaget at en annen produsent fikk toppkararakter i test fordi de annonserte mye, ville vi sluttet å annonsere i det bladet."

På den annen side er det svært sjelden å se test i norske blader av produkter som ikke har norsk distributør (= må kjøpes fra utlandet). Så noen koblinger er det...

Det store problemet er uansett synsing. De færreste anmeldere foretar noen form for teknisk testing/måling. Få anmeldere vier plass til forutsetningen for og forholdene rundt testen. Dermed må man antas at vurderes det ut fra smak og behag (som, som kjent, varierer) og tilfeldigheter.

Jeg er selv anmelder, på andre områder en lydutstyr, og vet at det ikke alltid er plass til å diskutere forutsetningene for den konklusjonen man trekker -- men en seriøs anmelder bør i det minste gi noen hint...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når sist kunne man f.eks lese i Hjemmekino eller Lyd&Bilde at delefilteret i surround receivere er helt elendig og noen ganger virker de knapt i det hele tatt? Interessant info for forbrukere, men tydeligvis ikke noe bladene bryr seg om å opplyse.

Eller hvorfor skriver så få blader om akustikk? Hjemmekino har riktig nok hatt en artikkel serie om dette i ganske nylig, men det blir stort sett oversett. Alle som jobber med lyd vet jo at akustikken er helt avgjørende for godlyd og betyr langt mer enn f.eks elektronikk. Men det skrives selvsagt ikke om det fordi det ikke generer reklameinntekter. Dessuten ville det ha ført til mindre salg av ny elektronikk og kabler og høyttalere på sikt, når folk finner ut hvor mye viktigere akustikken er. Og både bransjen og blader vil holde hjulene i gang med stadig nysalg.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dere etterlyser er et blad for nerder (ikke med negativt fortegn, er selv nerd). Et slikt blad ville blitt solgt i 1500 eksemplarer, og ville måttet koste noe slikt som 250-300,- pr stykk, noe ingen hadde vært interessert i å betale. Det ville vært minimalt med potensielle annonsører siden opplaget ville vært for lite. Det gjelder å lage et blad som fanger så vidt at det er penger å tjene, samtidig som man ikke mister fokus på kjernemålgruppa.

At det finnes usunne koblinger i bransjen er jeg sikker på at det gjør, men jeg kan bare snakke for Hjemmekino sin del, siden det er der jeg har jobbet. Jeg kan med hånda på hjertet si at noen påvirkning fra leverandører eller produsent i forhold til karaktersetting eller konklusjon har ikke forekommet. Ikke alle vil tro på dette, men det får så være. Markedsavdelingen har selvfølgelig sine egne mål og budsjetter, som i alle andre oppegående bedrifter, og de gjør selvfølgelig sine grep for høyest mulig omsetning - og den sjansen får dem når et produkt gjør det bra i test. Da er det jo naturlig å kontakte leverandør eller produsent og selge inn annonser basert på dette. Men andre veien? Nope! I alle fall ikke i Hjemmekino. Hva synes den geneme hop; at AV-blader kun bør drives på entusiast-nivå, hvor skribentene ikke ble lønnet med annet enn heder og ære? Det koster faktisk mye penger å drive et blad, og man skal helst sitte igjen med litt i dekningsgrad når årsregnskapet leveres. Ellers er grunnlaget for å drive firma borte.

Når det gjelder utstyr som ikke er å få tak i her på berget har i alle fall Hjemmekino tidligere tatt det standpunkt at det skal noe ekstraordinært til for at vi skal gidde å skrive om noe som er av interesse for så utrolig få. SVS var et unntak. Emotiva er et unntak, men her er det vært så mye frem og tilbake om det skulle komme norsk importør.

Målinger, hvem har interesse for det? Jo, noen ti-talls nerder. Det er faktisk ikke flere som skjønner målinger, eller har interesse av slikt. Hvis vi hadde snakket om et internasjonalt magasin ville det vært annerledes. Da hadde målgruppa vært så uendelig mye større.

Det går vel ikke an å være helt nøytral, slik som Snickers skriver tidligere i tråden. Vi har alle våre hang-ups. Det blir som alt annet som testes - fra biler til kaffemaskiner. Alt farges av den som skriver sine preferanser, derfor blir det opp til leserne og bli "kjent" med skribenten (og alle hans/hennes nykker).

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest et par hjemmekino blader, og HT de tester er jo ikke billigsaker. Når et par HT begynner å gå over 30k, så er de nok gode uansett.

Synes jeg bare leser positive omtaler jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når det gjelder utstyr som ikke er å få tak i her på berget har i alle fall Hjemmekino tidligere tatt det standpunkt at det skal noe ekstraordinært til for at vi skal gidde å skrive om noe som er av interesse for så utrolig få.
    Det er jo et håpløst standpunkt, når det blir stadig lettere å handle på nett fra utlandet, flere produsenter av kvalitetsutstyr satser på netthandel, og mange oppveier for eventuelle ulemper ved utenlandskjøp, med personlig service.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er jo et håpløst standpunkt, når det blir stadig lettere å handle på nett fra utlandet, flere produsenter av kvalitetsutstyr satser på netthandel, og mange oppveier for eventuelle ulemper ved utenlandskjøp, med personlig service.
    Men tenk over markedssituasjonen og det andre jeg skrev. Hvis norske magasiner skal overleve må de ha annonsører. Det er ikke så lett å få en utenlandsk produsent til å reklamere i en blekke de aldri har hørt om - i et land de knapt har hørt om og hvor det dessuten ikke finnes noen distribusjonskanal. Noen unntak finnes det selvfølgelig, og slik skal det også være. Ellers kunne eksempelvis ikke Hjemmekino tidligere ha skrevet om Hi-Fi Klubbens produkter - siden de ikke annonserte overhodet. Allikevel testet vi alle DVD-spillerne til Denon og omtrent samtlige receivere. Dette var på den tiden de dessuten høstet svært gode omtaler - så noen økonomisk kobling eller lureri faller på sitt eget manglende grunnlag.

Edit: Fahnsen, kan du fortelle oss hvilken bransje du er i? Det er interessant med tanke på at du selv tester et eller annet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Da er du tilbake til det akto skriver, man lager et blad for nerder. Skal det man skriver være av interesse for den vanlige mann i gata må man skrive om produkter som man kan finne enkelt her hjemme. Som akto skriver er det gjort unntak på spesielle produkter, å det vil være rett til tider. Så lenge produktet er enkelt å framskaffe via nett og produsenten har valgt en løsning med kun bestilling via nett og ingen norsk leverandør.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest horrible eksemplet jeg har sett, er på et pc blad sine nettsider. En test av en skjerm (samme hvilket merke, men det var "hot" for et par år siden). Resultatet var meget bra. Rett under teste, var det en stor annonse for denne skjermen med link og pris... Da stiller jeg meg spørsmålet med hvor uhilda dette nyhets stedet er og hvor god integritet dem har?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner hjemme hos reportasjene dine i hjemmekino Akto..... Kommer det noen flere?

Ellers til hjemmekino sitt forsvar om uhildede tester, kan man bare se på testen Gorm gjorde for JVC HD990 L-Ila projektor i forrige(?) nummer. Det ble ikke spesiellt fordelaktig for JVC for å si det slik....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Savner hjemme hos reportasjene dine i hjemmekino Akto..... Kommer det noen flere?
    Takk for det, veldig hyggelig for meg å høre dette (du er ikke den eneste som har nevnt det ops: ). Jeg håper også det kommer en etterfølger snart, men jeg har ikke hørt noe enda. Jeg måtte dessverre prioritere annerledes. Det er jo også noe å tenke på, det å være skribent innenfor AV blir man ikke rik av - for å si det mildt. Særlig ikke når man svir av det lille man tjener på AV

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper også det kommer en etterfølger snart
    Vel og bra om det gjør det, men det blir aldri det samme. Jeg var en fan av dine reportasjer
    og - ikke minst - bilder. Synes bladet ble litt ribbet etter du forsvant.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe med hele samfunnsutviklingen som tenker for kommersielt. Det er en del dyder som har gått tapt og moralen er ikke den samme i dag. Jeg tror det handler en god del hva man ønsker som skribent. Har man et oppriktig ønske om å formidle god kunnskap og forbedre lyden hos lesere eller er det andre ting som driver en. Stereophile har f.eks forandret seg totalt. I dag må man være stor aktør for å slippe igjennom hos Stereophile og testene er i stor grad reklamebasert. Ifølge de som har fulgt med lenge, så hadde bladet et helt annet preg tidligere og den negative endringen kom da Atkinson overtok lederposisjonen.

Jeg tror det fult mulig å drive et hifi/hjemmekino blad med mer undervisningspreg og der man tenker utelukkende på leserne. Man trenger ikke å legge seg på LTS nivået hvor det fort blir for teknisk for den vanlige mann. Man det vil nok innebære at man mer eller mindre må frigjøre seg helt ifra reklameinntekter og høyne abonnements avsgiften kraftig. I tillegg skal man ha skribenter som både har stor kunnskap og ha evne til å fomidle vanskelig stoff på en forklarlig måte. Har liten tro på at vi får et slikt blad med det første, men jeg hadde vært den første til å abonnere. Blader som Lyd&Bilde, Fidelity og Hjemmekino gir meg stort sett ingenting lenger. Da er det bedre å ha ting på hjemlån og teste selv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Mest horrible eksemplet jeg har sett, er på et pc blad sine nettsider. En test av en skjerm (samme hvilket merke, men det var "hot" for et par år siden). Resultatet var meget bra. Rett under teste, var det en stor annonse for denne skjermen med link og pris... Da stiller jeg meg spørsmålet med hvor uhilda dette nyhets stedet er og hvor god integritet dem har?
    Tenk dere om. Blader trenger annonseinntekter, og samtidig har leverandørene behov for å gjøre best mulig nytte av markedsføringsbudsjettet. Når man så som leverandør har sendt produkter til test, og får vite når testen vil publiseres, er det da unaturlig at man ønsker å benytte synergien til markedsføring?

Jeg synes det er helt greit, såfremt:
    1) Testresultatene er uavhengige av om det annonseres eller ikke.
    2) At det er et åpenbart visuelt skille mellom testen og annonsene.

Det som IKKE er greit er at de som leverer produkter til test kommer med føringer på testresultater for å annonsere, eller at bladet krever at det annonseres for å gjennomføre en test.

I den grad jeg kjenner til hvordan dette gjøres i norsk hifi-presse, så er det ingen kobling mellom testresultater og annonsering, annet enn muligens sammenfall i tid for publisering. I de årene jeg skrev tester som frilansskribent, så opplevde jeg aldri at jeg fikk vite noe om hva som kom av annonser.
    Jeg tror derfor ikke det er noen direkte kobling mellom testresultater og annonsering i norsk hifi-presse.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for få av dere til at et slikt blad vil være mulig å gi ut i Norge, i alle fall om man skal få det til å gå rundt. Det å trykke selve bladet er en stor utgift. Det koster mer å trykke Hjemmekinos opplag én måned enn det koster å utvikle en ganske ok proff nettside ...

Kan hende man kunne fått til noe slikt på nett, men hvis man ikke skal betale for slike tjenester vil man heller ikke få kontinuitet. De som er svært dyktige i sitt fag vet som regel å sette en pris på sine tjenester, selv om de sikkert ville kunnet levere en artikkel eller to gratis.

Det finnes i dag flere nettsider som med sin struktur kunne hatt slike tester. Men hva ville dere sagt hvis eksempelvis Avforum.no tok seg betalt for brukertestene sine. Eller en annen tenkt situasjon: Hvis forumet her hadde en (eller flere) skribent som tok 10.000,- for en 10-12 siders dyptpløyende test med målinger og alt tilbehør. Dette er ingen upris for kanskje en ukes jobb. Hvor mange her inne ville vært villige til å betale for å lese den? Hvis det var av stor interesse (eks; splitter ny B&W-modell eller en ny Denon BR-spiller) tipper jeg kanskje at 100 stykker ville vært interessert i å betale for å lese denne testen - hvis kostnaden selvfølgelig var next to tothing. Jeg tror ikke dette tallet er lavt, faktisk tror jeg det er ganske høyt. Det vil si at hver og en av dem måtte punge ut med 100,- for 10-12 sider lesestoff. Da skal man pokker meg være i kjøpemodus for å betale noe slikt! Hvis ikke et høyt antall ønsker å betale en slik sum blir dekningsbidraget til Avforum for lite eller i værste tilfelle regelrett tap, og på sikt vil man ikke kunne tilby noe slikt - med mindre den enkelte bidrar gratis ... Hvem vil nå gjøre det i lengden - så lenge det er en kommersiell aktør som står bak?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Savner hjemme hos reportasjene dine i hjemmekino Akto...
    +1

Men det verste er at jeg faktisk savner Atle enda mer som ren skribent/tester. Testene hans var frie for selvhøytidelighet og unødvendig hifi-sjargong. Han skrev slik at selv slike som meg kunne relatere meg til det.

Litt OT, men jeg måtte bare skrive dette et sted...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke skribenter i Hjemmekino er kjøpt og betalt. Men det er heller ingen tvil om at en del av testene er ekstremt overflatiske og om det ikke er meningen, så blir resultatet i alle fall at det ser ut som ren reklame for produsentene. Jeg tenker spesielt på noen av TV testene som har vært. Noen ytterst få linjer om selve bildekvaliteten og ingenting om hvordan TVene er opp i mot hverandre. Bare tull og det gir leserne nesten ingen verdifull info. Slik ønsker i alle fall ikke jeg det. De beste TV testene finner man i dag på nettet og internett kan være løsningen for å drive et blad på en annen måte da man besparer mye i forhold utgivelsen av et fysisk blad.

Når det gjelder Fidelity, så vet jeg at Vadseth har uttrykt at det er vanskelig for han å finne en balanse mellom å tilfredstille både leserne og aktørene. Det handler om å få en gyldig middelvei som fungerer sånn noenlunde for begge grupper. En veldig usunn utvikling, mener jeg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Når det gjelder Fidelity, så vet jeg at Vadseth har uttrykt at det er vanskelig for han å finne en balanse mellom å tilfredstille både leserne og aktørene. Det handler om å få en gyldig middelvei som fungerer sånn noenlunde for begge grupper. En veldig usunn utvikling, mener jeg.
    Når det gjelder Fidelity, som er ganske nerdete på sin måte og langt mer spisset mot en bestemt gruppe enn hva Hjemmekino er, så kan man tenke seg den jobben Vadseth har for å få dette til å gå rundt. Det er nok ingen dans på roser, og jeg hadde ikke lettet et øyebryn hvis Vadseth hadde fortalt meg at han jobbet 3500 timer i året.

Alternativet til å ikke finne denne middelveien er sannsynligvis at bladet opphører. Dessuten tror jeg ikke han mener det du kanskje legger i utsagnet. Jeg tror ikke han faktisk mener at gruppene skal påvirke hverandres profesjonelle oppgaver ...

Når det gjelder TV-tester kan jeg dessverre ikke uttale meg. Jeg har vel aldri noensinne lest en TV-test ...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativet til å ikke finne denne middelveien er sannsynligvis at bladet opphører. Dessuten tror jeg ikke han mener det du kanskje legger i utsagnet. Jeg tror ikke han faktisk mener at gruppene skal påvirke hverandres profesjonelle oppgaver ...
    Kan ikke et blad drive på en oppriktig og troverdig måte ovenfor leserne, kan de gjerne legge inn årene for min del. Noen må før eller siden bryte ut av denne onde sirkelen.
    Vadseth har sagt det enda tydeligere enn hva jeg beskrev. Han har regel rett innrømt at han må ta hensyn til aktørene og at han ikke kan skrive i klartekst. Med andre ord styrer aktørene til en viss grad hva som kommer på trykk. Det er ikke bra. Da er det like greit å boikotte hele greien. Støtter man opp under noe sånt, fortsetter denne sirkelen.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tenk dere om. Blader trenger annonseinntekter, og samtidig har leverandørene behov for å gjøre best mulig nytte av markedsføringsbudsjettet. Når man så som leverandør har sendt produkter til test, og får vite når testen vil publiseres, er det da unaturlig at man ønsker å benytte synergien til markedsføring?

Jeg synes det er helt greit, såfremt:
    1) Testresultatene er uavhengige av om det annonseres eller ikke.
    2) At det er et åpenbart visuelt skille mellom testen og annonsene.

Det som IKKE er greit er at de som leverer produkter til test kommer med føringer på testresultater for å annonsere, eller at bladet krever at det annonseres for å gjennomføre en test.

I den grad jeg kjenner til hvordan dette gjøres i norsk hifi-presse, så er det ingen kobling mellom testresultater og annonsering, annet enn muligens sammenfall i tid for publisering. I de årene jeg skrev tester som frilansskribent, så opplevde jeg aldri at jeg fikk vite noe om hva som kom av annonser.
    Jeg tror derfor ikke det er noen direkte kobling mellom testresultater og annonsering i norsk hifi-presse.
    Personlig så vet jeg godt at bladene trenger annonseinntekter - er fra tid til annen borte i den bransjen i mitt yrke og da spesielt mindre blader. Uten annonseinntektene vil ikke disse leve videre. Samme hvis de blir for smale.

Om den hendelsen jeg dro opp, kan jeg utfylle med følgende:
    Nr 1: testen ga unaturlig godt resultat. Ingen har vært i nærheten av like gode resultater med samme skjerm
    Nr 2: det var ikke noe spesielt skille mellom test og annonse. Du kunne faktisk få inntrykk av at de hadde skrevet testen selv som en integrert del av annonsen.

Og dette var ikke noe fagblad for AV, men PC. Mener å huske at det var PC World, mer er ikke 100 % sikker.

I bladene, som er rene AV blader, har jeg aldri sett så åpenbar sammenkoblinger. Jeg tror heller ikke at skribentene i disse tidsskriftene lar seg farge spesielt av hva bladet for inn av annonser.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Atle har vært inne på her, så er Norge et svært lite marked hvor man ikke uten videre kan "gjøre som man vil" dersom man ønsker å overleve.
    Det å publisere et blad gjør at man må ta alle mulige hensyn for å treffe flest mulig lesere for å klare å få inntekter nok til driften. Å ha et blad "for nerder" vil aldri overleve, det kan jeg nesten garantere. Ingen er heller villige til å betale så mye for et blad at reklameinntektene skal kunne elimineres helt. Jeg skal ikke spekulere i hva prisen i så tilfelle ville vært, men vi ser nok på en mangedobling.

Mange etterlyser mer teknisk innhold, noe jeg personlig kan forstå, men samtidig så er nok dette kun interessant for kanskje 5-10% av de som leser bladene. De resterende 90-95% av leserne er mer interessert i få en kort oppsummering og en konklusjon uten masse teknisk innhold som de likevel ikke er interessert i.
    Skal man ha mer teknisk innhold må man nok kikke på tester publisert på nettet, hvor både driftskostnader er lavere (vertfall i utgangspunktet) og spalteplassen er større.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •