Lyd i flere rom? hva trengs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd i flere rom? hva trengs?

Hei, vet ikke helt hvor jeg skal starte denne tråden, men gjør det nå her :roll:
    Jeg driver å bygger nytt bad i huset, hvor jeg da har planer om litt lyd. Har drivi å sett litt rundt på nettet og har sett på løsninger, uten å bli veldig klok på det. Har sett det er noe som heter sonos, som visst nok skal være veldig bra? Da lurer jeg på hva er det jeg egentlig trenger av utstyr for å komme i gang med noe slikt? og spm 2 er finner det noe billigere løsninger som er brukbart.
    Ønsker i alle fall å kunne spille av og styre lyd i fra badet Håper på svar da dette er den siste og ganske viktige finishen som gjenstår

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A.N.
    Ønsker i alle fall å kunne spille av og styre lyd i fra badet Håper på svar da dette er den siste og ganske viktige finishen som gjenstår
    Billigste løsning, om du allerede har en datamaskin, er Apple AirPort Express. Dette er en trådløs router med lydutgang (analog stereo + optisk digital). Denne settes opp enten som et selvstendig nettverk eller som en utvidelse av eksisterende nettverk, og kobles til forsterker og høyttalere.

Damaskin med iTunes, evt med Airfoil og valgfritt musikkprogram, er da lydkilden. Skal man ha full kontroll fra badet, kreves en iPod Touch eller iPhone som fjernkontroll (her er man avhengig av at programvaren man bruker til avspilling har en iPhone App -- iTunes og Spotify har i alle fall slike).

Litt dyrere blir det med Logitech Sqeezebox, som finnes i flere utgaver. Siden det er Squeezebox'ene som spiller musikken, blir man mer uavhengig av datamaskinen; til gjengjeld er systemet litt mindre fleksibelt i mine øyne: Det finnes ikke tilleggsutstyr for video, og du er låst til Squeezebox-programvaren. Dessuten støtter ikke Squeezebox de høyeste netthastighetene, så du må enten sette ned hastigheten på datanettverket ditt, eller skaffe en dyr router som støtter flere hastigheter samtidig.

Sonos er betydelig dyrere, og annerledes på to måter:

For det første opererer det med sitt eget, lukkede nettverk. Dette kan ha sine fordeler, men et ekstra nettverk kan også skape forstyrrelser hvis du allerede har et trådløs nett for databruk.

For det andre kan du få Sonos-bokser med innebygd forsterker, slik at du slipper unna med bare én boks der plassen er begrenset (som på badet).

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Multiromsløsninger

Du kan jo sjekke ut Cambridge sitt Incognito-system. Ellers er sonos bra. Den kan jo bygges ut relativt stort. Hvis ikke kan du gå for et multiromssystem ala Elan eller Russound. Det kommer jo litt an på hvor mye penger du vil bruke, hvor mye jobb og hvor omfattende du ønsker å gjøre ting på sikt. Det viktigste er at du legger nok rør i vegger og tak, så du har mulighet til å trekke kabler til utstyret som trengs. Planleggingen er veldig viktig. Squeezebox til logitech er også en ting å titte på...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aravna
    Du kan jo sjekke ut Cambridge sitt Incognito-system.
    Det er ikke Cambridges system, men en standard (A-Bus) som også brukes av Russound, Speakercraft, harman/kardon og flere. En Cambridge-forsterker er nok den rimeligste inngangsporten -- de store, amerikanske systemene blir fort kostbare.

A-Bus er basert på nettverkskabel (som overfører både lydsignal, fjernkontroll og strøm), så man bør ha rør i veggene eller mulighet til å legge slike.

Har man mulighet til å legge kabel i veggen, kan man også vurdere en godt skjermet signalkabel til en lokal T-Amp, eller høyttalerkabler fra B-utgangene på en forsterker i naborommet. Da trenger man imidlertid også et eget system for fjernkontroll.

I det hele tatt er muligheten mange, avhengig av huskonstruksjon, arbeidsvilje og bankkonto.

Jeg holder imidlertid på at AirPort pluss en rimelig forsterker (f.eks. T-Amp) er det enkleste, billigste og mest fleksible. Med Squeezebox som nærmeste alternativ.

Husk uansett at badet er et fuktig sted med elendig akustikk, så det å plassere dyr elektronikk og ditto høyttalere der inne, blir fort å kaste penger ut av vinduet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    For det andre kan du få Sonos-bokser med innebygd forsterker, slik at du slipper unna med bare én boks der plassen er begrenset (som på badet).
    Dette gjør vel da kanskje att ikke sonos blir "så dyrt" alikevel Ser på SONOS ZP120 ZonePlayer som koster 4598,- denne er med innebygd forsterker, som helt sikkert er grei nok til å dra ett par høyttalere på ett bad? man trenger vel også fjernkontrollen til 2998,- men hva trengs mer for å komme igang? Har sett litt på videor og utstyret virker jo genialt enkelt?
    Har man en nettverksharddisk så kan man vel spille av musikken rett fra den? og slippe å ha på noe pc eller noe?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjør vel da kanskje att ikke sonos blir "så dyrt" alikevel Ser på SONOS ZP120 ZonePlayer som koster 4598,- denne er med innebygd forsterker, som helt sikkert er grei nok til å dra ett par høyttalere på ett bad? man trenger vel også fjernkontrollen til 2998,- men hva trengs mer for å komme igang? Har sett litt på videor og utstyret virker jo genialt enkelt?
    Har man en nettverksharddisk så kan man vel spille av musikken rett fra den? og slippe å ha på noe pc eller noe?
    Sonos er helt genialt. Har det selv hjemme og har akuratt innstallert det hos faren min i halve huset hans. hvis du kjøper bridgen br100 og setter den på routeren din er du praktisk talt i gang. Da er det bare å hente musikken fra en NAS, og dette kan du da styre fra en ipod touch iphone eller pc, og selvfølgelig sonos kontrolleren.

zp120 er kraftig nok til å drive et par innfellingshøyttalere eller noen andre lettdrevne høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har nettverksuttak på badet, trenger du også en enhet for å koble anlegget til nettverk -- billigste alternativ er vel en Zone Bridge til tusenlappen.

For meg blir fire og et halvt tusen litt for dyrt for elektronikk som skal plasseres på et fuktig bad. Jeg satser heller på en T-Amp til noen hundrelapper, med signalkabler gjennom veggen fra soverommet; alternativt en AirPort til 750,- for trådløs overføring.

Men du har rett i at Sonos kan spille rett fra nettverksdisk uten hjelp av en datamaskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Sonos er helt genialt. Har det selv hjemme og har akuratt innstallert det hos faren min i halve huset hans. hvis du kjøper bridgen br100 og setter den på routeren din er du praktisk talt i gang. Da er det bare å hente musikken fra en NAS, og dette kan du da styre fra en ipod touch iphone eller pc, og selvfølgelig sonos kontrolleren.
    Ok :-D Da tror jeg at det ikke er så mye å lure på lenger... Dersom jeg kjøper br 100 og trekker kabel inn til routeren (som er i rommer ved siden av) og opp til høyttalere så er det nok? Og selvfølerglig en fjernkontroll :-) Må liksom bestemme meg for dette ganske kjapt siden alle vegger er åpne på badet nå... Er liksom "avhengig" av å få musikk på badet! Og mulighet for ett par høyttalere innfelt i tak på veranda og diverse senere 8)

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok :-D Da tror jeg at det ikke er så mye å lure på lenger... Dersom jeg kjøper br 100 og trekker kabel inn til routeren (som er i rommer ved siden av) og opp til høyttalere så er det nok? Og selvfølerglig en fjernkontroll :-) Må liksom bestemme meg for dette ganske kjapt siden alle vegger er åpne på badet nå... Er liksom "avhengig" av å få musikk på badet! Og mulighet for ett par høyttalere innfelt i tak på veranda og diverse senere 8)
    Du har forstått det Det er bare å sette i gang!

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei
    Jeg har SONOS og synes dette er et kjempe system. Dyrt javel, men det er enkelt og en god fjernkontroll som gir god oversikt.

Jeg kjøpte ZoneBridge 100 koblet til ruter på boden, en ZP 90 som ble koblet på forsterker i stua, en ZP 120 med noen små høytalere på soverommet, og en C 100. Så jeg kjører to soner, og det er plass til å utvide.

Jeg har jo lagret musikk i FLAC på en NAS som står i boden, og i tillegg har jeg tilgang på nettradio i fleng(alle norske også)

Så jeg anbefaler dette på det varmeste, men en må jo se på hva en vil legge av penger i slikt da.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du likevel har åpne vegger, vil jeg anbefale at du plasserer elektronikken på et tørrere sted og trekker høyttalerkabler inn på badet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du utvide senere, eller skal du bare ha dette på badet?

Krever ikke så mye med HT + forsterker + tilkoblingspunkt på f.eks bade til mp3-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Radio

Hvorfor gjøre dette så dyrt og komplisert?

Kjøp en billig FM-sender på nett. Jeg har en på 0.5 watt, og den sender fin lyd flere hundre meter.
    Koble denne på datamaskin, mp3 spiller, cd spiller eller hva du måtte ønske. (mini jack)
    Så har du radio i rommene du ønske musikk.
    Veldig enkelt og greit, billig og.
    Radiosenderen jeg kjøpte jeg for 600,- ca.
    Radioen kan du få fra bare noen få kroner og opp til flere tusen, så her bestemmer du selv kvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis du likevel har åpne vegger, vil jeg anbefale at du plasserer elektronikken på et tørrere sted og trekker høyttalerkabler inn på badet.
    Jepp, da avventer jeg alt til jeg er ferdig :-) Setter elektronikken på boden ved siden av, og høyttalerene skal felles inn i taket. Så det kan da trekes opp senere :-) Blir nok uansett Sonos nå tror jeg, ser som sagt genialt og enkelt ut. Er jo da greit å på sikt kjøpe boks for stue og veranda høyttalere o.l. :-D
    Har altså sett litt på squeezebox på nettet nå. Men blir liksom ikke helt overbevis om at det kan måle seg med Sonos. Ser kanskje noe mere tungvint ut, og som det sies litt før her så er ddet vel også en annen hastighet på router.
    Takker så mye for alle svar her :-D Er vel bare å ta en tur på HiFi klubben og se om dem har noe demo opplegg på dette :-)

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Vil tro du blir fornøyd med SONOS, da du etterhvert kan bygge det ut med flere soner og kontroller. Det bruker heller ikke av kapasiteten på den trådløse ruteren slik som squeezebox gjør. Og det ser jeg som en fordel om en bruker trådløst nett til mye.

Det som er viktig synes jeg er å være veldig nøye med måten en ripper og tagger musikken sin på, da det letter å finne frem.

Lykke til.

Newcomer acid sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Skal du utvide senere, eller skal du bare ha dette på badet?

Krever ikke så mye med HT + forsterker + tilkoblingspunkt på f.eks bade til mp3-spiller.

logitecj squeeze radio

her har du en enkel og full brukbar løsning.. anbefales..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •