Impedans?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Impedans?

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Impedans?

Jeg har en marantz SR5400 som er merket med noe ala "anbefalt høyttaler impedans 6-8ohm". Vurderer å kjøpe(bygge) dynabel Nut som nye foreløpige fronter. Disse er oppgitt til 4-8 ohm. Er det uheldig å bruke disse med denne receiveren?
    Og har jeg skjønt det riktig med at jo høyere motstand jo mer tungdreven høyttaler? Det høres jo logisk ut.. Eller er det omvendt? Elektro var aldri mitt fag..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenning = Motstand x Strøm, så jo mindre motstand (ohm) jo mer strøm (Ampére) kreves det at forsterkeren leverer da nettet gir ca. 230 volt. Det er riktig.

Eller så lurer jeg også på hva en produsent mener med å si at en høyttaler er "4-8 ohm". Er 4 ohm minimum? Tror ikke det, så håper noen kan forklare dette med hvorfpr man sier "4-8 ohm" :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert det er noen sammenheng mellom hvor lettdreven en høyttaler er og impedansen. En høyttalers følsomhet er en pekepinn, og angir hvor høyt høyttaleren spiller ved en bestemt effekt og frekvens, f.eks. 1watt, 1kHz. Jeg foretrekker begrepet følsomhet, fordi det er ofte vanlig at en høyttaler har høy følsomhet, men krever mye strøm for å drives skikkelig. Cerwin Vega-høyttalere er eksempler på dette, der følsomheten er høy og gjerne ligger rundt 95dB (vanlig er rundt 90dB), mens de store elementene ofte trenger store strømreserver for å kunne drives skikkelig.

dynaBel Nut er ikke en vanskelig last, og trenger ikke spesielt strømsterk forsterker. At impedansen er 4-8 ohm betyr at impedansen ikke er konstant i hele frekvensområdet fra 20-20k Hz. Dette gjelder for mange høyttalere, men det kan da være litt tilfeldig hva man spesifiserer. Noen angir et slags gjennomsnitt. Personlig synes jeg ikke den nominelle impedansen er så fryktelig interessant. Det er mer interessant hva som er den laveste impedansen, spesielt i bassområdet.
    Grunnen til at Nut er spesifisert til å ha en impedans på 4-8 ohm, er at den er en 2 1/2-veis konstruksjon, der 8ohms elementer spiller alene i frekvensområdet fra 100Hz til 20kHz. Under 100Hz spiller det nederste elementet sammen med det andre basselementet i parallell. To 8ohms elementer i parallell gir 4ohm nominelt. Var det forståelig formulert?

Tror ikke det skal være noe problem for Marantz SR5400 å drive og kontrollere disse høyttalerne. Jeg liker lyden i dem godt, så jeg kan bare ønske lykke til med prosjektet.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Får se når jeg kommer i gang..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere en impedanskurve. Som dere ser er den en 8 ohms høyttaler selvom den går ned til 2,9 0hm. Den vanskligste delen av denne impedanskurven vil trolig for en forsterker være 60-65 Hz. Der stuper den svært bratt og i et område der det omsettes mye energi. Brattheten har altså veldig mye å si.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en tilsvarende kurve for Nut (klippet fra en pdf-brosjyre, og derfor litt ullen). Som dere ser, så er impedansen mye lavere i bassområdet enn i mellomtone/diskant, og det er nok derfor de beskriver den som en 4-8 ohms høyttaler. Likevel ligger ikke laveste punkt på impedanskurven spesielt lavt (rundt 4 ohm, tror jeg).

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Cerwin Vega-høyttalere er eksempler på dette, der følsomheten er høy og gjerne ligger rundt 95dB (vanlig er rundt 90dB)..
    Vi kan jo ta med Klipsch ogsaa som ligger rundt 100dB for alle deres hoeyttalere
    8)

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder for mange høyttalere, men det kan da være litt tilfeldig hva man spesifiserer. Noen angir et slags gjennomsnitt. Personlig synes jeg ikke den nominelle impedansen er så fryktelig interessant. Det er mer interessant hva som er den laveste impedansen, spesielt i bassområdet.
    Helt riktig roffe at det mest int er i bassomraadet, der det er mest vanskelig for en forsterker.
    Men hvis en hoeyttalerprodusent oppgir f.eks en 8ohms impedans, saa vil dette si den nominelle impedans rundt 1000Hz. Oppgir de 4-8ohm vil det som ble sagt her at impedansen er avhengig av frekvens og variere fra 20-20kHz.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Cerwin Vega-høyttalere er eksempler på dette, der følsomheten er høy og gjerne ligger rundt 95dB (vanlig er rundt 90dB)..
    Vi kan jo ta med Klipsch ogsaa som ligger rundt 100dB for alle deres hoeyttalere
    8)
    Rundt 100db på alle? :shock: Det har no aldri eg opplevd, men da har Klipsch forandra filtera sine dei siste åra. :roll: Veit at dei har våre lettdrevne, men ikkje so lettdrevne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flesteparten ligger mellom 94-99db. Er vel kun RF 7 (102db) og Heritage-serien (Klipschorn, Belle og La Scala med 104db) som er over 100db av de modellene som selges nå

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være viktig å nevne at dersom impedansenkurven har svært skarpe fasevinkler i de høyeste oktavene kan dette gjøre forsterkeren utsatt for selvsving. Ikke bare full selvsving, men også høyfrekvente ettertoner som ikke får forsterkeren til å fly fullstendig av skaftene. Dette kan allikevel få forsterkeren til å slå seg av da enkelte har relativt følsom HF-sperre. (mange har ikke HF-sperre over hodet.)

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    8)
    Rundt 100db på alle? :shock: Det har no aldri eg opplevd, men da har Klipsch forandra filtera sine dei siste åra. :roll: Veit at dei har våre lettdrevne, men ikkje so lettdrevne.
    Rundt 100 vil si +/- 100 :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 dB +/- 100 dB... Altså en følsomhet fra 0-200 dB? :lol:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    100 dB +/- 100 dB... Altså en følsomhet fra 0-200 dB? :lol:
    Hehe, 100+/-. Saan det var bedre!

:wink:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En høyttaler med høy følsomhet er "lettdreven" i den forstand at den spiller høyt ved lav effekt. Men den spiller neppe bra med en "billig" forsterker av den grunn. Den er ikke lettdreven i den forstand at den setter små krav til forsterkeren.

Nå vet selvfølgelig ikke jeg hva du legger i "lettdreven, Electra.

Høy følsomhet er både på godt og vondt.
    Elementene settes lett i bevegelse. Men de er også tilsvarende vanskelige å kontrollere og stoppe.
    Dette betyr i praksis at en høyttaler med høy følsomhet krever en forsterker med "jerngrep" for å spille godt. Det vil sien forsterker med stor strømstyrke, som roffe er inne på, og høy dempefaktor.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM

En høyttaler med høy følsomhet er "lettdreven" i den forstand at den spiller høyt ved lav effekt. Men den spiller neppe bra med en "billig" forsterker av den grunn. Den er ikke lettdreven i den forstand at den setter små krav til forsterkeren.

Du skreiv det fullstendige svaret for meg. Skjønnar? :wink:
    Konklusjonen din er akkuratt som eg ville ha sagt det sjøl. 8)

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM

Høy følsomhet er både på godt og vondt.
    Elementene settes lett i bevegelse. Men de er også tilsvarende vanskelige å kontrollere og stoppe.
    Dette betyr i praksis at en høyttaler med høy følsomhet krever en forsterker med "jerngrep" for å spille godt. Det vil sien forsterker med stor strømstyrke, som roffe er inne på, og høy dempefaktor.
    Ja det er saa sant som man kan faa seagt det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •