Tvilsomme lydeksempler fra Naim viser "fordelen" med hirez lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tvilsomme lydeksempler fra Naim viser "fordelen" med hirez lyd

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såvidt lest litt i tråden du linket til. Jeg tenkte med en gang TOYOTA og de XX mill. $ amerikanske mydigheter vurderte å saksøke dem for.. Flere som har problemer med pedalen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er link direkte til Naim siden, ikke via den debattsiden:

naimlabel.com

Jeg synes NAIM er ganske kundevennlige her:
    "Please download our free test files to ensure our files are compatible with your equipment. "

Det kan jo være noen som ikke kan spille av FLAC filer og da er det greit å gi kundene denne testmuligheten før man kjøper filer.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Her er link direkte til Naim siden, ikke via den debattsiden:

naimlabel.com

Jeg synes NAIM er ganske kundevennlige her:
    "Please download our free test files to ensure our files are compatible with your equipment. "

Det kan jo være noen som ikke kan spille av FLAC filer og da er det greit å gi kundene denne testmuligheten før man kjøper filer.
    Kundevennlige?

Har du lest gjennom debatten som foregår på "hydrogenaudio forums" som knutinh linket til?

Dette er snakk om manipulering / redigering av selve låten, for å fremmheve eventuelle kvaliteter med å øke bitrate og samplingsfrekvens. Om dette stemmer er det så er det virkelig "snake oil" fra de fjerne strøk.

Det som er essensen i å laste ned låter i forskjellig bitrate / sampling for sammenligning, er jo å spore forskjeller i akkurat om sampling / bitrate har noe å si på lydkvaliteten. Selvfølgelig blir det forskjeller om låten ikke er den samme.

Om det viser seg at nevnte produsent fiklet med innholdet for å få det ene til å låte bedre enn det andre uavhengig av bitrate / samplerate, for å tjene penger. Ja, da har de sagd over grenen de sitter på. Med andre ord, advokatmat.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjøp deg låtene selv da og sjekk selv - det er minst like mye "snake oil" blant de skeptikerne som i selve bransjen!
    Konspiratorikere - det er vel det de er

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man behøver ikke å være konspirasjonsteoretiker for å se at selgere ofte forskjønner sannheten for å øke salget.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken her dreier seg jo utelukkende om villedende markedsføring. Dette selvfølgelig om teorien til "konspirasjonsteoretikerene" stemmer. Noe jeg førøvrig ikke har tenkt å bruke tid på å finne ut av. Det er allerede andre på saken ser det ut som :wink:

I nettbutikken tar de mer penger for høyoppløselig materiale enn for vanlig CD-kvalitet. Har de tuklet med innholdet i det som var CD-kvalitet, for å gi høyoppløselig innhold ett større kvalitativt forsprang, så kalles det ??? :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om Naim har opptrådt "umoralsk" eller ei. Dette viser i det minste at når en forumbruker (eller som det hevdes i diskusjonen: et hifi-magasin) hevder at de har hørt på hirez kontra CD-kvalitet, og det var enorm forskjell, så bør man stille spørsmål til hvilke lydeksempler det er det har lyttet til.

Asvaberg: hvilken "snakeoil" er det som foregår blant skeptikere?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Asvaberg: hvilken "snakeoil" er det som foregår blant skeptikere?

-k
    Utrolig klønete uttrtykt av meg, Knut - beklager.

Jeg mente å si at det er vel så mye kritikk av musikkvaliteten som florer, blant skeptikere - som blant mere tolerante hi-fi interesserte. Sistnevnte i dette tilfellet, som med meg, tar imot NAIM tilbudet om hi-rez nedlasting med stor glede.

Men jeg føler at skeptikere innimellom er vel "über-skeptiske" - inkludert deg, Knut. F.eks i SA-CD debatten og ditt korstog mot produsentene som enda ikke har tillatt ripping av SA-CD lagene på disse platene (eller: at ingen enda har klart å knekke denne koden).

Om det viser seg riktig at NAIM har manipulert med kvaliteten på redbook-CD filene for å øke salget av hi-rez filer, så er det rett og slett trist.
    OG, dette er viktig, om det viser seg å være korrekt: all honnør til skeptikerne som avslører dette - deg inkludert.

Men jeg gjentar at jeg synes det er bra at NAIM legger ut nedlastingseksempler på forskjellige filtyper slik at kundene selv kan velge om de:
    a) kan spille av filene
    b) hører forskjell

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg mente å si at det er vel så mye kritikk av musikkvaliteten som florer, blant skeptikere - som blant mere tolerante hi-fi interesserte. Sistnevnte i dette tilfellet, som med meg, tar imot NAIM tilbudet om hi-rez nedlasting med stor glede.

Men jeg føler at skeptikere innimellom er vel "über-skeptiske" - inkludert deg, Knut. F.eks i SA-CD debatten og ditt korstog mot produsentene som enda ikke har tillatt ripping av SA-CD lagene på disse platene (eller: at ingen enda har klart å knekke denne koden).
    Jeg forstår ikke hva dette har med snake-oil å gjøre. Kanskje er jeg "for skeptisk", kanskje ikke. Jeg er bare en av mange deltagere i debatten. Siden både jeg og du deltar i debatten så er vi neppe i stand til objektivt å vurdere vår egen og hver andres deltakelse :-)

Jeg har konkrete innvendinger mot SACD-formatet, markedsføringen av formatet og argumentene som tilhengerne bruker for formatet. Jeg viser til kilder i mesteparten av min kritikk, og lar det være opp til leseren å vurdere mine argumenter og mine kilder.
    • Jeg har ingenting imot hirez i seg selv (jeg er vel mer likegyldig, eller mener at mye taler for at vi ikke kan nyttiggjøre oss det).
    • Jeg er veldig for multikanals lyd når det er rett gjort (noe som DVD-A og SACD kan gi oss).
    • Jeg er positiv til alle tiltak som kan gi oss musikk som i mindre grad enn i dag er begrenset av latterlige normer for musikkproduksjon (loudness-war).
    • Jeg er imot alle former for sperrer som begrenser mine muligheter med lovlig innkjøpt materiale - jeg har selv erfart hva som kan skje når man gjør seg avhengig av en leverandør som har låst deg inne. Jeg er kynisk nok til å anta at det eneste/beste middelet mot uskikkelig industri er å ha full frihet til å forlate deres formater når de blir for restriktive. Derfor har jeg all musikken min på en harddisk i et format som kan leses av det meste og konverteres til alt.

Om det viser seg riktig at NAIM har manipulert med kvaliteten på redbook-CD filene for å øke salget av hi-rez filer, så er det rett og slett trist.
    OG, dette er viktig, om det viser seg å være korrekt: all honnør til skeptikerne som avslører dette - deg inkludert.

Men jeg gjentar at jeg synes det er bra at NAIM legger ut nedlastingseksempler på forskjellige filtyper slik at kundene selv kan velge om de:
    a) kan spille av filene
    b) hører forskjell
    Jeg forstår ikke hvordan du kan si både det første og det siste. Det er trist om de har lagt ut "manipulerte" eksempler, men det er bra at de har lagt ut eksemplene uansett hva de har gjort med dem? Jeg har ikke avslørt dette, kun henvist til andre som gjorde det.

I diskusjonen på hydrogenaudio så er et tema at Naim ikke eksplisitt har sagt at dette er filer egnet til å teste om man hører forskjell på hirez og CD, men at filene i praksis brukes til det av andre enn Naim. Kanskje er det andre enn Naim man burde kritisere da. Men hvorfor legger Naim ut filer hvor "CD-kvalitet" filen er noe helt annet enn en optimal ned-konvertering av hirez-delen?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår ikke hva dette har med snake-oil å gjøre.

Jeg forstår ikke hvordan du kan si både det første og det siste. Det er trist om de har lagt ut "manipulerte" eksempler, men det er bra at de har lagt ut eksemplene uansett hva de har gjort med dem? Jeg har ikke avslørt dette, kun henvist til andre som gjorde det.

-k
    1) Jeg skrev "snake oil" med hermetegn. Det var et dårlig forsøk på å si at über-skeptikere kan komme med udokumenterte påstander. Sjeldent, men det skjer. Se punkt 2 for ytterligere forklaring.

2) Jeg synes det er fint at en produsent/plateselskap tilbyr musikk i forskjellige kvaliteter og ikke bare mp3-filer.
    Jeg synes det er flott at man selv kan teste om man kan spille av en FLAC fil før man går til innkjøp av en slik filtype.
    Men samtidig synes jeg det er trist om det viser seg at noen filer er manipulert - for jeg regner med at über-skeptiterne ikke har sjekket alle filer og filkvaliteter som NAIM tilbyr - og da er vi tilbake til punkt 1.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Please download our free test files to ensure our files are compatible with your equipment

Menes vel først om hvem av formater du kan avspille og om man bare kan avspille 44,1 kHz eller om man greier hel og ren urørt 96 kHz eller om man greier å rote det til 48 eller andre kHz
    Ser det er tidsforskjeller på testene så litt rart er det om man ønsker jukse så bruker man tid på så mange ulike spor

Jeg tror det bør testes bedre før man utaler juks og fanteri
    Man bør ta hele sanger de har å tilby å ikke lage dom over eksempler de har lagt ut å tilogmed kanskje ikke laget selv.
    (de har jo selv ikke fremmet lydforskjeller i test lydene men at man bør sjekke at man får spillt dem av)

Er også skeptisk til testeren som også blander SACD inn i sammenligninger han burde skjønt at bare blir kaos og tull med blanding av analogt , digitalt og SACD på pc som garantert downsampler og farger lyden
    Noen burde ta en uavhengig test for å sikkre at 44,1 - 96 khz er 100% ivaretatt å ikke endret før man stoler helt på en enkelttester å personens pc , drivere , innstillinger
    Test heller hele lydfiler

Hva så om lydeksemplene er fixet ? de er ikke lovet å reppresentere forskjell

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •