sacd og dvd-audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sacd og dvd-audio

Når er det disse formatene kommer i plate butikkene?

og hva er forskjellen på sacd og dvd-a?

bare lurer..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips: trykk på søk og skriv sacd :wink:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    tips: trykk på søk og skriv sacd :wink:
    slikt er irriterende.......søk, søk og søk...det er jo mye lettere og spørre :wink:

Er ikke forskjellen mellom sacd og dvd audio at dvd audio har en bilde side mens sacd bare lyd?

de er vel forøvrig kommet ut i butikkene..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sacd er også som regel hybrid så de kan spilles i vanlige cd spillere også. da med vanlig to kanals cd lyd. utvalget i norge er elendig, men play.com har mye
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: sacd og dvd-audio

Sitat Opprinnelig postet av sporadic
    Når er det disse formatene kommer i plate butikkene?
    Aldri, ette å ha blitt lansert for 5 år siden har begge formatene floppet for lenge siden.

Robert-

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en kjennsgjerning at det er høy Catch-22-faktor over alle lanseringer av nye standarder:

* Du får ikke plateprodusentene til å lage plater på et nytt format før de har et stort marked å selge i.
    * Du får ikke et stort marked før vanlige konsumenter har støtte for de nye formatene i sine spillere.
    * Du får ikke konsumentene til å skaffe en ny spiller før det er et stort tilbud av plater på et nytt format.

Den eneste måten jeg kan se at dette skal kunne "ta av" er at de fleste nye spillere kommer med støtte for de nye formatene uansett prisklasse. Dette kommer til å ta tid, og det er ikke sikkert det skjer i det hele tatt...

Den som lever får se, men det er nok av formater som aldri tok skikkelig av i konsumentmarkedet (DAT, Minidisc, BetaMax etc.)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de lavere prisklassene kommer hybriddrivverkene og de integrerte DAC-chippene til å ta over fullstendig i løpet av kort tid. Dette blir høyst sannsynlig flashbare brikker som støtter alle formatene digitalt men bare konverterer ett format da den oversetter de andre til dette formatet. Dersom man da kan patche opp spilleren til et senere bilde eller lydformat vil nok dette fenge konsumentmarkedet. Om det er dette vi entusiaster ønsker oss derimot er en annen sak. Men det sitter definitivt ikke 8-10 forskjellige prosessorer i de billigste av de aller nyeste som spiser omtrent hva det skal være. Den tiden vi er i nå er derfor den beste vi har hatt med tanke på å kunne realisere fler paralelle formater. Med nok kapasitet på platene i fremtiden kan de inneholde HD og standard video, PCM, SACD, DVDA, DD, DTS, DivX, MP3, ulike bildeformater osv på en plate slik at man kan velge den delen av innspillingen som passer best til det aktuelle utstyret. I bilen kan man for eksempel loade MP3-filene sammen med DivX så det ligger lagret i spilleren mens man hjemme nyter dem i SACD eller DVDA, kanskje med bilder fra konsert eller musikkvideo ved siden av.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dere begge er litt ute på jordet her:

-SA-CD og DVD-Audio støtter ikke video. Man kan riktignok lage hybridplater som også inneholder DVD-Video, men man kan ikke spille av lyd fra SA-CD eller DVD-Audio og samtidig se på video.

-At flere spillere får støtte for DVD-Audio og SA-CD trenger ikke på noen måte bety at disse formatene vil ta av. Folk må også se en grunn til å kjøpe utgivelser på disse formatene og det er det svært få som ser idag. Lydkvalitet er ikke nok til å få opp interessen for et format idag. SA-CD og DVD-Audio har blitt et format for spesielt interesserte audiofile som kun vil kjøpe nye utgaver av musikk de likte da de var unge. En titt på hvilke titler som utgis på formatene burde vise dette. Dette er ikke nok for å få et format til å ta av og promoteringen av formatene har har også nesten stoppet helt.

Man får nå støtte for HDCD i DVD-spillere til 5-600,-. Har dere sett noen økning i HDCD?

Robert-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er ikke at dette i seg selv har noe med video å gjøre. Det er heller ikke at det i seg selv til få platemarkedet til å snu seg på dagen. Det er imidlertid at vi kommer til å få økt kompatibilitet i fremtiden enten vi vil eller ikke. Det kommer til å komme kraftigere prosessorer i alle spillere og multispillere kommer til å ta helt over. De aller fleste kommer ikke til å vite om de spiller CD, SACD, DVDA, MP3... osv. Det samme gjelder bildeformatene. De kommer ikke til å vite om de ser på DVD, DivX, VCD, SVCD osv. De kommer til å dytte inn plata og lese av det de vil ha uansett hvilket format det er lagret i. Dette åpner for at platebransjen ikke tjener noe på å holde igjen og salget av vanlige CD-plater kommer til å fases ut om en god del år. Ikke fordi nødvendigvis PCM-lyden dør, men fordi de har så latterlig liten lagringskapasitet i forhold til det som kommer til å bli standard fremover.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår meg litt, robertaas... Poenget mitt er at det ikke tar av før det er mange plateutgivelser som BARE kommer på DVD-audio eller SACD uten at de slippes på CD. Vi vet jo ikke om dette skjer.

En annen viktig sak for platebransjen er at det er dårlig med muligheter for rettighetsbeskyttelse på CD-formatet. Det er derfor sannsynlig at dette fases ut til fordel for noe annet. Om dette blir SACD eller DVD-audio gjenstår å se. Det er ihvertfall et poeng at platebransjen har en motivasjon for å finne et nytt format. Det blir spennende å se hva de kommer opp med. Jeg tror hverken SACD eller DVD-Audio er svaret...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD audio sælges der 5x mere af end sacd, sacd har en markedsandel på 0,5 %. Tror problemet med sacd var at det blev markedsført som et audiofil medium, og så blev det ikke kørt helt ud. At det er et tilbud til audiofile der vil have bedre lyd er jo prisværdigt, men det er nu nok nærmere en "test-run" for fremtidige ting. Selvfølgelig skal det ikke undre at man om 3 år må have ny hardware, igen...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor har du den infoen fra at dvd-a selger fem ganger mer en sacd? tipper det motsatte faktisk. det finnes mange ganger flere sacd titler en det finnes dvd-a.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også stusset litt ved det forholdet. Har hørt at det er mye mer SACD-titler. Selv har jeg ved fler anledninger sett SACD-plater, men aldri en DVDA.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo hende det er noe talltriksing ute å går her. infoen kom jo ikke akkurat fra en uavhengig kilde;-)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var det jo ikke.
    Men jeg fant en uavhengig kilde også, flink som jeg er.
    http://www.riaa.com/news/newsletter/pdf/2003yearEnd.pdf

Her er situasjonen helt annerledes.
    SACD selger 3 ganger så mye som DVDA. Og det er ingen økning hos DVDA iforhold til andre år.

Forøvrig finnes det nesten 3 ganger flere SACD-utgivelser enn DVDA.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig dvd-a counsil tar med salg av musikk på "vanlig" dvd. da er nok bildet ett annet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    kan jo hende det er noe talltriksing ute å går her. infoen kom jo ikke akkurat fra en uavhengig kilde;-)
    jeg ville også vædde en bondegaard på at sacd sælger mere jo, så jeg stoler mere på riaa´s måling, jeg bliver også lige overvældet over udvalget af sacd ved f.eks. acoustic sounds hver gang. Uanset, tal er ihvertfald noget man ikke kan stole på. Men for at svare på indlæggets første spørgsmål, så glem efterhånden alt om "når noget kommer i butikkerne" "alt" handles jo på nettet alligevel....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så handlet vel heller ikke spørsmålet om butikker men snarere om når de kommer i salg. Dette har jo mer med platebransjen på produksjonssiden å gjøre enn forretningene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sandt, men de kommer aldrig i "min" platebutik, heroppe på fjellet med 3-4 entusiaster.... I de store butikker i Oslo, Bergen osv. kommer de måske, det må man som kunde pushe for, kender ikke til om de er der allerede. I Danmark er de som regel i cd butikker og varehuse.
    Men, jeg må indrømme, jeg går aldrig i en cd butik, medmindre jeg er i Holland hvor der er nogen butikker med stooort udvalg, jeg bestiller alt via nettet, og dér kan du få hvad du vil have, f.eks. om det er TOTO V som vanlig cd eller sacd...
    Et marked må jo skabes, og sacd prøver med hardware der bliver billigere og billigere, men det var jo ikke meningen fra starten av at sacd skulle overtage for cd. Sacd er jo bare en niche for entusiaster, som SuperBit dvd er det...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •