Ufordelaktig rom - hvordan vil det låte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ufordelaktig rom - hvordan vil det låte?

Hei,

Jeg har tenkt å kjøpe et stereoanlegg snart, men jeg har et rom der høyttalerne kanskje ikke passer så godt inn. Jeg har laget en illustrasjon (tallene er i meter):

-romoppsett-png

Den tiltenkte plasseringen til høyttalerne er i rødt. Resten av stua inneholder spisebord og skrivebord, og kan ikke brukes med tanke på TV og stereoanlegg grunnet konstruksjonen. TV, sofa og bord må dermed stå der de er nå. Håper dere kan hjelpe meg med spørsmålene mine, da jeg er lite erfaren med dette selv.

Jeg har 4 spørsmål:

1: Uten å gå inn på konkrete høyttalermodeller: Hva er de største problemene med dette oppsettet? Jeg er klar over at det kan bli noe trøbbel med bassen siden høyttalerne må stå så nært veggen - men jeg vet ikke helt hva som kan skje.

2: Jeg har vist på bildet at det er skyvedører på hver side av TV-en. Vil det hjelpe på bassen om disse står åpne?

Nå over til en spesifikk høyttalermodell: Jeg hadde tenkt å kjøpe Dali Ikon 6, men jeg er usikker på om dette er et godt valg med dette rommet. Imidlertid kan det hende jeg vil flytte til et annet sted senere. Derfor kan det være greit å gå for disse høyttalerne likevel så lenge det ikke vil høres helt fryktelig ut her hvor jeg er nå.

3: Hvor stor forringelse av hva disse høyttalerne kan prestere med en bedre plassering i et bedre rom kan jeg forvente? Hvis det vil være nesten like bra, betyr det ikke så mye, men hvis det blir svært mye dårligere blir jo det et problem.

4: Hvis problemene fra punkt 3 blir for store: Hva vil være en bedre høyttalermodell? Ikon 2? Bonusspørsmål: Hvis ja, kan det da være hensiktsmessig å oppgradere til en Ikon Sub senere, og trenger jeg da noe mer utstyr utover en vanlig stereoforsterker?

Jeg er veldig takknemlig for svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo veldig an på hvor pirkete du er da, og hvilke høyttalere du har sett på.
    Jeg tror du vil få bedste lyd med stativhøyttalere a la Dynaudio, XTZ eller B&W f.eks. Med mindre høyttalere får du mer fokus, og bedre integrasjon mellom bass/diskant pga den korte avstannen du har til lytteposisjonen.
    En helt suveræn løsning er planar høyttalere om du er litt high end orientert. Magnepan MG12 krever minimalt med plass på gulvet og du får mye lytteglede. Disse veier ingenting og kan lett flyttes ut på gulvet når du vil lytte...
    Selvfølgelig, den første regel i hifi er symmetri for god lyd. Her har du anlegget i ene enden av stuen, pluss at den ene høyttaler er nær et hjørne, så du vil få problemer med bassen, og det kan vanskelig løses....
    En annen løsning er veggmonterte høyttalere, fra f.eks. B&W, disse er jo beregnet på denne plasering, du sparer plass og får sikkert helt ok lyd....

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du har så mye å uro deg for, fett oppsett med de skyvedørene til soverommet!

Tror og at gulvstående modeller kan gjøre det vell så bra, 3.5 meter er en ok lengde, tror det kommer mer an på konstruksjonen på høyttaleren. Det er jo et stort rom selv om du sitter nært høyttalerne.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste av oss må jo leve med høyttalere plassert (for) nær frontveggen. Når den ene er plassert i hjørne vil den gi noe mer (dyp)bass enn den andre. Det viktigste er at du ikke har samme avstand til sidevegg som til forntvegg, på den måten får du en mindre økning over et større frekvensområde, noe som ikke blir så fremtredende.
    Akustiske tiltak på nærmeste sidevegg kan også være lurt, for å dempe førsterefleksjonen fra den høyttaleren. Dette behøver ikke å være en stygg dempematte, men like gjerne en bokhylle, planter, puter, tepper etc.

Resultatet av åpne skyvedører kan tippe begge veier, så der tør jeg ikke å spå noe, men det er jo veldig enkelt å finne ut av! :-D

Lytteposisjon inntil bakveggen er heller ikke ideelt, og vil gi deg ujevn respons i mid/øvre bass/nedre mellomtone, alt ettersom hvor langt fra bakveggen ørene havner. Demping av bakveggen er også en fordel, det hjelper ikke på bass/nedre mellomtone, men demper refleksjoner høyere i frekvens som ellers kan gi skarp/hard/rotete/slitsom lyd. Her er jo også veggteppe, puter etc et penere alternativ til akustikkmatter.

Ellers kan du fort få samme problemer som jeg har, ved at du totalt i rommet får store paralelle harde flater, som gir en lang etterklangstid et sted i diskanten. Noe du fort avslører med å klappe i hendene (eller nyse) i rommet.
    Hos meg får jeg en skikkelig zzzzzzing-lyd som er ligger ved 4-5khz, og ødelegger lyden fra selv de dyreste diskantelementer. Demping i tak (akustisk himling) eller noen fine tepper på gulvet gjør underverker.
    Alternativet er å satse på høyttalere med mindre spredning i diskanten (les horn), noe som hjalp stort hos meg ihvertfall.

Synes du dette ble mye negativt, og at det høres ut for at alt kan gå galt, må du være klar over at alle rom og alle oppsett har sine minussider, spørsmålet er hvor godt man klarer å kamuflere de! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Det var vel omtrent som jeg mistenkte - at dette ikke er helt optimalt, men ikke nødvendigvis katastrofalt. Ut fra det dere skriver har det siste jeg skrev opprinnelig blitt viktigere:

La oss si at jeg går for Ikon 2 i stedet for 6, med tanke på å kjøpe en subwoofer senere (for eksempel Ikon Sub).

Hvordan tror dere kombinasjonen Ikon 2 + Sub vil låte sammenliknet med Ikon 6 alene? Hva vil jeg eventuelt tape? Dype mellomtoner? Dette spørsmålet gjelder både rommet slik det er nå og hypotetisk for et bedre rom enn dette.

Til slutt et skikkelig nybegynnerspørsmål: Trenger jeg noe annet utstyr enn en vanlig forsterker (bortsett fra kabler) for å drive to stativhøyttalere og en subwoofer?

Jeg er glad for hjelpen jeg har fått i denne tråden og min første tråd i "prisjakt"-kategorien - det er nå mye lettere for meg å ta en avgjørelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er nybegynner så kan du sikkert ta det helt med ro.man skal være ri melig pirkete for å bry seg med slike ting som i ditt tilfelle. Dessuten kommer det helt ann på hvor høyt du skal spille,hvilken musikk osv.
    Ellers kan vi tro og mene til vi blir blå i trynet om hvordan det vil låte,men det blir bare tullete. Du må selv avgjøre om du er fornøyd for det er DET som er det viktigste. Ikke hva andre mener... Det viktigste i et rom etter mi n mening er at det finnes demping i form av møbler,tepper på gulvet etc. Ellers har rom og høyttaleplassering en del og selvsagt,men dette kan du utforske nærmere når du har koblet opp alt. Når man har holdt på en stund med hi fi så blir man vel egentlig aldri helt prosent fornøyd for ting kan alltidbli bedre . Det er det som er det gøye og DYRE (grøss) med denne hobbyen vår :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et nytt spørsmål:

Sett at jeg får tak i et par brukte Mentor 6 til en billig penge: Vil jeg tjene noe/tape noe/få ingen forskjell ved å ha disse høyttalerne i stedet for (nye) Ikon 6 med rommet som er illustrert over?

Jeg vet jo at Mentor i utgangspunktet er bedre enn Ikon, men jeg tenkte at de kanskje ville trenge et større rom. Vi kan i dette tilfellet gå ut fra at en brukt Mentor koster det samme som en ny Ikon. Vi kan for eksempel si at jeg har forsterkeren Cambridge 840A v.2, som skal kunne drive begge disse modellene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •