LP vs CD -en subjektiv vurdering :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Det er jo dette handler om! Hva folk mener lyder (subjektivt) best. Dette er ikke en LP vs CD tekniske målinger-tråd

Mulig CD kan gjengi større dynamikk. Spørsmålet blir da hvorfor den i så mange tilfeller ikke gjør det. Er det fordi CD i større grad blir mikset med tanke på microanlegg, mens LP er et format beregnet for entusiaster og man derfor legger inn mer dynamikk fordi man forventer det er mer ønskelig for den brukergruppen. I så fall så er det jo en fryktelig sløsing med lydkvaliteten med mye av det som utgis på cd...
    Yes, vi kjender vel alle den "loudness" krigen der foregår.....og cd har aldrig vært "perfect sound forever" som Philips lovet, men det er et handy format.
    Når vinyl har vært dømt død mange ganger, og nå er sterkere enn noensinde, det forklarer vel alt, eller?
    Vinyl Records | Acoustic Sounds

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Yes, vi kjender vel alle den "loudness" krigen der foregår.....og cd har aldrig vært "perfect sound forever" som Philips lovet, men det er et handy format.
    Ja, men er det ikke masteringen/mixingen som er problemet og ikke CDen som et format? Hvis jeg ikke liker sounden på en CD så er jeg også villig til å gi tap av detaljer til fordel noe som er "mer hørbart", og det selv om det ikke blir mer "korrekt".

Edit: Debatten her blir litt som rørforsteker vs transistorforsterker-debatten..... ikke mulig å komme i mål....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det var heller ikke egentlig et angrep mot cd mediet, men det at mange tror en cd er den ultimative lyd. Som du siger bestemmes lyden av materingen, mikset, produseren osv....
    Jeg hadde da mange vinylskiver med elendig lyd også....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo dette handler om! Hva folk mener lyder (subjektivt) best. Dette er ikke en LP vs CD tekniske målinger-tråd

Mulig CD kan gjengi større dynamikk. Spørsmålet blir da hvorfor den i så mange tilfeller ikke gjør det. Er det fordi CD i større grad blir mikset med tanke på microanlegg, mens LP er et format beregnet for entusiaster og man derfor legger inn mer dynamikk fordi man forventer det er mer ønskelig for den brukergruppen. I så fall så er det jo en fryktelig sløsing med lydkvaliteten med mye av det som utgis på cd...
    Det er i alle fall mange som mener det du hinter om. Det samme hevdes om SACD/DVD-A/Vinyl: de er ment på et smalt publikum som krever god lyd og har godt anlegg. Derfor må/kan masteren låte hifi.

Til sammenligning hevdes det at CD og mp3 er ment på et bredt publikum og radioavspilling, hvor de store pengene ligger og at flat, komprimert lyd gir bedre inntjening.

Se f.eks denne publiserte forskningen:
    http://drewdaniels.com/audible.pdf
    Sitat Opprinnelig postet av Meyer/Moran
    Though our test failed to substantiate the claimed advantages of high-resolution encoding for two-channel audio, one trend became obvious very quickly and held up through the testing: virtually all of the SACD and DVD-A recordings sounded better than most CDs - sometimes much better. Had we not "degraded" the sound to CD quality and blind-testet for audible differences, we would have been tempted to ascribe this sonic superiority to the recording processes used to make them.

Plausible reasons for the remarkable sound quality of these recodrings emerged in discussions with some of the engineers working on such projects. This portion of the business is a niche market in which the end users are preselected, both for their aural acuity and for their willingness to buy expensive equipment,set it up correctly and listen carefully in a low-noise environment.

Partly because these recordings have not captured a large portion of the consumer market for music, engineers and producers are being given the freedom to produce recordings that sound as good as they can make them, without having to compress or equalize the signal to suit lesser systems and casual listening conditions.
    ...
    Our test results indicate that all of these recordings could be released on conventional CDs with no audible difference. They would not, however, find such a reliable conduit to the homes of those with systems and listening habits to appreciate them. The secret for two-channel recordings at least, seems to lie not in the high-bit recording, but in the high-bit market.
    På den andre side så er det folk som har funnet DVD-A og SACD som er like ihjelkomprimert som sine CD-søsken, og det kan sikkert finnes slike eksempler for vinyl også (?).

Poenget mitt er at du og de fleste andre brukere er opptatt av slutt-resultatet. Hvis du har gjort grundig research og ut fra den hevder at vinyl later til å gi deg et bedre subjektivt resultat for din smak og din genre så har jeg ingen innvendinger. Veldig mange gjør dog den logiske kortslutningen at CD-formatet i seg selv begrenser kvaliteten og skriver side opp og side ned med ignorant audiofil-svada om teknikk ut fra lytting hvor man ikke skiller mellom innhold og format. Jeg tror at slikt tullball ikke bør få stå uimotsagt.

-k

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at differansen skyldes ulik mastring/miks så har jeg ingen problemer med å godta det. Jeg er ikke ute etter å påstå at CD kvalitativt må være et dårligere medium i seg selv, men bare at påfallende mange vinylinnspillinger låter bedre i mine ører enn de korresponderende cd`er. Det kan godt være at det skyldes ulik målgruppe for formatene, men det er i tilfellle veldig synd at det er blitt slik all den tid Cd utvilsomt er et mer hendig og praktisk format som er "enklere" å ha med å gjøre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at differansen skyldes ulik mastring/miks så har jeg ingen problemer med å godta det. Jeg er ikke ute etter å påstå at CD kvalitativt må være et dårligere medium i seg selv, men bare at påfallende mange vinylinnspillinger låter bedre i mine ører enn de korresponderende cd`er. Det kan godt være at det skyldes ulik målgruppe for formatene, men det er i tilfellle veldig synd at det er blitt slik all den tid Cd utvilsomt er et mer hendig og praktisk format som er "enklere" å ha med å gjøre...
    Jeg er helt enig i alt det du sier. Det er synd at verden styres og opplevelser begrenses av kultur og økonomi i stedetfor tekniske begrensninger, men sånn er det. Samtidig så er det kanskje et kvalitetsstempel for både CD og vinyl-teknologien at teknikk som stammer fra 50-tallet og 80-tallet begge låter så bra at man kan ha gode opplevelser så lenge ikke produsentene kåler det til.

En måte å gjøre dette på er å lage en personlig CD/flac-samling av de "beste" utgivelsene uavhengig av format. Så lenge CD ikke later til å innføre hørbart tap, så kan man trygt overføre vinyl, SACD eller andre nisje-formater til CD dersom man synes at det gir bedre lyd enn kommersielle CD-utgivelser. Da får man også fordelen ved "jomfru-avspillingen" av favoritt-vinylen, hver gang, og at man enkelt kan spille hvor som helst og på hva som helst.

En annen måte å få ro i sjelen på er å "henge ut" CD-utgivelser som opplagt er ofre for "loudness war".

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En annen måte å få ro i sjelen på er å "henge ut" CD-utgivelser som opplagt er ofre for "loudness war".

-k
    Spørs hvor mye ro man får i sjelen av å skrive negative anmeldelser av loudness-war-CD-utgivelser på Amazon, Play osv....
    Kan fort bli en fulltidsjobb........

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Debatten her blir litt som rørforsteker vs transistorforsterker-debatten..... ikke mulig å komme i mål....
    Det er jo i bunn og grunn samme debatten: Hva gir "best lyd"? Nyere teknologi med større potensiale og lavere støy og forvrenging, eller gammel teknologi med "karakter"?

Men jeg tror det ligger noe annet under også: Ønsket om eksklusivitet. Rør og vinyl krever fagkunnskap, omsorg og pleie for å virke, og koster helst en del -- mens digital lyd kan passe seg selv, og ikke nødvendigvis krever så dyrt utstyr.

Det blir som forskjellen mellom å eie en åpen sporstbil fra 50-tallet, og en moderne stasjonsvogn. Selv om den siste både er mer pålitelig, mer behagelig, er raskere og har bedre veigrep og kan kjøre i ringer rundt veteranen, vil veteranbileierne hevde at deres bil er overlegen...

Sitat Opprinnelig postet av niels nielsen
    Når vinyl har vært dømt død mange ganger, og nå er sterkere enn noensinde, det forklarer vel alt, eller?
    Det forklarer bare at musikk- og hi-fi-bransjenene utnytter en moteriktig konservatisme til å kompensere for noe av tapet de lider ved å miste kontrollen over digital musikk.

Vinylen har ikke overlevd; den ble vekket til live da salget av CDer og CD-spillere kollapset. Det er ikke mange årene siden det nesten var umulig å få tak i nye slitedeler til platespillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vinyl Records | Acoustic Sounds
    Jeg vet ikke helt hva du mener med "sterkere enn noensinne", men tallene for USA og 2009 sier :
    Vinyl: 2.5 mill solgte
    Digitale enkelt-låter: 1160 mill solgte
    Digitale album:76.4 mill solgte

A Big Music Year for Jackson, Boyle, Swift, Digital Downloads… and Vinyl? | Nielsen Wire

Gitt at vinyl representerer en såpass marginal del av markedet i dag, og at det totale musikk-markedet neppe er voldsomt mye større enn i 1970, så finner jeg det rimelig å anta at vinyl var "sterkere" i 1970 enn det er i dag.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er jo i bunn og grunn samme debatten: Hva gir "best lyd"? Nyere teknologi med større potensiale og lavere støy og forvrenging, eller gammel teknologi med "karakter"?

Men jeg tror det ligger noe annet under også: Ønsket om eksklusivitet. Rør og vinyl krever fagkunnskap, omsorg og pleie for å virke, og koster helst en del -- mens digital lyd kan passe seg selv, og ikke nødvendigvis krever så dyrt utstyr.
    Ja, som trådtittel sier, "LP vs CD", så er jeg i mitt hode ikke i tvil hva som best av fomatene. At enkelte foretrekker lyd-karakteren til LP og da spesielt når enkelte CDer lider av "loudness war" problematikken er lett å forstå, men når formatene har er spilt inn på samme grunnlag så vil jeg tro at CDen har sin klare fordel. Dog så vil enkelte sverge til LP og dens karakter, og det har jeg full respekt for og det har jeg heller ikke problemer med å forstå .... "noen liker cola og andre liker pepsi".

Men nå er jo trådstarter ute etter den subjektive mening mellom LP og CD, det blir for meg en umulig debatt. Det blir som å sammeligne rødvin med hvitvin. Det går ikke, men hvis man sammeligner en rødvin med en annen rødvin så har man mulighet til å konkretisere hva som gjør den ene vinen bedre enn den andre. Altså hvis trådstarter hadde spurt om - "Er The Dark Side Of The Moon bedre på LP enn på CD?" Så kunne man debattert dem konkrete forskjellene.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare si meg enig med de fleste her inne. Jeg har både vinyl og CD plater som begge låter fantastisk eller dårlig. Men nå er det en gang slik at skal jeg sette på en plate som "Pink Floyd -The Wall", så når ikke CD LP til knærne en gang. Har etter anskaffelse av platespiller også kjøpt en del ny vinyl samtidig som på CD og her blir vinyl som en rarietet å regne. Men på plater fra 60, 70 og til dels 80 tallet er det mye musikk som rett og slett låter bedre på Vinyl.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Det var da ikke måte på å skjære alle under en kam.
    Jeg har ikke noe ønske om å fremme ekslusivitet.
    Ikke vet jeg hvordan det skulle kunne gjøres heller (og hva dyrt utstyr har med saken å gjøre) når platespilleren jeg kjøpte meg nyoverhalt kostet meg 750kr inkl. frakt?
    Eksklusivt? Neppe
    Fagkunnskap? Neppe, kan bruke børste dog for å fjerne støv fra skitne plater
    God lyd? JA !!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lys av hva akustikkprofessoren sa på Tekno i NRK i dag, kan det jo tyde på at vi begynte å nærme oss noe på slutten av denne tråden,nemlig at CD objektivt sett har størst potensial, men at det slett ikke alltid blir utnyttet.

En annen ting er jo om det som er mest "naturtro" er det som er best å høre på eller gir den beste lytteopplevelsen og størst subjektivt opplevd naturlighet...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •