LP vs CD -en subjektiv vurdering :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her må jeg nok en gang presisere at jeg svitsjet mellom kildene i samme sang og at disse var nivåbalansert slik at dette med lydhukommelsen i mindre grad spilte inn. (Helt kvitt den blir man aldri selvsagt..)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hva slags(pris) platespiller ville vært fornuftig å teste mot dac'n min tro?
    Siden så mange av begrensningene ligger i selve formatet/prinsippet, tror jeg ikke det er så mye å hente på svinedyrt utstyr.

For 20 år siden sto valget mitt mellom Rega P(lanar) 3 og Thorens TD-160. Siden da har vel Thorensene dratt kraftig fra i pris, mens Pro-Ject har kommet inn som fremste Rega-utfordrer.

Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Her må jeg nok en gang presisere at jeg svitsjet mellom kildene i samme sang og at disse var nivåbalansert slik at dette med lydhukommelsen i mindre grad spilte inn.
    Ja, men du snakker jo om en subjektiv sammenligning, og fremhever nettopp den lydkarakteristikken jeg selv misliker, som grunnen til at du liker vinyllyden.

Jeg har selv sammenlignet, både på den måten du nevner og med digitale opptak fra LP. Og fant altså at digitallyden hadde flere detaljer, og mindre romlete bass -- i tillegg til det selvfølgelige fraværet av bakgrunnsstøy.

Man kan ikke diskutere smak og behag; bare hva de ulike forskjellene kan bestå i.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske håpløst å sammenlikne cd og vinyl, det blir som å diskutere om epler eller appelsiner er bedst.
    For det første er det to forskjellige formater, med et hav av variabler på begge sider, en vinylskive kan være en cd overlegen, og vice versa.
    Dernest handler det om personlig smak, noen liker slett ikke vinylens "mangler", plater må behandles som små barn, utstyr må justeres med kirurgisk presision, det må en riaa til, hvilken pickup må man ha til armen man har osv, masteringen på platen osv, lyden kan tunes uendeligt.
    Med en vanlig god vinylrigg vil de fleste bli veldig overrasket, som trådstarter skriver. Han kommer med en meget god beskrivelse av lyden fra vinyl.
    Klart der er mange skeptikere, men man er jo bare skeptiker til man er overbevist om noe annet, så lytt til vinyl, sjangsen er at du får et helt annet forhold til musikken, der blir mer nydelse i det å lytte, og selve lyden, ja, det varierer som sagt, men mange vil oppleve mer trøkk, mer dynamikk og mer levende lyd med vinyl enn fra cd......en skikkelig a-ha opplevelse.
    Husk dog, det er lett å kjøpe en vinylrigg der ikke spiller bedre enn din cd spiller....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Vinylplater gir mer støy og forvrengning, og mindre frekvens- og dynamikkområde. Dette forverrer seg med slitasje på rillene, som er uunngåelig ved avspilling.

Du har tydligvis aldri hørt et anstendig anlegg med platespiller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke helt se hvordan -- med mindre man forventer at digitaliseringen skal fjerne noe og redusere lydkvaliteten...

Og tror man først det, vil man utvilsomt tolke tilfeldige forskjeller ved avspilling som en slik reduksjon.
    Men så lenge lytteren ikke vet om "tilfeldig avspilling A" og "tilfeldig avspilling B" er direkte fra platespiller eller har vært innom CD-formatet så har man heller ingen mulighet til å la bias styre sin preferanse.

"Åja, nå hører jeg knittring rett før refrenget, mens i sted hørte jeg knitring midt i refrenget. Begge deler hørtes ut som typisk plate-knitring."

Dersom blindtesten gjøres mhp å finne preferanse (og ikke detektere forskjell) så ser jeg ikke hvorfor dette ikke skulle fungere.

En annen mulighet er å gjøre som i den store blindtesten av SACD/DVD-A: kjør lyden igjennom en "CD-degraderende sløyfe", og la lytteren bytte mellom direkte-lyden og den antatt degraderte lyden. Hvis degraderingen er hørbar så forventer man et signifikant resultat i en ABX-test.
    Riktig. Men det er fordi dette ikke er en reell sammenligning. Som kjent har vi ingen eksakt lydhukommelse: Mulighet til å veksle fortløpende mellom kildene er en forutsetning. Og da vil man også høre små forskjeller man ellers kan gå glipp av.
    Dersom valget er mellom å kjøpe seg platespiller eller CD-spiller, og man vurderer hvilken som vil gi best rene lydmessige opplevelser så vil man etter at avgjørelsen først er tatt antagelig uansett lytte til hele album og ikke snutter på 10 sekunder (i alle fall er det slik jeg nyter musikksamlinga mi). Reelle hørbare forskjeller som bare kan oppfattes med raske svitsjer har stor akademisk verdi men liten verdi for meg personlig i å velge anlegg.

Selv om rask veksling er nødvendig for å maksimalisere sannsynligheten for positiv deteksjon i en blindtest så er det ikke nødvendigvis den rette metodikken for å avgjøre om CD-spiller eller Vinyl er det rette for deg.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Man kan ikke diskutere smak og behag; bare hva de ulike forskjellene kan bestå i.
    For høyttalere så har Floyd Toole vist ved blindtester at smak og behag antagelig er en overvurdert faktor ved lyd. Når hifi-interesserte får se store, små, runde og firkantete høyttalere så spriker smak og behag.

Når de får lytte til de samme høyttalerne så spriker også smak og behag.

Når de får lytte til høyttalerne uten å vite hva de lytter til, så spiller smak og behag en betydelig mindre rolle: folk tenderer til å foretrekke de samme høyttalerne. Det er ikke noen perfekt korrelasjon, men forbausende stor. Høyttalere med stor båndbredde, flat frekvensrespons, stor linearitet etc, mao nøytrale høyttalere. Og det er mulig å måle høyttalere og spå hva folk kommer til å svare i en blindtest. Heller ikke da perfekt, men ganske godt.

Ikke dermed sagt at denne effekten nødvendigvis gjør seg gjeldende mhp vinyl vs CD.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Du har tydligvis aldri hørt et anstendig anlegg med platespiller?
    Å nei, ikke nå igjen...

Første gang jeg hørte et stereoanlegg til over 100.000 kroner, var på 1970-tallet. Jeg snakker altså om 100.000 70-tallskroner. Anlegget (eid av en profesjonell lydmann) omfattet riktignok 3 platespillere, og 2 høytalerpar pluss et ufullført selvbyggerprosjekt.

Knitring og rumling kom usedvanlig godt frem på det anlegget, husker jeg (men eieren hørte det ikke)...

Opplevelsen var antagelig mitt første skritt på veien bort fra utstyrsmanien.

Som sagt har jeg eid en Rega de siste 20 årene, og har spilt vinyl jevnlig, fordi jeg har endel plater som ikke er tilgjengelig for nedlastning (jeg kjøper ikke lenger CDer), eller det er musikk jeg ikke spiller ofte nok til at jeg gidder bruke penger å kjøpe den på nytt. Som sagt har jeg også gjort direkte sammenligninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LP?
    I tillegg til at de er sårbare og slites, er de avhengig av en veldig kraftig eq-kurve og en meget kraftig preamp som booster signalet.. Disse faktorene burde få folk som er ute etter ren, uforvrengt lyd og som ikke liker å farge lyden med analog eq til å stille spørmål ved denne teknologien :-/

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    LP?
    I tillegg til at de er sårbare og slites, er de avhengig av en veldig kraftig eq-kurve og en meget kraftig preamp som booster signalet.. Disse faktorene burde få folk som er ute etter ren, uforvrengt lyd og som ikke liker å farge lyden med analog eq til å stille spørmål ved denne teknologien :-/
    Det er også litt morsomt at man blant de ivrigste vinyl-fanene finner folk som mener at plaststoffer ødelegger lyden om det brukes som isolasjon rundt kabler...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det uhyre teknisk her som det så ofte blir....
    Hører vi på musikk eller frekvenskurver, teoretisk kanalseparasjon, forvrenging etc. etc?
    For meg koker det ned til et enkelt spørsmål: Hva lyder best? Hvilket format gir meg den beste lydopplevelsen og størst glede av musikken? Lytte til utstyr, kurver m.m. har jeg funnet ut at andre får ta seg av. For meg er det et spm. om musikkglede og for min del virker det som vinyl stort sett gir meg mest av dette.

Legg merke til at jeg har brukt utelukkende meg/jeg/min i innlegget ovenfor og det er bevist for dette var en subjektiv test fra min side, og jeg skjønner godt at andre kan ha et annet syn og lydideal enn meg...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også litt morsomt at man blant de ivrigste vinyl-fanene finner folk som mener at plaststoffer ødelegger lyden om det brukes som isolasjon rundt kabler...
    Vel det gjelder ikke meg... Jeg er heller ikke blant dem som bruker 20000kr på høytalerkabler, signalkabler eller strømledninger. Jeg har ikke engang steiner/pyramider/oljefylte rotteskinn som jeg legger oppå cd-spilleren for å få bedre lyd...
    Ikke bruker jeg spesiell plastringer rundt cd-ene mine som koster 100kr pr. cd og gir bedre lyd heller (jfr. forrige Hjemmekino-blad)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ca. en mnd. siden fant jeg min tantes platesamling på loftet, og der var det mye bra. Pink Floyd, Clapton, Led Zeppelin, Guns n`Roses-komplett, Dire straits etc. etc.

Har aldri hatt platespiller før så dette måtte jo testes, og etter en del frem og tilbake fant jeg en bra og velfungerende bruktspiller som jeg fikk kjøpt rimelig.

Har jo hørt en del hevde at LP skal være bedre enn CD, men har aldri trodd den hypen...
    Så kom dagen for å prøve ut dette i praksis.
    Førsteplate på blokka var The Wall i henholdsvis CD og LP-format. Startet de samtidig og sammenlignet underveis. Og du milde himmel.....
    Greit nok; CD-innspillingen er bra på denne, men når jeg svitsja over på LP-en så var det nesten ikke til å tro. For en dynamikk og for et trøkk... Ble nesten målløs og det var kanskje like greit for det gikk jo an å dra på noe så voldsomt uten antydning til verken skarphet eller andre ubehageligheter.

Tenkte med meg selv at dette er sikkert tilfeldigheter, og satte på Dire Straits Alchemy. Her var faktisk forskjellen mindre og jeg begynte å halle mot at The Wall var et unntakstilfelle, og at det ville bli relativt likt utover kveldem.

Så var det Guns n`Roses Apetitte for Destruction og Use your illusion 1 og 2.
    Her er det ikke annet å si en at jeg har hørt disse platene ekstremt mye på 90-tallet, men aldri som dette. Lp-utgavene hadde et helt annet trøkk og en dynamikk jeg aldri har hørt antydninger til på CD. Nå er riktignok lydkvaliteten på disse CD-ene ikke den beste, men dette var så til de grader utklassing at det ikke var morsomt en gang.
    Samme gjentok seg forøvrig med Pearl Jams Ten...
    Prøvde så Pearl Jam "Backspacer" og der var forskjellen mindre igjen.
    Slik gikk det slag i slag utover og vinylen var alltid minst på høyde med cd-en og noen ganger var det fullstendig utklassing f.eks. på Jonny Cash "American IV", Police "Syncronicity (?) og Led Zeppelin II.

Må si dette endte opp med det motsatte resultatet av det jeg ventet på forhånd. Så for meg at LP-platene bare skulle tilføre knitring og annen elendighet.
    Særlig stor forskjell i CD-enes disfavør var det på plater fra 80 og tidlig 90-tall. Tror det må ha vært relativ skral digitalteknologi/overføringer da...
    Så spør tanter/onkler/foreldre om de har noen LP liggende på loftet og i tilfelle løp og kjøp en LP-spiller fortere enn svint. Men det kan bli dyrt i lengden. Har allerede kjøp et titalls plater selv....
    Pink Floyd er i alle fall et dårlig utgangspunkt for sammenlikning. Årsaken er at LP'r de har utgitt (har nesten alle med unntak av noen av de første) har mye bedre lyd en de CD'ne som er utgitt senere. Hvis man f.eks sammenlikner Vinyl og CD av Dark side of the moon har Vinylen mye større dynamikk enn CD'n. CD'n er rett og slett kjedelig i forhold og var en stor skuffelse når jeg kjøpte den. Dette skyldes nok ikke at Vinyl er bedre men heller at mixen som er gjørt for CD'n rett og slett er dårlig - eller kanske at Pink Floyd er spilt inn for å spilles på Vinyl og ikke CD 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, men det viser nå i alle fall at noe musikk er bedre på LP en på CD. Har aldri tenkt over at Pink Floyd på CD er spesielt dårlig (snarere er de vel over snittet der også), men på LP var det alldeles fantastisk. Kan godt være at det er miksen eller mastrene som er forskjellig, men var er i så fall vitsen med det??

Dessuten gjaldt det jo ikke bare Pink Floyd, men en masse annen musikk også som nesten uten unntak var litt eller betydelig bedre på vinyl enn på CD.
    Det eneste unntaket andre veien som jeg har støtt på var "Automatic for the people" som jeg synes var litt bedre på CD så det kan nok slå begge veier...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører vi på musikk eller frekvenskurver, teoretisk kanalseparasjon, forvrenging etc. etc?
    Vi hører på opptak av musikk, laget, lagret og gjengitt ved hjelp av teknikk.

Man hører ofte argumentet om at analog lyd er en ubrutt overføring av bølger, der digital lyd bryter denne overføringen ved å omdanne bølgene til enkle, elektriske impulser. Det er også et argument blant "analogikerne" at all lydbehandling er av det onde. Det lydonen skriver, avslører slike illusjoner.

Jeg er uheldbredelig nysgjerrig, og vil gjerne vite mest mulig om hvordan og hvorfor; også om det setter mine egne opplevelser på prøve.

Det fører alltid til opplevelser jeg ikke før ante var mulige, og av og til kan det få meg til å skifte mening om ting jeg har likt eller mislikt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, men det viser nå i alle fall at noe musikk er bedre på LP en på CD. Har aldri tenkt over at Pink Floyd på CD er spesielt dårlig (snarere er de vel over snittet der også), men på LP var det alldeles fantastisk. Kan godt være at det er miksen eller mastrene som er forskjellig, men var er i så fall vitsen med det??
    Helt klart at en del musikk, og gjerne den som ble laget før CD'n kom er bedre på Vinyl enn CD. Forøvrig synes jeg CD'n som er utgitt men Pink Floyd ikke er bra da de mangler dynamikk. Finnes mye musikk som er mye bedre på CD som bl.a. Kari Bremnes, Silje Nergaard. Og så har du The Boss (Bruce Springsteen) som er elendig på CD - trolig bedre på Vinyl..
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det viser nå i alle fall at noe musikk er bedre på LP en på CD.
    Det viser ikke annet enn at noen mener at det er slik...

Ordet "dynamikk" brukes i hytt og vær i slike diskusjoner. Det er et ord med mange betydninger, men rent lydteknisk betyr det forskjellen mellom sterke og svake partier eller elementer i musikken.

Digitale formater kan gjengi større forskjeller her, altså større dynamikk, enn det vinylformatet kan. Så om det virkelig er større dynamikk på LP- enn på CD-versjonen av en gitt innspilling, er det noe som er gjort ved miksebordet.

I senere år er det blitt vanligere med mindre dynamikk på musikkutgivelser, fordi radiospilling er nødvendig for inntektene, og fordi stadig flere hører musikk med øreplugger. Større dynamikk betyr at lydvolumet må settes høyere for at svake partier eller elementer skal kunne høres -- dermed kan høye partier lett bli plagsomt høye når radioen står på i bakgrunnen, eller hørselsskadelige for den som bruker ørepropper (en del eldre innspillinger jeg har, kan rett og slett ikke spilles på iPod, fordi de svake partiene knapt er hørbare selv med de sterke partiene over smertegrensen).

Slik utflating av lydnivået er ikke en reduksjon av lydkvalitet, og har ikke noe med digitale formater å gjøre. Det er et valg gjort av produsenten; enten målet er å få "mest mulig trøkk" eller å sikre spilling i medier der variasjoner i lydstyrke er et minus.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Helt klart at en del musikk, og gjerne den som ble laget før CD'n kom er bedre på Vinyl enn CD. Forøvrig synes jeg CD'n som er utgitt men Pink Floyd ikke er bra da de mangler dynamikk. Finnes mye musikk som er mye bedre på CD som bl.a. Kari Bremnes, Silje Nergaard. Og så har du The Boss (Bruce Springsteen) som er elendig på CD - trolig bedre på Vinyl..
    Enig i at det er musikk som har bedre lydkvalitet enn Pink Floyd på CD. Det jeg skrev var at Pink Floyd lå over snittet, ikke at det var det beste som er å oppdrive på CD. Det finnes mye bra på CD også; blant annet Vamp. Bremnes er også bra lydkvalitetmessig sett, men det hjelper meg lite da jeg ikke liker musikken. Hører ikke på hurtigrutesanger bare fordi innspillingen er bra

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser ikke annet enn at noen mener at det er slik...

Digitale formater kan gjengi større forskjeller her, altså større dynamikk, enn det vinylformatet kan. Så om det virkelig er større dynamikk på LP- enn på CD-versjonen av en gitt innspilling, er det noe som er gjort ved miksebordet.

Det er jo dette handler om! Hva folk mener lyder (subjektivt) best. Dette er ikke en LP vs CD tekniske målinger-tråd

Mulig CD kan gjengi større dynamikk. Spørsmålet blir da hvorfor den i så mange tilfeller ikke gjør det. Er det fordi CD i større grad blir mikset med tanke på microanlegg, mens LP er et format beregnet for entusiaster og man derfor legger inn mer dynamikk fordi man forventer det er mer ønskelig for den brukergruppen. I så fall så er det jo en fryktelig sløsing med lydkvaliteten med mye av det som utgis på cd...

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Pink Floyd er i alle fall et dårlig utgangspunkt for sammenlikning. Årsaken er at LP'r de har utgitt (har nesten alle med unntak av noen av de første) har mye bedre lyd en de CD'ne som er utgitt senere. Hvis man f.eks sammenlikner Vinyl og CD av Dark side of the moon har Vinylen mye større dynamikk enn CD'n. CD'n er rett og slett kjedelig i forhold og var en stor skuffelse når jeg kjøpte den. Dette skyldes nok ikke at Vinyl er bedre men heller at mixen som er gjørt for CD'n rett og slett er dårlig - eller kanske at Pink Floyd er spilt inn for å spilles på Vinyl og ikke CD 8) .
    Har du hørt DSOTM på Original master recording, orginalt innpakket i rispapir??
    Hos meg gir den et helt annet ørevennlig lydbilde enn CD`en.
    Men det er subjektivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er i såfall litt av et paradoks ja.. Mange purister sverger til ren signalgang, men få ting er jo så prossesert som en vinylplate liksom

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •