Er lydmannen inkompetent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er lydmannen inkompetent?

Etter å ha hengt her en måned eller to og diskutert kabler har jeg i tillegg med interesse lest en god del tilbakemeldinger og ytringer rundt lydmenn på konserter.. Mange later til å tillegge lydmannen manglende kompetanse og andre stiller spørsmål ved utstyr og anlegg. Mange går ut i fra at lydmannen har nedsatt hørsel og flere hevder lydmenn ofte bruker ørepropper. (noe jeg etter 15 år i felten aldri har sett faktisk)

For meg blir dette litt som å ta fly og stille spørsmål ved pilotens kompetanse.. rent bortsett fra at en del folk dessverre ikke burde mikset de de mikser på konserter. Men de er i et stort mindretall! Og størsteparten av de lydfolk dere møter på konserter burde ha meget høy kompetanse, i hvertfall bør de som uttaler seg tenke over følgende:

1: Lydmannen er plassert der av artisten. DE har håndplukket ham!
    2: Lydmannen har som oftest både utdannelse og erfaring
    3. Ingen lydmann er bedre enn sin forrige gig, og dårlige lydmenn siles fort ut.. de dere opplever oftest, er de som er bra!

Husk at konsertlyd kan være svært vanskelig og at mye må stemme før lyden sitter optimalt. Akustiske forhold, scenelydnivå og (riggingen av) teknisk utstyr har stor betydning.. Men husk at mannen bak mikseren ofte er en håndplukket fagmann med stor kompetanse og at du som vanlig publikummer gjerne må mislike lyden, men å ta lydmannen har sjelden noe for seg..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Mange går ut i fra at lydmannen har nedsatt hørsel og flere hevder lydmenn ofte bruker ørepropper. (noe jeg etter 15 år i felten aldri har sett faktisk)

Og størsteparten av de lydfolk dere møter på konserter burde ha meget høy kompetanse, i hvertfall bør de som uttaler seg tenke over følgende:

..
    Vet to tilfeller i fjor opplevde jeg følgende:
    - lydfolkene, unge og hip'e, brukte ørepropper
    - på en av konsertene stod jeg rett ved lydkvinnen (ja det var ei dame); hun stod der med tyggisen i kjeften og tastet sms'er mens bandet spilte; samtlige spaker stod på max; så mye for lydmiks

Men jeg har mange ti-talls motsatte erfaringer også - ultraproffe lydfolk!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det og å få live lyd bra er en kunst i seg selv..er ikke akkurat sånn at lokalene er akustisk perfekt og det med ørepropper, så bruker vel de fleste lydmenn/damer propper til et par tusen ikke de til 20 spenn og det kun som regel under konserten..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, som jeg sier: Enkelte (veldig få) burde ikke mikset.. Og ørepropper er stort sett fy-fy overalt hvor jeg har jobbet.. men uansett: Det er lov å ta lyden, men ta ikke lydmannen automatisk pga det ;-)

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv jobbet med å støpe ørepropper på bestilling fra lydfolk, og filtrene som brukes i disse ødelegger ikke lyden, de bare "senker volumet".. De vi produserte senket lyden med 5,9,15 og 25db. Frekvensen derimot blir ikke endret.. Har selv jobbet som DJ i flere år og har brukt slike propper under hodetelefonene mine ved monitoring. Dette kun for å skåne hørselen.

Nå sier jeg ikke at enkelte kjøper propper på apoteket til 20,- men tipper de fleste som jobber med lyd betaler de 1500-2000 kronene det koster å få kvalitet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel sies at enkelte plasser er det bortimot umulig å få god lyd. Har en plass her i byen hvor jeg aldri har hørt god lyd, og det har vært både kjente og ukjente band. Tror det er mange slike plasser, og da hjelper det ikke hvor mye lyd-mannen/damen kan eller vet, lyden blir forferdelig uansett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Jeg har selv jobbet med å støpe ørepropper på bestilling fra lydfolk, og filtrene som brukes i disse ødelegger ikke lyden, de bare "senker volumet".. De vi produserte senket lyden med 5,9,15 og 25db. Frekvensen derimot blir ikke endret.. Har selv jobbet som DJ i flere år og har brukt slike propper under hodetelefonene mine ved monitoring. Dette kun for å skåne hørselen.

Nå sier jeg ikke at enkelte kjøper propper på apoteket til 20,- men tipper de fleste som jobber med lyd betaler de 1500-2000 kronene det koster å få kvalitet.
    Det er veldig vanlig blandt musikere å bruke disse.. Lydmenn mikser sjelden med dem, på grunn av logikken med å utsette publikum for noe man beskytter seg selv mot.. Aner ikke hva de gjør innen metal og slikt men på vanlige norske konsertscener og festivaler er dette svært uvanlig, har som sagt aldri sett slikt i løpet av tusenvis av konserter...

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig som du sier at det er litt "sjangerbestemt", da enkelte musikktyper støyer litt mer enn andre

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil poengtere at folk flest - deriblant også en del lydentusiaster - har et unyansert forhold til lyd. Alt for mange bygger grunnlaget ene og alene på mastrede multi-take opptak som de vanligvis omgir seg med, uten å vite at det er nettopp det de hører. De danner seg således et svært urealistisk bilde av hvordan ting skal låte og hvordan ting er utført i praksis.

Jeg synes livelyden i Norge er meget god, tatt i betraktning hva for en type aktører som i hovedsak opererer i det lille markedet her. Også på utstyrsfronten står det godt til her i bemidlede Norge. Det er viktig å huske at hi-fi sjargongen og lydpreferansene som følger med, i mange tilfeller ikke er så realistisk som mange tror. Livelyd (med eller uten lydmann) er og blir den beste referansen på hvordan lyd skal være. Mange lever hele livet uten å ha hørt instrumentene de kjenner igjen lyden av ved første tone, uten at lyden er hermetisert på et opptak, for så å mene godt over hva som er legitimt om hvor naturlig og ekte det låter hjemme i stua.

At eksempelvis Tool ikke låter like "hi-fi bra" live som på plate skyldes ikke lydmannen, men forholdene musikken utøves under. At opptak nummer 23 av en enkeltutøver i sin egen bås kan låte bedre enn hva som presteres live er en ting, men man må huske at utøvere av et visst kaliber velger sine lydmenn på øverste hylle, være seg live eller i studio. Live får du kun en sjangse, men mange glemmer at det ikke bare er plug & play under slike forhold og tar erfaringen og innsatsen fra lydfolkene for gitt. Gode lydmenn som arbeider tett med artister er en viktig del av avviklingen av enhver konsert og har et enormt ansvar for resultatet.

At man kan få servert litt av hummer og kanari rundt omkring er ikke så rart, men det henger gjerne sammen med hvilke artister man ser og hvor i verden de spiller. Den lokale lydmannen som tar oppdrag i nærmiljøet kan ikke alltid være av tilsvarende erfaring og kompetanse som for eksempel en fast ansatt studiotekniker som serverer produktet vi nyter i våre stuer når vi spiller av opptak.

Jeg synes det er vittig at det ofte med glimt i øyet bemerkes at de som kjører livelyd jobber lite under konserten. En god miks skrus sammen på erfaring, lokale forhold og etter programmet som spilles, at det ikke må justeres i øst og vest under konserten er heller et tegn på at forarbeidet er godt enn at lydmannen er lat. Lydmenn som er opptatt av at de ser inaktive ut benytter seg av trikset "the magic touch", hvor man skrur litt på kanaler som ikke er i bruk og justerer litt på fadere her og der, for at det skal se ut som om man gjør mer enn hva som er nødvendig.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må vel sies at enkelte plasser er det bortimot umulig å få god lyd. Har en plass her i byen hvor jeg aldri har hørt god lyd, og det har vært både kjente og ukjente band. Tror det er mange slike plasser, og da hjelper det ikke hvor mye lyd-mannen/damen kan eller vet, lyden blir forferdelig uansett.
    Kristiansund er et godt eksempelt som har meget kompetente lydfolk (for eksempel i Contronic), men dersom de må kjøre lyd i Kirkelandet Kirke så krever det sin lydmann for å få et respektabelt resultat. Jeg legger ved et bilde av lokalet som kanskje viser hva man må sloss med.

Av personlig interesse vil jeg gjerne spørre om hvor det er lyden alltid har vært dårlig i byen?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd noe go'lyd under Tahiti-festivalene. Mener da utescenen. Det nærmeste noen har kommet er Mannfred Mann for noen år siden, av de jeg har vært på.

Contronic er forresten lagt ned, Jivko har flyttet opp til Bratthallen der han stort sett sysler med det samme.

Den kirka er også en av de plassene det kan være vanskelig å få til noe fornuftig, enig i det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den kirka så interessant ut.. ser ut som om det lett "tar av" i bassen (eller andre frekvensområder) der inne selv om det sikkert hjelper at flatene ikke er kvadratiske.. Her må man nok peise på med både rolls-roycekabler og sånne svarte dots som fikser akustikken

Ellers mye god lesing fra Gwandarion, takker ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stein og glass i flatene i kirka, så det er ekko fra alle kanter og en etterklangstid som er utrolig lang.
    Lurer på hvor presten er noen ganger der inne. Ikke at jeg er så ofte der, men det hender en og annen gang da ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er stein og glass i flatene i kirka, så det er ekko fra alle kanter og en etterklangstid som er utrolig lang.
    Lurer på hvor presten er noen ganger der inne. Ikke at jeg er så ofte der, men det hender en og annen gang da ...
    høres håpløst ut hvis Iver Kleve Kompani skulle trø til..tipper mantraet "det blir likar når det kjæm folk" ikke helt kommer til sin anvendelse der inne nei

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd.

Jeg opplever også mange tilbakemeldinger fra bekjente om at konserter er noe ræl for det høres ikke ut som på plate, så Gwandarion er inne på noe vesentlig. Det tror jeg er mye av årsaken til at det er håpløst å arrangere konserter i min by (bortsett fra de 2 festivalene).

Jeg har etterhvert vært på veldig mange konserter (de fleste på festival og de fleste i rock/metal-genren). Vi opplever av og til at alle tilhørerne som står plassert foran lydtårnet, kikker bakover og opp i tårnet. Da er det ikke puplikum det er noe i veien med. Totalkræsj har vi opplevd noen ganger og det godtar folk. Men lyd helt ute reageres det kjapt på.

Noe av det som overrasker meg, er tiden det ofte tar for å hente seg inn. Det kan være en mic eller annet uten lyd. Publikum bør ikke rekke å snu seg og rope før det er fikset.

En gang har jeg opplevd at "alle" snakket om hvor lavt det ble spilt, samtidig som jeg var veldig fornøyd. Det var ekstremmusikk (Dimmu Borgir), det er ikke lett å skru slik lyd. Noe av den enorme veggen med trøkk man forventer live var borte, men detaljer og låtstruktur var på plass, dynamikken kom til live. Ære være lydmannen som turte å gå mot strømmen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Det er veldig vanlig blandt musikere å bruke disse.. Lydmenn mikser sjelden med dem, på grunn av logikken med å utsette publikum for noe man beskytter seg selv mot.. Aner ikke hva de gjør innen metal og slikt men på vanlige norske konsertscener og festivaler er dette svært uvanlig, har som sagt aldri sett slikt i løpet av tusenvis av konserter...
    "lydmenn mikser sjelden med dem, på grunn av logikken med å utsette publkum for noe man beskytter seg selv mot" .. Hvis dette er et vanlig argument må jeg vel understøtte oppfatningen om at det er mye døve lydmenn der ute, for konsertene jeg er på har på det jevne altfor høy lyd, og ørepropper er et must. Jeg bruker "hifi" ørepropper som demper relativt jevnt ca 10-12dB, likevel har jeg ofte øresus etter konserten. Så da er det vel liten tvil om at musikken er hvertfall 10dB for høy uten ørepropper, sannsynligvis mer.

Oslo konserthus er et unntak, men spektrum, sentrum scene, rockefeller og valhall / valle hovin har jevnt over for høy lyd uansett hvem som spiller etter min mening. Mindre utesteder rundtom i Oslo som har konserter er gjerne enda verre.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok vel opp temaet da det var endel proffe lydfolk som brukte sin jobb som begrunnelse for sin argumentering.

Problemet er at det finnes en mange eksempler (både i konsertsammenheng og plate) på at det er noen der ute som vet å sette opp lyd til musikere. Men, at det på ingen måte er en selvfølge at det blir god lyd.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "værre på små steder".
    Helt klart. Desto mindre steder er, desto vanskeligere blir det. Da MÅ lydmann inngå kompromiss. Trommene er somregel så høye i seg selv at det må spilles høyere enn hva som er behagelig uten ørepropper for at det i heletatt skal være mulig å høre NOEN av de andre instrumentene. Så vil man kanskje også høre hva som blir sunget så da skrur man opp litt til.

Man kan kanskje si at trommer har blitt for effektive.
    -

Og det hjelper ikke hvor flink lydtekniker du er om du blir kastet inn i Oslo Spektrum og aldri har vært der før. Det er et FORFERDELIG!!! lokale. Og låtert stort sett ALLTID promp, uten om i en svæææært liten sweetspot og noen små flekker helt forran i side fill og under center fil.

Jeg forsøker konsekvent å unngå Spektrum så langt det lar seg gjøre. Takke seg til konserter på Rockefeller og John Dee

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd mye rart av livelyd, noe bra, noe ok, og endel helt jævlig.

Som sagt over, enkelte lokaler er veldig vanskelige å få til noe som ligner på levelig lyd, i disse lokalene syns jeg så å si alltid at "den lokale" lydmannen får bedre resultat enn toppfolkene som de store artistene har med seg. Mest fordi han kjenner lokalet og vet hva som må gjøres med de værste resonansene.

Syns også at mange lydfolk kjører på med for mye lydtrykk fra starten av - så mye at dynamikk og detaljer drukner i veggen av lyd. Jeg foretrekker helt klart at de begynner litt mer moderat, for så å skru opp etterhvert.

Av norske band, så syns jeg Madrugada stort sett har hatt bra lyd - kan ikke alltid være lite lett å få til det trøkket i bassen de har live...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lydnivå så måler lydteknikkeren i FOH, altså der han selv står. Selvfølgelig høres er da lyden mye høyere nærmere scenen, og lavere lenger bak. Jeg prøver å holde meg rundt FOH, for det er der lyden skal være best i de fleste tilfeller.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •