Er lydmannen inkompetent? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    eh, gitarampen SKAL stå på 11. hvis ikke utgangsrørene kjører på full blås, blir det ikke råkk.

trikset er evt å legge ampene ned, snu de eller ikke ha de på scenen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    eh, gitarampen SKAL stå på 11. hvis ikke utgangsrørene kjører på full blås, blir det ikke råkk.
    Er vel bare Spinal Tap som har amper som går til 11. One Louder.

Legge ampene ned , eller ikke ha de på scenen? Tror ikke det hadde vært aktuelt der nei...!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Lyden i Spektrum

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg ble veldig overrasket (positivt) over lyden i Spektrum ved siste konsert i fjor høst (Progressive Nation). Etter konserten hørte jeg at noen nevnte at det nettopp hadde blitt brukt mye penger i akustikktiltak der.
    Jeg hørte Iron Maiden i Spektrum i 2005 og det låt flatt, udynamisk, "piggtråd" og slitsomt i lengden naturlig nok. Dette er den ene gangen jeg har vært i Spektrum. Av andre steder så ble jeg mest imponert over a-ha i Valhall i mars 2001 som låt meget bra samt Pink Floyd på Valle Hovin i 1994, Nå skal det sies at i 1994 så startet de med Astronomy Domine og det låt skikkelig piggtråd med null bass. Vi stod rett foran miksebordet og jeg snudde meg instinktivt og så lydmannen skru noe helt infernalsk. Han brukte nesten hele låta på å sette lyden. Når Learning to Fly kom satt det som et skudd.

I 2008 så jeg iron Maiden igjen på Valle Hovin, det låt helt greit, litt tamt, men det skulel bare mangle, PF hadde et mye større anlegg- for ikke å snakke om laserne som fornebu måtte klarere før konserten. Aller best lyd av PA noensinne hørte jeg faktisk i Spektrum under Hyperstate 1996. Kun beruset av noen øl hørte jeg en spesialversjon av Insomnia og fikk en nesten orgasmisk lydopplevelse der og da. Det værste er at jeg nesten var alene fordi Prodigy var i salen ved siden av og spilte live men jeg synes det låt surt og stakk til den andre salen.

Av live konserter er a-ha i dødens dal 2003 i november den mest velspillende, men et telt er gjerne enklere å få god lyd enn en bunker! (Spektrum)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Er vel bare Spinal Tap som har amper som går til 11. One Louder.

Legge ampene ned , eller ikke ha de på scenen? Tror ikke det hadde vært aktuelt der nei...!
    se det, du tog an ^^

men seriøst, legge de ned(bak Brucern):
    YouTube - Bruce Springsteen & Tom Morello - The ghost of Tom Joad (Rock and Roll Hall of Fame, 2009)

det funker ikke så bra på mindre klubbscener, but still.

Vidar Busk kan gitar, er ikke 'en fiks ide' han har fått.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da kan vi vel konkludere: Lydmannen er inkompetent, publikum vet hvordan det skal låte og artistene er noen idioter som ikke forstår sitt eget beste. På toppen av det hele er de fleste lokaler ubruklige og musikken dårlig.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hos hennig olsen is er 2 pluss 2 5?

men skal være enig at det finnes like mange ubrukelige musikere og lydmenn som det finnes ubrukelige politimenn, lærere, leger, politikere etc

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trikset er evt å legge ampene ned, snu de eller ikke ha de på scenen.
    Jepp, enig med deg der, det går utmerket å snu forsterkeren bort og deretter eventuelt dempe den (ikke volumet, men i rommet). Og det får man til selv på de minste scener. Av en eller annen grunn må gitaristene jeg kjenner ha dem fremover vendt for en hver pris.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Haha, spot on! Kan ikke forstå hvorfor det på død og liv må være så grisehøyt på scenen, eller sagt på en annen måte: Hvorfor musikere ikke forstår at det som regel blir bedre lyd ut dersom lydnivået på scenen er lavere.
    Men dette gjelder vel kanskje mest mindre scener/lokaler?
    Det kan være alt i fra lydnivå i forhold til trommer eller for å få rette lyden i ryggen. Har man øremonitorer kan man gjøre ting annerledes.
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    *Det at lydmannen skal instruere band og booking til å velge lokaler og dra på befaring er ofte lite realistisk. Det er lett å stille slike krav så lenge man sitter i sofaen og kommenterer, men ikke om man faktisk ønsker å jobbe i bransjen.
    *Begrenset tid til å skru. Med mindre kjente band får man begrenset med tilgang på lokalet, med mer kjente band får man begrenset med tilgang på bandet.
    At en lydmann får en slik oppgave ser jeg også på som helt urealistisk. For det første er det ofte slik at man spiller på de stedene man har muligheten til å spille, spesielt på turne. Alt fra telt til lagerbyggninger til bra konsertlokaler. Ofte har man heller ikke budsjett til egen lydmann, og man får ta til takke med husets egen.
    Å sende en lydman ut på egen turne i forkant for å finne egnede lokaler har jeg aldri hørt noen har gjort, heller ikke millionselgende band. Få band har også økonomi til noe slikt.

Er du headliner/hovedattraksjon kan du ha ok tid til å skru lyd på, men er du ikke, vil tiden være særdeles begrenset. I mange tilfeller får man bare linjesjekk, altså noen minutter slik at lydmannen kan sjekke at alle instrumentene og mikrofonene har signal. Så får man skru lyd når bandet begynner å spille. Er man rutinert klarer man det i løpet av en låt eller to.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vidar Busk kan gitar, er ikke 'en fiks ide' han har fått.
    Visst kan han gitar, men når han insisterte på å kjøre på fullt blås rett i trynet på publikum , så de rømte lokalet pga smertefullt høy lyd...:?

(Dette var i 07, har ikke sett han siden. På tidligere konserter jeg har vært på men han har nivået vært helt akseptabelt)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    At en lydmann får en slik oppgave ser jeg også på som helt urealistisk. For det første er det ofte slik at man spiller på de stedene man har muligheten til å spille, spesielt på turne. Alt fra telt til lagerbyggninger til bra konsertlokaler. Ofte har man heller ikke budsjett til egen lydmann, og man får ta til takke med husets egen.
    Å sende en lydman ut på egen turne i forkant for å finne egnede lokaler har jeg aldri hørt noen har gjort, heller ikke millionselgende band. Få band har også økonomi til noe slikt.
    Jeg tror du misforstår litt her. Det er ikke lydmannen som skal velge ut lokaler, men det er faktisk en del lydmenn som forsøker å gjøre seg kjent i lokalet før konsertdagen. "Husets lydmann" er jo allerede kjent, det er fortrinnsvis faste bandlydmenn jeg har opplevd har vist interesse for dette. Disse som jobber for utleiefirmaene virker ofte mindre interessert. Du må gjerne synes det er urealistisk, men det at en del lydmenn faktisk gjør dette tyder jo på at noen er uenige med deg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror du misforstår litt her. Det er ikke lydmannen som skal velge ut lokaler, men det er faktisk en del lydmenn som forsøker å gjøre seg kjent i lokalet før konsertdagen. "Husets lydmann" er jo allerede kjent, det er fortrinnsvis faste bandlydmenn jeg har opplevd har vist interesse for dette. Disse som jobber for utleiefirmaene virker ofte mindre interessert. Du må gjerne synes det er urealistisk, men det at en del lydmenn faktisk gjør dette tyder jo på at noen er uenige med deg.
    Hvis en lydmann har tid til å gjøre seg kjent med lokalene i forveien, er jo det veldig positivt. Desverre har det aldri vært mulighet eller tid til dette på noen av de turnéene jeg har vært med på. Jeg har desverre heller aldri vært med på at man har tilgang til lokalene dagen før man skal spille. Skulle lydmannen hatt tid til dette, måtte han hatt privat transport. Som regel ankommer man lokalene samme dag man skal spille. For all del, jeg nekter ikke å tro at det kan være band der ute som har det slik, jeg har bare aldri opplevd det selv på de 23 årene jeg har spilt i band.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Noen utfordringer for vanlige lydmenn (dvs de som skrur lyd på helt vanlige band i helt vanlige lokaler):
    *Bandet forventer et monitor-nivå på scenen som i seg selv er tilstrekkelig til å fylle lokalet. Når små 12"-kasser peker rett opp i taket og refleksjonen er mer enn nok for salen så gir det lite spillerom til å skape god lyd for publikum
    *
    Det største problemet i forhold til å få til et godt lydbilde er ofte høy og ujevn scenelyd.. Og lekkasje fra monitorene i form av store mengder 150-300hz i motfase med pa-lyden utgjør ofte et problem.. Fint da, med digitalmikser hvor man enkelt vender fasen på monitorsends og gjør det lettere både å høre monitoren for de på scenen og å maskere problemet med lekkasjen ut..

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •