Er lydmannen inkompetent? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Jeg prøver å holde meg rundt FOH, for det er der lyden skal være best i de fleste tilfeller.
    Det samme gjør jeg. Ute er det ofte bedre ved siden av lydtårnet enn foran. Men det hender at man blir revet med og må frem;-) Fortrinnsvis litt unna moshpiten da:-)

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sweetspot" eller "nærmest" lydboothen/lydteknikkeren er det som regel best lyd.. Jeg har på utallige jobber gått frem fra hvor jeg står bak mix, og da er lyden ræva.. Derfor på lydsjekk går jeg ALLTID frem for å høre hvordan det høres ut for publikum.. Det som ofte er problemet er at det er lite trøkk i front, mens du står bak med mikseren og nesten skjelver i bena :P

Det finnes nok mer enn en dårlig lydteknikker og jeg har hørt mye rart.. Men alt i alt er det en vanskelig jobb, og man lærer jo av hver enkelt jobb.. Ett band er alltid forskjellig fra ett annet.. Dessuten er det noen folk som IKKE er så hyggelige å jobbe med, mens andre er kjempe behjelpelige.

Det som jeg ofte synes er crap, er at bandene IKKE har noen som helst mening om hvordan det SKAL låte.. Dermed er det du som bestemmer dette..

Jeg som bare har jobbet med dette i 2-3 år (men sikkert 80+ konserter) går inn som om jeg "ikke kan noenting", på hver enkelt jobb. Selv om du kanskje vet hvordan det skal høres ut, så blir det aldri 100% likt.. Micen står kanskje 1 mm til siden iforhold til sist gang, eller så er det ene elementet i riggen litt mer fucked denne gang enn sist..

Blanke ark er et MUST og ikke minst OPPFINSOMHET i lydbransjen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh

Jeg som bare har jobbet med dette i 2-3 år (men sikkert 80+ konserter) går inn som om jeg "ikke kan noenting", på hver enkelt jobb.
    Dette virker som en sunn holdning som du må jobbe for å bevare selv når du er gammel traver. Ydmykhet er gull. Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Dette virker som en sunn holdning som du må jobbe for å bevare selv når du er gammel traver. Ydmykhet er gull. Lykke til!
    Heheh.. Det er nok det vanskeligste med hele jobben skal jeg si deg :P Da jeg ikke akkurat er en "gammel traver" så er det vanskelig og bli tatt seriøst. Man blir framstilt litt som en idiot uansett hvor bra / dårlig jobb man gjør...

Dagens voksne... :|

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ujevn dekning og basslommer og slikt er oftest systemtekniker eller pa-leverandør ansvarlig, lydmannen får gjort lite med slikt.. Dette er en vanskelig jobb spesielt på større anlegg, men de som har best utstyr, verktøy og folk har blitt bra på dette også.. Og moderne "linearray" systemer sørger for at lyden taper seg mye mindre bakover i publikumsområdet enn hva tilfellet er med konvensjonelle systemer, riktignok på bekostning av et redusert dynamikkområde..

Har forøvrig vært godt fornøyd med lyden i Spektrum ved mine to siste besøk, Iron Maiden i 2000 og en Nobel-konsert for 3-4 år siden ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    Har forøvrig vært godt fornøyd med lyden i Spektrum ved mine to siste besøk, Iron Maiden i 2000 og en Nobel-konsert for 3-4 år siden ;-)
    Jeg ble veldig overrasket (positivt) over lyden i Spektrum ved siste konsert i fjor høst (Progressive Nation). Etter konserten hørte jeg at noen nevnte at det nettopp hadde blitt brukt mye penger i akustikktiltak der.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg ble veldig overrasket (positivt) over lyden i Spektrum ved siste konsert i fjor høst (Progressive Nation). Etter konserten hørte jeg at noen nevnte at det nettopp hadde blitt brukt mye penger i akustikktiltak der.
    Mange år siden jeg har vært på konsert i Spektrum, AC/DC i 1996 mener jeg
    det var, lyden var da OK mener jeg å huske. Hører ikke så ofte Live lyd men
    har inntrykk av at lyden generelt har blitt bedre live nå en på 80 tallet
    (utstyret er jo sikkert teknisk bedre også)
    Det beste jeg har hørt Live tror jeg må være på Notodden bluesfestival 2008,
    hovedsenen oppe i parken (telt), var der i 2009 også, men synes kanskje det
    var enda bedre lyd året før (subjektivt), var uansett veldig bra i 09 også.

En av de værre Live konsertene som jeg har hørt er DumDum Boys, mener
    det kan ha vært i 1989 +/- inne i litt dårlig dempet lokale. Det var helt syk
    høy lyd, men ingen dyp bass, gikk ut av lokalet før konserten var halvspilt, selv
    om musikken jo var bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt legitimt å "ta lydmannen" dersom man vet hva man snakker om. Problemer er kanskje ofte det siste, at man ikke vet hva man snakker om.

En god lydmann bør klare å få med seg hvilke problemer som melder seg rundt i rommet og kompensere tilstrekkelig for disse til at de ikke ødelegger opplevelsen. Han bør også være med på befaring før en konsert bookes og gjøre seg opp en mening om hvorvidt lokalet er egnet. Dersom konserten kjøres i et lite egnet lokale vil jeg si det langt på vei er lydmannens feil selv om det ofte er slik at lydmannen blir kalt inn til å skru lyd på et sted der man har booket konsert. Men vi kan snu det hele på hodet, la oss si man er lydmann og alltid får beskjeden "du skal skru lyd den 19. mai i samfunnshuset i Horten" (det finnes sikkert noe slikt). Da vil jeg si at en dyktig lydmann på et tidspunkt burde si til bandet: "Snakk med meg FØR dere booker et lokale". Det er tross alt han som skal lage god lyd.

Et annet problem som jeg ikke kan se er nevnt her, det nevnes jo at en del musikere har håndplukkede lydmenn, men når har de egentlig fått mulighet til å høre seg selv i salen? Man kan stå på scenen gang på gang på gang på gang uten annet enn en ide om hvordan man selv høres ut i salen. For eksempel har vokalisten en ide om hvordan han/hun skal høres ut og får langt på vei dette innfridd i monitor. Hvordan dette låter ut på FOH derimot, vet han/hun ikke, og det er ofte ganske ulikt hva de hører i MON. Man kan dermed stille spørsmål ved hvorvidt det eksisterer noen annen kvalitetssikring enn en og annen tilbakemelding fra publikum, samt lydmannens egen forsikring om at "I dag hadde vi dritbra lyd dere!".

Når det gjelder PA-lyd generelt så har jeg inntrykk av at kunnskapen om lydfarger som legges til grunn når man skrur lyd er størst på type rock/blues-sjanger instrumentering. Spesielt unge/uerfarne lydmenn har en tendens til å tune frem trøkket i trommene, el-gitaren og vokalen, også putter man andre ting litt inn "der det er plass" uten at man legger stort i hvordan det egentlig skal høres ut. For eksempel er det svært sjelden jeg hører instrumenter i folkemusikk og klassisk-sjangrene godt micket/gjengitt live. De blir ofte for tynne. Når man skal mice opp et trekkspill til å fylle et stort lokale bør etter min mening lyden minne om det man hører når man står svært nær, altså mye energi og fylde, ikke et skarpt overtonemønster og tilbakeholdne grunntoner.

En av de tingene jeg har funnet kanskje viktigst de gangene jeg har skrudd lyd er å ta turen opp på scenen og lytte til hvert enkelt instrument unplugged. Ikke bare gir det en god påminnelse om hvordan ting skal låte, men man får også med utøverens egen måte å traktere instrumentet, instrumentets særegne karakter og ikke minst hvordan instrumentet låter på det aktuelle stedet. Det er sjelden noen god ide å forsøke å skape et helt annerledes klangbilde enn hva et stort og ganske klangrikt rom har å by på i utgangspunktet. Det gir som regel bare klamme og ubehagelige rester av uønsket romklang i lydbildet.

Men ja, jeg er nok av den oppfatning at det å skru lyd er et fag som beherskes i svært varierende grad. Man skulle tro at ørene var den kroppsdelen det hele avhenger av, men de med størst kjeft skrur ofte den mest ræva lyden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du nevner her Snickers-is, men man skal også huske at i store deler av landet har man ikke mulighet til å plukke lokaler fra øverste hylle. Skal man som band komme ut til grasrota av befolkningen her til lands må man ofte ta til takke med det ene eller ett av de to lokalene som faktisk finnes på stedet og som kan romme et visst antall mennesker. Som folkemusiker eller visesanger har man heller ikke økonomi til å leie det beste lokalet som finnes, man må ta det lokalet som man har råd til å betale ut fra publikumsgrunnlaget.

Så står man der i samfunnshuset eller idrettshallen og skal skru lyd, og man skal forsøke å få frem instrumentets eller stemmens karakter, inkl. det frekvensområdet som gir kropp og struktur. Men resultatet er ofte at man må skru ned nettopp disse frekvensene for at det ikke skal låte rumlete og påtrengende.

Men mine erfaringer er begrenset til kor og komp til korkonserter i alt fra mindre samfunnshus til kulturhuset med 500 sitteplasser, men vi har hatt både akustiske gitarer, fele, trekkspill og trommer som akkompagnement, så litt kjennskap til problemstillingene har jeg.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lokalene er såpass dårlige så bør man som lydmann stillekrav. Vet at det bla. er de samme som ved flere anledninger kjører lyd i Bodø spektrum.
    Har ved flere anledninger klaget over akustikken i Querinihallen på Røst, som er muligens en av de verste tilfellene jeg har vært borti. Der hengte de opp tepper som ble dratt ut når det var konsert slik at de brøt av alt 5 meter over bakken og på veggene. Bare ved å bryte av visse typer lydbølger kan man få bedre lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange later til å tillegge lydmannen manglende kompetanse og andre stiller spørsmål ved utstyr og anlegg.

For meg blir dette litt som å ta fly og stille spørsmål ved pilotens kompetanse..

Jeg vet ikke helt hva agendaen med tråden din er, så det er mulig jeg er litt på kanten av tråden.

Når det er sakt så har jeg generelt full tillit til "lydmannen" og hans kunnskap på konserter og PA, og det kan være flere grunner til at det låter dårlig enn at det er kompetansen til lydteknikeren som svikter. Angående lyd i stuen så har jeg har en bekjent som er lydmann og jeg kjenner flere musikkere, debatten går ofte og "vi" er relativet uenig om hva som er god lyd. Ingen av dem er egentlig intressert i lyd i stuen og ingen av dem har ikke noe som nærmer seg high-end anlegg. Nå skal det sies at disse nødvendigvis ikke representere gjennomsnittet, men jeg har vanskelig for godta argumentene som når enkelte i Hi-Fi debatten kommer med at "jeg er lydmann så dette vet jeg". Jeg føler at differansen mellom konsert og high-end i stuen er to vitt forskjellig ting og kan nødvendigvis ikke sammenlignes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En god lydmann bør klare å få med seg hvilke problemer som melder seg rundt i rommet og kompensere tilstrekkelig for disse til at de ikke ødelegger opplevelsen. Han bør også være med på befaring før en konsert bookes og gjøre seg opp en mening om hvorvidt lokalet er egnet. Dersom konserten kjøres i et lite egnet lokale vil jeg si det langt på vei er lydmannens feil selv om det ofte er slik at lydmannen blir kalt inn til å skru lyd på et sted der man har booket konsert. Men vi kan snu det hele på hodet, la oss si man er lydmann og alltid får beskjeden "du skal skru lyd den 19. mai i samfunnshuset i Horten" (det finnes sikkert noe slikt). Da vil jeg si at en dyktig lydmann på et tidspunkt burde si til bandet: "Snakk med meg FØR dere booker et lokale". Det er tross alt han som skal lage god lyd.
    De fleste lydmenn reiser med bandet sitt og man har sjelden muligheten til å sjekke ut lokalet i forveien. Og når det er sagt er det ikke min jobb som lydmann å godkjenne eller underkjenne lokaler og utstyr, jeg gjør mitt beste med det utstyret som finnes i det lokalet arrangøren ønsket å holde konserten i. Elendige lokaler og rævva utstyr finner vi over alt, og er ikke teknisk rider oppfylt vil sikkert en avlysning vurderes men som oftest prøver man å få det til så godt det går..

Et annet problem som jeg ikke kan se er nevnt her, det nevnes jo at en del musikere har håndplukkede lydmenn, men når har de egentlig fått mulighet til å høre seg selv i salen? Man kan stå på scenen gang på gang på gang på gang uten annet enn en ide om hvordan man selv høres ut i salen. For eksempel har vokalisten en ide om hvordan han/hun skal høres ut og får langt på vei dette innfridd i monitor. Hvordan dette låter ut på FOH derimot, vet han/hun ikke, og det er ofte ganske ulikt hva de hører i MON. Man kan dermed stille spørsmål ved hvorvidt det eksisterer noen annen kvalitetssikring enn en og annen tilbakemelding fra publikum, samt lydmannens egen forsikring om at "I dag hadde vi dritbra lyd dere!".
    høres kanskje merkelig ut, men låter det bra i monitor låter det som regel bra ut også, og dette har musikere flest veldig gode antenner på. Og de fleste musikere går og hører på hverandre og velger sine lydmenn ut i fra andre jobber vedkommende har gjort.

Når det gjelder PA-lyd generelt så har jeg inntrykk av at kunnskapen om lydfarger som legges til grunn når man skrur lyd er størst på type rock/blues-sjanger instrumentering. Spesielt unge/uerfarne lydmenn har en tendens til å tune frem trøkket i trommene, el-gitaren og vokalen, også putter man andre ting litt inn "der det er plass" uten at man legger stort i hvordan det egentlig skal høres ut. For eksempel er det svært sjelden jeg hører instrumenter i folkemusikk og klassisk-sjangrene godt micket/gjengitt live. De blir ofte for tynne. Når man skal mice opp et trekkspill til å fylle et stort lokale bør etter min mening lyden minne om det man hører når man står svært nær, altså mye energi og fylde, ikke et skarpt overtonemønster og tilbakeholdne grunntoner.
    eller for å si det på an annen måte: de tuter på med alt til det ikke er plass eller "luft" i lydbildet lenger.. Trommelyd kan de fleste skru, men når trommene er skrudd er hele frekvensspekteret fullt. Joda, dette kjenner jeg igjen men det virker som rockebandene selv foretrekker denne typen lydbilde dessverre.. Men mange lydfolk er gode på akustiske ting også og løser dette utmerket, og det er ofte disse som reiser med de "akustiske" bandene fast..

En av de tingene jeg har funnet kanskje viktigst de gangene jeg har skrudd lyd er å ta turen opp på scenen og lytte til hvert enkelt instrument unplugged. Ikke bare gir det en god påminnelse om hvordan ting skal låte, men man får også med utøverens egen måte å traktere instrumentet, instrumentets særegne karakter og ikke minst hvordan instrumentet låter på det aktuelle stedet. Det er sjelden noen god ide å forsøke å skape et helt annerledes klangbilde enn hva et stort og ganske klangrikt rom har å by på i utgangspunktet. Det gir som regel bare klamme og ubehagelige rester av uønsket romklang i lydbildet.
    enig.. og får man ikke fram karakteren bør man bytte mikk eller endre plassering framfor å prøve å skru seg fram til den. men noen lydmenn må bare skru da

Men ja, jeg er nok av den oppfatning at det å skru lyd er et fag som beherskes i svært varierende grad. Man skulle tro at ørene var den kroppsdelen det hele avhenger av, men de med størst kjeft skrur ofte den mest ræva lyden.
    dette finnes det en god del eksempler på ja..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste lydmenn reiser med bandet sitt og man har sjelden muligheten til å sjekke ut lokalet i forveien. Og når det er sagt er det ikke min jobb som lydmann å godkjenne eller underkjenne lokaler og utstyr, jeg gjør mitt beste med det utstyret som finnes i det lokalet arrangøren ønsket å holde konserten i. Elendige lokaler og rævva utstyr finner vi over alt, og er ikke teknisk rider oppfylt vil sikkert en avlysning vurderes men som oftest prøver man å få det til så godt det går..

høres kanskje merkelig ut, men låter det bra i monitor låter det som regel bra ut også, og dette har musikere flest veldig gode antenner på. Og de fleste musikere går og hører på hverandre og velger sine lydmenn ut i fra andre jobber vedkommende har gjort.
    På mange "scener" er det som regel dårlige forhold (hvertfall her i Sandnes og Stvg).. Veldig mange dårlige lokaler, dårlige plasseringer og generellt sett dårlig på lyd-fronten..

Band blir betalt for en jobb og det er vel kanskje mest de "større" bandene som bryr seg virkelig om lokalet og/eller lyden de vil oppnå/få.. Vi som lydteknikkere skal ikke dømme lokalet eller anlegget, men PRØVE å få det best mulige resultatet med det vi har å jobbe med..

F.eks, jeg har gjort nok av jobber der jeg har ett par høyttalere og en mix som skal spille i ett lokale på over 100 kvm.. Hvor høyt og bra tror du dette spiller i en idrettshalls når du har 600watt peak ut?

Låter det bra i monitor er det som regel ganske bra ut.. Monitor er det STØRSTE problemet rundt omkring her hvertfall, jævlige anlegg ut og noen pinglette monitorer som ligger på scenen.. Dessuten er lokalene så små at i monitor kommer det som regel sjelden "bra" lyd..

Ang. det med lydbildet så er jeg en av de som liker at trommene og bass ligger i grunn (som regel stortromma litt foran), så fyller jeg på med gitarer og presser vokalen på topp med en compressor.. Selvfølgelig avhengig av type musikk, så er det dette jeg tar utgangspunkt i.. Da får du ett fullt lydbilde og ikke noe tomme-tamme greier..
    Selvfølgelig vil dette dra ned om man skal ha ett trekkspill/keyboard e.l da det er lite "plass" til dette, men da er det å kose seg med faderne til man får ett bra resultat.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at det er enkelte lydmenn som virker totalt likegyldige, mens en del andre spør og graver veldig om hvordan anleggene i enkelte lokaler låter (Jeg får en del slike spørsmål videresendt). Enkelte kommer også på befaring og det er ofte dem som får til best lyd.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at det er enkelte lydmenn som virker totalt likegyldige, mens en del andre spør og graver veldig om hvordan anleggene i enkelte lokaler låter (Jeg får en del slike spørsmål videresendt). Enkelte kommer også på befaring og det er ofte dem som får til best lyd.
    Nå er jo ikke jeg den mest erfarne lydteknikkeren da, men jeg blir ofte leid inn fordi jeg tar 500 til 1000 kr mindre enn de som har litt mer erfaring.. Det jeg som regel stiller spørsmål på når jeg skal på en ukjent plass er:
    *Digital eller analog mikser (kan ikke FORDRA digitale!)
    *Mikrofoner
    *Tilgjengelig utstyr (xlr, stativer, overgang og evt. andre ting som man kan få bruk for)
    *Bandet og hva de trenger.. Ikke minst type musikksjanger.

Anlegg er som regel selvforklarende. De fleste plasser som betaler 1000+kr for en lydteknikker har ett "godt nok" anlegg.. Det jeg ofte merker er at du kan unngå noen "akustiske" problemer, bare med å dra på litt mer i mindre lokaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg som regel stiller spørsmål på når jeg skal på en ukjent plass er:
    *Digital eller analog mikser (kan ikke FORDRA digitale!)
    Merkelig.. de fleste digitale miksere låter MINST like bra som tilsvarende analoge og har langt flere funksjoner!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste plasser som betaler 1000+kr for en lydteknikker har ett "godt nok" anlegg.. Det jeg ofte merker er at du kan unngå noen "akustiske" problemer, bare med å dra på litt mer i mindre lokaler.

jeg syns heller det virker som at det skaper flere problemer enn det løser når lydmannen drar på litt ekstra "for å maskere akustiske problemer"....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen utfordringer for vanlige lydmenn (dvs de som skrur lyd på helt vanlige band i helt vanlige lokaler):
    *Bandet forventer et monitor-nivå på scenen som i seg selv er tilstrekkelig til å fylle lokalet. Når små 12"-kasser peker rett opp i taket og refleksjonen er mer enn nok for salen så gir det lite spillerom til å skape god lyd for publikum
    *Det at lydmannen skal instruere band og booking til å velge lokaler og dra på befaring er ofte lite realistisk. Det er lett å stille slike krav så lenge man sitter i sofaen og kommenterer, men ikke om man faktisk ønsker å jobbe i bransjen.
    *Artister som ikke er vant til å stå på en scene. Som f.eks er redd for mikrofonen.
    *Begrenset tid til å skru. Med mindre kjente band får man begrenset med tilgang på lokalet, med mer kjente band får man begrenset med tilgang på bandet.

Og så er det noen lydmenn som har mindre talent eller bryr seg mindre enn andre. Det betyr ikke automatisk at de blir skviset ut (de kan f.eks være innmari ålreite typer, sitte på godt utstyr eller noe annet som gjør at de blir i bransjen).

Jeg tror at en undervurdert egenskap ved lydmenn er evnen til å ta ting med knusende ro. Det å løse problemene ute å stresse kan påvirke musikere og publikum til en bedre total-opplevelse.

-k

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    *Bandet forventer et monitor-nivå på scenen som i seg selv er tilstrekkelig til å fylle lokalet. Når små 12"-kasser peker rett opp i taket og refleksjonen er mer enn nok for salen så gir det lite spillerom til å skape god lyd for publikum
    Haha, spot on! Kan ikke forstå hvorfor det på død og liv må være så grisehøyt på scenen, eller sagt på en annen måte: Hvorfor musikere ikke forstår at det som regel blir bedre lyd ut dersom lydnivået på scenen er lavere.
    Men dette gjelder vel kanskje mest mindre scener/lokaler?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt et sted tidligere i tråden, trommene er idag så effektive at alt det andre må guffes opp for å holde følge.
    Og så har man slike som f.eks Vidar Busk, som har fikse ideer om at "GitarAmpen SKAL stå på 10!"

Har også sett artister som -aldri- får nok monitor...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •