Hvordan koble opp hodetelefon forsterker med receicer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble opp hodetelefon forsterker med receicer?

Hei

Da jeg er noob å ikke har peiling på hodetelefon forsterkere, må jeg bare spørre om hvordan det lar seg gjøre å koble opp hodetelefon forsterkeren til min receiver(Onkyo 905)

Hodetelefon forsterkeren er en Graham slee Solo

Takk på forhånd

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler den til Tape Out.....
    Har du ikke manualen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kobler den til Tape Out.....
    Har du ikke manualen?
    Takker for svar

Står ikke noe om det i manualen pussig nok

Så hvis jeg kopler til Tape out vil jeg få høre alle kildene som er koblet opp mot receiveren?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil han slippe å få lyd ut av høyttalerne? Det er jo gjerne det en ønsker når en bruker hodetelefonene.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kjører det via tape out vil man kunne skru ned lyden på forsterkeren uten å påvirke linjesignalet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tape out er jo helt uavhengig av resten av systemet.
    Hvis det var sånn at nivået på tape out ville følge volumenkontrollen, forestill deg et mas med å ta opp på f.eks. båndspiller....det ville ikke fungere jo...
    Volumen ut fra Tape Out er konstant.
    Via Pre Out reguleres volumen jo i henhold til volumenkontrollen....
    Bruker man tape out til hodetelefonforsterkeren er det jo bare enten å slå av høyttalerne, eller skrue volumen ned til minimum....

Lytter man bare til cd via hodetelefonforsterkeren, da kan man jo selvfølgelig sette en splitter på de to rca kabler fra cd spilleren, det ene sett går inn i forsterkeren som vanlig, og det andre sett går inn i hodetelefonforsterkeren. Dette er dog ikke praktisk, da kan man jo ikke "høre" tv f.eks. i hodetelefoner.....

Gratulerer med Solo`en, Graham Slee er veldig lekre produkter...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blandet med pre out, beklager. Vet ikke om jeg har tape out på noe av mitt lenger, kun digitalt? Må sjekke.

EDIT: joda, har "Record out". Jeg tror det var i mine Hegel H200 dager at jeg manglet dette.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    EDIT: joda, har "Record out". Jeg tror det var i mine Hegel H200 dager at jeg manglet dette.
    Den har det den også gitt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg og legger meg... :roll:

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp folkens

Dette er et fantastisk forum for hjelpeløse mennesker som meg.

Vil dere heller anbefale meg å bruke pre out, og i så fall skal jeg frontkanalene?. Det er jo mye mer komfortabelt å kunne bruke volumkontrollen på fjernkontrollen hvis det lar seg gjøre i kombinasjon med pre out

Det er litt for tidlig å gratulere meg enda, da jeg bare har den på prøve. Får ta en avgjørelse når den er bedre innspilt, samtidig har jeg også bestilt et Asus xonar essence ST lydkort med innebygget HP forsterker, så det blir artig å sammenligne lydkvaliteten.

Har et spørsmål til her til dere, å det er at når jeg bruker hodetelefonutganen til min Onkyo 905 så høres det ut som det kommer mer bass fra venstre øre enn høyre, noe jeg har stusset på. Når jeg hører på Graham slee Solo er lydbildet helt annerledes og bassen er jevnt balansert på begge ørene. Så da lurer jeg på om noe er galt med min 905, eller kan en forsterker som Solo gjøre så mye med posisjoneringen i lydbildet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hodetelefonutgange på receivere er generelt av veldig dårlig kvalitet, det er jo ikke prioritert i det hele tatt da det er en "nødløsning". Men ellers, nei, jeg vet ikke hvorfor du har mer bass i det ene øret. Er det samme når du spiller et mono signal?
    Jeg så noen receivere/forsterkere, husker ikke helt hvilke, der hadde samarbeide med Headroom for en stund siden. Headroom konstruerte da hodetelefonutgangen på disse apparater, og de var veldig bra altså.
    Min Bryston har hodetelefonutgang, men ikke laget som vanligt med en separat headphone amp. Denne utgang drives bare av forforsterkeren, lyden er veldig veldig transparant, men det setter jo noen begrensninger for hvilke hodetelefoner man kan bruke. Prøvde Sennheiser HD580 II , lyden var god men de var litt tunge å drive for forforsterkeren.
    Noen gamle Tandberg receivere har faktisk så god hodetelefonutgang at den kan brukes som forforsterker..

Jeg anbefaler ikke du bruker preout til hodetelefonforsterkeren, men, du kan jo om du vil jo....
    Problemet er som følger, du kjøper en hodetelefonforsterker for å få bedst mulig lyd fra dine hodetelefoner, hvis du da bruker preout utnytter du ikke den fordelen bedst mulig og det er jo synd.
    Du har, på en måte opplevd litt av effekten med dette når du siger din hodetelefonutgang på Onkyoen ikke lyder bra.....
    Med preout går signalet fra f.eks. din cd spiller inn i din surround receiver, igjennom prosessoren, forforsterkerdelen, tonekontroller og volumkontroll. Når vi vet at i mange surround receivere er det just forforsterkerdelen der er av litt dårlig kvalitet for stereo, da forringer du signalet som Solo`en får å jobbe med...så det med at kunne regulere volum to steder er ikke bra altså....ikke det at din Onkyo kanskje har en dårlig forforsterker, men du skjønner sikkert at med en hodetelefonforsterker er vitsen at man får renest mulig signal?
    Jeg kan heller ikke se hvordan du vil kunne bruke preout til Solo`en og da lytte til hodetelefoner uten dine fronter spiller? Har du separat effektforsterker du kan slå av da?
    Samtidig, om du gjør dette, da må du bruke preout til Solo, og fra Solo`ens loop utganger (regner med den har det) inn i din effektforsterker.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hodetelefonutgange på receivere er generelt av veldig dårlig kvalitet, det er jo ikke prioritert i det hele tatt da det er en "nødløsning". Men ellers, nei, jeg vet ikke hvorfor du har mer bass i det ene øret. Er det samme når du spiller et mono signal?
    Jeg så noen receivere/forsterkere, husker ikke helt hvilke, der hadde samarbeide med Headroom for en stund siden. Headroom konstruerte da hodetelefonutgangen på disse apparater, og de var veldig bra altså.
    Min Bryston har hodetelefonutgang, men ikke laget som vanligt med en separat headphone amp. Denne utgang drives bare av forforsterkeren, lyden er veldig veldig transparant, men det setter jo noen begrensninger for hvilke hodetelefoner man kan bruke. Prøvde Sennheiser HD580 II , lyden var god men de var litt tunge å drive for forforsterkeren.
    Noen gamle Tandberg receivere har faktisk så god hodetelefonutgang at den kan brukes som forforsterker..

Jeg anbefaler ikke du bruker preout til hodetelefonforsterkeren, men, du kan jo om du vil jo....
    Problemet er som følger, du kjøper en hodetelefonforsterker for å få bedst mulig lyd fra dine hodetelefoner, hvis du da bruker preout utnytter du ikke den fordelen bedst mulig og det er jo synd.
    Du har, på en måte opplevd litt av effekten med dette når du siger din hodetelefonutgang på Onkyoen ikke lyder bra.....
    Med preout går signalet fra f.eks. din cd spiller inn i din surround receiver, igjennom prosessoren, forforsterkerdelen, tonekontroller og volumkontroll. Når vi vet at i mange surround receivere er det just forforsterkerdelen der er av litt dårlig kvalitet for stereo, da forringer du signalet som Solo`en får å jobbe med...så det med at kunne regulere volum to steder er ikke bra altså....ikke det at din Onkyo kanskje har en dårlig forforsterker, men du skjønner sikkert at med en hodetelefonforsterker er vitsen at man får renest mulig signal?
    Jeg kan heller ikke se hvordan du vil kunne bruke preout til Solo`en og da lytte til hodetelefoner uten dine fronter spiller? Har du separat effektforsterker du kan slå av da?
    Samtidig, om du gjør dette, da må du bruke preout til Solo, og fra Solo`ens loop utganger (regner med den har det) inn i din effektforsterker.

Takker for et fantastsisk godt å oppklarende svar

Da er saken grei, jeg får heller resise meg opp av stolen til fordel for et godt signal.

Ha en riktig god påske alle sammen

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd å koble opp mot tape out. Jeg har nok misforstått litt, for jeg tenkte også at jeg fikk lyd av enheter koblet med HDMI til receiveren, men det ble det ikke.

Så da må jeg trekke analog kabler fra HDMI enheten også for å få lyd i hodetelefon forsterkeren?

Nå får jeg kun lyd av DVD/CD spiller og PC som er koblet analog til receiver

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ingen erfaring med desverre, kan det være noen HDMI innstillinger i receiveren der må stilles inn?
    Dette virker vel ikke logisk, f.eks. kunne du ha en dvd spiller du bruker til musikk avspilling, kobler du denne med hdmi kan ikke gjøre opptak fra en cd til kassett f.eks......det virker ikke logisk, men som sagt, har ikke noen erfaring med hdmi egentlig.
    Kanskje andre har en løsning, men prøv å se i receiverens hdmi menyer om der er noe der...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signaler via HDMI er typisk kopibeskyttet (trodde det egentlig bare gjaldt det digitale signalet men), noen forsterkere er dermed muligens slik at HDMI-kilder ikke sendes til tape out.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vet ikke hvilken tv du har, men om denne har 2 stk rca for lyd ut, da kobler du denne til en Aux på receiveren, når du da ser tv velger du bare Aux på din receivers inngangsvelger.
    Eller, du kan gjøre samme med din dekoder om du har en sånn...

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Da har jeg prøvd å koble opp mot tape out. Jeg har nok misforstått litt, for jeg tenkte også at jeg fikk lyd av enheter koblet med HDMI til receiveren, men det ble det ikke.
    Nei, det er slettes ikke sikkert. Det er ikke alle receivere som støtter dette.

Som jeg forklarte deg i den andre tråden så er ikke dette anbefalt løsning. Jeg ville heller tatt sikte på å gå utenom receiveren og heller koble dine primære stereokilder direkte til hodetelefonforsterkeren. Dette har jeg også nevnt tidligere.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Når jeg hører på Graham slee Solo er lydbildet helt annerledes og bassen er jevnt balansert på begge ørene. Så da lurer jeg på om noe er galt med min 905, eller kan en forsterker som Solo gjøre så mye med posisjoneringen i lydbildet?
    Dersom bassen ikke er "skjev" når du bruker høyttalerne dine så vil jeg nok tro at det er Solo'en som gjør en bedre jobb med signalet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket HDMI innstillinger å ikke funnet noe som gjør at jeg får lyd til hodetelefon forsterkeren.

Tenkte jeg skulle si litt om lytteopplevelsen med Graham slee Solo.

På enkelte sanger med receiverens hodetelefon utgang blir det mer bass fra venstre øre enn høyre, noe som ikke er tilfelle for Graham slee Solo. Men for å være ærlig syns jeg kvaliteten på lyden totalt sett er bedre med receiveren, noe som sikkert vil opprøre mange av dere. Bassen er rett å slett merkbart fyldigere og rikere enn med hodetelefon forsterkeren, noe som jeg syns er veldig rart.

Nå er hodetelefon forsterkeren langt fra innspilt men likevel. Blir veldig interesannt når jeg får Asus xonar essence ST lydkortet over påske. Da skal det sammenlignes å testes mer.

Men konklusjon så langt er at hodetelefon forsterkeren må bli langt bedre ved innspilling for at jeg skal beholde den. Når det er sagt er dette et helt nytt område for meg, å kanskje må jeg rett å slett venne ørene mine til lyden av en hodetelefon forsterker, har jo aldri hatt hodetelefoner før nå. Gullører har jeg heller ikke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •