Hvordan koble opp hodetelefon forsterker med receicer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Vil dere heller anbefale meg å bruke pre out, og i så fall skal jeg frontkanalene?. Det er jo mye mer komfortabelt å kunne bruke volumkontrollen på fjernkontrollen hvis det lar seg gjøre i kombinasjon med pre out
    Du kan godt bruke denne løsningen, hvis du har en forsterker som har valg for A eller B utgang for høytallerene. Er høytallerene koplet til A, så setter du den til B og bruker kan da bruke pre-out front til hodetelefonforsterkeren med forsterkerens fjernkontroll som volumregulator, og med hodetelefonforsterkerens gode forsterker.

Da får du også lyd fra kopibeskyttede HDMI kilder. Hvis du har koplet til surround høytallere, så bare sett forsterkeren til stereo så forsvinner lyden i disse. Enkelt og greit.

EDIT: Sjekket Onkyo sine sider, 905 har ikke AB utganger. Man du har Sone 2 og 3. Så bare plugg den i Sone 2 Pre-out. Trykk på Sone 2 knappen på fjernkontrollen og velg kilde. Så skal det fungere som bare a det.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket HDMI innstillinger å ikke funnet noe som gjør at jeg får lyd til hodetelefon forsterkeren.
    Bruk heller pre-out for sone 2 slik AndersT2 nevner (dersom du ønsker å bruke receiveren).

Tenkte jeg skulle si litt om lytteopplevelsen med Graham slee Solo.
    ... Bassen er rett å slett merkbart fyldigere og rikere enn med hodetelefon forsterkeren, noe som jeg syns er veldig rart.
    Jeg regner med at du da har koblet Soloen direkte til lydkilden din og ikke via receiveren når du sammenlignet? Du er sikker på at signalet fra hodetelefonutgangen ikke er justert på noen måte? (bruk av equalizere, romsimulering, etc.) Hodetelefonforsterkeren er kanskje mer nøytral. Mye bass er ikke nødvendigvis det samme som bra lyd. Dersom Soloen er en rørforsterker så er det ikke uvanlig at de har en litt slankere bass.

Nå er hodetelefon forsterkeren langt fra innspilt men likevel.
    Dersom det er en SS forsterker så har jeg personlig liten tro på at den behøver å "spilles inn" eller at den vil låte betydelig bedre med tiden Litt oppvarmingstid derimot er kanskje ikke så dumt.

Men konklusjon så langt er at hodetelefon forsterkeren må bli langt bedre ved innspilling for at jeg skal beholde den. Når det er sagt er dette et helt nytt område for meg, å kanskje må jeg rett å slett venne ørene mine til lyden av en hodetelefon forsterker, har jo aldri hatt hodetelefoner før nå. Gullører har jeg heller ikke.
    De skal ikke være nødvendig med noen tilvenning. Dersom Soloen er betydelig bedre enn receiveren din så vil du høre denne forskjellen raskt. Som jeg nevnte i den andre tråden så vil forskjellen typisk ligge i et renere signal, mer dynamikk, mer luft, mer fokusert lydbilde osv.

For meg kan det kanskje høres ut som om du har koblet opp ting feil eller at sammenligningsgrunnlaget ditt ikke er likt.

Når det gjelder lydkortet du har bestilt: Du er klar over at sammenligningsgrunnlaget ikke blir helt det samme siden du henter signalet direkte fra hodetelefonforsterkeren til lydkortet? Naturligvis blir lyden bedre da (kortere signalvei, mindre fikling med signalet underveis), og det er derfor jeg anbefaler at du heller går utenom receiveren. Dersom du er fornøyd med receiverens hodetelefonutgang, så bør du heller bruke hodetelefonforsterkeren direkte opp mot de primære lydkildene dine.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve å svar alle her

TVn som det ble spurt om er en Pioneer KRP-500M.

Angående bruk av pre out, så er det jo ikke samme kabel som benyttes. Man kan ikke bruke phone kabler til disse utganene, slik jeg forstår det. Dessuten vil jeg jo ikke bruke pre out hvis det forringer lydkvaliteten, men det er klart at det hadde vært mye mer komfortabelt og praktisk å kunne lytte til alle kildene mine ved bruk at per out eller zone 1.

Hodetelefon forsterkeren har jeg koblet opp både direkte til DVD/CD spilleren som er av type Pioneer DV989 og til receiver via tape out, så her skulle alt være korrekt koblet. Har også sammenlignet min BD spiller og også den spiller meget bra koblet til receiver, det samme med PS3 og 360.

EQ justeringer har det ikke vært å kan heller ikke benyttes pussig nok.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående bruk av pre out, så er det jo ikke samme kabel som benyttes. Man kan ikke bruke phone kabler til disse utganene, slik jeg forstår det.
    Joda, du kan trygt bruke RCA-kabler. Men det er ikke så dumt å eksperimentere litt med andre kabler enn de typiske 'skolissekablene' som følger med

Hodetelefon forsterkeren har jeg koblet opp både direkte til DVD/CD spilleren som er av type Pioneer DV989 og til receiver via tape out, så her skulle alt være korrekt koblet.
    Fordelen med tape-out fremfor pre-out er at dette er en linjeutgang med konstant lydnivå og du slipper to uavhengige volumjusteringer (ulempen er at du ikke er garantert lyd fra HDMI-kilder). Hodetelefonforsterkeren har altså to par med innganger? Dersom DVD-spilleren din har dedikerte stereoutganger anbefales disse fremfor multikanalsutgangene.

Har også sammenlignet min BD spiller og også den spiller meget bra koblet til receiver, det samme med PS3 og 360.
    Hvis disse er tilkoblet digitalt vil jo forsterkeren konvertere signalene så det er egentlig forsterkeren du lytter på

EQ justeringer har det ikke vært å kan heller ikke benyttes pussig nok.
    Det er ikke uvanlig at EQ, romeffekter o.l. kobles ut når du bruker hodetelefoner (det er tross ikke noen akustiske forhold å ta hensyn til når du bruker hodetelefoner). På min gamle forsterker hadde jeg noe som het Dolby Headphone men det låt ikke bra sammenlignet med vanlig stereo (ullen lyd, for mye farging av lyden).

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk for godt svar techno

Skolisser har jeg ikke, men god standard overall tror jeg. Dessuten benyttes dyre og tykke monsterkabler fra Solo til DVD/CD spiller...uten at jeg har den store tro på kvalitet angående kabler. Skjønner ikke helt hvordan jeg kan benytte RCA kabler når det er wirede høytalerledninger som disse inngangene skal fores med.

Soloen har også 2 utganger ja.

Tro det eller ei,men jeg var ganske sikker på at det er receiveren som stod for lyden når jeg bruker BD spiller og PS3 samt 360, men det betyr også at deg gjør en god jobb....for mine ører.

Du lurte vel på hvilken høytalere jeg brukte.

Infinity kappa 600 front, kappa senter, kappa surround bipolar samt kappa sub. Nå kjører jeg med kef 3005og kappa subben grunnet plassproblem

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-out er RCA-utganger.

Hvis du bruker Tape Out er det vel naturlig at alle EQ-innstillinger er koblet ut da denne utgangen er beregnet for innspilling.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skolisser har jeg ikke, men god standard overall tror jeg. Dessuten benyttes dyre og tykke monsterkabler fra Solo til DVD/CD spiller...uten at jeg har den store tro på kvalitet angående kabler.
    Når det gjelder analoge kabler så er jeg litt mer kresen. Det er lurt å bruke kabler av en viss kvalitet mellom DVD/CD-spilleren og Soloen.

Skjønner ikke helt hvordan jeg kan benytte RCA kabler når det er wirede høytalerledninger som disse inngangene skal fores med.
    Da ser du enten på feil utganger eller så støtter ikke Onkyo'en din pre-out til de andre sonene.

Soloen har også 2 utganger ja.
    Du mener innganger? Signalene skal sendes inn i Soloen.

Du lurte vel på hvilken høytalere jeg brukte.
    Tror du forveksler meg med noen andre Høyttalerne dine har ingenting å si i denne sammenhengen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    På min gamle forsterker hadde jeg noe som het Dolby Headphone men det låt ikke bra sammenlignet med vanlig stereo (ullen lyd, for mye farging av lyden).
    Husk at Dolby Headphone ikke var en lyd greie for å skape bedre lyd med hodetelefoner. Den er for å skape en illusjon av surround med kun stereo hodetelefoner. Derfor låt det uggent. Det fungerte hvis det ikke skjedde mye i lydbildet. Den første skikkelige utgaven av "Pearl Harbor" har ett eget Dolby Headphone lydspor for å vise frem formatet. På starten når flyet ungene flyr er så å si eneste lyd i bildet, så fungerer det bra nok. Men når angrepet med hauger og fly og eksplosjoner så funket det ikke, og ble bare en smørje. Det er vel grunnen til at den funksjonen ikke er med på dagens forsterkere. Men det var nok off topic for denne gang

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dere hadde selvfølgelig rett angående pre out og zone1/2.

Har prøvd både å koble til pre out og zone inngangene men uten lyd. Nå gir jeg opp og bruker kun Soloen direkte med kilden.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Husk at Dolby Headphone ikke var en lyd greie for å skape bedre lyd med hodetelefoner. Den er for å skape en illusjon av surround med kun stereo hodetelefoner.
    Ja, det er jeg fullstendig klar over

Det fungerte hvis det ikke skjedde mye i lydbildet.
    Jeg har prøvd Dolby Headphone til både musikk (flerkanals) og film, men synes at det aldri fungerte. Lydbalansen ble skjev synes jeg (i tillegg til at lyden ble ullen). Har ikke prøvd PEARL HARBOR, men jeg foretrekker uansett tokanals lyd når jeg lytter på hodetelefoner (flerkanalskilder nedmikses til to kanaler).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dere hadde selvfølgelig rett angående pre out og zone1/2.

Har prøvd både å koble til pre out og zone inngangene men uten lyd. Nå gir jeg opp og bruker kun Soloen direkte med kilden.
    Det er ofte slik at den enkleste løsningen er den beste

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Det er ofte slik at den enkleste løsningen er den beste
    Så sant så sant.

Men det irriterer meg fortsatt at det ikke er mer bass i Soloen. Nå er det riktignok en oppgradert modell som heter Solo SRG2 som er 1300.- dyrere som skal ha nettopp mer bass, men syns nå at budsjettet er tøyet langt over strikken allerede. Men det er klart at når Denon AH-D7000 ankommer på tirs, så vil nok også bassen komme på plass vil jeg tro.

Som sagt har jeg aldri eid hodetelefoner før, og når jeg nå nettopp fikk HD650 og Denon AH-D5000 og syntes jeg bassen var litt fraværende med receiveren, og spør på div forum, sier alle ekspertene at skal du ha skikkelig bass MÅ du ha hodetelefon forsterker.

Følgte ekspertrådene å det ble ikke helt slik jeg trodde.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å se litt i noen tråder på headfi, å matche forsterker og hodetelefoner er en kunst vanskeligere enn å matche forsterker og høyttalere.
    Når du hører dine høyttalere hører du rommet, med gain forsterkning i bassen, refleksjoner fra alle kanter, +- 10 db i frekvensgangen osv, men man synes jo det lyder bra. Lyd der er linear og en frekvensgang der er rett son en linjal er ofte kjedelig.....
    Hodetelefoner er referensen i lyd, her hører du bare kilden i et kontrollert rom, og matchingen med forsterker avgjør f.eks. bassen i meget høy grad. Men bass fra hodetelefoner vil alltid være "rar" idet man mangler den opplevelsen av bass som høyttalere har i et rom.
    Er du ute etter "killer bass" må du prøve Grado eller lign., har på fornemmelsen disse vil tiltale deg...
    GRAHAM SLEE SOLO - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio
    Solo`en er vel egentlig laget for å drive Senn 650, det nevnes også tråden...

Ellers, prøver du et sett Stax Signature II, med SRM-006t amp og 4040 telefoner vil jeg garantere du vil mislike de og spørre hvor bassen er....verdensklasse oppløsning der er helt hinsides alt man kan forestille seg, en mellomtone der gjør man vil ta disse telefoner med seg i graven, men en bass der er så fri for imponator effekter at man lurer på om der er noe galt med telefonen.....så, når man diskuterer bass i hodetelefoner er det meget individuel hva man liker, og hvor korrekt man vil ha det.
    De der har gitt deg råd om å kjøpe hodetelefoner har gjort det rette, jeg tror bare ikke du har fundet din matchende hodetelefon endda....

Og dette med oppgraderingen av Solo`en, det må du nesten prøve før du kjøper. Jeg kjøpte en Lehmann Black Cube riaa, og etter det en ekstern strømforsyning til denne der kostett 2500,-. Denne skulle være så og så god, forbedre både det ene og andre, jeg hørte ingen forskjell.....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant.

Men det irriterer meg fortsatt at det ikke er mer bass i Soloen. Nå er det riktignok en oppgradert modell som heter Solo SRG2 som er 1300.- dyrere som skal ha nettopp mer bass, men syns nå at budsjettet er tøyet langt over strikken allerede.
    Komponentmatching i forhold til dine personlige preferanser er viktig for å få mest ut av hodetelefonene dine, slik Nils Nielsen allerede har vært inne på.

Jeg har ingen personlig erfaring med Soloen det er snakk om her, så jeg kan ikke komme med noen konkrete råd. Generelt sett vil jeg anbefale at du låner med deg komponentene hjem og tester dem i eget oppsett i ro og mak. Hi-Fi butikker lar deg ofte låne med utstyr hjem og en rekke elektrokjeder har angrerett selv om du kjøper i butikken.

Men det er klart at når Denon AH-D7000 ankommer på tirs, så vil nok også bassen komme på plass vil jeg tro.
    Jeg synes bassen på D5000 ble litt i meste laget for min smak med mitt tidligere oppsett (X-Can V3). Jeg har lest at D7000 har en litt mer nøytral bass, så det er ikke sikkert at bassen blir noe særlig kraftigere.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "stjeler" denne tråden da jeg sitter med akkurat samme problem.
    Jeg skal nå starte mitt eget lille head-fi prosjekt og har akkurat anskaffet meg et sett AKG K701, fra før av har jeg et Grado SR225i. Da jeg ikke har peiling hvilken headamp jeg skal gå til anskaffelse av har jeg midlertidig lånt en av en venn. Dette er en såkalt "billig china-amp" Xiang Sheng 708B men den har fått ok skussmål rundtom på diverse forum.

Problemet er at jeg har all min musikk digitalt, alt er i flac som jeg henter via en Squeezebox classic. For å få lyd fra denne til amp'en må jeg da bruke analoge kabler og altså squeezeboxens egen DAC.

Jeg ville da altså prøve å koble digitalt fra squeezebox til receiver og analogt derfra til headamp, dette for å bruke dac'en i receiveren som er bedre enn den som sitter i squeezeboxen.
    Jeg har nå testet med alle tenkelige utganger fra receiver til headamp men får rett og slett ikke lyd. Hvis jeg kobler analogt fra SB til receiver får jeg lyd men da er det jo SB sin dac som er i bruk og hele poenget er borte.

Jeg vet jeg trenger en egen DAC og dette ligger høyest på innkjøpslisten sammen med headamp men her vet jeg heller ikke her hvilken jeg skal gå for.

Grunnen til at jeg prøver å koble inn receiver i kjeden er rett og slett for å eksperimentere med dac i SB vs. Receiver.
    Dette gjør jeg fordi når jeg kom hjem med nytt headsett og lånt amp, koblet dette opp, så var jeg rett og slett ikke spesielt fornøyd med lyden.

For det første, jeg merker at lyden er myyye bedre enn headsett-utgangen til receiver. Dette merkes spesielt på dynamikken, det låter mindre anstrengt, det er mer "luft" og det låter bra til og med på ganske lavt volum.
    MEN, det er et "støygulv" her som jeg syns er altfor høyt. Mellom sanger er det helt tyst, men med en gang en sang spilles så er det mer bakgrunnstøy enn jeg liker.
    Dette er ikke like tydelig med Grado'ene men det kan kanskje være fordi disse er mye mer lettdrevne?

Jeg syns rett og slett det var for mye mikkmakk å prøve å koble inn rceiver i kjeden, så nå kjører jeg direkte fra SB til headamp men jeg er fortsatt plaget av "bakgrunnstøyen" eller "susingen" om jeg skal kalle det det.

Det kan jo være mange faktorer her, mangel på skikkelig dac, for dårlige kabler (selv om jeg tviler litt på dette da jeg har prøvd både noen ganske dyre Monster + Nordostkabler), så kan det også rett og slett være at headsettet ikke passer noe særlig bra sammen med denne amp'en.

Hvis noen har noen meninger eller tips, gjerne også noen anbefalinger til både headamp og dac til AKG 701 så er jeg lutter øre

Edit: Receiver som brukes er som det står i signaturen min en Yamaha RX-V3800.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal du ha dette stående?
    Og hvorfor kan du ikke bruke Yamahaens DAC?
    Og eventuelt hvor mye er du villig til å bruke på utstyret du trenger?

Det er 3 spørsmål jeg sitter med.

Jeg sitter selv med ett hodetelefon oppsett ved PCen jeg er meget fornøyd med. Jeg har ett Creative Xtreme Music lydkort, hvor jeg kjører digitalt til Onkyo A-5VL. Og igjen der Tape-out til en Creek OBH-21SE (kjøpt fra thecableco.com)

Onkyoen fikk strålende kritikk i både Hjemmekino og Lyd & Bilde for noen få måneder siden. Og jeg syntes den funker meget bra som DAC. Har også koplet opp Dali Lektor 2 til dem for dags musikk.

Jeg har også den koplet opp analogt fra PCen, slik at jeg kan kjøre den som front forsterker når jeg kjører surround i spill (Da med ett billig logitech anlegg som senter og surround, funker jævlig bra, selv med 2 volum kontrollere å justere).

Skal du ha en frittstående og ren DAC, så er det vel mange alternativer, men lettest å finne via nettet. Men Hifi Klubben har Cambridge sin DAC, og Soundgarden har Hegel sin. Sistnevnte er det noen vil kalle litt dyr.

Som hodetelefon forsterker så vil jeg anbefale en titt på den jeg har, er utrolig fornøyd med den. Har også Argon sin fra Hifi Klubben, men Creek er mer detaljert. Det fine med den er at den også har utgang for 2 hodetelefoner, samt utgang for stereosignalet, slik at du kan sende det analoge videre til en forsterker uten å måtte tenke på at en DAC har nok utganger. Har testet med 2 hodetelefoner, og det merkes ingenting på den ene når den andre blir plugget inn eller ut. Slik at man lett kan drive å teste litt frem og tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg Denon hodetelefon samt Argon hodeteledon forsterker.

Får ikke til å kompe den til min denon 4308 reciver...
    Skal vel koble til tape out.. men den utgangen tror jeg heter vcr på reciveren. når jeg spiller musikk fra Itunes så fungerer det.. når jeg skal se på tv eller bluray så blir det ingen lyd... noen som har noen tips her ? Kan det være noen innstillinger jeg har misset på reiveren...har prøvd masse men får kun lyd i hodetelefonene når jeg spiller musikk fra itunes (streames trådløst via en airport express som er koblet til reciver med rca kabel.

Kan dette ha noe med HDMI lyd å gjøre ? kopibeskyttet... eller noe ?

Tips motas med stor takk :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme hva utgangen heter, så lenge det står out etter den.

Det kan være ett eller annet i menyen som må settes riktig for å gi på "out" utgangen. Men det kan også være kopibeskyttelse. Går også TVen via HDMI så er nok dette det mest sannsynlige.

Prøv hodetelefonen i selve hodetelefon utgangen på Denon forsterkeren. Er det lyd der, og ikke via Argonen, så er det nok kopibeskyttelsen som er grunnen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •