HD-lyd via analoge utaganger - En ubrukelig løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-lyd via analoge utaganger - En ubrukelig løsning?

Jeg har en gammel trofast forsterker som jeg virkelig liker og som jeg egentlig ikke ønsker å bytte ut. Den skulle være fremtidsrettet med 7.1 analoge innganger og alt var perfekt.

Nå har jeg kjøpt min 2. Blu-ray spiller med analoge utganger, Philips BDP 9500 og problemet er følgende:

Det finnes ingen måte å stille inn crossover på denne spilleren manuelt.
    Det står i instruksjonene at den deler ved 120hz, og det er det vel ingen som ønsker...? Man kan stille speakers til large eller small, men det finnes ingen forklaring på hvordan bassen fra høyttalerene distribueres ved large eller small.

Hvordan kan man overlate hele prossesseringen av lyden til en bd spiller, med så begrensede innstillingsmuligheter og manglende forklaringer som det er. Man får ikke testet frekvensrespons gjennom REW når man bruker externe innganger, så det er umulig å måle om dette tilfeldigvis er en holdbar løsning eller ikke...

Jeg har ikke romkorreksjon på min forsterker, men jeg kan ikke skjønne annet enn at også denne blir forbigått ved bruk av analog bypass i forbindelse med analog dekoderinngang.

Jeg kan ikke skjønne at noen vil bytte ut DTS/DD for HD-lyd hvis prisen er at man må bypasse hele surroundprossessoren for å få det?

Blir ikke da analoge utganger, som mange ønsker seg på BD-spillerene, fullstendig overflødig, selv for dem som mangler HDMI på forsterker?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Philips BDP 9500 og problemet er følgende:

Det finnes ingen måte å stille inn crossover på denne spilleren manuelt.
    Det står i instruksjonene at den deler ved 120hz, og det er det vel ingen som ønsker...?
    120 hz deling er ikke så galt egentlig.
    Er helt vanlig på mange BD , DVDA , SACD spillere men også recivere
    men
    selvsagt får man kjøpt BD spillere der man kan sette egen delefrekvens/crossover til den analoge lyden
    (forskjellig for hver høytaler om man ønsker å valg mellom feks 40 , 60 , 80 , 100 , 120 , 150 hz)

Man kan stille speakers til large eller small, men det finnes ingen forklaring på hvordan bassen fra høyttalerene distribueres ved large eller small.
    LFE----------> Low Frequency Effects ------> eget lydspor med dypbass i ekte surround
    Large distribueres LFE fra ekte surround til subwoofer
    Small distribueres LFE fra ekte surround + alt under 120hz fra de øvrige høytalere til subwoofer
    (nå er jeg ikke sikker på din bd spiller men har den large/small for hver høytaler vil jo large beholde hz men de høytalere su setter som small vil deligere alt under 120hz og blande med LFE som sendes til subwoofer)

Hvordan kan man overlate hele prossesseringen av lyden til en bd spiller, med så begrensede innstillingsmuligheter og manglende forklaringer som det er. Man får ikke testet frekvensrespons gjennom REW når man bruker externe innganger, så det er umulig å måle om dette tilfeldigvis er en holdbar løsning eller ikke...
    Jeg har ikke romkorreksjon på min forsterker, men jeg kan ikke skjønne annet enn at også denne blir forbigått ved bruk av analog bypass i forbindelse med analog dekoderinngang.
    Det er mange recivere som har mulighet til romkorrigeringer , delefrekvens osv i et analogt signal inn.
    At du mangler mulighet vil jo også lage problem for deg med LFE da BD spiller gir ut den analoge LFE lyden minus 10 db for lavt
    (det gjør alle dvd , bd , dvda , sacd spillere som sender analogt)
    Du får ikke kompansert dette i reciver om du mangler innstillinger å må derfor øke volum på selve subwoofer.
    Problem blir med å veksle mellom analogt og SD codec for SD codec blir LFE automatisk boostet opp 10db i decoder så man må hele tiden vri volum på subwoofer etter hva man avspiller (digitalt/multikanals analogt)

Jeg kan ikke skjønne at noen vil bytte ut DTS/DD for HD-lyd hvis prisen er at man må bypasse hele surroundprossessoren for å få det?
    Nei si det.du burde kanskje hatt en annen bd spiller som kunne gjøre all jobb , de som gjør dette i sin reciver behøver da ikke disse innstillingene i BD spiller

(ble jo laget noen få bd spillere for størelse , avstand db pr kanal osv til LPCM lyden også fordi recivere manglet mulighet til å justere LPCM lyden...multichannel pcm)

Blir ikke da analoge utganger, som mange ønsker seg på BD-spillerene, fullstendig overflødig, selv for dem som mangler HDMI på forsterker?
    Jo når man mister enkelte ting da de ikke passer så godt sammen , men nei da man har komponenter som passer hverandre for full utnyttelse.
    Man får jo også mulighet til 7.1 lyd som man ikke har mulighet til i SD codec + tapsfri , + blande interaktiv/sekundeær lyd

nå mangler vel denne bd spilleren også sync som er vanlig valg på andre spillere
    (du får jo korrigert sync med avstand høytalere med 9500 men det er ikke mange ms å et helv*** arbeid å blir neppe aldri 100%..+ mener jeg ser de med sync problem nevner stor forskjell å da hjelper ms lite

Du har en generelt bra bd spiller i forhold til hva den koster.
    Påkostet analog lyd del men de sov antakeligvis å glemte noen vesentlige ting

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar!

Jeg skjønner at det er forskjell på spillere, men det er rart at disse varierende egenskapene for justeringer da aldri blir omtalt eller vektlagt i tester. Dette er jo helt avgjørende for valget av spiller. Jeg har forøvrig hatt to BD spillere hvorav ingen har hatt manuell justering av crossover for subwoofer. Kan du nevne noen som har det?

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    LFE----------> Low Frequency Effects ------> eget lydspor med dypbass i ekte surround
    Large distribueres LFE fra ekte surround til subwoofer
    Small distribueres LFE fra ekte surround + alt under 120hz fra de øvrige høytalere til subwoofer
    (nå er jeg ikke sikker på din bd spiller men har den large/small for hver høytaler vil jo large beholde hz men de høytalere su setter som small vil deligere alt under 120hz og blande med LFE som sendes til subwoofer)
    På grunn av det du forklarer her blir man "tvunget" til å dele ved 120 hz altså sette høyttalere på small for at subwoofern og de øvrige large kanalene ikke skal overlappe hverandre, noe som lett kan føre til utfasing av enkelte frekvensområder i bassen. Vil du anbefale å ha en crossover på 120hz?

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det er mange recivere som har mulighet til romkorrigeringer , delefrekvens osv i et analogt signal inn.
    Dette var jeg ikke klar over, og det forandrer saken for dem som da har den muligheten!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med på hva ditt problem egentlig, og egentlig vil jeg sige du burde undersøgt produktets features intenst før du handlet. Mange BD spillere er vel konstruert med tanke på at mange har moderne surround receivere der kan ivareta en del features, ikke alt for mange bruker jo de analoge utgange, bare de spillere der har sacd må man bruke de analoge utgange. Som cambridge sin spiller....
    På mange receivere, som Onkyo, da er der nesten ingen forskjell i målinger om du deler på 50 eller 120 hz, kurvene er nesten identiske. LFE kanalen er jo
    Vil du måle noe kan du kjøpe en Radio Shack og eksperimentere litt....
    På min gamle 963Sa kan jeg ved "Music Mode" sette delefrekvens fra 60-120 hz, men jeg kjender ikke 9500...
    LFE er jo fra 0-120 hz, så.....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Mange BD spillere er vel konstruert med tanke på at mange har moderne surround receivere der kan ivareta en del features, ikke alt for mange bruker jo de analoge utgange, bare de spillere der har sacd må man bruke de analoge utgange. Som cambridge sin spiller....
    Det er mulig jeg misforstår deg, men det er vel slutt på tidene der man måtte bruke analogutganger for SACD?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde undersøgt produktets features intenst før du handlet.
    Det har du helt rett i.

På mange receivere, som Onkyo, da er der nesten ingen forskjell i målinger om du deler på 50 eller 120 hz, kurvene er nesten identiske...
    Jeg tviler på at hvilken receiver du bruker er avgjørende for resultatet her, men at resultatet kan bli noe av det samme er nok fullt mulig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har man hdmi kan denne jo overføre sacd selvfølgelig, jeg har en tendens til å tenke i stereo...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •