Et par ting jeg lurer på her

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par ting jeg lurer på her

Ekke så lenge siden jeg satt meg skikkelig inn i hjemmekino og hifi, og det dukker stadig opp ukjente ting, grunnen til at jeg ikke har googlet dette er fordi folka på forumet her er så flinke til å forklare imotsetning til wikipedia

det jeg lurer på er da:

Hva er en forforsterker, hva og når brukes den til?
    På receivere så starter volumet ofte på -70 et el annet og går opp til +10 db ca, hva slags måleenhet er det i forhold til vanlig lydtrykksmåler? der 80db er normalt lyttevolum?

hva er forskjellen på en surroundreceiver og en surroundprosessor?

takk for alle svar på forhånd:-D

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forforsterker brukes i tillegg til effektforsterkere, i motsetning til en integrert forsterker eller reciever som har effekt innebygd.

Ett kalibrert hjemmekino oppsett yter 80-85 dB ved master volum på -20 på reciever.

En surroundreciever har effektforsterkere innebygd, en prosessor må ha eksterne effektforsterker i tillegg.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så effektforsterkeren leverer da strøm mens surroundprosseroren tar av seg surroundlyden fordelingen osv i 2 separate komponenter, mens en surroundreceiver gjør hele jobben selv? da kjønner jeg at man ønsker separate komponenter, men effekt og surroundprosessorer er jo ikke særlig billige, hva gjør da f.eks at en surroundreceiver som pioneer susano koster 65k? ligger den på god høyde med eksterne effekt og surroundprosessorer da?

noen bruker integrerte forsterkere i stereo, og noen bruker bare effekt og cd spiller, integrerte forsterkere holder ikke mål i det øvre skiktet eller?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke ha oppgitt effekt er på den Pioneeren er, men i de fleste tilfeller er det ikke reell effekt som blir oppgitt av produsent.

Med et effekttrinn har man en boks som er laget ene og alene for å levere strøm til dine høyttalere, og da er det gjerne en mer presis (og noen gang konservativt) watt som er oppgitt av produsent.

Selv om produsent X sier at receiveren leverer 5x150w så er det kanskje reelt at den leverer 5x90w + - . Finnes ingen fasit på dette.
    Men med et effekt trinn som leverer 2x150w og har større reserver, kan levere mer enn oppgitt.

Det enkle er nok receiver, en alt i ett boks, men effekt i tillegg er nesten bestandig å anbefale. Og da, kan man like gjerne kjøpe pre i stedet for reciever, da man sparer inn noen kroner som da produsenten vil ha for effekten recieveren har innebygget (men som du da ikke vil bruke pga. effekttrinn).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Nå vet jeg ikke ha oppgitt effekt er på den Pioneeren er, men i de fleste tilfeller er det ikke reell effekt som blir oppgitt av produsent.

Med et effekttrinn har man en boks som er laget ene og alene for å levere strøm til dine høyttalere, og da er det gjerne en mer presis (og noen gang konservativt) watt som er oppgitt av produsent.

Selv om produsent X sier at receiveren leverer 5x150w så er det kanskje reelt at den leverer 5x90w + - . Finnes ingen fasit på dette.
    Men med et effekt trinn som leverer 2x150w og har større reserver, kan levere mer enn oppgitt.

Det enkle er nok receiver, en alt i ett boks, men effekt i tillegg er nesten bestandig å anbefale. Og da, kan man like gjerne kjøpe pre i stedet for reciever, da man sparer inn noen kroner som da produsenten vil ha for effekten recieveren har innebygget (men som du da ikke vil bruke pga. effekttrinn).
    Bare tull.

En watt er en watt, at en vanlig bruker ikke greier og lese teknisk data er selvfølgelig noe produsentene benytter seg av.
    De aller aller fleste oppgir hva forsterkeren leverer av effekt.

Bil A kjører i 100 km/t mens bil B kjører i 90 km/t, men bil B har kvalitetsfart

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo må jo være det drøyeste når det gjelder opplysninger om watt.
    De måler jo i 6 ohm, med én kanal i drift. Også sier vi at den yter denne effekten x 7!

Er jo litt i frieste laget synes nå jeg da..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke problemet, du vet jo hvilken kriterier de måler sine produkter med

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Jeg skjønner ikke problemet, du vet jo hvilken kriterier de måler sine produkter med
    Jeg ja, men ikke dem som virrer rundt på elektronikksjappene med lite peiling.
    Det med 6 ohm og 1 kanal i drift, det tror jeg ikke selger opplyser deg om der og da. Han poengterer vel 7 x 160 watt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er verre er at folk ikke legger merke til at mange måler effekten ved 1KHz, og ikke med fullt frekvensbånd.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare tull.

En watt er en watt, at en vanlig bruker ikke greier og lese teknisk data er selvfølgelig noe produsentene benytter seg av.
    De aller aller fleste oppgir hva forsterkeren leverer av effekt.

Bil A kjører i 100 km/t mens bil B kjører i 90 km/t, men bil B har kvalitetsfart

du som prater tull

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    du som prater tull
    Kan ikke du fortelle hva som er riktig da.....

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke påstå jeg er noe fasit i alt,men det audium skriver er nærmere riktig enn det du skriver hvertfall. forskjell på watt målt tett oppimot forvrenging og watt målt som har store strøm styrker bak seg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er typisk for dette forum at alting spores over på det med watt.
    Synes ikke der er noe galt med Adium sittt innlegg....
    Der kan være mange grunner til at folk velger det utstyr de gjør, finder noen en receiver de er fornøyde med trenger man ikke så mye mer, ikke alle er lotto millionærer heller jo.
    Desto mer man deler opp komponenter desto flere features får man som regel, og noen velger utstyr pga det. Det er kjipt å kjøpe nytt utstyr å så finde ut at noe man tok for gitt ikke findes. Men det å velge utstyr er så individuelt, noen ønsker så mange bokser som overhodet muligt, andre så få som muligt. (Velger man en alt-i-et løsning er der jo også den fordel at man ikke får kabel mafiaen på nakken)
    Selvfølgelig holder integrerte forsterkere mål i de øvre prislag også, men bruker man så mye penger på forsterkeri velger man som regel komponenter (forforsterker og effektforsterker) da. Jeg valgte en integrert forsterker pga 3 ting da jeg skulle kjøpe, det at den måtte være kompakt og ikke veie for mye da den står på en hylle i et antikt skap, det at den skulle kunne drive elektrostater og det at den helst måtte ha dac innebygget så jeg ikke skulle ha fler bokser i tilleggg. Så egentlig hadde jeg ikke så altfor mye å velge iblant da...
    Se på Nad sin "nye" integrerte, tror du vil finde den på høyde med det meste: NAD M2 Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    Du kan ikke bare bruke cd spiller og bare en effektforsterker til stereo, da må du i så fald ha en cd spiller med volumkontroll, og de er sjeldne. Du kan bruke en Logitech Transporter som forforsterker sammen med en effektforsterker, eller som det ultimative munimalistiske en Transporter med aktive høyttalere.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Onkyo må jo være det drøyeste når det gjelder opplysninger om watt.
    De måler jo i 6 ohm, med én kanal i drift. Også sier vi at den yter denne effekten x 7!

Er jo litt i frieste laget synes nå jeg da..
    Det er da strengt tatt gått litt inflasjon i begrepet Watt når det gjelder receivere.
    Det den gjennomsnittlige forbruker bør tenke på er at dersom man kjøper en receiver fra en av de store produsentene(onkyo, yamaha, pioneer, marantz, denon, hk osv) så vil de være relativt like i samme prisklasse.
    Bruk heller tid og energi på å finne den receiveren som låter best i dine ører.
    Watt på papiret er en fattig trøst dersom det ikke fungerer i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    skal ikke påstå jeg er noe fasit i alt,men det audium skriver er nærmere riktig enn det du skriver hvertfall. forskjell på watt målt tett oppimot forvrenging og watt målt som har store strøm styrker bak seg
    P=U*I

Mere "I", jo mindre "U" ved samme effekt

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er litt kommunikasjonssvikt i denne tråden.

Oppgitt effekt hos mange receiverprodusenter er absolutt maks ved bruk av 2 kanaler. F.eks er oppgitt 7x150w på en xxx receiver med maks uttak fra strømnettet på 300w, en umulighet:

7 x 150 = 1050
    mens den maks kan hente ut 300w

Men 2 x 150 er teoretisk mulig. Lyden blir nok ikke helt bra da - det avhenger av hva høyttalerne tåler samt forvrengning både her og der.
    Et par fronter med følsomhet på 86dB ved 1watt, skal ved 150w spille ca 108dB- det er HØYT

Men nå er det heller aldri kontinuerlig 7x150 w belastning* i en film. Det meste av lyden er i center, så frontene og til slutt bakkanelene (sub har egen forsterker så den ser vi bort fra her).

I det store og hele bør man heller si at en receiver/forsterker med store strømreserver, har mere kontroll på det den sender ut til høyttalerne, enn en med liten strømreserve.

Lyd får du uansett.....

edit: * = knotete formulert og sikkert helt feil rent teknisk, men håper og tror dere skjønner hva jeg mener

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har virkelig problemer med å skjønne at om den første watt ikke er god hva så folk skal med 149 fler.....
    slimchaddi, et apparat er bygget opp av flere komponenter. Du kan umuligt generelt sige at integrerte komponenter er dårligere enn separate, hvorfor skulle de være det? Er du en av de der helst vil ha så mange bokser som muligt fordi du tror det automatisk er bedre? Det er kanskje mer imponerende, men bedre?
    Der er en del fordeler med å ha alt i èt kabinett, først og fremst blir produktionen billigere. Fordelen med separate er jo at man kan skifte ut forforsterkeren om man vil...
    En integrert stereoforsterker er en forforsterker og effektforsterker bygget inn i samme kabinet. Etterhvert kommer disse i alle mulige slag, med D/A konverter innebygget, med riaa, med romkorreksjon, med rør, hybrider osv osv.
    En receiver er samme, men med radiodel.
    En surround receiver er forforsterker til xx antall kanaler, D/A konvertere til xx antall kanaler, prosessordel med xx antall merkelige surroundmoduser osv, effektforsterker til xx antall kanaler, samt radiodel.
    En surround forsterker er samme, men uten radiodel.
    Desuten kan du da få entusiastmodeller, en Thule IA350B f.eks. der er en 5,1 kanals integrert forsterker uten prosessor og uten D/A konvertere. Altså egentlig en ren stereo integrert forsterker, bare med inngang for 3 kanaler ekstra og utganger for 2 subwoofere. denne har 2 x 350 watt i stereo, eller 5 x 125 watt brukt som surround forsterker. Her bruker man da de analoge utgange fra en sacd spiller eller dvd eller Blu-Ray inn i denne.
    Denne er ment for de der mest spiller stereo men ser en film av og til.

En forforsterker er meget viktig. Denne mottar signalet fra kilden, f.eks. en cd spiller eller dac, og sender det, etter volumkontroll, videre til effektforsterkeren.
    Grunden til mange surround receivere er ganske dårlige på stereo er forforsterkeren i denne. Det selger ikke mange receivere å reklame for god forforsterker når vi vet at det eneste ene folk ser på er watt watt og atter watt.
    Har man eksperimentert litt med forskjellige forforsterkere sammen med en effektforsterker vet man hvor stor forskjell der kan være i lyden.

Pioneer Susano er vel litt spesiell, 10 ICE forsterkerkanaler, 6 hdmi inputs, 16:9 lcd skjerm (som merkelig nok ikke fungerer med hdmi), 12 preouts osv osv, prøv å se hva separate komponenter med samme features og finish vil koste deg....jeg synes Pioneer`en er lekker.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P=U*I

Mere "I", jo mindre "U" ved samme effekt
    helt enig , det er jo en lidelse å lese alle disse innleggene om strømsterke forsterkere hvis en har vært så uheldig å ta en utdannelse innenfor elektronikk.

Det man må, som du helt riktig påpeker, er å vite under hvilke betingelser effekten er målt. Der syndes det mye. Hvor mange tester har jeg ikke lest hvor det kun oppgis effekt uten og si hvordan den er målt. Det blir som å sammenligne epler og bananer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner det gode gamle "effektkubene" som ble brukt før på en del tester av forsterkere. Da var det lett og se hvordan den var konstruert med tanke på stabilitet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    mens den maks kan hente ut 300w
    Effekttrekk er enda en forvirrende faktor. Makstrekk er nesten aldri oppgitt.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •