Et par ting jeg lurer på her - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og hva med å gi tråden en mer forklarende tittel enn "Et par ting jeg lurer på her"?!

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det var en passende tittel fordi det er et par ting jeg lurer på jo

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ante1
    At selvfølgelig forstår jeg at du regner det som ugler i mosen. Men en ting en produsent kan gjøre er feks. at de utfører måling på kun en kanal? Det står ingenting om de er pålagt å vise oppført med 7 kanaler på en gang... eller å oppgi hvor mye forvrengning.

Som mange sier her så ville jeg heller ha lagt min lit til en produsent som er en smule mere moderat i sine spesifikasjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Stemmer det ikke?
    Jeg stoler i hvertfall mer på en høyttalerkonstruktør enn en teoretiker som deg.
    Mesteparten av tullpraten og all svadaen er det vel forresten du som står for i tråden, selv om jeg bidro litt her nå.

God Påske!
    Kanskje jeg skal forsette svada pratet.

Det fleste flerkanal forsterekere er bygget på like utgangs trin (Like transistorer) for å beholde samme lyd bilde i alle høytalere, Derfor er de oppgitt med f.eks. 7x100 watt for å indikere dette.

Den effekten er som oftest mål i 2 kanal drift. (Denon) Og det er ikke meningen at de skal yte 7x100 watt samtidig. Det er også svært sjelden du har full effekt forbrukt i alle kanaler samtidig.

SÅ hvorfor skal da forsterkeren koste 10 000 kr. mer? Bare for å ha en strømforsyning som kan yte 7x100 Watt, når man i praksis ikke trenger dette.

Slik Ante1 sier, så er Watt en Watt, uansett. formelen er enkel P = UxI (Watt = Volt x Amper).... Klarer ikke strømforsyninge levere, mister du "Watt".

Det som de med erfaring sier. Alle forsterkere har sin lyd. Du bør ha en forsterker som passer sammens med dine høytalere... og ikke minst "Dine" ører. Man må prøve og feile. En forsterker som har verden sterkeste strømforsyning, betyr ikke at den har den beste lyden. Det ligger mye elektronikk i en forsterker som har betyding for lyden. f.eks. utgangs trinnet. OG ikke minst hvordan signalet behadles
    Derfor er et slik forum viktig, så man kan prate med andre som har det oppsett du ser etter

F.eks. har Denon gjorte en oppgradering fra xx08 serien til xx10 serien. Det er ikke mye som er forandre. Strømforsyningen er vel det samme(?) Men hvordan lyden behandles har mye mer og si.

Audiomur: Inntil du forstår kompleken av elektronikk, og ikke henger det opp i enkelte delene i en forsterker og ikke minste hvordan samspillet mellom en høytaler med elektromekanisk last (Spole mot magnet feilt og mekaniske bevegelser)(Reaktive belastning) og en forsterker fungere, og ikke minst kapasitive høytaler som elktrostatt høytalere (Svært lav impedans med høy frekevens #ref. Audio kompaniet). Bør du ikke være så påståelig. Det er vel heller få som kan utdype dette skikkelig! (Snicker-is kan sikker utdype dette?).

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Man spiller fjorten ganger høyere og renere før man blåser elementene.
    Hvis du har en forsterker som yter 14 ganger, la os si 90 dBA. = 1260 dBA. Så må jeg vel anmelde deg, for riktest sikkerhet. For da er du den enste i Norge som har en strøm forsyning som yter makismalt. Og det eneste som kan være liten nok, og krafig nok. Er en Atom reaktor!
    Hvis du har en høytaler som yter så mye som 90 dBa ved en watt, 10 Watt ved 100 dBa. 100 Watt ved 110 dBA. Er det med skrekk og gru hva du har av "Ekte Watt" ved 1260 dBA.

Til slutt til alle de "lærte" mot de som "mener" : Det er ikke så lenge siden jorda var flat, og solen gikk rundt jorden ?

EDIT: Jeg sa opp mitt abonnemang på Lyd og Bilde da en av forfatterene så dette: (Nytt abonnemang "Hjemmekiono" Hvor er akto ?)
    Sitat etter hukommelse: "En av de første man ser etter, når man skal vite om det er en god forsterker. Er effekt bruken som står skrevet bak på forsterkene"
    Tror de alle fleste på dette forumet er uenig i dette sitatet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b1ue3AGLE
    Hvis du har en forsterker som yter 14 ganger, la os si 90 dBA. = 1260 dBA. Så må jeg vel anmelde deg, for riktest sikkerhet. For da er du den enste i Norge som har en strøm forsyning som yter makismalt. Og det eneste som kan være liten nok, og krafig nok. Er en Atom reaktor!
    Hvis du har en høytaler som yter så mye som 90 dBa ved en watt, 10 Watt ved 100 dBa. 100 Watt ved 110 dBA. Er det med skrekk og gru hva du har av "Ekte Watt" ved 1260 dBA.
    Da har du iallefall strømforsyningen i orden

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge dette forum har eksistert, og i alle år før det har mange forsøgt å råde folk til å tenke logisk når man velger forsterker, men det nytter ikke.
    Så lenge man på den ene siden har en 100 watter, og på den andre siden en 50 watter, til samme pris, da går vel 85% av kjøperne for den første....
    Teksten fra Patos er en god rettninglinje, men, der er flere "ugler i mosen".
    En forsterker kan ha ganske stor effekt, men ingen dempningsfaktor, når der da spilles i vanlig litt høyt lyttevolum vil man se at bass enheterne flytte seg ganske mye frem og tilbake.
    Ungdommer vil gjerne se dette som et tegn på masse effekt og dynamikk, erfarne hifi folk vil se at forsterkeren ikke klarer å stoppe membranen igjen etter en puls. Forsterkeren kan forsåvidt ha ganske god lyd likevel.
    Med en annen forsterker på samme volum vil man kanskje knapt kunne se bass elementene bevege seg....
    Det kan ikke siges ofte nok, man MÅ prøve forsterkeren man har tenkt seg på høyttalerne man har, da vil man umiddelbart kunne høre om det er match eller ikke. Masse kombinasjoner fungerer bare overhodet ikke, og det har som regel intet med antall watt å gjøre....surprise!!!!
    Der hvor watt kan være en faktor ville f.eks. være om jeg flyttet mine høyttalere inn i en 45 kvm stue. Om jeg da liker litt høyt volum er det ikke sikkert en 60 watter vile kunne "lade" rommet med lyd, en 150 watter fra samme fabrikant vil ha samme signatur, men gjøre at høyttaleren vil koble bedre til rommet.
    Mange her på forum interesserer seg for utstyr, viktigt med gulvhøyttalere, viktigt med mange watt osv, men interesserer de seg for hvordan det spiller? Er det viktigt å plasere høyttalerne sånn man får bedst lyd?
    Er det viktigt utstyret er nytt fordi alt over 2 år er foreldet lydmessigt?
    Mange kunne med fordel f.eks. finde brukte eldre Bryston 2B effektforsterkere, eller B60 på E-Bay og lign., disse ville spille fletta av diverse Nads. Oppløsning og dynamikk er en helt annen verden.....eller, som jeg så på et annet forum, Rotels nye lille 60 watt effektforsterker med ICE moduler, til 4000,-, imot all forventning drar denne selv tunge høyttalere, styrer de med jernhånd og alle undrer seg over hva denne lille tassen klarer.
    Jeg tviler dog på mange her vil interessere seg for denne da man ikke vil kunne skryte på seg mange watt.....
    Så, skulle jeg handle surround utstyr, da ville jeg uten tvivl finde den mest vellydende forsterker brukt som prosessor og da velge effektforsterker ut fra hvilke høyttalere jeg hadde, og det interesserer meg overhodet ikke hvor mange watt de har, bare det spiller bra...og igjen, antall watt siger overhodet ingenting om hvordan et produkt lyder.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange rare påstander i denne tråden, blandt annet at man skal se bak på forsterkeren.

Det tallet der bak, sier ingenting om hvor mye effekt recieveren/forsterkeren kan dra fra stikk-kontakten din! Det er et tall som skal ca. angi hvor mye strøm man vil bruke (i snitt).

Dette varierer derimot ENORMT, så dette tallet vil jeg si er mer svada enn watt produsenter sier de har UT til høyttalere.

Se gjerne her for info:
    Hjemmekinoforsterker og receiver guide - Hjemmekino.no

De har tatt fire recievere der.. Harman Kardon som du kan lese 1040 Watt på strømforsyningen - Denne yter 512 Watt.
    Yamaha som oppgir 500W på strømforsyning og yter 555 Watt.
    Denon som oppgir 390 Watt og yter 650 Watt.
    Pioneer som oppgir 600 Watt og yter 685 Watt.

Mange vil nok tro at H/K sin reciever yter 2.66 ganger mer enn Denon sin, når den i realiteten yter mindre!
    Faktisk yter Harman kardon minst av de fire produsentene (i dette utvalget), men er oppgitt til enorme forbruk, for å lure forbrukere.

Formålet med strømtallet bak på forsterker/reciever, er å gi en pekepinn på hvor mye det koster å bruke apparatet. Formålet til Harman Kardon var selvsagt noe annet, da de alltid har solgt på å si at man skal se på hvor mye watt forsterkeren trekker.

Så, ja.. Dere som sier man skal se på strømforsyningen (da mener jeg ikke se fysisk på elektronikken, men se på etiketten) - Dere har gått i en Catch 22!

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette var en utrolig lærerik tråd, har åpnet øynene for neste gang jeg kjøper surround receiver og evt min første effektforsterker! spennende debatt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    dette var en utrolig lærerik tråd, har åpnet øynene for neste gang jeg kjøper surround receiver og evt min første effektforsterker! spennende debatt
    Men som du sikker skjønner, så handler dette om effekt, det har ingenting med lyd og byggekvalitet og gjøre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    synes det var en passende tittel fordi det er et par ting jeg lurer på jo
    Er enig med zeezar her. Ikke for å avspore tråden, men begynner å bli sånn passe lei av misvisende og dårlig formulerte overskrifter. Sleng i det minste inn hva den handler om, trodde det sa seg selv jeg.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •