Mangler midbass i kino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mangler midbass i kino.

Vet ikke helt hvordan jeg skal utrykke problemet, men basic blir at jeg mangler midbass.

Mistenker en kombinasjon av dårlige instillinger og kanskje feil komponenter?

Har hørt en del forskjellige hjemmekinoer, og har alltid opplevd at de med yamaha receivere har mye mer midbass og trøkk ved feks pistolskudd og roping osv.

Har selv onkyo 875, og er veldig fornøyd, bortsett fra den manglende midbassen.
    I tillegg har jeg et par parasound nc forsterkere til å drive fronter og center.
    Har også en svs pc13 ultra. Men den skal vel egentlig ikke ha så mye med midbassen å gjøre. Høytalerene er psb synchrony one, og de leverer bass og midbass i enorme mengder, med riktig forsterker.

Ved bruk av romkorreksjon blir lyden enda "snillere" og rundere. Da med total mangel på trykk.

Delingen mellom sub og ht er satt på 80 hz. Men har også satt at frontene skal følge med helt til 40 hz (og integreringen stemmer bra)

Noen som har noen formeninger om hvorfor jeg mangler midbass?

Er det selve onkyoen som er litt slank på dette området kontra yamaha?
    Er det parasound effekt forsterkerene som har litt for myk lyd, og kanskje jeg burde prøvd noe annet? Feks emotiva?
    Er det kanksje rommet som svelger all midbass?

Mangler den virkelige underholdningen i skytescener, hvor det føles ut som om du sitter ved siden av maskingeværene 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke forsterkerne dine som gjør at ikke du har midbass, det kan du slå fra deg med en gang. Det er rommet og plassering av høyttalerne som er avgjørende. Du må bare prøve deg frem med forskjellige plasseringer, gjerne flytte høyttalerne til en annen vegg, det kan gjøre underverker. Det er også veldig viktig at sub og frontene spiller likt så ikke de utfaser hverandre.

Du er ikke aleine om å savne den gode bassen. Kanskje denne tråden kan være til hjelp: Jakten på brystkassebass

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er også verdt å merke seg at enkelte høytalere er mye bedre på akkurat dette, enn andre er.. noen høytalere er flinkere på noe, mens andre er flinkere på noe annet, om man kan formulere det slik..

den perioden jeg hadde b&w så var dette noe av det jeg savnet mest, med JBL var det godkjent, men har aldri hatt høytalere i hus som gjør dette like overbevisende som Klipsch gjør det..

men denne type bass kommer som oftest frem ved relativt høyt volum, dvs, det nytter svært sjelden å spille på et begrenset lydvolum!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere har fyren da ?

Uansett, på midbass er Klipsch veldig bra. Dali har også veldig bra snert der. B&W er for sært for en reciver . Monitor Audio er et spennende alternativ.

PSB burde også sjekkes ut .

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva slags høyttalere har fyren da ?

Uansett, på midbass er Klipsch veldig bra. Dali har også veldig bra snert der. B&W er for sært for en reciver . Monitor Audio er et spennende alternativ.

PSB burde også sjekkes ut .

Høytalerene er psb synchrony one, og de leverer bass og midbass i enorme mengder, med riktig forsterker.

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å få tatt en måling av frekvensresponsen og lagt ut?
    Ville ihvertfall tatt en måling før jeg gikk til innkjøp av noe nytt..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut Onkyon med en rett forsterker da . Harman Kardon eller NAD burde gjøre underverker her .

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut Onkyon med en rett forsterker da . Harman Kardon eller NAD burde gjøre underverker her .

-1

mine erfaringer med H/K er at de spiller meget underholdende, MEN brystkasse bass er ikke dens sterkeste side..
    og NAD, vel, smaker er som baken, hos meg havner NAD akkurat midt i sprekken for å si det på den måten.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva får deg til å tro at Onkyoen "filtrerer" bort midbassen? Han bruker ikke engang forsterkerdelen i Onkyoen til frontene, men et par Parasound effekt forsterkere. Utstyret han har er mer enn bra nok, det er plassering av høyttalere og romakustikken som avgjør hvor bra lyden blir.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hva får deg til å tro at Onkyoen "filtrerer" bort midbassen? Han bruker ikke engang forsterkerdelen i Onkyoen til frontene, men et par Parasound effekt forsterkere. Utstyret han har er mer enn bra nok, det er plassering av høyttalere og romakustikken som avgjør hvor bra lyden blir.
    Han skriver det jo selv:
    "Høytalerene er psb synchrony one, og de leverer bass og midbass i enorme mengder, med riktig forsterker."

Summa sumarum.. da må det jo være feil forsterker da .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summa sumarum.. da må det jo være feil forsterker da.
    Nå venter jeg bare på tips om kabler som kan løse problemet...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skriver det jo selv:
    "Høytalerene er psb synchrony one, og de leverer bass og midbass i enorme mengder, med riktig forsterker."

det kan være plassering, har også opplevd dårlig gjennomført RK kan bidra, ¨brystkasse bass er også mest tilgjengelig når man spiller høyt.

rommets akustikk betyr også ganske mye for respons.

Det er flere ting som bidrar vel så mye som utstyret, er hvertfall min erfaring:P

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effektforsterker(e)...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skriver det jo selv:

Riktig forsterker betyr at den har krefter nok til å drive høyttalerne. Det hjelper lite å bytte fra Parasound til f.eks Yamaha for å få mer midbass.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Vet ikke helt hvordan jeg skal utrykke problemet, men basic blir at jeg mangler midbass.
    Gjelder dette surround fra DVD , BD ville jeg sjekket at innstillinger for best lyd var satt + passe på at DRC var av

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst må høyttalerne være plassert riktig, kanskje må du totalt ommøblere for å få til det. Hvis du kunne tatt en måling av frekvensresponsen er jeg ganske sikker på at du ville ha hatt en stor eller mange dipper i området 100-250hz.

Akustiske problemer som dette kan med letthet føre til en dipp/boost på mellom 5 og 15 db.

Ritig utstyr er selvfølgelig viktig, men før du bytter ut bør du få tatt noen målinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til atde fleste tror at rommet er selve problemet.

Da kan jeg trøste meg med nye muligheter om noen mnd, når jeg flytter og får et bedre rom.

Har ikke måleutstyr tilgjenglig for øyeblikket. Men det kan kjøpes etterhvert.
    Tanken var å finne ut om jeg kanskje skulle kjøpe noe nytt utstyr ved flytting, når jeg først skal bygge ny kino.

Høytalerene leverer meget gode mengder med bass og midbass. Bare ikke i min stue. Jeg fikk en demo av de i butikk, med annen forsterker tilkoblet. Og da var det mye mer liv i midbassen.

Når det er sagt, så mangler jeg ikke dypbass. Hvis jeg kun spiller musikk med høytalerene, og sub'en er av, høres det fortsatt ut som om det står på en sub. Så de mangler ikke krefter.

Får nok bare prøve meg frem etter flytting, og se om det blir bedre i nytt rom, med mulighet for å plassere høytalere helt optimalt. Der kan jeg også dempe rommet, slik at midbassen ikke forsvinner.

Skulle vært artig å vite om folk med parasound og onkyo opplever samme problem som meg, eller om det kun er rommet mitt som ødelegger.

Kan også være at dynamikken yamaha har på sine receivere lurer en til å tro at det ligger litt ekstra midbass der.. Får lese litt om jakten på brystkassebassen nå

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Skulle vært artig å vite om folk med parasound og onkyo opplever samme problem som meg, eller om det kun er rommet mitt som ødelegger.
    Jeg har Parasound 2250 på PSB Stratus Goldi, og det mangler verken midbass eller dypbass. Men jeg måtte flytte høyttalerne rundt på alle fire veggene før jeg var fornøyd. Det var kun den ene veggen som ga skikkelig punch. Plassering er viktigere enn de fleste aner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •