Blindtest av Spotify vs Wimp på anlegg til 300k - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rockheim
    Dette med kvaliteten på cder var det Stig hos Soundgarden som nevnte. Hovedpoenget med dette var at cder framstilles av både gode og dårlige materialer (og sikkert på gode og dårligere måter). Man har vel gjerne en master som er "perfekt" (altså så perfekt som mulig), som overføres til tusenvis av kopier.

Når kopiene lages, så avhenger kvaliteten på (den "analoge") oppløsninga til materialet i overflata på cd'en; hvis det brukes et "grovkorna" materiale, så kan resultatet variere ganske mye fra originalen - men den er "i gjennomsnitt" lik. Ifølge Stig så er enkelte kvaliteter så grove at selve kornene er like store som enhetene som skal oppfattes som 1 eller 0. Da kan det så klart gjøre hørbare utslag.
    Forståelig svar. Man er jo selvfølgelig begrenset til materialet man lager noe av. Hvorfor dette skulle være så dårlig at det blir feil i forhold til mesteren og hverandre ser jeg ingen grunn til, men det er en annen (sikkert økonomisk) sak.

Poenget er vel at en cd er ikke et "absolutt" format - det er en fysisk, analog gjenstand som skal leses av. Avlesningen blir tolket, ved at avspillingsutstyret vurderer om det har lest en "0" eller en "1". Så i praksis prøver man å lage cder som etter beste evne gjengir 0 og 1, og avspillingsutstyret tolker dette etter beste evne, og gjengir det som et reelt digitalt signal.
    Alle digitale signaler og digital lagring er analog "i bunn". Forskjellen ligger i at det finnes en grense der noe på en side tolkes som 1 og det på den andre tolkes som 0. Noe som er analogt er motsatt: uten grense eller "flytende".

Et godt eksempel her er hvis man har et glass som enten kan sees på som fullt eller tomt. Man må sette en grense et sted, men det faktiske innholdet i glasset kan variere i det uendelige.

Når det gjelder begrepsbruk, så har jeg allerede sagt at jeg ikke er hifi- (eller for den del teknologi-) ekspert. (Glemte forresten å presentere meg: Magne Gisvold, nettredaktør, som skriver .) Uavhengig av det, så skal det som nevnt over lages et sant digitalt signal fra en cd - cden er vel ikke i realiteten "digital" før det genereres et digital signal, sånn sett.

Men det blir kanskje mer riktig å si at man "re-digitaliserer" en cd når man for eksempel ripper den. Man skulle kanskje tro at også når man lager en ren ripp eller en ren wav-fil så overføres bitsene én til én - men cden skal altså tolkes (leses) for å få et signal inn på harddisk (eller annet medium).
    Som sagt over er ingenting egentlig digitalt, men visse tilnærminger må gjøres. Medie som leses av der det er satt en grenseverdi som skiller 1 og 0 er digitalt (eller leses i hvert fall digitalt og derfor kalles det det). En CD er derfor digital på samme måte som HDD, flashminne, BD, DAT etc. er digitale.

Nå ligger det til og med i det offisielle navnet på lyd-CD at den er digital: CD-DA (Compact Disc Digital Audio). Mange her kjenner sikkert dette som Red Book.

Veit ikke om dette var noe opplysende svar; det er i så fall evnen og ikke viljen det står på fra min side
    Svar og svar. Jeg er ikke så opptatt av det. God debatt og diskusjon er så mye mer tilfredsstillende enn et enkelt svar.

EDIT: Til de som kan en del om dette og vil arrestere meg ved å si at 1 og 0 ikke lagres på CDen, så er jeg fullt klar over det (det er endringene fra 1 til 0 og 0 til 1 som lagres). For de som ikke har teknisk bakgrunn mener jeg likevel at det er tilstrekkelig at de forstår det slik at ting som lagres digitalt lagres som 1 og 0.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skriver gir mening, ja Signalet er så klart også analogt.

En måte å se det på er kanskje at noe er "digitalt" ved at verken selve strukturen på mediet eller på signalet som genereres representerer lyden (eller bildet, etc.) direkte, men er en kodet variant av lydsignalet som må dekodes. (EDIT: og at koden så klart er basert på digitalt kodespråk/-behandling.)

Sånn sett er jo analoge medier (vinyl, kassett, etc.) direkte representasjoner (analogier ) av lyden de skal gjengi.

(Husker forresten at jeg leste i Guinnes Rekordbok da jeg var liten at det fantes en fyr som kunne "lese" vinylplater visuelt - iallfall se hva slags musikk og instrumentering det var. Det skal vel litt til å få til dette med en cd, hehe...)

EDIT: PS - leste meg opp på cd-formatet og -produksjon på Wikipedia i stad. Interessant det med at "hullene" og "flatene" ikke representerer 1 og 0 (som jeg tror er gjengs oppfatning?), men at endring fra hull til flate eller motsatt er 1, mens ingen endring er 0 (noe som også gir mening, rent signalmessig).
    (Compact Disc - Wikipedia, the free encyclopedia)

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En måte å se det på er kanskje at noe er "digitalt" ved at verken selve strukturen på mediet eller på signalet som genereres representerer lyden (eller bildet, etc.) direkte, men er en kodet variant av lydsignalet som må dekodes.

Sånn sett er jo analoge medier (vinyl, kassett, etc.) direkte representasjoner (analogier ) av lyden de skal gjengi.
    Dette synes jeg var en veldig god måte å forklare det på.

(Husker forresten at jeg leste i Guinnes Rekordbok da jeg var liten at det fantes en fyr som kunne "lese" vinylplater visuelt - iallfall se hva slags musikk og instrumentering det var. Det skal vel litt til å få til dette med en cd, hehe...)
    Kanskje dette er noe som det samme som de som har koblinger for sanseinput og -tolkning kobla litt feil. Det finnes jo de som lukter farger, ser lyd og hører smaker, for eksempel.

EDIT: PS - leste meg opp på cd-formatet og -produksjon på Wikipedia i stad. Interessant det med at "hullene" og "flatene" ikke representerer 1 og 0 (som jeg tror er gjengs oppfatning?), men at endring fra hull til flate eller motsatt er 1, mens ingen endring er 0 (noe som også gir mening, rent signalmessig).
    (Compact Disc - Wikipedia, the free encyclopedia)
    Ja, la det til i min redigering i tilfelle noen kom til å arrestere meg på det

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå har Lyd & Bilde gjort en litt uhøytidlig blindtest av Wimp/Spotify vs CD også !
    Må si det var tøft gjort av dem å innrømme såpass - kan ikke huske å ha sett dette standpunktet fra denne kanten før:wink:
    Blindtest av Wimp og Spotify | Lyd & Bilde
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja nå har Lyd & Bilde gjort en litt uhøytidlig blindtest av Wimp/Spotify vs CD også !
    Må si det var tøft gjort av dem å innrømme såpass - kan ikke huske å ha sett dette standpunktet fra denne kanten før:wink:
    Blindtest av Wimp og Spotify | Lyd & Bilde
    Helt enig. Ble overasket over at de var såpass ærlige.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen overraskelse. mp3 i 320 kbps er svært vanskelig å skille fra lossless. Krever riktig kildemateriale og gode akustiske forhold (sistevnte er noe de neppe har). Og hirez er selvsagt bare tull så sant ikke DACen favoriserer.

Men nå må disse tullingene våkne. Makan til idotisk kommentar!
    Kablene som er brukt er ikke spesielt dyre, og i et anlegg som dette skulle vi helst hatt tilgang på noe enda bedre.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ingen overraskelse. mp3 i 320 kbps er svært vanskelig å skille fra lossless. Krever riktig kildemateriale og gode akustiske forhold (sistevnte er noe de neppe har). Og hirez er selvsagt bare tull så sant ikke DACen favoriserer.

Ja det er det jeg har kommet frem til også,men det har ikke hørt sånn ut på disse "ekspertanbefalingene" før akkurat !

Og siden de innrømmer at det går an å kose seg med Spotify nå,så kanskje dem får et mer avslappet forhold til kabler også neste gang,hehe :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd&Bilde er vel generelt litt vanskelig å ta på alvor. Så en test av windows 8 hybrid-laptoper fra Lyd&Bilde gjengitt i VG i helga.

Laptopene som var med kostet fra 6.000 til 12.000, likevel var alle med i samme test, og fikk tilsynelatende terningkast tildelt mer eller mindre utelukkende basert på ytelse.

Big surprise at de dyreste fikk best karakter..
    --
    Thorbjørn

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer Wimp med Lossless
    Konkurranse - Amobil.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer Spotify på dette tro?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Svarer Spotify på dette tro?
    Hope so!

Spotify har bedre utvalg av sær musikk, værfall den sære siden av musikken min.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, jeg har til gode å se en test som ikke avsluttes med at deltakerne påpeker at resultatet er deres, og kun deres, konklusjon der og da og med de forutsetningene de hadde tilgjengelig.
    Det er jo veeldig lett å tolke kvaliteten på streamingtjenestene til å være mindre bra hvis man ikke roper halleluja fra før..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Det var ikke bare den kommentaren som vakte litt oppsikt hos meg. Total anleggkost er 230k, og rask hoderegning tilsier at Hegel oppsettet koster rundt 200k. Da er det igjen smått fantastiske 30k(minus kabler) på høyttalerne. Hvorfor skal man komponere et anlegg slik?

Uansett, det kan hende de bare brukte det som stod oppkoblet. Men de skal ha skryt for å være sporty nok til å gjøre det.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi tro Vadseth, så er kablene viktigere enn høyttalerne. :grin:

Jeg tror en ABX test hadde blitt enda mer nedslående.
    Nå det er sagt, så er jeg av den oppfatning at det er mulig å skille 320 kbps og lossless. Men enkelt er det ikke og man må lytte akkurat hvor det skiller. Det kan f.eks være et spesifikt instrument.

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Litt pussig sammensatt anlegg. Hvorfor EC pre på Hegel effekt, og Vallhalla ht kabler + Red Dawn signal....... ?

Mye skurr der ja,, hehe

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Foreslår at du tester før du uttaler deg om det, det er vanskeligere enn du tror. Wimp bruker 256kbps AAC og Spotify bruker 192kbps OGG. Det låter ikke langt unna CD.

Har du en Burmester cd spiller i hus, låter det langt unna ja.

Du ha sikkert bare for dårlig cd spiller :-P :lol:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Lyd&Bilde er vel generelt litt vanskelig å ta på alvor. Så en test av windows 8 hybrid-laptoper fra Lyd&Bilde gjengitt i VG i helga.

Laptopene som var med kostet fra 6.000 til 12.000, likevel var alle med i samme test, og fikk tilsynelatende terningkast tildelt mer eller mindre utelukkende basert på ytelse.

Big surprise at de dyreste fikk best karakter..
    Hørte for noen år siden at de ikke ville teste et merke fra en impotør fordi dei ikke hadde reklame i bladet ..seriøst blad..? nope

Dette med pris og samtesting er jo typisk alle blad.. helt håpløst
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •