Blindtest av Spotify vs Wimp på anlegg til 300k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi må vel forutsette at de to er stilt inn likt.

En blindtest foregår som ABX. Om jeg forstod dette rett har X kun vært enten Spotify eller Wimp selv om de har lyttet til CD som referanse. Dermed har vurdering mot CD null verdi.

VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG

Videre er ikke en blindtest egnet til å vurdere hva som er best, kun om man hører forskjell!

VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG - VIKTIG

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Nei. Det skjer mye før dac også. Dersom en pc benyttes kan windows behandle lyden (dersom dette er OS da). Videre har man upsampling i noen OS. Lydkort KAN også farge lyden. Valg av SPDIF/USB vil også kunne påvirke lyden. Så i praksis er det mye som kan influere på lydbildet. Da har jeg sett helt bort fra støy etc. fra PC'en (jeg tenker ikke på lydstøy fra viftene her altså).
    Siden de fremmer dette som en test av Spotify vs Wimp må vi anta at de har sørget for bit perfect overføring. Alt annet betyr at man har sammenliknet flere ting enn bare Spotify vs Wimp.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man bort fra den lite vitenskapelige gjennomføringen - Det mest relevante informasjonen man kan trekke ut av testen er vel at begge tjenestene låter bra og ikke låter åpenbart dårligere enn CD selv på et godt anlegg.

Og det er jo positivt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Siden de fremmer dette som en test av Spotify vs Wimp må vi anta at de har sørget for bit perfect overføring. Alt annet betyr at man har sammenliknet flere ting enn bare Spotify vs Wimp.

Joda, det er greit nok. Men jeg savner noen ord om oppsettet på denne fronten, for det som du som mac bruker tar som en selvfølge, er ikke automatisk en selvfølge for windows. Selv om det ikke er noe hokus pocus der heller, det er derfor jeg etterspør slik info. Så slipper jeg å lure på hva de egentlig har sammenlignet. Dersom de har to maskiner med ulikt oppsett, så vil jo det meget godt kunne forkludre testresultatet også. I tillegg til det som allerede er nevnt i denne tråden.

En annen ting er jo hvordan CD ville gjort seg mot et tunet oppsett med filer av HØY bitrate. Kanskje CD til og med ville kommet seg helt til lårkort?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jo vært mer interessant å diskutere testoppsettet hvis de faktisk hørte stor forskjell på wimp og spotify, men det gjorde de jo ikke

Så her synes jeg kanskje man kverulerer litt mye og diskuterer poenget (at vi faktisk har to gode, og rimelige streamingtjenester med høy kvalitet tilgjengelig) litt lite.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En blindtest foregår som ABX.
    En ABX-test foregår som ABX. Dette er bare én av flere måter å foreta en blindtest på.

ABX-metoden har to formål: Å oppfylle "vitenskapelige" krav om reproduserbarhet, og å gi et enkelt og oversiktlig tallmateriale som gjør det lett å trekke konklusjoner. Dess mer kompleks og uforutsigbar en test er, dess vanskeligere er det å nå frem til en sikker konklusjon...

Å ha med CD som et tredje alternativ i en slik test, gjør den mer interessant, fordi man da har med et medium som per definisjon skal ha bedre lydkvalitet enn de to andre.

Mitt tips er at en "trippeltest" ville gitt et mer varierende resultat, og sannsynligvis ingen sikkert konklusjon. Om de tre alternativene ikke var identifisert, er jeg ganske sikker på at det ville gå slik.

Og da blir eventuelt spørsmålet:

Har en forskjell som lar seg påvise i en enkel test med to alternativer, men ikke i en mer kompleks setting, overhode noen praktisk betydning?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning.. Er ikke så opptatt av forskjellen med wimp eller spotify. Selv bruker jeg Spot. og koblet den fra bærbar pc og rett inn via hdmi inn Halcro pros. og halcro effekt. viablue signal/høyt kabler. ML CLS (og theater i), sunfire EQ true sub. Og en ting jeg er enige med gutta i testen, det er overaskende bra kvalitet på det! Da bruker jeg ikke noe ekstern DAC heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    ....., fordi man da har med et medium som per definisjon skal ha bedre lydkvalitet enn de to andre.
    *kremt* Hva sa du sa du? Det er vel ikke opplagt at en CD overgår en skikkelig transport? Hvorfor skulle den evt. det?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *kremt* Hva sa du sa du? Det er vel ikke opplagt at en CD overgår en skikkelig transport? Hvorfor skulle den evt. det?
    Må tilstå at jeg ikke aner hva du mener med «transport» her...

Både Wimp og Spotify bruker komprimerte filformater -- altså at filstørrelsen er redusert i forhold til CD. Teoretisk gir det dårligere lydkvalitet -- og jeg ville tro at de fleste er istand til å høre forskjell på CD og en komprimert fil ved en enkel A/B-test; i alle fall med et par gode hodetelefoner.

(Jeg er derimot i sterk tvil om en lytter uten gullører alltid vil høre forskjellen i en mer kompleks setting -- og et er vel på en måte poenget mitt her.)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Wimp og Spotify bruker komprimerte filformater -- altså at filstørrelsen er redusert i forhold til CD. Teoretisk gir det dårligere lydkvalitet -- og jeg ville tro at de fleste er istand til å høre forskjell på CD og en komprimert fil ved en enkel A/B-test; i alle fall med et par gode hodetelefoner.
    Foreslår at du tester før du uttaler deg om det, det er vanskeligere enn du tror. Wimp bruker 256kbps AAC og Spotify bruker 192kbps OGG. Det låter ikke langt unna CD.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må tilstå at jeg ikke aner hva du mener med «transport» her...

(Jeg er derimot i sterk tvil om en lytter uten gullører alltid vil høre forskjellen i en mer kompleks setting -- og et er vel på en måte poenget mitt her.)
    Greit, da skjønner jeg at det er formatet du snakker om. Når jeg snakker om transport så er det basert på at jeg forstod det slik at du mente CD som sådan per definisjon ville gi en bedre lyd, enn for eksempel et oppsett som spiller fra PC/MAC. Når jeg da refererer til transport, så mener jeg transport av det som etter DAC'en blir til lyd. Jeg beklager at dette ble litt uklart.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Foreslår at du tester før du uttaler deg om det, det er vanskeligere enn du tror. Wimp bruker 256kbps AAC og Spotify bruker 192kbps OGG. Det låter ikke langt unna CD.
    Jeg har faktisk brukt en hel helg på å sammenligne 320mbps MP3, 256kbps AAC, CD og FLAC/ALAC i ulike kombinasjoner. Som jeg antydet over: Det var mulig å skille f.eks. AAC og CD fra hverandre med et par gode hodetelefoner, om dette er de to eneste alternativene; også om man ikke vet hva som er hva. Men jeg har til gode å klare det, både med flere formater involvert, og med høyttalere i et vanlig rom med bakgrunnsstøy etc.

Men jeg påberoper meg altså ikke mer enn normal hørsel, og holder muligheten åpen for at noen greier seg bedre enn meg...

Når jeg snakker om transport så er det basert på at jeg forstod det slik at du mente CD som sådan per definisjon ville gi en bedre lyd, enn for eksempel et oppsett som spiller fra PC/MAC.
    På ingen måte. Jeg har ikke engang CD-spiller i huset; all musikk går gjennom Mac og DAC... "CD" betyr da WAV/AIFF-filer lagret på disk (eller CD i Mac'ens spiller, om det er en nyanskaffelse eller et lån).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify premium gir 320kbps. Jeg hører også forskjell på formatene, men så har jo også jeg gullører da... ;-p

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører forskjell på bassgitar og fiolin uansett bitrate.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify premium gir 320kbps. Jeg hører også forskjell på formatene, men så har jo også jeg gullører da... ;-p
    Jeg er overbevist om at det ikke er ørene det kommer an på, men prosesseringen etter ørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg er overbevist om at det ikke er ørene det kommer an på, men prosesseringen etter ørene.
    Det må du jo gjerne være overbevist om, men hva danner grunnlaget for din overbevisning?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så her synes jeg kanskje man kverulerer litt mye og diskuterer poenget (at vi faktisk har to gode, og rimelige streamingtjenester med høy kvalitet tilgjengelig) litt lite.
    Godt oppsummert. Enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen (flere) ord om testen

Hei, artig at dere synes testen vår er interessant (om enn full av metodefeil .

Skal prøve å oppklare iallfall noen av punktene (og beklager om dette blir litt langt). først: siden undertegnede ikke er hi-fi-mann som sådan, så er det en del av utsagnene jeg ikke går inn på - jeg kan sende Stig på Soundgarden ei lenke hit, men kan så klart ikke love at han har tid til å svare (jeg ser for meg at lyd er noe man kan diskutere i evigheter, for den som har stor interesse .

Dacene: Vi brukte to dacer fordi vi ville spille fra to maskiner, mest av praktiske grunner. Merkelig nok mista den ene macen kontaken med wifien hos Soundgarden etter en tre-fire låter, så vi gikk over til å kjøre begge programmene fra samme maskin. I og med at vi først testa lyden på "normalinnstillingene" til Wimp og Spotify (64 kbps ACC vs 128 kbps Ogg Vorbis), så fikk ikke dette noen innvirkning på den "egentlige" og viktige delen av testen: høyest kvalitet hos begge mot hverandre. Dette ble gjort fra samme maskin gjennom samme dac. (Det skal forresten sies at Spotifys 128 kbps Ogg Vorbis var klart bedre enn Wimps 64 kbps ACC - og at det var stor forskjell opp til cd-kvalitet for begge.)

"A, B og X": Vi hadde ikke som mål for testen å gjøre en "vitenskapelig" undersøkelse av kvaliteten, men en tilstrekkelig test for å si om a) kvalitetsgapet mot CD var påtakelig, og b) det var store forskjeller (generell kvalitet, eller måten lyden ble gjengitt på) mellom de to tjenestene.

Derfor tok vi en nokså overflatisk benchmarking mot cd, der vi spilte de to første låtene på Wimp, Spotify og cd; slik fikk vi hovedsaklig etablert hvor poengskalaene skulle ligge. Så klart kunne man ha hatt et totalt randomisert opplegg der "A, B og C" hadde variert med hva som var hva, og at cd da var med hele veien, og med mange flere lyttere - men det har ikke vi ressurser til å gjennomføre.

Jeg vet ærlig talt ikke om det er hensikstmessig heller; poenget for oss var å avdekke forskjeller som var såpass store at de får konsekvenser for brukergleden til "folk flest". Jeg tror da at de fleste for det første ikke spiller via en ekstern dac, for eksempel, men gjennom lydkortet på datamaskina - og da via minijack til linjeinngangen på forsterkeren sin.

Jeg tror også at de spørsmålene vi satte oss fore å finne svar på ble besvart:

* Ja, det er forskjell opp til cd - men du må spisse ørene for å høre det. På et vanlig rom og med bakgrunnsstøy tror personlig jeg det skal mye til for at den forskjellen blir plagsom.

* Nei, det er ikke nevneverdig forskjell på kvaliteten til de to tjenestene.

En ting som egentlig er langt viktigere enn de små forskjellene her, er jo kvaliteten på de forskjellige cdene som er i omløp; det finnes både gode og elendige produksjonslinjer for cder. Vi tok oss også i å lure på hva som er primærkilden til lyden Wimp og Spotify leverer; om de har en digtal lossless master, eller om det sitter folk ett eller annet sted i verden og digitaliserer fra cd. Hvis det er det siste, så kan jo dette påvirke lyden vel så mye som forskjellen på selve streaminga. (Utrolig mange feilkilder i en slik digitaliseringsprosess.)

Grunnen til at vi gjorde denne testen, var kanskje først og fremst at Lyd&Bilde konkluderte rimelig summarisk med at Wimp har bedre lyd pga. kodeken de bruker. Det ble litt for lettvint for oss. Og om vi kanskje overdriver "litt" i tittelen vår (med at testen er "ultimat"), så tror jeg iallfall at det er den mest omfattende testen som noen kommer til å gjøre som når offentligheten (iallfall med det første).

Men hvis noen her inne føler seg kallet til å gjøre en mer omfattende test, så hadde jo det også vært moro!

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig med svar fra Rockheim!

Jeg stusser litt på denne delen:

Sitat Opprinnelig postet av Rockheim
    En ting som egentlig er langt viktigere enn de små forskjellene her, er jo kvaliteten på de forskjellige cdene som er i omløp; det finnes både gode og elendige produksjonslinjer for cder. Vi tok oss også i å lure på hva som er primærkilden til lyden Wimp og Spotify leverer; om de har en digtal lossless master, eller om det sitter folk ett eller annet sted i verden og digitaliserer fra cd. Hvis det er det siste, så kan jo dette påvirke lyden vel så mye som forskjellen på selve streaminga. (Utrolig mange feilkilder i en slik digitaliseringsprosess.)
    1) Greit nok at forskjellige CDer har forskjellig kvalitet, men de skal da være like mesteren de lages ut fra, med mindre det er noe ekstremt feil i kopieringsutstyret. Har du noen linker til lesestoff som omhandler dette? Blei ganske interessert. At en tapsfri original som har høyere kvalitet enn CD ekstisterer er veldig sannsynlig, men det brukes vel en CD-mester (forhåpentligvis bare en iso eller noe slikt) som er opphavet til alle de trykte CDene?

2) CDer lagrer data digitalt. Man kan derfor si at de er digitale. De digitaliseres ikke når man kopierer til et annet fysisk medie som også lagrer digitalt (HDD etc.). At seriøse aktører ikke bruker ordet i riktig forstand forvirrer bare forbrukere og ergrer teknologer (spesielt medieteknologer som meg). Det blir som når det står at det følger med "Digital Copy" når man kjøper en Blu-ray: slurvete, forvirrende og misvisende (i den forstand at det alltid følger med minst én digital kopi: selve Blu-rayen).

3) Jeg går med på at det kan oppstå lesefeil når CDer skal leses før transkoding, men dette burde være det eneste leddet med mulig feilkilde i digital kopiering. Seriøse aktører nytter seg forhåpentligvis av feilsjekking, så det skal ikke være et problem. Oppsett for transkoding til de forskjellige formatene WiMP og Spotify nytter seg av mener jeg har mye mer å si for lyden enn selve lesing av CDene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om cd-kvalitet

Hei catsby!

Dette med kvaliteten på cder var det Stig hos Soundgarden som nevnte. Hovedpoenget med dette var at cder framstilles av både gode og dårlige materialer (og sikkert på gode og dårligere måter). Man har vel gjerne en master som er "perfekt" (altså så perfekt som mulig), som overføres til tusenvis av kopier.

Når kopiene lages, så avhenger kvaliteten på (den "analoge") oppløsninga til materialet i overflata på cd'en; hvis det brukes et "grovkorna" materiale, så kan resultatet variere ganske mye fra originalen - men den er "i gjennomsnitt" lik. Ifølge Stig så er enkelte kvaliteter så grove at selve kornene er like store som enhetene som skal oppfattes som 1 eller 0. Da kan det så klart gjøre hørbare utslag.

Poenget er vel at en cd er ikke et "absolutt" format - det er en fysisk, analog gjenstand som skal leses av. Avlesningen blir tolket, ved at avspillingsutstyret vurderer om det har lest en "0" eller en "1". Så i praksis prøver man å lage cder som etter beste evne gjengir 0 og 1, og avspillingsutstyret tolker dette etter beste evne, og gjengir det som et reelt digitalt signal.

(Men som sagt: Det er ikke jeg som er ekperten på dette - jeg gjengir det jeg oppfatta fra Stig altså. Jeg har dessverre ikke noen lenke til dette på stående fot...)

Når det gjelder begrepsbruk, så har jeg allerede sagt at jeg ikke er hifi- (eller for den del teknologi-) ekspert. (Glemte forresten å presentere meg: Magne Gisvold, nettredaktør, som skriver .) Uavhengig av det, så skal det som nevnt over lages et sant digitalt signal fra en cd - cden er vel ikke i realiteten "digital" før det genereres et digital signal, sånn sett.

Men det blir kanskje mer riktig å si at man "re-digitaliserer" en cd når man for eksempel ripper den. Man skulle kanskje tro at også når man lager en ren ripp eller en ren wav-fil så overføres bitsene én til én - men cden skal altså tolkes (leses) for å få et signal inn på harddisk (eller annet medium).

Veit ikke om dette var noe opplysende svar; det er i så fall evnen og ikke viljen det står på fra min side

mvh Magne G.
    Rockheim

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •