EQ vs. akustikk? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 171
    Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Snickers,

Du har fått svar som alle andre. Jeg antar at du er sur på meg fordi jeg skrev at du snakker mot bedre vitende. Jeg synes innleggene dine fikk et veldig personlig anslag etter det. Kan du ikke bare droppe surmulingen og heller si hva du mener om selve saken?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er mye interessant lesing i denne tråden.

Lurer i den forbindelse på om det finnes romkorrigerings systemer som f.eks bruker kunsthode ved måling? Vil tro at det ville kunne skape mer 3D data.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    Snickers,

Du har fått svar som alle andre. Jeg antar at du er sur på meg fordi jeg skrev at du snakker mot bedre vitende. Jeg synes innleggene dine fikk et veldig personlig anslag etter det. Kan du ikke bare droppe surmulingen og heller si hva du mener om selve saken?
    Det står fortsatt en rekke ubesvarte spørsmål. Jeg synes ikke "du snakker mot bedre vitende" er spesielt faglig opplysende.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes det er mye interessant lesing i denne tråden.

Lurer i den forbindelse på om det finnes romkorrigerings systemer som f.eks bruker kunsthode ved måling? Vil tro at det ville kunne skape mer 3D data.
    Ambiophonics - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg vet ikke om de har brukt kunsthode på denne teknikken. Men det er flere måter å gjøre dette på, og jeg tror nok at effekten er i retning av det du er på jakt etter.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det går en liten diskusjon på Gearslutz om hvorvidt man bør måle de lave frekvensene med en og en høyttaler eller begge samtidig. Noe som har noen tanker om det?

Her er et sitat fra debatten:

In the modal range, it is best to drive both speakers. Firstly, bass content is mostly mixed mono, so driving both better represents the situation which will be encountered in practice. Secondly, the modal response will be very different with 2 sources than 1. The classic example of that is placing speakers across the width of the room at the 0.25 and 0.75 positions. Because the speakers drive with the same phase, all odd order width modes cannot be excited (they require opposite phases across the width) and the .25/.75 positions are nulls for the 2nd order width mode so that doesn't get excited either. Driving a single speaker at LF excites modes that would not be driven with real (mono) LF content, which may lead to applying treatment to solve a problem that would not normally occur. Single speaker LF measurements are worth taking to see what issues exist for single channel LF content, but the main interest should be in getting the result with both speakers looking (and sounding) good.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har spesielle peaker / diper man er usikker på hva kommer av når man måler begge er det jo naturlig å måle en og en for å se om nevnte peak/dip fortsatt er tilstede på en eller begge høyttalere når de måles enkeltvis. Ofte man vil se at det f.eks skapes av en av høyttalerne som kanskje står nærme en vegg eller lignende. Hvis du skal bruke EQ til å justere en og en høyttaler er det jo også naturlig å måle både enkeltvis og med begge.

Men det er jo måling med begge høyttalere som gir et korrekt bilde av frekvensresponsen du får når du spiller, og viser resultatet av de tilpasninger som er gjort - så måling KUN med en og en høyttalere gir ingen mening i min verden hvertfall.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det basert på erfaring eller teoretisk synsing?

Måling med begge høytalerne gir store mengder interferens på ethvert punkt i rommet. En enkelt mikrofon vil oppfatte interferensen annerledes enn ørene gjør. Skal du måle slik vi hører det må du ha en menneskekropp i lytteposisjon med miniatyrmikrofoner plassert nærmest mulig trommehinnene.

Dette gjelder uansett bare bassområdet. Fra mellomtone og opp er det refleksjoner som gjelder og da er det i hvert fall håpløst å måle med begge høytalerne aktiv.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er basert på praktisk erfaring med måling og justering av EQ i mitt eget anlegg, men jeg skal ikke banne på at man ikke kan få til noe fornuftig med andre fremgangsmåter enn min.

Men hos meg fikk jeg hvertfall best resultat på denne måten. Det du sier er jo i så fall at det i praksis er umulig å måle frekvensrespons fra hele anlegget i et rom, så alle som legger ut grafer av noe annet enn kun subben sin eller en og en høyttaler driver bare med tull.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ser at det går en liten diskusjon på Gearslutz om hvorvidt man bør måle de lave frekvensene med en og en høyttaler eller begge samtidig. Noe som har noen tanker om det?
    Jeg pleier å gjøre målinger av høyttalerne både hver for seg og samlet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Er det basert på erfaring eller teoretisk synsing?

Måling med begge høytalerne gir store mengder interferens på ethvert punkt i rommet. En enkelt mikrofon vil oppfatte interferensen annerledes enn ørene gjør. Skal du måle slik vi hører det må du ha en menneskekropp i lytteposisjon med miniatyrmikrofoner plassert nærmest mulig trommehinnene.

Dette gjelder uansett bare bassområdet. Fra mellomtone og opp er det refleksjoner som gjelder og da er det i hvert fall håpløst å måle med begge høytalerne aktiv.
    Interferens er jo ikke generelt et stort problem for eksempel under 100Hz der bølgelengdene er 3,4 meter eller mer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det er jo måling med begge høyttalere som gir et korrekt bilde av frekvensresponsen du får når du spiller, og viser resultatet av de tilpasninger som er gjort - så måling KUN med en og en høyttalere gir ingen mening i min verden hvertfall.
    Her vil jeg si "både og". Det er jo tross alt ikke all bass som er spilt inn i mono.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Interferens er jo ikke generelt et stort problem for eksempel under 100Hz der bølgelengdene er 3,4 meter eller mer.
    Det trodde ikke jeg heller...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo helt essensielt basert på det sitatet ovenfor. Man kan altså få en annen bassrespons med to høyttalere enn med en. Pussig at dette ikke er tatt høyde for i Audiolense. Her kan man ende opp å korrigere for feil som egentlig ikke er der.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo helt essensielt basert på det sitatet ovenfor. Man kan altså få en annen bassrespons med to høyttalere enn med en. Pussig at dette ikke er tatt høyde for i Audiolense. Her kan man ende opp å korrigere for feil som egentlig ikke er der.
    Feil som ikke er der??? Hvis venstre høyttaler ikke klarer å levere rett signal - er det da OK at resten leveres av høyre? Dette er jo ren spekulasjon at dette er et problem. Ikke spesielt godt begrunnet heller.

Jeg har sjekket hvordan summen av flere Audiolense korrigerte høyttalere fungerer. Konklusjonen er at to høyttalere spiller 6 dB høyere enn en over hele frekvensregisteret - grovt regnet. Så der ryker en del av resonnementet til Gear Slutz skribenten.

Jeg har også kjørt grundige simuleringer på merbelastningen av korreksjon. Den er til alle praktiske formål helt ubetydelig - vel og merke så lenge man ikke går tom for gain i anlegget og så lenge man ikke prøver å presse ekstra mye bass ut av høyttalerne. Jeg kan ikke se noen god grunn til å ikke få hver enkelt høyttaler til å yte best mulig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil som ikke er der??? Hvis venstre høyttaler ikke klarer å levere rett signal - er det da OK at resten leveres av høyre? Dette er jo ren spekulasjon at dette er et problem. Ikke spesielt godt begrunnet heller.

Jeg har sjekket hvordan summen av flere Audiolense korrigerte høyttalere fungerer. Konklusjonen er at to høyttalere spiller 6 dB høyere enn en over hele frekvensregisteret - grovt regnet. Så der ryker en del av resonnementet til Gear Slutz skribenten.

Jeg har også kjørt grundige simuleringer på merbelastningen av korreksjon. Den er til alle praktiske formål helt ubetydelig - vel og merke så lenge man ikke går tom for gain i anlegget og så lenge man ikke prøver å presse ekstra mye bass ut av høyttalerne. Jeg kan ikke se noen god grunn til å ikke få hver enkelt høyttaler til å yte best mulig.
    Takk for forklaringen. Jeg var nok litt rask på labben der. For meg virker det logisk at bassresponsen blir annerledes med to høyttalere enn med en, men dette kan jeg lite og ingenting om.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig å skrive litt om hva du bruker du dobbel mono målingene til? Eller sagt på et annet vis, hvilken info du henter ut på det viset som ikke målinger hver for seg gir? Nysjerrig nå.

Det var også til alle dobbel-mono tilhengere generelt, er interessert i å høre mer om hva det kan brukes til!

Godt poeng.

Her vil jeg si "både og". Det er jo tross alt ikke all bass som er spilt inn i mono.
    Enda bedre!

Hører mye på mono bass, for all del. Er dog ikke derfor jeg måtte ha to sub'er. Begynte med 1, men klarte aldri å få bunnen til å være realistisk. Realisme er stikkordet. Vanlig studiolyd er monospor eller dobbel mono(panpot stereo). Det er i utgangspunktet syntetisk. Med stereomic opptak blir det mer nedpå jorden. Når en cello osv står plassert utenfor senter høres det rart ut når bunnen er mono og resten er stereo. Dette gjør at jeg tenker stereoseperasjon er like viktig i bunn som i resten. (ingen Xover, toppene spiller så dypt de går, sub'er LPF'et på 40Hz, med ganske slak rolloff som gir noe lyd opp til ca 100Hz).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør fortrinnsvis de tre adskildte målingene av følgende grunn:

Høyttalerne skal hver for seg spille nogen lunde jevn bass.

Høyttalerne skal også spille nogen lunde jevn bass i sum.

Har man faseavvik kan det oppstå en del peaker og diper når man summerer. Man kan også ha peaker eller diper usummert som blir kammuflert når man summerer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen. Jeg var nok litt rask på labben der. For meg virker det logisk at bassresponsen blir annerledes med to høyttalere enn med en, men dette kan jeg lite og ingenting om.
    Bassresponsen blir annerledes med to høyttalere enn med en. Det er det forhåpentligvis ingen som diskuterer.

(merk at dette ikke er dagens konfigurasjon hos meg, men slik det så ut en eller annen gang mens jeg holdt på med korrigering/justering)

rød=sub
    grønn=venstre
    blå=høyre
    gul= hele anlegget spiller

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du f.eks har èn høyttaler nærme en vegg (slik jeg har) kan peak/dip som forårsakes av dette reduseres ved å få hjelp av høyttaler nr 2 og/eller en sub - eller det kan skje utfasinger mellom høyttalerne. Hvis du alltid bare måler en og en høyttaler kan det altså hende at du overkompenserer hvis du prøver å EQe bort en peak/dip på en av de.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stor svakhet med en sub er hvordan man tolker mono og stereosignaler.

2 fullfrekvente høyttalere: Monosignal: 6dB. Signal i 1 kanal: 0dB. (dette er det riktige)
    2 suber: Monosignal: 6dB. Signal i 1 kanal: 0dB.
    1 sub med parallell signalmatning: Monosignal: 0dB. Signal i 1 kanal: 0dB.
    1 sub med stereoforsterker og dobbeltspole: Monosignal: 3dB. Signal i 1 kanal: 0dB (+ feil på LF-tuning gir avvik i bassrespons).
    1 sub med riktig signalsummering: Monosignal: 6dB. Signal i 1 kanal: 0dB.
    2 suber med 90 grader faseforskjell: Monosignal: 3dB. Signal i 1 kanal: 0dB.

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •