Hva er en Burr Brown?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hva er en Burr Brown?

Noen som kan forklare hva en Burr Brown er og hva som er spesielt bra med denne?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Amerikansk produsent av integrerte kretser. Går for å ha høy kvalitet på produktene sine.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjøpt opp av Texas Instruments

Burr-Brown Corporation - Wikipedia, the free encyclopedia

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svadasalgstriks

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo hjelpe trådstarter med litt mere konkret fakta:

Burr Brown finner du ofte i Yamaha produkter (receivere, CD spillere, DVD spillere). Det er en DAC - digital-audio-converter - en brikke/krets som konverterer den digitale lydinformasjonen på platene til analoge lydsignaler.

Om de er spesielt bra, eller ikke, er det sikkert like mange meninger om som brukere her inne. Yamaha bruker dem, som sagt - så dårlig er det nok ikke

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare bruker også Burr-Brown - bl.a. i sin dyreste CDspiller, CD31. Hvis man graver litt, vil man helt sikkert finne at ganske mange høykvalitets hifi-produsenter bruker Burr-Brown-produkter. Lytteopplevelsen avgjøres også av kvaliteten på de analoge kretsene som får sin input fra disse små databrikkene - og det er vel her man finner de største forskjellene i hvordan de enkelte produsentene gjør det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burr Brown lager integrerte kretser. D/A convertere, operasjonsforsterkere, receivere, datakonvertere osv.

For tiden er Burr Brown (eller TI da) forbikjørt av flere andre produsenter når det gjelder integrerte kretser til audiobruk. National Semiconductor, Wolfson, ESS, Analog Devices, Asahi Kasei har produkter som både er mer innovative og låter bedre.

I tillegg er det mange andre faktorer som avgjør den endelige kvaliteten på et produkt.

Så dersom noen reklamerer med at produktet deres inneholder en Burr Brown dac, så er det mest fornuftig å se bort ifra denne opplysningen. Ta det som en funfact.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Burr Brown lager integrerte kretser. D/A convertere, operasjonsforsterkere, receivere, datakonvertere osv.

For tiden er Burr Brown (eller TI da) forbikjørt av flere andre produsenter når det gjelder integrerte kretser til audiobruk. National Semiconductor, Wolfson, ESS, Analog Devices, Asahi Kasei har produkter som både er mer innovative og låter bedre.

I tillegg er det mange andre faktorer som avgjør den endelige kvaliteten på et produkt.

Så dersom noen reklamerer med at produktet deres inneholder en Burr Brown dac, så er det mest fornuftig å se bort ifra denne opplysningen. Ta det som en funfact.
    Jeg tror nesten du heller skal ta dette innlegget til flexxo som en funfact. Det er langt mer enn kun selve brikken som spiller inn. I mitt oppsett fungerer den innebygde DACen fra Burr Brown langt bedre enn en dobbel Wolfson jeg har prøvd.

Brikkene er viktige, men implementeringen overgår alt. Du finner gjerne samme krets fra samtlige produsenter i et lydkort til 700 som du gjør i en ekstern DAC, eller CD-spiller for den del, til kr 50.000. Det betyr ikke på noen måte at disse fungerer like bra.

Mao. bør du heller se på produktets helhet, enten det være seg en spiller, ekstern DAC eller Receiver med en Burr Brown, Wolfson eller må det måtte være i seg.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Jeg tror nesten du heller skal ta dette innlegget til flexxo som en funfact.
    Hvilken del av inlegget mitt er det du føler for å rakke ned på på den måten?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken del av inlegget mitt er det du føler for å rakke ned på på den måten?
    Denne:

Er nok ikke dårlig denne bare fordi den har burr brwon fremfor Wolfson. Samme med denne og Onkyo har jog brukt Burr-Brown lenge, med gode resultater, ny 32-bits i 5007. Og Pioneer brukt i sine toppmodeller.

Sitat Opprinnelig postet av Pioneer
    The SC-LX82 takes DAC performance further with a professional-grade Burr-Brown 192kHz/24-bit sampling rate converter (SRC) for ultra-wide dynamic range and advanced jitter reduction. Once integrated into the new generation entertainment systems, these AV receivers provide advanced processing for superior high resolution audio playback.
    Sitat Opprinnelig postet av Onkyo
    The TX-NR5007 boasts an impressive array of audiophile-grade components, including large, customized transistors to drive high currents and 22,000 μF capacitors to support a huge and stable power supply. Add to that high-quality 32-bit Burr-Brown DACs; ultra-low-jitter circuitry; and independent power supplies for amp, video, and audio circuitry, and you have a networking powerhouse equipped to deliver an immaculate A/V performance every time.
    Yamaha bruker vel de også. Disse er alle de som er best kjent for å gi valuta for pengende, samt noen Hi-end komponenter også. Å avskrive Burr-Brown, kalle de avleggs og funfact blir for tullete. Følte dermed for å informere trådstarter om dette.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne:
    Det kan jeg ikke helt forstå, siden det stemmer fullstendig overens med ditt eget inlegg.

Kanskje jeg uttrykket meg dårlig, men budskapet var at når man evaluerer et ferdig produkt er det uvesentlig hvilken produsent som har laget de integrerte kretsene som er benyttet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke helt forstå, siden det stemmer fullstendig overens med ditt eget inlegg.
    Nei

Her er vi enige, men

Denne ble villedende og får det til å virke som Burr-Brown lager skit, spesielt i kombinasjon med

Kanskje jeg uttrykket meg dårlig, men budskapet var at når man evaluerer et ferdig produkt er det uvesentlig hvilken produsent som har laget de integrerte kretsene som er benyttet.
    Ja, den delen er jeg enig i, og det var lett å feiltolke det budskapet

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at uttalelsene dine er påvirket av at du tok inlegget mitt personlig, siden du selv bruker utstyr med komponenter fra BB.

Når jeg sier at man bør se bort ifra at produsenter reklamerer med at de bruker BB komponenter, så er jo dette helt i tråd med det du sier om at implementeringen er den viktigste faktoren.

Jeg eier selv produkter med BB-komponenter som låter helt fantastisk. Helt på høyde med det beste jeg har hørt.

Men du kan ikke stikke under en stol at dacer som ESS9018, AK4396 og WM8742 har større potensiale med tanke på ytelse enn BB sine gjeldene dacer som ikke akkurat er nye lenger. Wolfson er ledende hva angår støy og behov for filtrering, med AKM på en god andre plass. Mens ESS er et hode foran hva gjelder dynamikk og forvrengning. Men til syvende og sist er dette fullstendig uinteressant for en sluttbruker. Forskjell i lydkvalitet på godt implementerte dacer er jo minimal. Det er ofte snakk om smak og behag heller enn absolutt kvalitet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må hente meg noe - nærmer seg kabeldebatt dette

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Burr Brown finner du ofte i Yamaha produkter (receivere, CD spillere, DVD spillere). Det er en DAC - digital-audio-converter - en brikke/krets som konverterer den digitale lydinformasjonen på platene til analoge lydsignaler
    En rettelse: DAC: digital/analog converter

Når det gjelder DAC så er det en jungel av muligheter. En svært vanskelig valg vil jeg påstå for alle. Alle komponentene som helhet gir deg helheten av den lyden du jakter etter. Bare vær sikker på at når du bytter DAC så overgår den dac du allerede sitter med. Men igjen kanskje et problem siden de andre komponentene f.eks. HT, forsterker, etc gjør at den ikke høres den forskjellen..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flexxo Ja iallefall leste jeg det sånn:
    "Hvorfor kjøpe Burr-brown driten, når man kan kjøpe en med Wolfson bla?"
    Personlig gir jeg vel egentlig ****, men kan være greit å uttale seg siden din uttalelse KAN være med på villede folk.

Edit. hvis du går inn på siden til de fleste produsenter så står det i de fleste tilfeller om hvilken chip de bruker

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tror jeg må hente meg noe - nærmer seg kabeldebatt dette
    Kabeldebatter får man aldri nok av

Jeg mistenker at uttalelsene dine er påvirket av at du tok inlegget mitt personlig, siden du selv bruker utstyr med komponenter fra BB.
    Jeg har utstyr både med Wolfson (i stereo) og Burr-Brown (kino, men er vel i hovedsak også stereomusikk det går i der og ([85/15 forhold vil jeg gjette]). Jeg har prøvd diverse eksterne DACer og dersom en av de hadde overbevist meg hadde den blitt kjøpt, likegyldig til hvilken brikke som brukes

Vi er ikke uenige, men det første innlegget var veldig lett å lese som om at Burr-brown er avleggs og dårlig og dersom noen skriver på at produktet bruker en burr-brown DAC, så er dette ikke bra, funfact.

De forskjellige produsentene produserer også, som kjent for de aller fleste av oss, men kanskje ikke trådstarter, mange DACer. Så om ESS for tiden har den som i seg selv er best, betyr det ikke at de har en del middelmådige i en god del produkter. Og, som vi er klart enige i, om MSi selger et lydkort med denne brikken i, vil ikke dette automatisk gi Hi-end lyd.

Nå vet jo ikke jeg hvilken sammenheng du som trådstarter spør om dette, men i de fleste rimelige receivere har jo de med Burr-brown DACer ofte det med å være de beste allroundere (Onkyo, Pio og Yamaha)

Det er på ingen måte et garantiløfte, og brikkene har ikke brutalt mye å si i den store sammenheng. Her er vi helt enige.

Sist, men ikke minst noabjtv: Dyrere betyr ikke automatisk bedre i ren DAC-sammenheng. Og som alltid, om du skal kjøpe noe, prøvelytt først

Alt skulle jo tilsi at den råe Hegel HD10 skulle komplett overgå min integrerte sak fra ende til annen, og ja, jeg begynte å legge merke til flere dypbassnyanser jeg ikke har før, og høyere volum som alle andre eksterne så langt, men på øvre pianotoner foretrakk jeg fremdeles bildet min gir.

Kanskje neste DAC jeg tester blir den rette for meg, og om den koster 2.000 eller 10.000, benytter seg av Burr-brown, Wolfson, ESS eller noen andre, spiller ingen verdens rolle. Kun lyden som når lytters ører, og ikke minst hvordan lytter liker at lyden skal låte

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    En rettelse: DAC: digital/analog converter

..
    klarte jeg å ikke skrive det.......... jøss.... takk for korreksjonen

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er ikke uenige, men det første innlegget var veldig lett å lese som om at Burr-brown er avleggs og dårlig og dersom noen skriver på at produktet bruker en burr-brown DAC, så er dette ikke bra, funfact.
    Okok, jeg skrev vel egentlig at dette var informasjon man kunne se bort ifra, ikke at det var informasjon som tydet på at produktet var dårlig. Men jeg ser at det også kan leses på den andre måten, så jeg tar den på min kappe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •