Billig eller dyr DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig eller dyr DAC?

Sitter og lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en DAC da jeg hører mye på musik fra nettet. Men ser at prisene varierer fra ca 1000-8.000.- på det jeg synes kan være interessant. Men hva skiller de billige og dyre?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruksområde (tilkoblinger + med uten hodetelefonforsterker), volumjustering eller ikke, lydsignatur, avanse, smak og behag.

Dyr er ikke nødvendigvis bedre.

Hva er du ute etter? Analytisk, nøytral eller analog lydsignatur...

Disse 3 hovedklassene av lydbeskrivelse gir liten mening når man leser tester, da enkelttester kan ha utsyr som gjør at en DAC fremstår "analytisk", mens i et annet anlegg kan samme DAC fremstå "analog".

Benchmark DAC1 er god og er fleksibel (hodetelefonforsterker). Veiledende er 7K. Music Fidelity V-DAC påstås å være i andre enden av skalaen lydmessig og koster kun 3K villedende.

DacMagic, Beresford (3 modeller), osv...

Hvordan synes du lyden er i dag fra anlegget ditt og hva vil du tune det mer mot?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bruksområde (tilkoblinger), volumjustering eller ikke, lydsignatur, avanse, smak og behag.

Dyr er ikke nødvendigvis bedre.

Hva er du ute etter? Analytisk, nøytral eller analog lydsignatur...

Disse 3 hovedklassene av lydbeskrivelse gir liten mening når man leser tester, da enkelttester kan ha utsyr som gjør at en DAC fremstår "analytisk", mens i et annet anlegg kan samme DAC fremstå "analog".

Hvordan synes du lyden er i dag fra anlegget ditt?
    Jeg bruker en Yamaha reciver og en Parasound effektforsterker, så kan ikke klage på noe lyst lydsign. eller noe slikt. Liker igrunn lyden godt, men synes det blir litt "slappt" når jeg bruker PC:n. Har vel idag ca. 4000.- jeg skulle kunne kjøpe en DAC for.

Trenger da ikke lydjustering på DACen, ser ikke helt grunn til dette. Skulle vært fint om den passet i racket. og den kommer nok kun å brukes ifra PC:n.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tiger at dyrere ikke nødvendigvis er bedre. Matching kan ha vel så mye å si. Både Cambridge sin DacMagic og Beresford Caiman er populære og jeg tror det er unødvendig å kjøpe noe dyrere i ditt oppsett da det vil være snakk om svært marginale forskjeller selv i et referanse oppsett.

Noen liker best Beresforden, mens andre foretrekker Cambridgen. Beresford Cayman har fordelen med god hodetelefonforsterker innebygget. Må bestilles fra utlandet, men det er uproblematisk.
    Home HI-FI
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil kunne påstå at Yamaha + Parasound + Dali kan være lyst. Så, du ser problemet.

Antar du ikke har koblet PC analogt til receiver?! Hvis nei, vil jeg anta at "slappheten" i lyden kan skyldes feil romkorreksjon i receiver eller manglende effekt.

For 4000 kroner for å stramme opp lyden ville jeg (uten å kjøpe en effektforsterker), vurdert DacMagic eller en Beresford. har ikke hørt dem selv. Har kun hatt Benchmark, Abrahamsen og en annen hjemme hos meg.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Beresford Cayman har fordelen med god hodetelefonforsterker innebygget. Må bestilles fra utlandet, men det er uproblematisk.
    Home HI-FI
    Sendte en epost til Stan tidligere idag da Caiman er out-of-stock, men det kommer inn ny ladning 6. april. Hyggelig å handle hifi fra UK nå som pundet er svakt.

£260 = 2340,- så legger du til evt. moms...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil kunne påstå at Yamaha + Parasound + Dali kan være lyst. Så, du ser problemet.

Antar du ikke har koblet PC analogt til receiver?! Hvis nei, vil jeg anta at "slappheten" i lyden kan skyldes feil romkorreksjon i receiver eller manglende effekt.

For 4000 kroner for å stramme opp lyden ville jeg (uten å kjøpe en effektforsterker), vurdert DacMagic eller en Beresford. har ikke hørt dem selv. Har kun hatt Benchmark, Abrahamsen og en annen hjemme hos meg.
    Dali Icon 5 og 7 kan jeg være enig kunne blitt lyst Men nå kommer det Yamaha NS-700 inn i stuen min imorgen så da blir det litt annet her. Og manglende effekt skal vi nok kunne se bort ifra da Parasound Halo A21 er en relativt stabil sak

Har både prøvd analogt og via HDMI.

Så du har testet Abrahamsen... åssen var den? Finnes jo snart 2 stk. Den nye lille og den Store gamle

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo 21, ja. OK, glem kommentaren om lite effekt. Antar du da benytter Pure Direct på Yamahareceiver.

Folk anbefaler ofte det de har selv, og det er jo forståelig. Man kan også anbefale ting man har hatt tidligere. Jeg kan ikke anbefale 100% ting jeg ikke har hatt selv, men indikasjoner kan tyde på at en DacMagic / Beresford vil være et godt valg dersom du vil beholde lydsignaturen i anlegget ditt, mens en V-DAC eller DAC6 fra Abrahamsen vil gi deg varmere lyd.

Har DAC6 selv, og skal jeg lete etter noe annet vil det være i den varmere delen av lydsignaturer. Benchmark, og andre nøytrale DAC-er, er ikke lenger noe for meg. Det skyldes primært at lydsignaturen i anlegget ellers ikke trenger mer analytisk fokus.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo 21, ja. OK, glem kommentaren om lite effekt. Antar du da benytter Pure Direct på Yamahareceiver.

Folk anbefaler ofte det de har selv, og det er jo forståelig. Man kan også anbefale ting man har hatt tidligere. Jeg kan ikke anbefale 100% ting jeg ikke har hatt selv, men indikasjoner kan tyde på at en DacMagic / Beresford vil være et godt valg dersom du vil beholde lydsignaturen i anlegget ditt, mens en V-DAC eller DAC6 fra Abrahamsen vil gi deg varmere lyd.

Har DAC6 selv, og skal jeg lete etter noe annet vil det være i den varmere delen av lydsignaturer. Benchmark, og andre nøytrale DAC-er, er ikke lenger noe for meg. Det skyldes primært at lydsignaturen i anlegget ellers ikke trenger mer analytisk fokus.
    Om allt går som det skal så blir det nok som følger:
    Yamaha RX-V765
    Parasound NC-2100
    Parasound NC-5250
    Abrahamsen DAC 6

Selger da Haloen til fordel for en 5 kanals. I et slikt system bør man da få grei lyd både ifra PC:en å blurayen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har en Abrahamsen DAC som de er villig til å bytte mot de fire tusen kronene du har. Vet ikke om det er verdt det, men den ser jo i det minste ut som en Abrahamsen/EC :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentlig nevnt det en gang før (eller flere), men jeg råder ikke å bruke for mye penger på en DAC i ett oppsett hvor man bruker en surroundreceiver som pre.
    Du vil aldri kunne utnyttet potensialet til High-end dac'en.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig her! DACen i receiveren - hvis receiveren har digitale innganger - kan ofte gi like bra lyd. Ikke alltid det er hørbare forskjeller å spore - selv med ørene på stilk.

Eneste grunn til å kjøpe en separat DAC måtte i så tilfelle være at man er ute etter litt ekstra funksjonalitet - hodetelefonutgang og/eller mulighet for USB-tilkobling.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har vel egentlig nevnt det en gang før (eller flere), men jeg råder ikke å bruke for mye penger på en DAC i ett oppsett hvor man bruker en surroundreceiver som pre.
    Men åssen blir dette. Kommer jo og bruke Parasound NC-2100 i stereo, vil ikke da en DAC hjelpe på?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis. Jeg har opplevd mange ganger at en DAC ikke har tilført noe som helst - selv i antatt gode stereo-oppsett. Noen ganger er en DAC prikken over i'en - andre ganger bidrar den med absolutt ingenting. Det er ikke bare forforsterkeren som er avgjørende - alt henger sammen med alt. Det eneste sikre er å prøve før du - eventuelt - kjøper.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt flere dac'er i mitt oppsett (altså bare byttet DAC), og det er forskjell. Mitt mål var å kjøre alt inn i en dac, for så å kjøre derfra analogt inn til forsterkeren som er stereo (dvd-spiller, playstation 3, squeezebox, pc). Er nå på utkikk etter ny dac da det kom en hd-decoder med digitalt ut inn i huset.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Men åssen blir dette. Kommer jo og bruke Parasound NC-2100 i stereo, vil ikke da en DAC hjelpe på?
    Den er på mange måter en bedre løsning enn det en surroundpre vil være.
    Men, den har fortsatt sine begrensninger som vil gjøre forskjellene mellom en dyr og billig dac marginale.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg merket dette selv da jeg koblet min Dac utenom Yamaha Z-7,som
    jeg hadde på det tidspunktet.
    Dac'en ga meget lite utslag i lyden da signalet fortsatt gikk igjenom Z-7.
    Når jeg koblet utenom Z-7 fikk virkelig dac'n utfolde seg.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...7-bestilt.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når trådstarter skriver at lyden blir "litt slapp" fra PC'en, ville jeg først sett på den enden.

Hva er det som spilles?

Er det gratis streaming fra Spotify vil det lyde "slapt", også med verdens beste DAC. Det samme gjelder dårlig MP3.

Først med rimelig god kvalitet på kildematerialet (256kbps AAC eller 320kbps MP3, eller helst lossless) vil en separat DAC ha noe for seg.

Deretter spørs det hvor høyt opp i pris man må gå for å få en bedre DAC enn den som sitter i receiveren.

DacMagic og Beresford er de vanlige "begynnermodellene" i Norge, og mange er mer enn fornøyd med dem. Men det finnes kinesiske DACer med tilsvarende spesifikasjoner og funksjoner til lavere pris, eller bedre spesifikasjoner og funksjoner til samme pris.

(Beresford er faktisk en "merkeløs" kinesisk DAC som er modifisert etter Stan Beresfords idéer.)

Et par kinesiske DAC'er som har fått god omtale i ulike nettfora, er Aune og Matrix. Aune er, såvidt jeg skjønner, en ferdigbygd utgave av et kjent DIY-prosjekt, fra samme firma som lager HLLY T-Amp'er. Aune-DAC'en har hodetelefonforsterker, USB og koaks-inngang, pluss en analog inngang som virker med hodetelefonforsterkeren. Såvidt jeg forstår virker den analoge linjeutgangen (RCA) bare med DAC-delen.

Matrix (som jeg har et eksemplar av selv) har optisk (TOSink), SPDIF/koaks (RCA/BNC), AES/EBU (XLR) og USB inn, digital koaks (RCA) ut, balanserte (XLR) og ubalanserte (RCA) analoge utganger, og hodetelefonforsterker. Kan brukes som forforsterker.

En tredje mulighet er Gigawork DAC. Den selges i utgangspunktet uten kabinett, men selv ferdig montert i boks blir den billigere enn DacMagic. Gigawork har USB, optisk (TOSlink), koaks og USB inn, og ubalansert analog utgang (RCA) -- ingen hodetelefonforsterker.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Er det gratis streaming fra Spotify vil det lyde "slapt", også med verdens beste DAC. Det samme gjelder dårlig MP3.

Først med rimelig god kvalitet på kildematerialet (256kbps AAC eller 320kbps MP3, eller helst lossless) vil en separat DAC ha noe for seg.
    Dette strider litt mot mine nyervervede erfaringer.

Med Benchmark DAC-1 i oppsettet mitt, kan jeg skrive under på alt det du sier.

Derimot med min nyanskaffede Weiss DAC2 - til tre ganger butikkprisen - låter faktisk MP3 helt ned i i 64 kbps sjokkerende bra. Jeg hadde min hifigærne bror på besøk her om dagen - og han måtte bare innrømme at selv hans DCS-rigg hadde problemer med å matche det han hørte på min nettradio. Han var sikkert litt snill - slik brødre skal være. Åkke som: det er stor forskjell på Benchmark - som låter litt slitsomt på nettradio - og f.eks. Weiss - som leverer en silkeglatt og ytterst behagelig klang, også på dårlig MP3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Weiss - som leverer en silkeglatt og ytterst behagelig klang, også på dårlig MP3.
    Du mener at Weis'en tilfører noe til signalet som ikke er der i utgangspunktet?

Har du noen forklaring på hva dette er?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •