Billig eller dyr DAC? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - dette ligger langt over min forklaringsevne.

Jeg bare sier at det har vært en god del hifigærninger innom - og alle sier det samme: Mens Benchmark DAC-1 låter litt slitsomt på nettradio - med en litt pågående, flisete diskant - presenterer Weiss-DAC'en en glatt, detaljert og behagelig klang - også i diskanten - selv på bitrater så lave som 64 kbps.

Det er vanskelig for meg - som ren legmann her - å si hvilken DAC som tilfører, eller eventuelt trekker fra, noe. Kanskje ender man opp med å si at Benchmark'en mangler noe - fremfor å si at Weiss tilfører noe.

Jeg kan ikke si annet enn at forskjellen er lett å høre, og at Weiss i hvert fall ikke synes å mangle noe m.h.t. detaljering og dynamikk - snarere tvert i mot. Min hifi-bortskjemte bror dro i hvert fall hjem med den største bakoversveis han har hatt på lenge.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - dette ligger langt over min forklaringsevne.
    I lige måde.

Slik du beskriver det, minner det om rørfansens beskrivelse av sin yndlingslyd. Der er forklaringen antagelig at rørene tilfører harmonisk forvrenging, som gjør tonene fyldigere og av mange oppfattes som "bedre lyd".

Men Weiss produserer såvidt jeg vet utstyr til profesjonelt lydbruk, og der pleier minimal forvrengning å være et absolutt ideal.

Har du sammenlignet Weiss'en og Benchmark'en side ved side med samme kilde, eller kan tid/hukommelse, feilkilder og usikkerhetsmomenter spille inn?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det siste først: Jeg har sammenlignet begge DACene side ved side - det gjorde jeg før jeg bestemte meg for å kjøpe Weiss DACen, og det gjorde jeg senest i dag sammen med en audiofil venn. Nå må jeg ile til og si at dette med eksakt nivåmatching og direkte test med svitsjing ikke var mulig å få til - så det ble litt forskjellig volum før vi tunet oss sånn noenlunde inn, og det gikk et lite minutt eller to før vi rakk å koble om fra den ene DACen til den andre.

Men konklusjonen er entydig: Weiss låter betydelig mer detaljert og samtidig mer begagelig og balansert. Jeg hører detaljer med Weiss som jeg bare hører antydninger av med Benchmark - for ikke å snakke om den dyptgravende bassen fra Weiss - her kan vi snakke om den gamle hifi-klisjéen "en oktav eller to ekstra i bassen". Dette siste er muligens én av grunnene til at totalinntrykket med Weiss blir så annerledes - man kan spille mye lavere og samtidig få vel så mye av det etterlengtede musikalske trykket. Dermed låter det mer balansert - ikke fullt så skrikende - satt på spissen.

Det låter litt à la DCS-riggen til broren min - ikke HELT på det nivået, rimelig nok - men Weiss er ikke så veldig langt unna. Men absolutt korrekt - ikke noe forvrengt rørlyd her.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gir jo ikke omkobling noen direkte sammenligning -- bare et minutts pause vil gjøre at forventninger og tolkning spiller inn, og bare små forandringer i lytteposisjon kan som kjent gi et helt annet inntrykk av lyden.

Men om vi nå godtar at Weiss'en er så mye bedre, gir det fortsatt ingen forklaring på at lavbit MP3 skulle høres merkbart bedre ut. Her finnes det neppe dybder og detaljer et vanlig anlegg ikke får frem, og den ofte gjentatte klisjéen sier da faktisk at godt, nøytralt utstyr er "nådeløst avslørende" overfor dårlig filmateriale?

Uansett skulle jeg, av ren nysgjerrighet, gjerne sett noen tekniske data for Weiss-DAC'er. (Ikke at jeg noen gang vil få råd til å kjøpe en, om det er 25.000-kronersutgaven det er snakk om...)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant, så sant - helt amatørmessig, det jeg har gjort.... men ikke desto mindre: broren min sa at han syntes "han hørte betydelig forskjell allerede da jeg kjøpte Mark Levinson forforsterkeren min til ørten tusen kroner - men denne Weiss DACen overgår alle oppgraderingene mine." Og dette er en herremann som er vant til å høre på anlegg til en halv million eller så.

Bor du i nærheten av Asker, er du hjertelig velkommen til en prøvelytt.

Men forklaringen på at det låter bra på lav-bit MP3 - ja, der lurer jeg like mye som du gjør. Men det låter helt annerledes.

Ang. prisen for Weiss DACen, er det ikke allverden: 21.500 er "peanuts" i vår crazy hifi-økonomi. Selv halvgode CDspillere koster mer enn det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21.500,- ?? Det var mye, jeg syntes egentlig min var litt i overkant dyr, for meg...da bør den være god da.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21.500 er ikke så helt spinnvilt, da. Ikke når man tenker på hvor mye man må betale for en dedikert CDspiller med de samme lydkvalitetene. Blir fort en del mer, det. Men Weiss er såpass bra at jeg har gått i tenkeboksen m.h.t. å kjøpe enda en - til mitt anlegg nr. 2, som også blomstret opp med den nye DACen på gjestevisitt.

Men uansett: det er viktig å prøve før man eventuelt kjøper. En DAC som er en udiskutabel suksess i ett oppsett, kan vise seg å bli en skikkelig flopp i et annet oppsett. Slikt er ikke alltid like lett å forutse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å kjøpe ny leilighet, jeg får selvfølgelig ikke den jeg vil ha pga alle de andre der også vil ha den, men, uansett, når jeg har flyttet, da kan du bringe din Weiss til meg en kveld og vi kan se om jeg har kjøpt katta i sekken eller....hos meg kan vi sammenlikne direkte "on the fly" med fjernkontroll.
    Squeezeboksen har jo to digitale utganger, èn til hver dac da, får se om level er det samme da...

PS, har kjøpt meg en Nakamichi LX5 kassettspiller der ikke vil kjøre, har du noen erfaringer med Dalens Elektronikk Service f.eks.?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med eventuell testing av DACen min rundt om kring, får vi ta etterhvert - jeg sier i utgangspunktet nei til å utsette den, og andre av mine hifibokser, for unødvendig transport og håndtering. Hvis du har Brystons DAC, tror jeg forresten ikke at du har kjøpt noen katt i en sekk. Jeg vurderte jo Bryston selv, men uten hjemlån - slik ProLyd kunne tilby - ble det ingen handel for Lyric hifi denne gangen.

Hvis Dalens Elektronikkservice har Nakamichi på repertoaret, kan du trygt bruke dem. Jeg har brukt Dalens ved et par anledninger og har bare gode erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har prøvd hlly dac?

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet fire billige DAC'er koblet opp mot min NC2100. Xindak DAC5, Dacmagic og en annen som jeg ikke husker navnet på i farta. Min nåværende løsning er Asus Xonar hdav1.3 lydkort. Jeg kan ikke si at jeg opplevde stor forskjell mellom de DAC'ene jeg har testet og er så langt fornøyd med å bruke lydkortet som DAC. Jeg hører utelukkende på lossless-filer i CD-kvalitet og oppover. Resten av kjeden er mangelfullt dokumentert her: http://avforum.no/minhifi/show.php/ryback

Jeg tok en A-B test med Dacmagic og dac'en i thule pr250B da jeg hadde disse. De eneste jeg hørte av forskjell på disse to var på 192khz matriale som ble bedre med Dacmagic siden pr250b kun taklet 96khz og krevde downsampling.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn