Er Spotify "bra nok?"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Spotify "bra nok?"

It-avisen hadde en undersøkelse om spotify hadde god nok lydkvalitet til folk flest, men hva mener dere som kjører dette på sine anlegg? Og hva gjør dere for å styre sanger som man vil høre på fra godstolen?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det er bra nok det egentlig. spes sammen med en dac magic f.eks. løfter lyden litt..
    er det noen låter jeg vet jeg liker å nyte er det bare original innspilling som funker for meg hvertfall.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på denne artikkelen: Itavisen - Hvem lÃ¥ter best? - ITavisen

Sitter her og spiller av Spotify (high bitrate) via Abrahamsen DAC til integrert forsterker og ut på Klipsch, og lydkvaliteten varierer selvsagt. På samme måte som ulike CD-er har ulik kvalitet. For semi-kritisk lytting er Spotify mer enn "godt nok". IMO.

Hører på denne nå: spotify:track:6ztOwWsjw3Tu13Bgss63n5

Man finner sine gullkorn og kjøper CD-en etterpå dersom man finner en "keeper".

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify funker til bakgrunns musikk men skal jeg sette meg ned i sofaen og virkelig høre på musikk går det i flac og vanlige cder.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er varierende, jevnt over bra nok til hverdagslytting i sweetspot.
    Først når jeg skal virkelig sette meg ned å lytte gjennom hele album tar jeg frem FLAC filene...
    Ler av folk som mener Spotify er så utrolig dårlig, har sittet å A-B testet masse sanger og forskjellen på gode å dårlige innspillinger er uendelig mye større en forskjellen i kvalitet mellom Spotify og FLAC. Hører man kun på referansemusikk? Hvis ikke er det heller ikke noe problem å kose seg masse med Spotify

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar alle sammen

Virker som det er litt delte meninger. Dessverre så blir det mindre og mindre tid til lytting, men da som regel med ei flaske vin, og man kommer inni ei sone der det er vanskelig å gi seg med å finne godsang på godsang. Jeg har i underkant av 1000 cd'er, men kunne godt ha tenkt meg og satt flesteparten vekk, så da tenker jeg at Spotity kan komme godt med som en reserveløsning.

Men hva styrer dere dette med? Har dere laptop'en på bordet ved siden av og har en lang optisk kabel frem til forsterkeren?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    Men hva styrer dere dette med? Har dere laptop'en på bordet ved siden av og har en lang optisk kabel frem til forsterkeren?
    Laptop (Win) på WLAN med TVersity UPnP server installert. DSBridge og lame_enc.dll installert sammen med Spotify klienten.

Yamaha RX-V2065 receiver koplet på ethernett som DLNA klient og DAC

Mer info: Getting Spotify to work with DLNA, Tversity, Twonky etc « General Tech Ramblings

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Hører på denne nå: spotify:track:6ztOwWsjw3Tu13Bgss63n5
    Takk for tipset. Bra låt, med god lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er genialt på fest ihvertfall. Har en mini PC (Pacard Bell) som jeg har sammen med anlegget koplet via USB til DAC i forforsterkeren. Har trådløst tastatur og mus som jeg styrer fra.
    Lydkvaliteten er god nok, MEN jeg får ikke samme volum som jeg gjør ved spilling av CD. Derfor er det vanskelig å gjøre direkte sammenligning. Alle instillinger på PC står på fullt, men alikevel har jeg betraktlig lavere volum ved avspilling fra PC(ikke bare fra Spotify). Irriterende... Heldigvis har jeg masse forsterkerkraft 8)
    Når jeg switcher mellom FLAC og Spotify er det lett å sammenligne og her skal jeg være så ærlig å si jeg ikke hører mye forskjell. Det skal tilføyes at jeg ikke har gjort noen grundig kritisk sammenligning, prøvde bare med en sang fra XX.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva styrer dere dette med?
    MacMini -> DAC -> osv...

MacMini styres via skjermdeling på MacBook. Surfe og styre på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare vanlig Spotify og det er selvsagt bra nok som kos, når man vil høre litt annen musikk, men ellers, nei, det er ganske dårlig kvalitet synes jeg.
    Men, jeg bruker ikke Spotify nok til at jeg vil betale for det så......

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify blir stort sett brukt i sammenheng med bakgrunnsmusikk og til å sjekke ut ny musikk for min del. Skikkelig musikklytting, eller nyting, skjer på cd

PS: Spotify premium skal gi bedre lydkvalitet enn gratisversjonen!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar selvsagt at de som bedømmer Spotifys lydkvalitet i denne tråden bedømmer Premium (High Bitrate). Eventuelt opplyser om bruk av "low bitrate".

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det funker fett til vorspill. For da er det ingen som sitter og nyter musikken, alle bare drikker, koser seg og snakker. Så ja, det funker til bakgrunnsmusikk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel dette kanskje "not another kabel-diskusjon".. Mange hevder de hører forskjell på 192 kbp/s og 320 kbp/s.. Jeg personlig synes det er relativt liten forskjell..

Greit nok, kapp av meg hodet for det, men jeg hører ingen merkbar forskjell på en CD-plate og Spotify. Selv om det er gratis-spotify er lydkvaliteten ganske bra. Merker det er litt kvasst på og tamt på noe her og der (da det ofte går i tyngre musikk), men utenom det er det lite.

Det er litt som å snakke om hva er poenget med å ha en høyttaler som går til 40 kHz når vi ikke hører noe annet enn 20 hz - 20 kHz? Er det bedre lyd fordi noen frekvenser bare "lever sitt eget liv i rommet", men ikke blir oppfatett?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Spotify)MBP -> Airport express -> Primare SPA21 -> SA1750

Helt greit, Men mye av musikken jeg hører på har i manges øre "dårlig" lydkvalitet i utgangspunktet. F.eks 60talls garage til 90talls black metal.

Til Musikk med "god" lydkvalitet er det i mine øre ikke bra nok, er dog helt greit til fest og bakgrunnsmusikk. Skal jeg virkelig kritisk lytte til noe er det som regel egenprodusert musikk eller venners produksjoner og dette foregår med headset eller studiomonitorer.

Det negative med spotify er mangelen på artister.. HVOR ER ACDC??? METALLICA?? PINK FLOYD??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg antar selvsagt at de som bedømmer Spotifys lydkvalitet i denne tråden bedømmer Premium (High Bitrate). Eventuelt opplyser om bruk av "low bitrate".
    Bruker Premium versjonen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    (Spotify)MBP -> Airport express -> Primare SPA21 -> SA1750

Det negative med spotify er mangelen på artister.. HVOR ER ACDC??? METALLICA?? PINK FLOYD??
    Og ikke minst Arcade Fire og godplatene fra Built To Spill: Perfect From Now On og Keep It Like A Secret. Pink Floyd har jo vunnet en rettsak om at musikken deres ikke skal være tilgjengelig på Spotify og lignende. Correct me if I'm wrong.

Men ja, jeg mener selvfølgelig premium-utgaven når man skal diskutere lydkvaliteten på Spotify. Må bare finne en genial løsning på å styre dette. Har en 15m lang optisk kabel, så må vel bare kjøpe meg en billig laptop

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder selv ikke å betale for Spotify lenger, da musikkutvalget er ganske magert og det er diverse små, men irriterende tekniske problemer.

Lyden på Premium-versjonen er mer enn bra nok til daglig bruk. Det er mulig å høre forskjell på 320kbps og CD-kvalitet, men det skal intens lytting, helst i gode hodetelefoner, til. Gratisversjonen holder til bakgrunns- og festmusikk.

Men om man, som trådstarter, har en stor CD-samling, er jo den opplagte løsningen å rippe denne til harddisk, i WAV/AIFF eller lossless-format.

Selv har jeg musikksamlingen ukomprimert/lossless i et delt iTunes-bibliotek på en nettverksdisk, mens jeg og kona har hvert vårt utvalg AAC-filer i iTunes-biblioteker på hver vår MacBook Pro. Musikk fra iTunes, Spotify, eller for den saks skyld CD, overføres til musikkanlegget via AirPort Express. Skulle jeg ønske å spille 24bits FLAC-filer uten å konvertere dem til 16bits ALAC, blir det optisk kabel (5 m Proel; adskillig mer solid enn ITEC fra Clas Ohlson) fra Mac'en til anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 15m lang optisk kabel, så må vel bare kjøpe meg en billig laptop
    Hva med denne??
    PACKARD BELL iMax Mini C2510 at cheap prices | PC World

Har den selv og det fungerer godt nok for Spotify og filmavspilling av DVD rip.
    Bare å kjøpe et diskret trådløst tastatur så er du i mål.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •