Er Spotify "bra nok?" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oppgradere lydkort i PC

Hvis dere er skal ha god lyd vil jeg anbefale et skikkelig lydkort i PC-en. På stasjonære datamaskiner lar deg jo seg bytte, men det er litt vanskeligere på laptopper siden de som oftest har integrert lydkortet i hovedkortet.

Forskjellen på et godt og et dårlig lydkort er virkelig enorm! Sjekk ut det før du kjøper billig bærbar PC (og er ekstremt opptatt av lyd)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en ekstern DAC, fikk Gigawork ebay dacsaken for noen dager siden og det var iallfall bedre lyd enn creative audigy som er bedre igjen enn det integrerte lydkortet i maskinen..

Er fornøyd med spotiify premium

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på det mange andre har skrevet tidligere i tråden.
    Jeg har til nå bare brukt gratis/reklamevesjonen og det låter stortsett veldig
    dårlig i forhold til CD. (Men det er jo uansett kult å finne ny musikk og gamle
    slagere som man ikke har hørt på lenge)

Og jeg vil tro som andre skriver at premium/betalversjonen med høyere bitrate
    også gir betydelig bedre lydkvalitet, men har som sakt ikke testet den selv enda.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde cder var på vei ut jeg? de fleste bruker vel bare spotify eller laster ned flac filer på pcen, og kjører optisk fra hovedkorte og til en dac for så inn i forforsterker forsterker eller receiver.

hva er cdene i dag 320?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Spotify når jeg trener , vorspiel/fest eller bare skal høre musikk for å høre musikk. Skal jeg virkelig slappe av og kose meg med det så blir det FLAC.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify fra PC -->M2tech usb/spDif-coax-converter --> digitalt inn i Denon AVC 4805 monsterreciver. Låter ypperlig.
    Last ned Spotimote på smarttelefon iOS el Android og vipps; kan bruke tlf som fjernkontroll med full oversikt på tlf. Veldig godt alternativ til Sonos.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify på htpc via hdmi til receiver. Også bruker jeg remoteless helper som app på iphone for å styre alt.

Fungerer som en billig versjon av sonos. Pc'en står på hele tiden, så er bare å skru på receiveren, å styre med telefonen. Fungerer fint syns jeg

Men skulle selvsagt ønske alt av sanger var i flac. Men nå kommer wimp med flac bibliotek snart, så må man kanskje gå over til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker HDMI fra bærbar til reciever for øyblikket, men blir nok en HTPC snart.

Hjelper det med DAC(digital to analog?) når man allerede bruker HDMI(digital) til lyd?
    Jeg har samme støy fra høytallere om jeg hører på FLAC eller Spotify(320kbs).. så noe må gjøres..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    It-avisen hadde en undersøkelse om spotify hadde god nok lydkvalitet til folk flest, men hva mener dere som kjører dette på sine anlegg? Og hva gjør dere for å styre sanger som man vil høre på fra godstolen?
    Om ikke det var bra nok ville jeg ikke hatt det jo....alle mine cd`er er gjemt i kjellaren, rippet til harddisk. Går over til vinyl, igjen, da det har bedre lyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt OT, men prøver meg her uansett.

Har spotify og wimp på mobilen (s3), samt bubble upnp (som syreamer musikken frå pc til mobilen). Dette brukar eg til å spela av musikk på anlegget i stova, via kabel til Onkyo tx - sr875. Fungerer greit nok det, MEN er ofte litt for lat til å letta ræva frå sofaen for å skifta sang. Finst det nokon god måte å gjera dette trådlaust på?

Har testa Belkin bluetooth mottakar, men det fungerer alt for dårleg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker AirPlay på min iPhone/iPad. Da styres musikken direkte fra disse direkte i anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify fra ipad er like bra som cd.
    Akkurat som cd spillere har varierende dac er lyden fra Spotify helt avhengig av hvilken kvalitet det er på dacen som brukes.
    Ipad via airplay til Appletv og Hegel HD11 gir et utmerket resultat som overgår de fleste cd spillere i normal prisklasse.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olekris
    Jeg bruker AirPlay på min iPhone/iPad. Da styres musikken direkte fra disse direkte i anlegget.
    Har ikkje ipad/iphone, har Samsung... Noko som fungerer med den?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sammenlignet Airplay fra min Ipad og lyd fra konas Asus pc.
    Pcen satte jeg til 24 bit/96000 hz og koblet til med usb.
    Begge kjørte gjennom min Hegel HD11 dac.
    Airplay har en lyd som oppfattes mer analog og gir kraftigere stemmer og mer fremtredene smådetaljer enn pcen gir over usb, selv med høyere oppløsning.
    Den litt mer avdempede vokalen fra usb gjorde at det ble mindre detaljer i de høyeste frekvensene noe som faktisk reduserte bakrunsstøyen litt mer.

Det er svært liten forskjell da kilden fra Spotify sikkert er 16 bit/44.1 khz

Spotify er altså mer enn godt nok via Airplay uansett oppløsning da det er orginal kilden som gir begrensningen. Airplay/Spotify/cd er det samme for normal lyd.
    Skal man spille høy oppløste filformater må man nok ty til annen kilde og annet utstyr.
    Kan du leve med cd, kan du leve med både Airplay og Spotify Premium!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bit og hz har ikke så mye å si etter min erfaring. Innspillingen og mastringen i seg selv er nesten alfa og omega.

Last ned en fil i 24/192 og kutt den ned til 16/44.1. Blindtest litt og se hva du selv klarer å skjeldne.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify funker hest, de har noen dårlige innspillinger, men det er stort sett veldig bra! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Bit og hz har ikke så mye å si etter min erfaring. Innspillingen og mastringen i seg selv er nesten alfa og omega.

Last ned en fil i 24/192 og kutt den ned til 16/44.1. Blindtest litt og se hva du selv klarer å skjeldne.
    Er nok riktig det ja. Tror mange her er litt for opphengt i de store tallene. (sampling frekvens)
    Det som betyr mest er kvaliten på masteren og muligens bit dybden som gir litt bedre detalj nivå.
    Mye av grunnen til at høy oppløst musikk kommer ut er nettopp en særdeles god master.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at Wimp får datamatrialet sitt i ymse kvalitet (komprimert). De holder på med å rydde opp i dette før de lanserer 320kbps.

Noen som vet med sikkerhet at Spotify har alt av originaler i høyere oppløsning enn 320? Rart dersom de har det, men ikke Wimp.

Så det hjelper vel ikke med 320kbps dersom matrialet opprinnelig er lavere. Min erfaring med Spotify premium er at noe er helt strålende (ikke sjanse å høre forskjell opp mot cd), og noe hører jeg at er komprimert.

Bruker
    Ipad -> Spotify app -> airplay til airport express/apple tv -> dac
    Mac -> Spotify app -> audiopro

Siste funker best (mest stabilt)

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet mye frem og tilbake med samme sanger på spotify og cd, og forskjellen er stor.
    På cd blir alt mye friskere, livlig, mer dynamikk og større lydbilde. Men på spotify blir alt mer blasst, diffust, grått og mindre dynamikk og sprett.

Men jeg bruker fortsatt spotify til vanlig musikklytting, bakgrunnsmusikk og vorspiel, men putter en cd i skuffen når jeg virkelig skal kose meg med musikk, eller imponere kompiser

Mathias

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •