Vrake eller beholde gammel NAD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vrake eller beholde gammel NAD?

Hiver meg på her, jeg har følgende utgangspunkt:

En splitter ny Argon TT-1 platespiller:
    ARGON TT-1 Platespiller | Hi-Fi Klubben

En gammel NAD 310 forsterker (sikkert 12 år gammel)

Ikkeno høytalere

Hvis jeg for eksempel har rundt 10.000 kroner jeg vil bruke for å få fin lyd fra platene mine, er det i det hele tatt noe vits i å beholde forsterkeren?
    Og hva burde jeg gå for på høytalerfronten?

Det er viktigere at lyden er fin (presis, fyldig, rik, organisk) enn høy.

Det er først og fremst snakk om å høre på gammel og ny rock/pop/indie, en del jazz og noe klassisk.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse budsjett-NAD'ene på den tiden var slett ikke så verst - fine gutteromsforsterkere. Junior og jeg var rundt og lyttet til et par av dem i den perioden. Men jeg ville vel ikke akkurat bygget et nytt stereoanlegg rundt NAD'en din. Behold den gjerne som en reserveforsterker, eller bruk den i et lite anlegg nr. 2 på et arbeidsrom eller i en liten TVstue.

Med platespiller, må du ha RIAA-trinn (eller platespillerinngang på den nye forsterkeren din) - men forutsetter vi et separat RIAA-trinn - har du fort en tusenlapp mindre til resten.

Akkurat hva det skal være - resten, altså - er det vanskelig å være veldig bastant på. Bl.a. betyr lytterommets størrelse en del. Har du plass til en sub, vil jeg i utgangspunktet tro at et par stativhøyttalere pluss en rimelig sub vil være bedre egnet enn et par større gulvstående høyttalere. Sistnevnte kan lett bli vel tunge å drive for såpass billige forsterkere som du tross alt må holde deg til - hvis du ikke skal sprenge budsjettet ditt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd! Rommet er for tiden en medium stor stue, men det kan godt hende vi skal flytte om ikke så lenge, så det er litt vanskelig å si. Jeg tenker i utgangspunktet at jeg ikke vil ha fysisk veldig store høytalere.

Jeg vurderer også, etter tips, å investere kun i høytaler og et rimelig RIAA-trinn. Og heller prøve med forsterkeren jeg har nå, og heller oppgradere det leddet seinere...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nærliggende råd ville være å kjøpe et par Dynavoice-høyttalere. De er lettdrevne og vil ikke gi NAD'en problemer, lyden er overraskende bra -- og prisen vil ikke sprenge noe budsjett.

PS:
    Jeg ser ikke helt behovet for en sub hvis anlegget primært skal brukes til vinyl. Den gangen vinyl var hovedkilden, hadde forsterkere ofte filtre til å fjerne de lave frekvensene, som i hovedsak inneholdt mekanisk støy fra drivverk og plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett meg litt rundt, og endt opp med disse:

Takk for gode tips. Har trua på å droppe, eller iallfall utsette, forsterkerkjøp, og heller bruke midlene på høytalere i denne omgang. Foreløpig står valget mellom følgende høytalerpar:

B&W CM-1

Klipsch reference RB-61

Audio Physic Yara II Evolution

Dynaudio Excite X12

Dynaudio DM 2/6

Tannoy revolution DC4

Sonus faber Toy speaker

Innspill?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cabasse brick 500
    Mye for pengene...
    Hvordan den matcher NAD er jeg usikker, men mener at 310 er noe softere oppover enn de andre så...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hørtes jo bra ut, men jeg tror jeg er ute etter en som tar litt mindre plass...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagsh
    Den hørtes jo bra ut, men jeg tror jeg er ute etter en som tar litt mindre plass...
    Kan lett anbefale Dynaudio DM 2/7 (litt mer trøkk enn 2/6).. Spiller kjempe flott, detaljert, god midd og fylde.. Er rene studiomonitorene som også duger på "dårligere" kvalitet-innspilinger.

Dog trenger du litt forsterkerkraft for å spille høyt med Dynaudio (trenger litt effekt). Men jeg fikk svært godt resultat med en gammel yamaha 5.1 forsterker i stereomodus (2x 80 watt elns).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Har du peil på hvordan Dynaudio 2/7 er i forhold til Dynaudio Excite X12? Da jeg sammenliknet sistnevnte med en 2/6 i en butikk synes jeg Excite X12 var litt mer dynamisk, hadde litt mer spenn og kanskje litt mer behagelig lyd. Har ikke hørt 2/7.

Jeg er også usikker på hvilke konsekvenser jeg risikerer hvis jeg kjøper høytalere som er litt for tungdrevne for den lille nad-en min...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Har du peil på hvordan Dynaudio 2/7 er i forhold til Dynaudio Excite X12? Da jeg sammenliknet sistnevnte med en 2/6 i en butikk synes jeg Excite X12 var litt mer dynamisk, hadde litt mer spenn og kanskje litt mer behagelig lyd. Har ikke hørt 2/7.

Jeg er også usikker på hvilke konsekvenser jeg risikerer hvis jeg kjøper høytalere som er litt for tungdrevne for den lille nad-en min...
    I følge soundgarden så er Dynaudio DM 2/7 det eneste valget i sin prisklasse.. Jeg hørte på mye rart her og der før jeg bestemte meg. Excite koster 1k mer og nei dessverre hørte jeg ikke på denne.. Jeg ville nå tro at DM 2/7 kanskje er mer dynamisk da den har litt mer volum..

Slik som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg spillte det fint på min gamle Yamaha som bare er "oppskrytt-watt" og effekt.. Jeg hører en viss forskjell da med "headroom" og ikke minst kan jeg spille høyere og ha samme lyden som jeg har på lavt volum. Det er jo som regel dette som fort skiller en dårlig mot en bra forsterker da.

NAD er jo relativt kraftige og oppgir ekteeffekt så tror egentlig ikke det er noe problem.. Vet ikke hvordan oldschool-NAD er, men de nyere er jo ganske myke i toppen da.. Så kanskje blir det veldig silkemykt paret mot Dynaudio. Jeg synes at Dynaudio kanskje er litt kvass i toppen på høyt volum, men herregud så spiller det flott også da (er nok bare jeg som begynner å bli døv )..

For 6000,- så kan man ikke forvente noe mer, men kan lett sammenlignes med f. eks KRK studiomonitorer (som jeg sitter å mikser på i ny og ne), synes faktisk at dynaudioene spiller bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    NAD er jo relativt kraftige og oppgir ekteeffekt så tror egentlig ikke det er noe problem...
    Disse gamle NADene har vel en effekt på 2x20W, så jeg ville tro at mange av de foreslåtte høyttalerne er for tungdrevne.

Har selv hatt den første 20-watteren fra NAD, med ulike høyttalere (2- og 3-veis) -- men alle hadde en følsomhet på ca 90dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, om en snur litt på problemstillingen: Om jeg vil kjøpe et par høytalere til den gamle nad-en min, men ser for meg muligheten for å oppgradere til en bedre og noe kraftigere forsterker om et år eller to, hva burde jeg satse på da?

Hvilken høytaler krever mest av forsterkeren av CM1 og Dynavoice-modellene 2/6, 2/7 og excite 12?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, om en snur litt på problemstillingen: Om jeg vil kjøpe et par høytalere til den gamle nad-en min, men ser for meg muligheten for å oppgradere til en bedre og noe kraftigere forsterker om et år eller to, hva burde jeg satse på da?

Hvilken høytaler krever mest av forsterkeren av CM1 og Dynavoice-modellene 2/6, 2/7 og excite 12?
    B&W vil jeg TRO er tyngre i drift.. Eldre B&W er hvertfall ganske tungt. Hvertfall for å få samme greia som Dynaudio (ikke dynavoice :P) vil gi deg.. Dynaudio spiller bra på en dårlig forsterker, men ikke like høyt og bra som på en dyrere forsterker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne forsterkeren i boden, og har blant annet brukt den til å drive et par relativt tungdrevne gamle B&W høyttalere (store stativhøyttalere med 1x8" bass i hver) til festbruk. Den takler ikke å spille så høyt som folk ønsker seg når de har fått seg endel å drikke utover kvelden, men det er en hyggelig forsterker.

Jeg ville helt klart slengt det jeg hadde av penger i høyttaler, og så heller oppgradert NADen etterhvert.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •