Yaquin rørbuffer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yaquin rørbuffer

Er det noen som har noen erfaring med denne og hvilken innvirkning den har på lyden på godt og vondt?
    Før man noen god rørlyd eller er det mer en gimmick uten noen særlig funksjon?

Og hvordan påvirker det lyden hvis man f.eks har den mellom DAC og forsterker, og den ikke er slått på? Blir det ingen lyd da eller har den en eller annen form for pass-thru-funksjon? Og i tilfelle; vil lyden da passere uforandret (bli som den ikke var koblet inn i kjeden) eller vil den ha en eller annen innvirkning på lyden da også?

Og til slutt: ser man har mange kjøpere å velge i på ebay. Er det noen som har en å anbefale og hvordan forsikrer man seg om man får en versjon med europisk strømforsyning?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo spørre selgeren hvilken strømforsyning den har...

Ellers, se her : Stereophile: Musical Fidelity X-10D line-level preamplifier kanskje du finder det interessant....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en interessant link!

Er det noen som har prøvd slike rørbuffere der ute, og kan fortelle meg hvordan dere har opplevd det i praksis??

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har den svarte, kompakte lille blokka på 3,5 kilo. Dette rørtrinnet til Yaqin er kommet i versjon nr 3, Yaqin CD-3. Min versjon er nr 2 og jeg har hatt nytte og glede av den. Spesielt i signallinjer der det trenges mer gain eller "større bredde" og "organisk" lyd/"rørlyd" er denne klumpen en god venn.

Det er pass-through på trinnet, dvs. lyden går gjennom når det er kaldt. Om dette har virkning på lydens karakteren, har jeg ikke lyttet meg til. Sikkert er det at forbedringen er merkbar og av den gir et godt løft dersom det er snakk om f.eks. et typisk Mp3-anlegg, eller at det mangler noe med høytalerne. Yaqin CD-2 i signalveien hos meg, der jeg kjørte 30GB Creative ZEN Vision:M inn og Cerwin-Vega V6F ut, gjorde lyden både fyldig og flott. (Og den C-V høytaleren er billig, skarp og tørr i lyden.) Et betydelig piff ga det, også på gainet!

S/N er jo på lave 60dB (A), både i andre og tredje-utgaven. Rart at det da skal låte så bra. Ettersom jeg skjønner er en verdi på rundt 100 her er å foretrekke. En utgave med bare ett rør, CD-1, her ført av Pacific Valve, oppgir et S/N-tall på 90. Men det er vel sånn at det er dette "skurret", urenheten eller hva man nå kaller det, som nettopp er med på å lage rørlyden.

Gutta på Head-fi har jo en liten menighet rundt denne, som mye anna rart der borte. Har ikke lest mange negative omtaler av bufferen av folk som har den. Derimot hender det at folk som ikke har den er negative. Billig som den er (USD190 ferdig shippet fra eBay), kan det ikke være for å forsvare prisen at folk omtaler den posistivt. Kjøp den, det er ikke dyrt for en komponent med mange muligheter! Og så kan den jo tweakes med rør, og 6SN7 og dens ekvivalenter fås billig og i stort utvalg.

Jeg ga forresten bare USD85 for min og ser den går for USD58 i dag. CD-2 kom med faste innstillinger for 220V, uten bryter bak for skifte av kurs. Ser en rød bryter bak på CD-3 utgaven, det er vel omstilling fra 110V til 220V? Som sagt, en billig og anvendelig sak som anbefales.

EDIT: Tror utgaven fra Valve Tube kan være en "nedmodda" CD-2 utgave. Vet ikke hvordan CD-1 evt skulle se ut, vanskelig å finne hjemmesidene til alle disse Kina-merkene.

EDIT2: Testa nivået på passiv pass-through. Sammenligna over to linjer jeg kunne svitsje mellom. Forsterker: MA KT88. Begge linjene kjørte med samme volum. Signalkilde: Marantz DV7001 med linje1: L+R av analoge surroundutganger (tils. 5+subutgang). Linje2: mixed down 2 kanal-utgang. (I utgangspunktet er siste best, men ingen dramatisk forskjell når begge kjører stereo). Stilte volum likt før tilkobling til Yaqin CD-2 på linje1. Koblet deretter inn bufferen og svitsjet mellom linje 1 og 2. Resultat: 20-30 % lavere volum og betraktelig tammere lyd gjennom linje1. Musikk: T Bone Burnett/The True False Identity. Vurdering: Keep`em tubes a-burnin`.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det veldig mye interessant og nyttig:

Slik jeg forstår det testet du mellom en avslått buffer på den ene linjeinngangen og et rent signal uten buffer på den andre linja, og da var lyden betraktelig tammere på linja med den avslåtte bufferen. Er det riktig forstått?
    Det er mao. slik at en avslått buffer forringer signalet da.
    Har du mulighet til å ta en test med påslått buffer og rent signal på samme måten også, og beskrive forskjellen.

Jeg blir litt forvirra av alle disse utgavene. Det foreligger slik jeg har forstått det tre utgaver: CD1 med 1 rør, CD2 og CD3 med to rør. Har du/dere noen formening om hvilke av disse som er best? Fant en diskusjon på et forum i går hvor det ble hevdet at cd1 med et rør var best fordi det gav bedre muligheter for utskifting av rør (eller til en bedre type rør enn ver. 2 og 3 gjorde).

Bruker du orginalrørene som fulgte med din CD2?
    Ser man får den fraktfritt til 115$ her: Yaqin 6J1 Tube Signal Upgrade CD/DVD Processor /CD2 - eBay (item 270483555957 end time Apr-10-10 03:49:47 PDT)

Selger alle på ebay orginalvare eller er det fare for at noen av selgerne opererer med forringet kopivare??

Takk for et veldig godt og hjelpsomt innlegg!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest:
    Her var det veldig mye interessant og nyttig:

Slik jeg forstår det testet du mellom en avslått buffer på den ene linjeinngangen og et rent signal uten buffer på den andre linja, og da var lyden betraktelig tammere på linja med den avslåtte bufferen. Er det riktig forstått?
    Riktig det, i tillegg var volumet det samme før bufferen ble kobla inn på linja. (Ved en senere kritisk sammenligning på disse to var ikke kvaliteten egentlig veldig mye verre, men syntes noe "avslipt i kantene". Llinja gjennom avslått buffer altså 20-30 % lavere.) Satte opp igjen på samme måte og nå med Xindak AC-02 og AC-01-kabler (kun forskjell i lengden mellom 01 og 02, afaik) signalkabler i alle ledd. Og med påslått buffer.Se bildet.

Marantz DV7001, rear.

Deretter lada jeg spilleren med Dixie Dregs/The Millennium Collection som jo har en uhyre ren og analytisk lyd, nesten steril. Dommen: et stort og litt kvasst diskanthode ble banka ned i mellomtonen. Mellomtonen ble kledelig fyldigere i nedre register med det resultat, at bassen fikk liv og varme uten å bli veldig oppløst. Totalt vil jeg si at lydbildet fikk et større register og ble mer balansert. Lettere å like for det menneskelige øret.

Denne Valve Tube-karen holder til i Canada og tar inn produkter fra Østen, modder de, og selger de ut igjen til en høyere pris. I tillegg forandrer han ofte på strømstyrken til sine amerikanske kunder som vel er i flertall. CD-1 utgaven har jeg bare hørt om men ikke sett bilde av, dersom det da ikke er den utgaven med bare ett rør som Valve Tube fører.

Den bufferen du linker til på eBay har to 6J1-rør, og det er standard. 6J1 er kinesisk og låter ikke bra, tynt og skurrende. Men det har sine ekvivalenter i 6AK5, 5654, M8100, 403A, 403B og EF95. Har rulla disse fram og tilbake mellom rørbufferen og hodetelefonforsterkerne Little Dot MKIII og HiFiMAN EF2A. vintage_audio_lab selger røret CV4010 parvis for USD20, fraktfritt. Det er et knall rør til en fin pris. Ellers har jeg ikke hørt om svindelvare på denne bufferen. Min anbefaling står ved lag!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du testa dette! Høres ut som dette er noe for meg....
    Din anbefaling er da bare å kjøpe en fra en selger på ebay og å kjøpe de røra du nevner i tillegg?
    Er helt grønn på dette med rør, men vet du cirka hvor lenge (timer e.l.) ett slikt sett med rør varer?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zeezar: Kan egentlig forstå at det ble i veldig avrundet i toppen. Det er en av bi-produktene med ett rørtrinn. Nå har du i tillegg en rørforsterker og Dali concept som har en tendens å bli litt kjedelige i toppen med en "varm" forsterker. Da blir fort resultatet tilsvarende.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Zeezar: Kan egentlig forstå at det ble i veldig avrundet i toppen. Det er en av bi-produktene med ett rørtrinn. Nå har du i tillegg en rørforsterker og Dali concept som har en tendens å bli litt kjedelige i toppen med en "varm" forsterker. Da blir fort resultatet tilsvarende.
    Du har rett i det. Diskanten oppløses på et vis, eller kan opptre vel slitsomt. Dette blir tilfelle på Consept8-paret jeg har stående hjemme også med MA KT88. Der har jeg forresten flere muligheter i andre forsterkeroppsett. Lydparken for tida bærer preg av studentøkonomi og begrensede mulighetene for å optimalisere lytterommet på 26 små kvadratmetre.

Likevel, forholdsmessig gir jo A/B-testingen her et lesbart resultat, ikke? Forutsetningene er jo den samme i begge tilfeller.

nordvest, kan ikke anbefale handlerne på eBay, da jeg ikke har handla fra noen av de som selger bufferen der. Jeg handla på E-Audio Net som jeg derimot kan anbefale. Har handla to ganger der med godt resultat. Det oppsto imidl. nesten en misforståelse ved betaling av frakta i ett av tilfellene. Denne måtte jeg kontakte selgeren for å få betalt etter at varene var betalt i nettbutikk. Mulig jeg ville fått mail om frakta uansett og egentlig stressa unødig. Gikk greit med PayPal både for varer og frakt og varene kom raskt og var godt pakka inn.

Levetid på rør? Ne-eei..., hva med 7000-10000 timer? Det står noe i den originale Music Angel-tråden om levetid på småreørene til MA KT88. WE 403B, Mullard M8100, Mullard CV4010 låter godt hos meg. Mulig utbyttet og effekten er bedre i en hodetlf. røramp, men likevel. Raytheon 6AK5/5654 av eldre årgang låter også bra, et par Valvo EF95 også. Har alle disse og tør å anbefale dem, men den beste dommeren er alltid en sjøl. Dessuten er det gøy å jakte på rør, lese om andres funn og erfaringer og sammenligne. `bare å hive seg uti det.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tilslag på en brukt slikt en som er på vei i posten, og så har jeg kjøpt røra du anbefalte på ebay i tillegg så "no vert det spanande"...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tenkt å plassere den mellom DAC og (integrert) forsterker, jfr. første innlegg? Mange bruker den rett etter lydkilden, men ingen must. Prøv deg fram og gi tilbakemelding. Kjøpte du den ute på brukten her? Hvilke rør fikk du tak i?

Jeg ser meg om etter advokat imens.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Du har tenkt å plassere den mellom DAC og (integrert) forsterker, jfr. første innlegg? Mange bruker den rett etter lydkilden, men ingen must. Prøv deg fram og gi tilbakemelding. Kjøpte du den ute på brukten her? Hvilke rør fikk du tak i?

Jeg ser meg om etter advokat imens.
    Fikk tilbud om en på Hifisentralen.

Mellom DAC og integrert forsterker er planen, ja. Det blir jo rett etter lydkilden det for den kan jo ikke kobles på digitalkabelen mellom Squeezeboxen og DAC-akkurat... Da hadde det blitt dårlig med lyd

Rør var de du anbefalte (og jeg siterer) : vintage_audio_lab selger røret CV4010 parvis for USD20, fraktfritt

Det er sikkert greit om du har advokaten klar ja

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok bra!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humm.. Som jeg en gang hørte en japse sa "Velly intelesting"

For meg som har Klipsch, å en Reciever så kan jo dette være løsningen på bedre stereo uten å gi slipp på yamahaen.
    Men hvordan booster denne signalet? Det er ikke alle forsterkere som tåler så høyt "INN" Signal, pga volt mengde osv...
    Skyt meg om jeg snakker bambuss
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en slik her på torget. Regner med jeg har den i løpet av et par dager.
    Skal legge ut min erfaring av denne "boxen"
    Har også tenkt og få kjøpt meg en bra rør pre i løpet
    av et par måneder.
    Da kan jeg kjøre en liten sammenligning av rør pre og "boxen" sammen med en
    mosfet effekt forsterker.
    Lasse

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Men hvordan booster denne signalet? Det er ikke alle forsterkere som tåler så høyt "INN" Signal, pga volt mengde osv...
    Høø? Kan det bli et problem?
    Nå ble jeg litt bekymra her...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror bufferet har ca. 1kOhm i utgangsimpedanse. Det er relativt høyt, men dersom forsterkeren din har 100 ganger (eller høyere...) inngangsimpedance skal du ikke tenke så myer mer på det.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som forsterkeren min har 47 kOhm inngangsimpedanse...
    Kan det bli et problem da og hva vil evt. problemet gå ut på?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien ja (mindre dynamikk). Praktisk aner ikke. Jeg ville ikke tatt bekymringene på forhånd. Dessuten så kan Googlekilden om 1kOhm være feil. I reklamen til bufferet står det "low impedance outout". Eksempelvis så har Abrahamsens DAC V6.0 kun 10 ohm...

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Ser ut som forsterkeren min har 47 kOhm inngangsimpedanse...
    Kan det bli et problem da og hva vil evt. problemet gå ut på?
    Du kan faktisk risikere å sprenge inngangen, ring importøren av vare, evt snakk med forhandler å be han finne ut, så får du henvist hva du kan gjøre/hvordan osv.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •