Yaquin rørbuffer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, lurer på hvilken utgangsimpedanse DAC-en jeg bruker har? Jeg har en Cambridge dac3, men finner ikke et kvekk om det på nett. (må ikke forveksles med den nye DAC-en til Cambridge, min er sikkert 10år gammel)

Fant imidlertid en annen diskusjon om Yaqiunen og der mente de at så lenge inngangsimpedansen var 10 ganger høyere ville det gå greit... Vet ikke hva som stemmer jeg...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal jo bruke bufferet som andre har gjort og så lenge Google ikke gir mange skrekk-og-advarsler treff på det bufferet ville jeg senket skuldrene. Dersom det er en mismatch vil du høre svak skurring. Gjør du det så kobler du bufferet bort. Så enkelt.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De største bekymringene er de det ikke blir noe av. Innrømmer å aldri ha brydd meg mye om utg.- kontra inngangsimpedans, men har heller aldri gått på noen smell av den grunn. Nevnte rørbuffer har ikke stelt i stand bråk, hverken koblet mot HiFiMAN EF2A hodetlf.forsterker, Trends TA-10.1 T-amp, Music Angel KT88 eller Dussun DS-99.

Medgir gjerne det er dumt å ikke bry seg om impedansforholdene og vil sannsynligvis en dag lide for det. Kan ikke skylde på annet enn latskap og tiltro til sunt folkevett, intuisjon og flaks. Et sted jeg likevel kunne ha igjen for å vite mer, er i forhold til oppkoblingen fra Denon 2807 receiver via pre-out til MA. Her er det såvidt lyd. En vanlig Walkman Sony CD-spiller inn på MA lyder derimot helt OK. Utgangsfeil på Denon?

EDIT: Har ikke hørt om eller lest noen skrekkhistorier heller. Så ja, senk skuldrene.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Yamaharecieveren min også har 47kOhm, og en annen forsterker jeg sjekka hadde 10kOhm så jeg tror det er mange som ville fått problemer med dette hvis man måtte ta hundregangen.
    Zeezar: Vet du inngangsimp. på forsterkerene dine?

Tror ikke jeg gidder å bekymre meg så mye for dette...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne konsultasjonen blir ikke billig nei, men la oss nå se-eeee:

Jeg søkte på ”Forumet-som-ikke-bør-nevnes” på ordet impedans og fant et innlegg av ”Han-som-heter-Kjell-til-fornavn”, som sa om inngangsimp. på Music Angel KT88: Inngangsimpedansen ligger noe under 100 kohm, avhengig av volumkontrollens stilling. For å ta en verdi, så kan vi si 70 kohm.

Chinese hi-fi, en nettbutikk, forteller dette om Dussun DS99 (nederst på siden): Input Impedance: >30KΩ - Input Sensitivity: 300mVrms
    Nederst på denne siden står specs til Trends UD 10.1.

Full info om Little Dot MKIII er å finne her.

Om Yaqin CD2 står det i en salgsannonse på eBay: Input Sensitivity: 0.55V (As output is 0.5V).

God løk!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. passiv pass-through (på kald buffer) tidligere i tråden. I et innlegg på Head-Fi.org har en kar sammenlignet effekten gjennom en Musical Fidelity X-10v3 og en ditto Yaqin CD-1 (den med ett rør; 6DJ8 og ekvivalenter.) Begge i kald tilstand AFAIK.

"interestingly, i downloaded VisualAnalyzer, a free oscilloscope that works with your (et annet forummedlems) sound card. using a reference signal, i measured the output in (a) bypass mode; (b) thru the MF x10v3 and (c) thru the yaqin (1-tube version). i found that, compared to the reference signal, the x10v3 boosts the level by 1dB, whereas the yaqin reduces it by 0.5dB. the two units also had an interesting effect on the noise spectrum (though neither appeared to add any appreciable noise to the noise floor)."

Music Fidelity bufferen forsterker signalet mens Yaqin demper det, etter hva jeg forstår? At yaqin demper signalet når den er kald, stemmer bra med det jeg hørte (uten måleapparat eller mic.).

Uten å lage en ny suksesshistorie á la Music Angel, nevner jeg at tråden full av ros om Yaqin-bufferen og flere sier utfra erfaring at den slår en mye dyrere Musical Fidelity X-10v3 i lydkvalitet og -gjengivelse.

Tråden er her.

Tror jeg dropper tanken på advokat, pre-he.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

digitalt

Er det mulig å bruke denne på "digital out" mellom dvd og receiver?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Er det mulig å bruke denne på "digital out" mellom dvd og receiver?
    Nei, dette virker kun ved analoge signaler.

http://www.hkamplifier.com/ebay/yaqin/cd3/3.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar Mteinum!

Da vet vi det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor i kjeden?

Hei igjen.

Jeg skal avgårde å hente en Doxa imorra. PT står bufferen mellom cd spiller og receiver. vil det gi noe "effekt" i positiv forstand å sette bufferen mellom receiver og Doxa effekten?

MVH Johan

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige er vel å ha rørbufferen så nær lydkilden som mulig, evt mellom forforsterker og effekttrinn. Å ha den mellom flerkanalsforsterker og effekttrinn kan jeg ikke tenke meg forbedrer noe på lydsignalet. Hva skulle et rørtrinn gjøre bedre enn receiveren?

Men for all del, prøv i vei, umulig å si noe på forhånd iom at S/N er på 60 dB (A). Dermed skulle man kanskje tro at den lave S/N-verdien ville forårsake forurensning av lydsignalet? Jeg vet ikke. Hvis det er tilfelle vil det f.eks. bety at bufferen plassert like før en god DAC vil sende dritt i n`te potens videre i signalveien, avhengig av DACens evne til å skjerpe og foredle signalet, eller? Nok et strå å kløyve for den diskusjonsglade.

Har sjøl ofte kjørt den mellom CD-spiller og effekttrinn (Marantz DV-7001 og MA KT88) og det funker helt fint. Etter receiver har jeg ikke prøvd å plassere den.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått min brukte og etter litt testing må jeg si at jeg ikke hører noen spesiell forskjell verken ene eller andre veien. Det er orginalrørene som står i nå, og jeg har bestilt et annet sett som ble anbefalt her. Forhåpentligvis vil de gjøre det mer merkbart.
    Jeg har forresten koblet den mellom DAC og integrert forsterker. Spørs om det ikke er ganske avhengig av hvilket utstyr man har da andre jo rapporterer om til dels dramatiske forskjeller...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Nå har jeg fått min brukte og etter litt testing må jeg si at jeg ikke hører noen spesiell forskjell verken ene eller andre veien. Det er orginalrørene som står i nå, og jeg har bestilt et annet sett som ble anbefalt her. Forhåpentligvis vil de gjøre det mer merkbart.
    Jeg har forresten koblet den mellom DAC og integrert forsterker. Spørs om det ikke er ganske avhengig av hvilket utstyr man har da andre jo rapporterer om til dels dramatiske forskjeller...
    Ble det forskjell med nye rør?
    Signalveien min går sånn: pc/bluray - Abrahamsen v6 - nad 741 - 2x nadc270.
    Jeg har prøvd å koble bufferen både via tapeloopen og mellom receiver og effektforsterker. Jeg sliter med å høre noen som helst forskjell.

Men den tar seg ivertfall godt ut på benken. :P

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært, svært rart at ingen forskjell er å spore, hverken hos nordvest eller yngvejos! Ingen økning i volum engang? nordvest hadde vel rørbufferen til salgs på AVtorget for en stund siden. 6J1 rørene som sitter i ved kjøp er spinkle greier. Nye ekvivalente rør av typen EF95, 5654, AK65(W), 403A(B) koster fint under $20/par. Sitter nå med rørbufferen i linje mellom en Lite DAC-AM og en Trends TA-10.1 mot et par Dali Concept 2 med musikk på PC som kilde. Og det er bare herlig det. Rørene er Mullard CV4010/M8100.

EDIT: Til tross for at tråden ligger under "teknisk"; legger inn en opplysning om at rørbufferen har sunket i pris hos e-audio og koster nå $58. Mener dette er versjon 2, eller Yaqin CD2 som den også kalles. (Er kommet i ver. 3 nå.) Hvorvidt det er originalen vites ikke, men det var herfra jeg bestilte min.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Svært, svært rart at ingen forskjell er å spore, hverken hos nordvest eller yngvejos! Ingen økning i volum engang? nordvest hadde vel rørbufferen til salgs på AVtorget for en stund siden. 6J1 rørene som sitter i ved kjøp er spinkle greier. Nye ekvivalente rør av typen EF95, 5654, AK65(W), 403A(B) koster fint under $20/par. Sitter nå med rørbufferen i linje mellom en Lite DAC-AM og en Trends TA-10.1 mot et par Dali Concept 2 med musikk på PC som kilde. Og det er bare herlig det. Rørene er Mullard CV4010/M8100.

EDIT: Til tross for at tråden ligger under "teknisk"; legger inn en opplysning om at rørbufferen har sunket i pris hos e-audio og koster nå $58. Mener dette er versjon 2, eller Yaqin CD2 som den også kalles. (Er kommet i ver. 3 nå.) Hvorvidt det er originalen vites ikke, men det var herfra jeg bestilte min.
    Jeg har bestilt disse 2x NOS MULLARD CV4010 VALVE EF95 M8100 6AK5 5654 Tubes - eBay (item 270627788985 end time Sep-26-10 21:56:02 PDT) for å se om det blir forskjell.
    Er det riktig type?

Den eneste forskjellen jeg merker med rørene som fulgte med, er at volumet synker drastisk hvis jeg slår av bufferen.
    Når jeg veksler mellom tape monitor av og på, er det ingen forskjell å spore hverken i volum eller lyd.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, de CV4010-rørene er gode og gir fin dytt i bufferen. Fyldigere lyd og den avrullingen som rør gir. Mener så absolutt at lydbildet får større rom og blir varmere ved bruk av denne rørbufferen. I hvert fall er det en lyd jeg liker.

Hva mener du med "Når jeg veksler mellom tape monitor av og på, er det ingen forskjell å spore hverken i volum eller lyd." Bypasser du forbi bufferen, jeg skjønner ikke?

---

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Yep, de CV4010-rørene er gode og gir fin dytt i bufferen. Fyldigere lyd og den avrullingen som rør gir. Mener så absolutt at lydbildet får større rom og blir varmere ved bruk av denne rørbufferen. I hvert fall er det en lyd jeg liker.

Hva mener du med "Når jeg veksler mellom tape monitor av og på, er det ingen forskjell å spore hverken i volum eller lyd." Bypasser du forbi bufferen, jeg skjønner ikke?

---
    Ved å koble rørbufferen via tape out og tape in, kan jeg velge om lyden skal gå gjennom bufferen eller ikke ved å ha tape monitor av eller på.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vel. Jeg lurte på om det var noen logikk i tanken om at bufreren ikke gjør noe med lydsignalet før det har vært gjennom forforsterker. Men det fikk jeg nettopp bekrefta her med en kontroll, Mp3-spiller-->Yaqin-->forsterker-->høytalere.

Og ja, bufreren/(bufferen?)/(bøfferen??) "snevrer inn" signalet når den ikke er påslått. Jeg har forsøkt med svitsj og stilte i utgangspunktet volumet like høyt på begge linjene ut fra samme avspiller (PC). Deretter kobla jeg bufreren inn på den ene linja og registrerte forskjellene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble noe mer forskjell med den nye rørene, men langt ifra den forskjellen jeg hadde forventet å få av å koble denne i signalveien.
    Jeg får nesten prøve å sette den mellom DAC og pre-amp og se om det blir forskjell da.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som forhandler Yaquin i norge?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •